کد خبر 1263835
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: ریچارد هاس، دیپلمات باسابقه آمریکا در یادداشتی، خروج غیرمسئولانه آمریکا و رهاسازی دولت متحد این کشور در کابل را نوعی سقوط اخلاقی دانسته که اعتماد متحدان آمریکا را متزلزل خواهد کرد.

 وی جنگ‌ها را به دو نوع ضروری و انتخابی تقسیم می‌کند: نبردهای ضروری مانند جنگ‌های جهانی یا نبردهای خلیج فارس که راهی جز ورود نظامی برای تأمین منافع ملی وجود ندارد. نبردهای انتخابی مانند ویتنام و عراق که منافع کم‌اهمیت‌تری دارد و روش‌های غیرنظامی نیز کاربرد دارد.

 به نظر او، افغانستان در ابتدا یک نبرد ضروری برای شکست القاعده بود ولی تداوم آن یک انتخاب غیرضروری بود. چنان‌که عقب‌نشینی نیز یک انتخاب غیرضروری بود. نه مأموریت به پایان رسیده بود، نه دولت میزبان خواستار عقب‌نشینی بود و نه نظامیان آمریکایی، طغیان کرده بودند.

 طبق یادداشت هاس، افغانستان به عنوان مسأله سیاست خارجی آمریکا از دایره توجهات افکار عمومی خارج شده بود و در عین حال تداوم حضور نظامی محدود آمریکا یک پشتیبانی نظامی و روانی برای کابل بود که به هر حال به استقرار طالبان، ارجحیت داشت.

 جمله کلیدی هاس چنین است: «گاهی اوقات آنچه در سیاست خارجی اهمیت دارد این نیست که می‌توانید به چه چیزی برسید، بلکه آن چیزی است که می‌توانید از آن اجتناب کنید. افغانستان چنین موردی بود». او خطای بایدن را تعهد به توافقی می‌داند که ترامپ امضا کرده بود.

 ریچارد هاس در شرایطی از تداوم حضور نظامی هر چند محدود آمریکا دفاع می‌کند که این حضور نتیجه‌ای جز مرگ 2500 سرباز آمریکایی، 1100 سرباز ناتو، 70 هزار نظامی و 50 هزار غیرنظامی افغانستانی نداشته و این به جز هزینه‌های مالی است که مورد اعتراض افکار عمومی آمریکا نیز قرار گرفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس