ترکیه امارات

رئیس جمهور ترکیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از دیدار با شیخ طحنون بن زاید از سرمایه گذاری گسترده امارات در ترکیه خبر داد و گفت که موضوع این سرمایه‌گذاری را با طرف اماراتی بررسی کرده است.

سرویس جهان مشرق _ ناظران تحولات بین‌المللی طی دو دهه اخیر به تغییرات ناگهانی و رفتارهای هیجانی در سیاست خارجه ترکیه عادت کرده‌اند. تازه‌ترین این تغییرات هفته گذشته و در چارچوب همگرایی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با امارات و استقبال گرم از شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات در کاخ ریاست جمهوری خود بود. این سفر گرچه مسبوق به مذاکرات دوجانبه چندین ماهه بود و پیش از این نیز سیگنال‌هایی از تعامل مثبت آنکارا و ابوظبی مخابره می شد، اما شیخ طحنون که دومین فرد قدرتمند ابوظبی و مسئول پرونده‌های امنیتی و بین‌المللی به شمار می‌رود، در سفر به ترکیه به اندازه ای با استقبال گرم اردوغان مواجه شد که گویا این دو کشور هیچ رقابت و مخاصمه‌ای با یکدیگر نداشتند. طی ماه‌های اخیر نیز دیدارهایی میان مقامات اطلاعاتی دو کشور در ابوظبی برگزار شده بود.

این در حالی است که تا چند ماه گذشته امارات یکی از رقبای ترکیه در منطقه به شمار می‌رفت و در پی امضای توافق سازش این کشور با رژیم صهیونیستی، اردوغان تهدید کرده بود که سفیر این کشور در آنکارا را فرا می‌خواند. علاوه بر اینها در پی تنش در مناسبات قطر با چهار کشور عربی که ۵ سال پیش صورت گرفت نیز ترکیه تمام تلاش خود را برای شکستن محاصره قطر به کار برد.

رئیس جمهور ترکیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از دیدار با شیخ طحنون بن زاید از سرمایه گذاری گسترده و قریب‌الوقوع امارات در ترکیه خبر داد و گفت که موضوع این سرمایه‌گذاری را با طرف اماراتی بررسی کرده است. در خصوص جزئیات و حجم سرمایه گذاری امارات در ترکیه گزارشی منتشر نشده است، اما هیجان اردوغان و سرمایه‌های گسترده مالی امارات که بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود، نشان می‌دهد که اقتصاد ترکیه با سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی مواجه خواهد بود.

آنکارا در شرایط بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و در روزهایی که شاهد اختلافات گسترده امارات با عربستان سعودی است، تلاش دارد با وعده حمایت‌های سیاسی و بین‌الملل این کشور را به سمت سرمایه گذاری‌های کلان در پروژه‌های اقتصادی خود بکشاند تا مانع از افت بیش از حد قیمت لیر ترکیه شود.

همگرایی ترکیه- امارات؛ ائتلاف راهبردی یا اقدام تاکتیکی؟ / آیا اردوغان ایدئولوژی را برای منافع اقتصادی فدا می‌کند؟

نقشه تعاملات منطقه‌ای در نتیجه همگرایی ترکیه و امارات

با توجه به اینکه نقطه اشتراک دیپلماسی ترکیه و امارات، اولویت بخشی به مناسبات اقتصادی در برابر رویکردهای ایدئولوژیک یا گرایش‌های سیاسی است، شگفتی ناشی از این پدیده نو ظهور برای کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای کاهش می‌یابد. با این وجود همگرایی ترکیه با امارات تاثیر مستقیم بر برخی مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.

از جمله مهمترین ابعاد این تأثیر می‌توان به مناسبات ترکیه با قطر اشاره کرد که بعد از اتحاد همه‌جانبه‌ای که در پی محاصره قطر توسط کشورهای عربی شاهد آن بودیم، طی ماه‌های اخیر در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری های قطر در ترکیه با افت شاخص‌ها مواجه شده است. این موضوع نشان دهنده اهمیت شاخص‌های اقتصادی بر مناسبات بین‌المللی ترکیه است. آنکارا در این برهه زمانی ۳۰ هزار نظامی خود را با تجهیزات کامل جهت حمایت از قطر در برابر حمله احتمالی به این کشور اعزام کرد، نیروهایی که هم اکنون در یک پایگاه نظامی در نزدیکی پایگاه العدید مستقر هستند.

تنش ایجاد شده بین امارات متحده عربی و عربستان سعودی که همزمان با این پدیده شکل گرفته، ابهام در مواضع‌ بین‌المللی در خصوص این همگرایی را تشدید می کند. تعاملات دیپلماتیک منطقه به ویژه طی یک ماه اخیر نشان دهنده انگیزه‌هایی از سوی دو طرف برای مهار است. طحنون بن زاید در شرایطی به دیدار اردوغان رفت که دو روز پیش از آن نیز در قاهره مهمان عبدالفتاح السیسی بود و قبل از آن نیز با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرده بود. به این ترتیب در زمینه افق تعاملات امارات با عربستان دو سناریو مطرح است:

سناریوی اول طرحی است که امارات به دنبال آن است که همان ایجاد ائتلافی بین‌المللی متشکل از قدرت‌های منطقه‌ای است که بتواند خلأ ناشی از حمایت مطلق دولت سابق آمریکا از برخی رژیم‌های عربی را پر کند و قدرت تأثیرگذاری بیشتری به امارات در تعاملات منطقه‌ای بدهد، آنهم در شرایطی که ابوظبی در دوردست‌ها نیز به دنبال کسب نفوذ بین‌المللی برای خود است.

همگرایی ترکیه- امارات؛ ائتلاف راهبردی یا اقدام تاکتیکی؟ / آیا اردوغان ایدئولوژی را برای منافع اقتصادی فدا می‌کند؟

سناریوی دوم اما در پی شکست احتمالی امارات در به سرانجام رساندن اتفاق اول شکل می‌گیرد که همان تغییر چینش ائتلاف‌های منطقه‌ای است که در پی آن احتمالا امارات گرایش بیشتری به ترکیه پیدا می کند و از ریاض فاصله می‌گیرد. تحلیلگران معتقدند در سایه اختلافات عمیق میان آنکارا با قاهره و ریاض و ائتلاف راهبردی اردوغان در تعامل با پرونده بین‌المللی اخوان المسلمین، سناریوی دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

در خصوص پرونده جنبش اخوان المسلمین به عنوان یک جریان ایدئولوگ فرامرزی همسو با  سیاست های آنکارا و تأثیر مناسبات جدید ترکیه بر این پرونده نیز ابهامات زیادی وجود دارد که با جزئیات توافق میان ترکیه و امارات ارتباط مستقیم دارد. مقامات اخوان در حال حاضر منتظر هستند تا ببینند ترکیه مناسبات خود با اخوانی‌ها را با وجود همگرایی با ابوظبی حفظ خواهد کرد یا نه؟

اما تحلیلگران اعتقاد دارند که ائتلاف عمیق آنکارا با اخوانی‌ها و منافع راهبردی بین‌المللی ترکیه در نتیجه این ائتلاف عمیق‌تر از آن است که اردوغان ‌آن را با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری امارات در این کشور معاوضه کند.

همگرایی ترکیه- امارات؛ ائتلاف راهبردی یا اقدام تاکتیکی؟

البته تاثیرات احتمالی همگرایی ترکیه و امارات در چینش تعاملات جدید منطقه‌ای وابسته به عمق و انگیزه جدید دو طرف در چارچوب ائتلاف جدید است. ناظران مسائل سیاسی در این زمینه دو سناریو را مطرح می‌کنند.

اول: ترکیه و امارات نشان داده‌اند نقشه تحرکات تاکتیکی آنها در تعاملات مقطعی مبتنی بر منافع اقتصادی و سیاسی با رویکردهای راهبردی و استراتژیک این کشورها متفاوت است. این نگاه سیاسی می‌تواند در ائتلاف میان آنکارا و ابوظبی نیز تأثیرگذار باشد. به این معنی که همگرایی دو طرف در چارچوب منافع تاکتیکی و مقطعی دوجانبه از این ائتلاف بوده و طبعا چنین اتحادی نمی‌تواند در بستر زمان و متغیرات شتابان سیاسی منطقه و تأثیر مولفه‌های فرامنطقه‌ای بر اراده سیاسی حاکمان، از مانایی زیادی برخوردار باشد. علاوه بر اینکه در این سناریو همگرایی دوجانبه نیز منحصر به پرونده‌های مورد توافق بوده و  اختلافات فی‌مابین در تعاملات بین‌المللی و راهبردهای کلان مسکوت گذاشته خواهد شد.

همگرایی ترکیه- امارات؛ ائتلاف راهبردی یا اقدام تاکتیکی؟ / آیا اردوغان ایدئولوژی را برای منافع اقتصادی فدا می‌کند؟
نمودار صادرات ترکیه به امارات و عربستان و سقوط شدید پس از بحران روابط قطر با کشورهای عربی

دوم: دومین احتمال در این عرصه، تغییر رویکرد ائتلاف آنکارا و ابوظبی از کانال تاکتیکی به فضای راهبردی است که می تواند تأثیرات اشاره شده در چینش ائتلاف‌های منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد. البته با توجه به فضای موجود در منطقه، توسعه مذاکرات سیاسی میان آنکارا و ابوظبی به این سطح از روابط بعید به نظر می‌رسد.

بررسی سناریوی های احتمالی نشان می دهد نگاه دقیق به گام جدید ترکیه و امارات و تأثیرات آن بر فضای منطقه‌ای برای سیاست‌گذاری‌های کلان در نحوه تعامل با این اقدام باید نگاهی هوشمندانه و به دور از افراط و تفریط بوده و این پدیده در موقعیت و حجم واقعی خود مورد توجه قرار گیرد. این موضوع می تواند واکنش مناسبی را از سوی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    42 28
    مگه اردوغان ایدئولوژی داره؟ ساده اید شما واقعا
    • مرتضی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      12 12
      ایدئولوژی اش اسلام اخوانی و تروریستی با رنگ و بوی توحش عثمانی است
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      13 16
      تفاهم ودیدار جنایتکاران والبته نوکران بی جیره ی اسراییل. چقدراین دوشخص منفورهستن وجانی. چندین هزارانسان بی گناه راتاحالابه کشتن دادن. ازلیبی تاسوریه. وعراق وارمنستان واذربایجان. هنوزم دست ازرذالتشون برنمیدارن. خاک توسراون حقیرهایی ک ستایش میکنن اردوغان نوکرناتووغرب رو
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      10 5
      فقط تو داری
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    18 29
    اصولا برتر دادنستن اقتصاد نسبت به هر اولویت دیگر، خودش یک ایدئولوژی است که می گوید انسان جز حیوانی نیست که تنها هدف او شکم و شهوت است. اتفاقا ایدئولوژی غالب در دنیا همین است.
    • توران IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      39 6
      پیامبر در حدیثی گفته از دری که فقر داخل بیاید ، ایمان بیرون می رود.
    • NL ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      16 24
      پیامبر فرمودند لقمه باید حلال باشه نه از هر راهیو گردشگری جنسی کسب پول کرد . در هر صورت عاقبت همه ی انسانها مرگه و هر کسی باید پاسخگوی اعمالش و حمایت ها و برائت هایش هم باشد . درود به مسلمین حقیقی ننگ بر رسوا شده ها
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      7 5
      البته غربی‌ها هم میگن برو تن فروشی و وطن فروشی کن تا یوقت فقیر نشی ایمانتو از دست بدی!!! خخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      5 4
      چنین حدیثی وجود ندارد. اما در قرآن عکس آن هست. ان الانسان لطیغی ان رآه استغنی. همانا انسان طغیان می کند وقتی احساس بی نیازی کند. سوره علق آیه 6 و 7
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      18 3
      آخه مشنگ جان اگر هم فقط بگی سیاست و گور بابای اقتصاد و اقتصاد فقط باید در خدمت سیاست باشه و بس میشه حال و روز امروز ما . ببین با این تز خوشگلت به چه نقطه ای از سقوط اقتصادی رسیدیم . اول از همه باید اقتصادت رو قوی کنی و رفاه مردمت رو ببری بالا تا اهداف سیاسیت هم با کمک چنین اقتصاد پرتوانی براحتی محقق بشه . فهمش خیلی مشکله ؟
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      21 4
      شما فعلا بفکر جعل حدیث باشین بقیه کشورا دارن مثل برق و باد پیشرفت میکنن
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      6 2
      احتمالا حدیث کامل نباشه چون از قدیم تا الان بیشتر افراد نادار و کم بضاعت اهل رعایت موارد دینی بودند و پولدارها اهل طغیان و گناه و معصیت
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      6 4
      عجب پس ترکیه و اردوغان بخاطر رفاه و عدم فقری که دارند ایمان و تقوا و خداپرستی در انتالیا و بقیه سواحلشون موج میزنه ؟!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      5 2
      آره عزیزم کشورهای دیگه که با اربابت ساخت و پاخت کردن مثل لیبی و عراق و غیره دارم مثل برق و باد پیشرفت میکنن، تو هم به فکر جعل اخبار باش!!!!
    • حمید IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      14 3
      فقط باید به هوش شما احسن بگم.واقعا دیگه با این نظرات دارم از اینجا نا امید میشم.تااااا زمانی که اقتصاد قوی نداشته باشیم و مردم در فقر باشند هیچ کاری در هیچ زمینه ای اعم سیاسی فرهنگی نظامی و آموزشی ورزشی و اعتقادی و ....... نمیتوان کرد. این یک قانون است قانونی اثبات شده.تمااااااام
    • BE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      5 0
      خواهشا سخنی را نسنجیده به پیامبر نسبت ندهید ، چون با این حساب همه فقرا باید بی ایمان باشند ، لااقل یک توضیحی بدهید
    • NL ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      2 0
      گفتیم پیامبر فرمودند لقمه باید حلال باشه جعلیه؟؟؟؟مگه غیر اینه؟ پس نه پیامبر گفته لقمه حروم باشه و از هر راهی پول بدست بیار؟؟؟؟؟ چرا خودتو زدی به اون راه حاجی؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    45 16
    حد اقل کمی مثل اردوغان شوید
    • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      14 26
      مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است این رو ابا عبدالله الحسین (ع) در برابر مردمی گفت که زندگی چند روزه دنیا رو فدای آخرت کردند وفرزندان رسول خدا یعنی تمام خوبیها و انسانیت رو سر بریدند
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      16 10
      اره تو راست میگی دزد کثیف الان مردم نباید سکوت کنن و باید جلوی دزدی های شما رو بگیرن حتی اگه با عزت کشته بشن
    • ایرانی GB ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      9 4
      عاشقان و جان نثاران اردوغان , پان ترکهای بدبخت اردوغان پرست به سایت مشرق سرازیر شدند بجهت عرض نوکری و کاسه لیسی بدرگاه خدای مقدس خودشون اردوغان جان شون. پان ترکهای بدبخت اردوغان پرست : اردوغان ( خدای مقدس زندگی تون ) ازتون تشکر میکنه که اینجوری دارین واسه اش کاسه لیسی میکنین و دستمال یزدی تکون میدین , شاید یک روزی خدای مقدس تون اردوغان جان تون واسه امپراطوری عثمان قلی زاده تشکیل بده و تویه مثلا" پان ترک یک روزی آقای جهان بشی و اربابت , اردوغان جانت برفراز کوه آناتولی پرواز بکنه و تویه پان ترک بدبخت حسابی خر کیف بشی و نعره بوزگورد گرگ خر خاکستری از خودت سر بدی ! ای خاک بر اون سر بدبخت اردوغان پرست تون
  • ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    16 13
    امارات به این کوچکی اینقدر تاثیر گذار است ؟؟؟؟؟
    • شهروند IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      5 17
      امارات منجمد عربی مامور حلقه بگوش سیاستهای صهیونیستی در منطقه است.با جمعیت بومی تقریبا 300 نفری و صادرات روزانه سه الی جهار میلیون بشکه نفت و میلیونها مترمکعب گاز صاحب پترو دلارهای زیادی است، که توسط آن با دستور اربابانش در کل خاورمیانه دچار فتنه افکنی و مداخله نظامی است. اما ترکیه هم وضع و حال مشخص خود را دارد، طی 4 دهه گذشته در قبال جنگ ایران- عراق، عراق_ کویت و حمله آمریکا و متحدین به عراق، اعزام تروریست ها به سوریه و...لیبی و...حمله به اکراد سوری- عراقی و... حمله به ارمنستان و...مانند انگل از خون و گوشت مردم منطقه خوشه چینی کرده ومیکند، اسم این راهم گذاشته دیپلماسی فعال و...التماس لختی تفکر.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      4 6
      آقای ۹:۳۱_ یه خورده مواظب خودتون باشید اینقدر به خودتون فشار نیارید خطرناکه یهو میبینی...
    • حمید IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      14 5
      جالبه. هرکشوری که داره پیشرفت میکنه زود انگ صهیونیستی و نوکری و فلان و بهمان رو بهش میچسبونیم تا خواب عمیق مان به هم نخوره.واقعا که.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    23 5
    سنگ اندازه طیب اردوغان بخوره تو سرتون
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    17 15
    شک نکنید ایدئولوژی ترکیه پول است و قطعا همکاری گسترده را با امارات پیش خواهد گرفت . تمام کارهای دینی حواشی اردوغان فقط کسب آرای انتخاباتی مردم ساده روستایی است.
    • ایرانی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      14 23
      عردوقان اصلا نه دین داره نه ناسیونالیست مثلا افغانستان از طریق دوستم که ازبک هست وارد میشه از قطر اخوانی میشه برای امام حسین عزاداری میکنه برای پول پاهای عربها را میلیسه من به عنوان یه ترک ایرانی این را فهمیدم عردوقان مثل سگ باغ میمونه اگر جایی ورود کرد و با چوب زدید تو پوزش خودش را جمع میکنه اما اما اما اگر رو دادید و کوتاه اومدید حتی امکان داره به غیر گاز گرفتن شما را بکشه در جریان عراق ترکمنها را دودسته کرده شیعه و سنی در جریان مهاجران افغان بیشتر فارسها و پشتوها را قبول و حتی کمک میکنند تا ازبکها که تورک زبان حساب میشن به خاطر ترکیب جمعیتی علویان ترکیه و خلاصه بیشرف حتی حیا و ابرو هم نداره برای پاچه خاری اسرائیل نزدیک ترین شخص به اردوغان علی اف هست البته علی اف کمی احمق تره
    • تورک آذربایجان IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      7 4
      در جواب ایرانی میگم.. زیادی شکر نخور خوب نیست برات
    • حمید IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      10 5
      اردوغان پسر بدی است چون در راه پیشرفت و رفاه مردمش و کشورش، خودش را به هر در و دیواری میزند.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    31 5
    مغز های کوچک فکر میکنن سیاست اردوغان دورویی هست ولی چیزی از سیاست نمیدانند همین مغز های کوچک باعث شدن پرونده هسته ای ایران اینقدر امنیتی و حساس بشه و چندین سال باعث عقب ماندگی و تلف شدن عمر مردم بشه.سیاست یعنی همین دوستان عزیز !! اماراتی که تا دیروز در لیبی و قطر و تونس هرجا ترکیه بود علیه اون قد علم میکرد با امروز حاضر به سرمایه گذاری 800 میلیارد دلاری در ترکیه شده! جالب نیست؟! حالا شما با پرونده هسته ای خوش باشین و با اولین اتفاق از دیوار سفارت بقیه کشورا بالا برین
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      3 10
      از خواب پاشو عمو سالیان دراز است با نیامدن ریسی و قرکمر و امضای برجام دلار به 5 تومان نرسیده و مردم در خوشی و خوبی زندگی میکنند همین اخیرا هم به عدم دیوارکشی رای دادند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    12 3
    امارت وقتی دید آمریکا چقدر راحت پشت متحدین خودش رو در افغانستان خالی کرد و دنبال متحد قدرتمند برای خاورمیانه بدون آمریکا میگرده.چه متحدی بهتر از ترکیه که نشون داده تو سخت ترین شرایط پشتیبان متحدینش هست.ترکیه داره آقایی میکنه دوستان یک روز با سیاست یک روز به زور سلاح و یک روز با استفاده از مولفه های اسلامی اتنیکی فکری خودش که تونسته با قدرت فرهنگی عمق استراتژیک خودش رو افزایش بده.
  • از شهرستان سراب IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    22 6
    اردوغان و تیمش سیاستمداران کارکشته ای هستند و اولویت منافع ملی ترکیه بعدا ایدئولوژی دینی در روابط ترکیه دخیل هستند و بعدا استقلال سیاسی کشور اصولا ترکیه بند بازی میان ابرقدرتها رو خوب بلده و توازن برقرار کرده بین قدرتهای بلوک شرق و غرب چیزی که شاه ابدا نتوانست انجام بده و هم اسلام گراها رو با روابط بسیار گسترده با اسرائیل ناراحت کرد و هم آمریکا که دید شاه غلام حلقه به گوش شده و قدرتی رقیب در ایران ندید پشت شاه رو خالی کرد
  • پاپک ترک US ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    38 22
    یاشاسین تورکیه
    • NL ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      16 19
      یا شاسین ایران . مرده باد مزدوران نمک به حرام
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      11 11
      مزدور هم خودتی خائن هم خودتی شما پان فارس ها مملکت رو به گند کشیدید بکشید کنار اقتصاد رو تحویل ما تورکا بدید شما هم برید؟ دنبال شعر و غزل خوانی و چاخان و بلوف زنی
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    30 8
    اردوغانم عقلش کار کرد شما فسیل ها نه هنوز بزودی سیل فقرا و مریض ها رو خواهید دید تا کی با کرونا میخواین مردم رو کنترل کنید؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      3 3
      تا همون زمانی که رجوی شماها رو تو کمپ کنترل خواهد کرد!!!!
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    13 4
    من هیچ علاقه ای به اردوغان ندارم ولی به عنوان یک سیاستمدار نسبتاً واقع گرا این رو فهمیده ایدئولوژی ای که باعث فقر و بدبختی مردمش بشه یک ایدیولوژی شکست خورده خواهد بود . مثل شما که هم میخواهید از مظلومان عالم دفاع کنید و هم فلسطینی ها را آزاد کنید و هم اسلامی را پیاده کنید که فقط یک حجاب نیم بند را به زنان تحمیل کرده و ایران را از سالی پنجاه میلیارد دلار درآمد توریسم و حداقل دو میلیون نفر را از اشتغال محروم کرده است . به زور یک تکه پارچه یه سر زنان کرده این که هم تمسخر حجاب است اما بانکداری اسلامی مان نزول خوارترین بانک های جهان است و اقتصاد و مدیریت مان یا فاسدترین در جهان است یا جزو دو سه تا از فاسدترین !!! خانه و ماشین خریدن را تبدیل به یک رویا کردید برای جوانان ایرانی و ده درصد جمعیت کشور را از ایران فراری نمودید تا آن طالب به تمسخر بگوید اگر آمریکا رفتن آزاد بود در فرودگاه امام خمینی شما وضعیت از فرودگاه کابل بدتر میشد و چه دردآور که کاملا هم درست می گفت ، می‌دانم سانسورم می کنید اما چه کنم که حق را باید گفت ، مثلاً باید گفت که در هر خدمت کردن به مردم یک پایان و بازنشستگی وجود دارد اما آیت الله جنتی با نود و دو سال و در حالیکه نه گوشش می شنود و نه زبانش می چرخد اما کماکان باید خدمت کند
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      3 5
      چقدر مغالطه کردی عمو فقط در مورد خط اخرت ایا وضعیت جناب جنتی از ملکه و بایدن و پاپ کاتولیک واتیکان بدتره ؟ ایا مسولیت او اجرایی و سنگینتر از انهاست ؟؟؟
  • GB ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    10 4
    تفاوت دیپلماسی فعال ترکیه و دیپلماسی غرب گدایانه و تک بعدیی ما اینجا مشخص میشه. امارات که در عمل دشمن ترکیه محسوب میشه برای جلب نظر این کشور 800 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنه ولی ایران که از انجام هیچ کاری برای رضایت چین فروگزار نبوده برای سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری چین باید کای محدودیت قبول کنه و منابع ملی رو در اختیار اونا قرار بده
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    7 6
    تمام کشورهای دنیا فقط به فکر منافع اقتصادی خودشان هستند، از زمان بحران کشورهای عربی با قطر ورود کالاهای ترکیه در کشورهای عربی تحریم شد و به همین علت اقتصاد ترکیه ضربه بدی خورد و درنهایت باعث شد که اردوغان کم کم از اخوان المسلمین دست بکشه تا دوباره روابطش با کشورهای عربی دوستانه بشه و اقتصاد ترکیه بهبود پیدا کنه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    4 7
    اردوغان هر کاری تونست علیه منطقه و مقامت و سوریه انجام داد و شما هم در مقابل از این جانی و حکومتش محافظت و حمایت کردید ک سرنگون نشه این ادم قدرت بگیره عثمانی رو احیا میکنه و بما هم تعرض خواهد کرد کمتر بهش بها بدید و دور بزنیدش همین.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    18 2
    کاش ایران هم از ترکیه یاد بگیره دنبال منافعش باشه و روابطش رو با کشورهای عربی دوستانه کنه تا کشورهای عربی و غربی بیان در ایران سرمایه گذاری کنن تا دوباره چرخ اقتصاد ایران بچرخه
  • GB ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 6
    اردغان هر کجا پول و نفت باشه همون جا ظاهر میشه، شده با شیطان هم ‌معامله میکنه در قبال پول سرمایه گذاری و نفت
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    6 16
    پدر سوخته تر و دو رو تر از این اردوغان خود بی پدرش است
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    14 6
    خدا یا خدایا تا انقلاب مهدی از اردغان حفاظت بفرما
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    14 7
    همه دنیا یادگرفتن که منافع ملی و رفاه مردمشون در اولویت هست ، ائیدولوژی که نتونه رفاه بیاره همون بهتره که نباشه
  • امیرو IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    5 3
    هر دو تا دشمن ایران هستند. در رابطه به آ«ها باید خیلی با احتیاط عمل کرد
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    3 4
    اردوغان به خاطر پول هر کاری میکنه، از ریختن خون مردم عراق وسوریه، تا دخالت تو لیبی، افغانستان، و... فقط کاسبی
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    17 13
    هرجا صحبت از ترکهاست عاریایی ها حتی حاضرن از دکل عربستان و امارات و اسرائیل و آمریکا و حتی شیطان بالا برن. از بس سنگ ترکها بزرگ بوده افتاده تو سرشون. حتی اینجوری نبود از کشورهایی که گفتم در مقابل ترکیه حمایت نمیکردید. ولی خوشم میاد هر دفعه ضربه رو میخورید.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      14 13
      چونکه تورک ها چند صد سال به خاکشان حکومت کردن در هر جنگی شکست خوردند محبوب ترین شاهشان توسط یک زن تورک سر بریده شد و الان ترکیه بدون هیچ منبع نفت و گاز از قطب های برتر نظامی سیاسی شده و کشور های عربی در حسرت نوچه شدن برای ترکیه و این هنوز اول راه است
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      13 7
      هموطن عزیز نسب رو از پدر میگیرند نه از مادر، شما تورک نیستید شما تورک زبان هستید و از نژاد خاورمیانه، تورک اصیل از نژاد زرد در مغولستانه
    • عرفان IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      4 7
      نادان جان شکست نقشه های چندین و چند ساله ددی اردوغانت رو یادت رفته ؟ منظورم النصره و داعشه ؟ حالا برو کاسه شو لیس بزن آفریم اصلا نمیدونم شما ها توی سایت ایرانی چه میکنید ؟! برید ترکیه خودتون ایران برای ماس زنده باد ایران بزرگ
    • عرفان US ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      4 4
      نادان مثل اینکه یادت رفته اردوغانت چه شکست سنگینی بابت داعش و النصره خورده حالا توی توهم خودم بمان !
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    7 8
    اردوغان خر هرجا سرش بخوره تو دیوار مسیرش رو تغییر میده
    • منصور GB ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      7 4
      اردوغان چه هیزم تری به شما فروخته برادران که اینقدر توهین می کنید بهش؟
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    3 1
    لعنت بر منافق تروریست
  • محمود IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    2 1
    ما از این ور پست بوم افتادیم، همه چیمون سیاست زده، این بابام از اونور پشت بوم افتاده، همه چیز اقتصاد زده
  • US ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    14 7
    قابل توجه.برادران توهمات گرا افغانی هندی تبار..پان فارس ....ایا شما مطمن هستید از نژاد فارس هستید ..فرض کنیم تاریخ شما درست هست ..طبق تاریخ شما ..هند و اروپایی از سیبری به فلات ایران مهاجرت کردند ..قبل امدن اقوام مهاجر ایران ان زمان خالی از سکنه بود تمدن های عیلامی ها اشوریان .سومریان ..بابلی ها ..غیره بودند پس چی شدند ..حالا بعد فارس ها ..هزاران سال حکومت ها در ایران کنونی غیر فارس بودند ..دوتا حکومت ریشه فارس بودند هخامنیشیان ..ساسانیان ......اشکانیان فارس نبودند ...چطور پان فارس ها ..فاشیست خودتون ..تاریخ خودتون درست می دانید .تاریخ دیگران غلط .......نژاد خالص در ایران نداریم ..
    • عرفان IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      12 6
      خدمت شما متوهین پان ترک ما چیزی به اسم ترک نداریم ! خوبه؟ میتونید برید تحقیق کنید فارس به معنای نژاد یا ... نیست. اسم این سرزمین به دلیل شهرتش به پارس یا فارس نام گرفته مردمانی که در این سرزمین زندگی میکردن به فارس معروف شدن حتی اون جمله ی معروف پیامبر هم مصداق همین حرفه منظورش از کل مردم این سرزمینه و نه یک قسمت خاصی
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    3 7
    اردوغان یه دزد سر گردنه بگیره !به هیچ منطق و اصول و دینی است‌ار نیست !انسان نمایی پر رو است و بر همگان آشکار هست که برای پول حاضر به تن دادن به هر کاری است و همگان می دانند مخالفتش با اسرائیل نقش بازی کردن است و عامل اصلی و نوکر اسرائیل در منطقه است!البته این کفتار نفرین شده نمی داند که عاقبت شومی خواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس