کد خبر 1263520
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
عربستان

مقامات سعودی اعلام کردند که زائران برای تشرف به خانه خدا باید فقط واکسن‌های فایزر، آسترازنکا، مدرنا و همچنین جانسون جانسون تزریق کرده باشند و سایر واکسن‌ها مورد قبول دولت این کشور نیست.

به گزارش مشرق، پس از آغاز اعزام زائران خارجی به سرزمین وحی، واکنش‌ها نسبت به لزوم تزریق واکسن کرونا تشدید شد و بسیاری از کشورهای اسلامی در مکاتباتی با طرف سعودی، خواستار روشن شدن وضعیت و نحوه اعزام زائران به عربستان و تشرف به عمره مفرده شدند.

سعودی‌ها تزریق واکسن کرونا را یکی از شروط پذیرش زائران خانه خدا عنوان کردند. اما اوایل مشخص نبود که منظور عربستان از تزریق واکسن کرونا چه نوع واکسنی است و آیا همه انواع واکسن‌های موجود در جهان مورد پذیرش است یا نه؟ بر همین اساس، در روزهای اخیر با توجه به حضور زائرانی از کشور عراق و بنگلادش در عربستان، مقامات این کشور از عدم پذیرش زائرانی که واکسن‌هایی خاص تزریق نکرده باشند، خبر می‌دهند. به طوری که دولت عربستان از پذیرش زائرانی که واکسن سینوفارم و اسپوتینک تزریق کردند، امتناع کرده است.

این امر در حالی است که عربستان در ماه‌های گذشته واکسن سیفوفارم را تأیید و اعلام کرده بود، افرادی که واکسن سینوفارم زدند، باید یک دُز از واکسن‌های آمریکایی-انگلیسی را نیز تزریق کنند تا مجوز تشرف به خانه خدا را داشته باشند.

اما اکنون مقامات عربستان، واکسن سینوفارم را از لیست واکسن‌های مورد تأیید خارج کرده و اعلام کردند همه زائرانی که قصد تشرف به خانه خدا را دارند، باید یکی از چهار واکسن آمریکایی - انگلیسی را تزریق کرده باشند؛ به طوری که فقط تزریق واکسن‌های فایزر، آسترازنکا، مدرنا و همچنین جانسون جانسون مورد پذیرش عربستان است.

این اقدام سعودی‌ها موجب اعتراض برخی از کشورهای اسلامی شده است؛ تاجایی که حتی پاکستان که امکان اعزام زائرانش به عربستان را ندارند، این اقدام سعودی‌ها را امری نامتعارف عنوان کرده و خواستار تجدید نظر سعودی‌ها شد.

 بر اساس تصمیم سعودی‌ها همه زائران خانه خدا باید واکسن کرونا زده باشند و حتی زائران خارجی علاوه بر تزریق دو دز از واکسن‌های عنوان شده، باید جوابیه منفی آزمایش کرونا نیز به همراه داشته باشند. علاوه بر این، در صورت بروز بیماری و احراز بیماری در فرودگاه، عواقب آن بر عهده زائران است و عربستان تعهدی در این زمینه نمی‌پذیرد.

با توجه به تصمیم سعودی‌ها، اگر سال آینده هم حج تمتع با محدودیت‌هایی همراه باشد و عربستان زائران خارجی را پذیرش کند، امکان تشرف بسیاری از زائران خارجی نخواهد بود و مسؤولان کشورمان نیز از حالا باید تدابیری برای تزریق واکسن زائران حج تمتع اتخاذ کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مانی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    25 0
    بی شرفهای وهابی تو زیارت خونه خدا هم باید سگ آمریکائیها بودنشون رو نشون بدن !!!
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    7 2
    هرگز به حجی که مستلزم تزریق واکسن آمریکایی و انگلیسی باشد نخواهیم رفت
  • پری IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    5 0
    خاک بر سرت نوکر و گاو شیرده ی آمریکا انگلیس
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 2
    چرا با التماس و با این افتضاح به حج میروید؟؟؟ حج را در زاهدان برپا کنید در ایرانشهر در ایذه و …( برای آبادی آنجا نذر کنید) بسه این همه خاری و خفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس