.

عربستان و امارات طرح دو مرحله‌ای خطرناکی را برای تثبیت موقعیت خود در افغانستان ضد مردم این کشور تدارک دیده اند.

سرویس جهان مشرق _ سیاست‌های محمد بن سلمان و محمد بن زاید ولیعهد عربستان سعودی و امارات متحده عربی طی سال‌های اخیر این کشورها را دچار نوعی بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی کرده است. ریاض و ابوظبی گرچه اخیرا تنش‌هایی در برخی مسائل منطقه‌ای و اقتصادی با یکدیگر پیدا کرده اند، اما به نظر می رسد مبانی سیاست خارجی آنها در قبال مسائل مختلف منطقه‌ای تطابق قابل توجهی با هم داشته باشد.

اختلافات بن سلمان و بن زاید از جولای گذشته در عرصه‌های اقتصادی از جمله نفت و موضوع یمن علنی شده است، گرچه در حال حاضر میانجیگری‌هایی برای حل و فصل این اختلافات وجود دارد، اما به نظر می‌رسد عمق این اختلافات بیشتر از آن است که در کوتاه مدت قابل حل باشد.

طرح خطرناک عربستان و امارات بر ضد شیعیان افغانستان / دلارهای سعودی این بار برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان تزریق می‌شوند +تصاویر

افول پروژه‌های منطقه‌ای عربستان و امارات

در مجموع برخی سیگنال‌های منطقه‌ای وجود دارد که نشان دهنده افول پروژه این کشورها در سطح منطقه است. از جمله این سیگنال‌ها، بن بست و عدم موفقیت در روند عادی سازی  روابط با رژیم صهیونیستی بود که نتوانست اهداف مورد نظر پیشگامان این پروژه را محقق سازد. افشا شدن جاسوسی این کشورها از یکدیگر و افزایش اختلافات آنها و همچنین تقویت قدرت محور مقاومت در معادلات منطقه‌ای از جمله در درگیری‌های اخیر سیف القدس و  شکست این کشورها در عرصه سیاست خارجی از جمله لیبی، سومالی، یمن و افغانستان و همچنین صدور شکایت‌های قضایی ضد بن سلمان و بن زاید در دادگاه‌های آمریکا از جمله عوامل بن بست سیاست خارجی کشورهای مذکور در عرصه منطقه‌ای است.

طرح خطرناک عربستان و امارات بر ضد شیعیان افغانستان / دلارهای سعودی این بار برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان تزریق می‌شوند +تصاویر

ابعاد نگرانی عربستان و امارات از تحولات افغانستان

یکی از عرصه‌های منطقه‌ای این شکست در تحولات ماه‌های اخیر در افغانستان قابل مشاهده است. ریاض گرچه پیش از این مناسبات خوبی با طالبان داشت، اما نسخه تعدیل شده طالبان طی سالهای اخیر روی خوش به حاکمیت آل سعود نشان نداد و همین موضوع بود که باعث شد سفارت عربستان در کابل جزو اولین سفارت خانه‌هایی باشد که با روی کار آمدن طالبان در این شهر بسته شود.

سیاست امارات اما از همان ابتدا با جریان‌های ایدئولوگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رابطه خوشی نداشت. علاوه بر  اختلافات ایدئولوژیک امارات با جریان طالبان، حضور اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان در امارات نیز می‌تواند یکی از سیگنال های اعلام جنگ ابو ظبی ضد حاکمیت طالبان باشد.

از سوی دیگر به دنبال فعال شدن کانال‌های دیپلماتیک میان ایران و طالبان، رهبران عربستان و امارات از رفع احتمالی موانع همگرایی میان تهران و کابل در دوره حاکمیت طالبان در این کشور نگران هستند. تهران معتقد است که بی‌ثباتی در افغانستان برای این کشور حامل سیگنال‌های منفی است و علاوه بر ناامنی در مرزها می‌تواند گروه‌های اقلیت شیعه در افغانستان را نیز تحت فشار قرار دهد.

طرح خطرناک عربستان و امارات بر ضد شیعیان افغانستان / دلارهای سعودی این بار برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان تزریق می‌شوند +تصاویر

در مجموع به نظر می‌رسد اهمیت سوق‌الجیشی و شرایط داخلی افغانستان و فواید آرامش و ثبات در این کشور برای ایران به یکی از انگیزه‌های مهم عربستان و امارات در جهت مداخله در این کشور تبدیل شده است.

طرح دو مرحله‌ای عربستان و امارات ضد طالبان

به نظر می‌رسد عربستان و امارات سیاستی چند مرحله‌ای را برای تعامل با حاکمیت طالبان در افغانستان در دستور کار قرار داده‌اند.

مرحله اول این دستور کار مذاکره با طالبان و حل اختلافات و پرونده‌های فیمابین پشت میز گفتگوهاست. خبرگزاری رویترز در این زمینه می نویسد که شرایط کنونی افغانستان، امارات و عربستان را مجبور به تعامل با این روند می کند. به نظر می‌رسد بن سلمان و بن زاید در درجه اول به دنبال حل و فصل این معضل منطقه‌ای از طریق کانال‌های گفتگو برخواهند آمد. آنها در این مسیر تلاش خواهند کرد از پتانسیل‌های مالی خود نیز در راستای سیاسی تشویق و ارعاب طالبان بهره ببرند.

طرح خطرناک عربستان و امارات بر ضد شیعیان افغانستان / دلارهای سعودی این بار برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان تزریق می‌شوند +تصاویر

نشریه امنیتی اینتلیجنس سرویس با اشاره به عزم عربستان برای پیشبرد مذاکرات سیاسی با طالبان گزارش می دهد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش دارد از پتانسیل «ترکی الفیصل» رئیس سابق استخبارات عربستان برای ورود به گفتگوهای جدید با طالبان استفاده کند. این مجله فرانسوی انگیزه  اصلی بن سلمان از این اقدام را جلوگیری از نفوذ ایران در افغانستان توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش عربستان در این روند حساب ویژه‌ای روی اسلام آباد باز کرده تا این کشور روند گفتگوها با طالبان را تسهیل بخشد. این گزارش تاکید می کند که مأموریت ترکی الفیصل در این رابطه با توجه به تجربه وی در تعامل با طالبان در دوره حاکمیت بر افغانستان قبل از اشغالگری آمریکا در این کشور صورت گرفته است. ترکی الفیصل اخیراً با ملا محمد یعقوب فرزند ملا عمر موسس طالبان که سابقه آشنایی با یکدیگر را دارند، دیدار کرده است. وی همچنین احتمالاً برای دیدار با ملا عبدالغنی برادر و مذاکره با او به دوحه سفر خواهد کرد.

با این وجود گزارش‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد که طالبان لااقل در شرایط کنونی روی خوش به سیاست‌گزاران ریاض و ابوظبی نشان نمی‌دهد. سایت اوراسیان تایمز در همین رابطه نوشت که طالبان سال ۲۰۲۱ متفاوت از طالبان سال ۲۰۰۱ است و امروز سیاست همگرایانه‌تری نسبت به ایران دنبال می کند و بر خلاف گذشته رویکرد مثبتی نسبت به امارات و عربستان ندارد.

طرح خطرناک عربستان و امارات بر ضد شیعیان افغانستان / دلارهای سعودی این بار برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان تزریق می‌شوند +تصاویر

طرح ب عربستان و امارات در افغانستان اما از شدت و حدت بیشتری برخوردار است. گزارش‌های رسانه‌ای تأکید دارند که در صورت بن بست مذاکرات میان عربستان با جریان طالبان، کلید فتنه انگیزی و جنگ نیابتی امارات و عربستان در افغانستان فعال خواهد شد. در همین راستا سایت انگلیسی میدل ایست آی گزارش داد که امارات و عربستان به سمت تقابل و جنگ نیابتی جدید در افغانستان پیش می‌روند و به دنبال ایجاد ناآرامی در سیستم حاکمیتی طالبان در این کشور هستند.

عربستان و امارات اقدام به تامین مالی گروه‌های مسلح مخالف طالبان می‌کنند تا بتوانند جنگ فرقه‌ای را در افغانستان ایجاد کرده و اهل تسنن این کشور را به جنگ با شیعیان و گروه‌های فاطمیون بکشانند و زمینه‌های حذف اقلیت شیعه در این کشور یا هرج و مرج فراگیر در مرزهای شرقی ایران را فراهم کنند تا بتوانند طرح‌های امنیتی خود را در سایه این ناآرامی ها از بخش‌های شرقی ایران به اجرا بگذارند.

این سایت انگلیسی می‌افزاید که احتمالاً یکی از گزینه‌های ریاض و ابوظبی حمایت از احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود در دره پنجشیر است و احتمالا کمک‌های این کشورها برای وی از طریق تاجیکستان ارسال خواهد شد.

طرح خطرناک عربستان و امارات بر ضد شیعیان افغانستان / دلارهای سعودی این بار برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در افغانستان تزریق می‌شوند +تصاویر
نیروهای مقاومت پنجشیر

سابقه تاریخی منطقه نشان داده که با روی کار آمدن دولت جدید در یکی از کشورها، جریان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال تثبیت نفوذ خود در این کشور خواهند بود. در همین رابطه از هم اکنون سیگنال‌های متعددی از تلاش فرانسهو و آمریکا برای نفوذ مجدد در طالبان مخابره می شود. البته این نفوذ برای عربستان و امارات نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چرا که این کشورها سیاست خارجی خود را بر اساس مداخله در امور کشورهای ضعیف منطقه بنا نهاده و در عین حال از حضور و تاثیرگذاری ایران در کشورهای منطقه‌ واهمه دارند. لذا برآیند تحلیل منافع و راهبردهای متنوع و احیانا متناقض منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نشان می‌دهد طالبان که از تجربه حاکمیتی مدرن و به روزی برخوردار نیست، راه درازی تا تثبیت موقعیت خود به عنوان یک دولت با ثبات و فراگیر در پیش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    26 23
    مردم احمقی که طالبان را دشمن و عنصر غربگرای خود فروخته ای مثل احمدمسعود را خودی پنداشتند بالاخره روزی متوجه می شوند غربی ها چرا عده ای را تحریم می کنند و برای عده ای دیگر کف می زنند و کمک مالی می فرستند.
    • حیدر صالح IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      12 2
      بله اسلام آمریکائی شیعه و سنی هم داره! هر جماعتی چه شیعه و چه سنی طرف آل سعود و اسرائیل باشه باطله و برای مملکت خود و مملکت ما خطرناکه و هر جماعتی چه طالبان و چه فاطمیون ضد آل سعود و اوباش یانکی باشه برای ما برادره
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    12 1
    یابن الزهرا کجایی که شیاطین بر سرزمین وحی حکومت میکنند و از مسلمانان برای ابلیس قربانی میگیرند . اللهم عجل لولیک الفرج صلوات
  • بختیاری NL ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    12 4
    به احتمال خیلی زیاد کشور بعدی که تغییر حاکمیتی داره عربستان ال یهود هست. که از طریق اشوب و یا دوشنده این گاوها انجام خواهد شد،انشاالله شاهد سقوط دیکتاتوری آل یهود خائن یونجه خوار باشیم.
  • CA ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    21 13
    این نشان دهنده ضعف منطقه ای ایران بعد از شهادت سردار بزرگمان ، شهید سلیمانیست، که متاسفانه تنها نظاره گر تحولات شدیم به جای بازیگر کلیدی، در عراق هم همین وضعیت است، کار به جایی رسیده که در کنار نوار مرزی مان چه در افغانستان، چه در کردستان عراق و چه در آذربایجان، احساس نا امنی میکنیم، سردار سلیمانی جات خیلی خالیه
    • علیرضا IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 9
      چرا نمیای ایران مثل ما سختی بکشی؟؟؟
    • با سلام BE ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      4 2
      ۰۱:۳۷ این نوع قضاوت ناعادلانه است و متاسفانه بچه گانه ، با عرض معذرت انشالله که هیچوقت سختی نکشید
    • BE ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      6 5
      غربت میدونی یعنی چی آقا علیرضای گل ؟ هر کی تو خارجه داره حال وحول میکنه ؟ دو تا سلبریتی در پیت که ملاک نیستند که برادر قهرمان
  • محمد داود کریمی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    10 9
    طالبان و داعش تفاوتی ندارند و همگی ساخته شده و نوکران آمریکا، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند؛ چنان که درگیری‌های جسته و گریخته فعلی در افغانستان بین طالبان و داعش نیست! این حرفها قابل باور نیست؛ طالبان برای انحراف افکار عمومی جهان و مردم افغانستان می‌گویند که با داعش می‌جنگیم در حالیکه واقعیت امر این است که مخالفان خود و مردم را تحت پوشش مبارزه با داعش قلع و قمع می‌کنند. ترورهای هدفمند و همچنین کشتن افراد تحت عنوان اختطافگران هم در همین راستا است. ترکیه هم به زودترین فرصت به جمع همکاران و حامیان طالبان خواهد پیوست. طالبان دیر یا زود سر ناسازگاری را با جمهوری اسلامی ایران در پیش خواهد گرفت. بیچاره مردم افغانستان به‌خصوص شیعیان این کشور که تمامی مشکلات و بدبختی ها بر سر آنهاست که عده‌ای در کشور بمانند و بسوزند و عده‌ای دیگر، آواره این کشور و آن کشور.
    • حیدر صالح IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      14 7
      درسته طالبان حنفی مذهب هستن اما طالبان بومی مملکت خود هستند و حق تعیین سرنوشت مملکت رو دارن اما دعش آواره از هر جای دنیا جمع شدن با فرماندهی بازماندگان حزب بعث و پول آل سعود پروار شدند یکمی التماس مطالعه و بصیرت
  • DE ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    7 0
    دنیای عجیبی شده
  • رضا تواضعی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    18 12
    چینی ها اومدن بگرام . پاکستان داره کابینه میچینه تو افغانستان . عربستان و امارات هم دست به کار شدند .ما هم که رفتیم گل بچینیم و هنوز نتوانستیم از پس مشتی فتنه چی رسانه ای که احمد مسعود را باد کرده اند بر بیاییم و در بلا تکلیفی ، بعضا حتی بیانیه های وزارت خارجه مان به در و دیوار می زند .
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 0
    طرح چی بود حالا؟
  • ایرانی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 1
    لطفا به تاجیکستان کمک وبیاری هم بیاری به شیعیان وهزاره های افغان بشتابید تا دیر نشده
  • علیرضا IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    9 1
    به نظر من امارات در بین کشورهای عربی خاورمیانه جاه طلبی و قدرت طلبی شدیدی داره........اولین کشور عربی که اف 35 رو از آمریکا خریداری کرد.......اولین کشور عربی که نیروگاه هسته ای احداث کرد و برق هسته ای رو وارد مدار کرد........اولین کشور عربی حاشیه خلیج فارس که با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کرد.....اولین کشور عربی که وارد باشگاه کشورهای فضایی شد......صلح با رژیم اشغالگر قدس این امکان رو برای امارات فراهم کرد که از نظر جاسوسی و اطلاعاتی هم خودشو تقویت کنه و با کمک رژیم صهیونیستی ماهواره جاسوسی خودش رو پرتاب کنه........حتی قانون اساسی امارات هم جاه طلبانه است ..........امارات در تمام این سالها نیروهای شبه نظامی مخصوص خودش رو در اقصی نقاط دنیا بویژه شاخ آفریقا و کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه تقویت کرد........حتی ردپای سرویس اطلاعاتی امارات در ایران هم دیده شد.........شاید در آینده نزدیک از سلاح اتمی و موشک های بالستیک رونمایی کنه و اونوقت هست که رقیب خطرناکی برای ایران و ترکیه خواهد شد.........از لحاظ اقتصادی هم همین الانش از ایران و ترکیه قوی تر هست......
    • شهاب IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      4 3
      جوک نگو باشگاه کشورهای فضایی کجا بود؟ یه پروژه در ژاپن که فقط امارات و دوشیدن و پول ازش گرفتند حتی حق نداشت پرچمش رو بزنه
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    5 1
    میگن طرف رو از روی رفقاش بشناس .چطورید رفقای طالبان و چین کمونیست؟
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    7 1
    احمد مسعود در حال دفاع از وطن خود در برابر طالبان خونریز است.
  • US ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    7 2
    دیگه الان افغانستان دست یک گروه سنی افراطی هست خواب موندید
  • .. AU ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    9 2
    سلام.بهتر که ایران در افغانستان بیشتر سرمایه گذاری کنه و اقتصاد افغانستان رو قوی کن،و کاری کنه دولت قوی سر کار بیاد.(هیچ دولت و کابینه غربگرا رو کمک نکنه!).این بهترین فرصت برای ماست،که اکنون که امریکا و غرب وحشی ادم کش . رذل! از افغانستان رفتن،برن سرمایه گذاری کنن و اقتصاد افغانستان و ایران رو اباد کنند،امنیت افغانستان،امنیت ماست.اگر یک دولت غربگرا یا غربی بیاد سر کار، پوست مردمان منطقه رو میکن! همینطور که در این 20 سال اخیر تا تونستن به مسلمان منطقه ضربات بسیار شدید زدن! هزینه اقتصادی کنید،.نزارید ادم کش،نابود کنندها نسل بشریت فسادو فحشاء دوباره برن در افغانستان لونه کن،بی نهات انسان بی گناه رو به انعطاط اخلاقی و فساد و کشتن و .. ببرن. ما نباید اجازه بدهیم،هیچ مسلمانی کشته شود. تا دل امریکا وغرب مشرک کافر و خوشحال شود ..
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 3
      شما تو اقتصاد درپیتی خودتون موندید دیگه میخوان اقتصاد افغانستان را قوی کنید این مشرق عجب خرهایی را تحویل جامعه میده .خخخخخخخ
  • حسینی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    7 0
    من تاره از افغانستان بازکشته اممناطق شیعه نشین به خاطر عدم گزارش و عدم انعکاس حوادث و اخبار آن به بیرون، آرام به نظر می‌رسد در حالی که این گونه نیست در بسیاری از مناطق مردم عادی بدون دلیل توسط طالبان و ایادی آنها کشته می‌شوند. تعدادی از هزاره‌های شیعه در ولایت دایکندی، فرمانداری شهرستان در منطقه به نام «تاله» از خانه‌های شان اخراج و کوچ داده شده‌ و طالب‌‌های پشتون در خانه‌های آنان ساکن شده‌اند. همچنین در شهرستان گیزاب ولایت دایکندی، منطقه «لوره‌ شیو» به حدود سه صدخانه(سیصد) دستور ترک از منازلشان داده شده‌اند که مردم در یک حالت شوک فرورفته و در اضطراب و ترس عجیبی زندگی ‌می‌نمایند. طالبان به مردم اطمینان می‌دهند کاری به کسی ندارند در حالی‌که منازل بسیاری از مردم از جمله نیروهای امنیتی و کارمندان دولت پیشین توسط آنان بازرسی می‌شوند، صلاح و تجهیزات مردمی از مراکز ولایات و فرمانداری‌های غیر پشتون به مناطق پشتو نشین انتقال می‌یابد.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      دروغ نگو منافق
  • م احمدی GB ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    3 1
    عربستان و امارات از کی سیاست مدار شدن این دو دوست ودردل دشمن همدیگر جز شکم وزیر شکم هنر دیگری مگر دارند پدر سلفی 85 ساله پیر خرفت ریش بد فرم آنقدر دست زن ترامپ را فشرد که ترامپ غیرتی شد وگفت بس دیگه دستش شکستی ترامپ غیرتی شد ببین تخم معاویه وابوسفیانهارا که با تردید اسلام آوردند.
  • GB ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    3 4
    فارس ها نباید درافغانستان .باشند
    • BE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      1 1
      خخخخ ، ای ناقلا
  • ازاد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 5
    راستی چرا پارسها اینقدر در ترس و اضطرابند وبه همه خطو نشان میکشند وپارس میکنند
  • FR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    وجود عوامل نفوذی سازمان های جاسوسی دول متخاصم و معاندان ج ا در نهادها و خیانت در نهادهای ج ا از عوامل موثر عدم تصمیم گیری درست است. متاسافنه قانون راهبردی مجلس به دلیل خیانت در نهادها کم اثر شد (معطلی غربیها و همراهی احمقانه ایارنیها بدون اینکه بدانند هر روز ادامه تحریمها خسارات سنگینی میزند ...!) و با وجودی که بارها پیشنهاد شده که ایران باید از اهرم فشار موثر منطقه ای و پیشنهاد ابهام هسته ای واقعی و نه بلوفی استفاده و با انجام پروژه غنی سازی 90% و فروش فناوری هسته ای و موشکی به کشورهای مستقل دوست از امریکیا لاتین و افریقا و اسیا عملا غرب جنایتکار در منگنه فشار موثر حقیقی امنیتی قرار داده و تهدید امنیتی آنها به خودشان برگرداند، و درز کنترل شده این اطلاعات، هیچ اقدام جدید نکردند و عملا غرب خیال آسوده کردند پروژه های هسته ای و نظامی ایران کبریت بیخطر برای جنایتکاران استکبار جهانی به رهبری صهیونیسم بین الملل است! // باید غرب جنایتکار وشرق خیانتکار شریک جرم غربیان و صهیونیستها بفهمند ایران کبریت بیخطر نیست و در مقابل خسارت تحمیلی تحریم، ایران هم ضربات مهلکی خواهد زد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس