روابط دولت ترکیه با کشورها عربی؛ از تنش‌زایی تا تنش‌زدایی

درحالی که روابط میان ترکیه با عربستان، امارات و مصر در طول سالهای گذشته تنش آلود بوده است، به نظر می رسد که مقامات آنکارا گام های اولیه برای تنش زدایی در این روابط را برداشته‌اند.

به گزارش مشرق، مدتی است که مقامات دولت ترکیه سیاست جدیدی را در قبال کشورهای عربی در پیش گرفته‌اند. بر این اساس، مسئولان آنکارا به دنبال آن هستند تا ضمن تجدید نظر در سیاست‌های پیشن خود، روابط و مناسبات‌شان با کشورهای عربی را بهبود بخشند. از جمله کشورهای عربی که آنکارا تلاش می‌کند روابط خود با آنها را دستخوش تغییر سازد، می‌توان به عربستان سعودی، امارات و مصر اشاره کرد.

در همین ارتباط، «طحنون بن زائد آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات حدود ۲ ماه پیش در رأس هیأتی بلند پایه وارد آنکارا شد و با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. همین سفر کافی بود تا گمانه زنی‌ها پیرامون بهبود روابط میان آنکارا و ابوظبی بیش از پیش تقویت شود. البته مقامات اماراتی و ترکیه‌ای پیشتر نیز سیگنال‌های مثبتی را برای از سر گیری روابط دوجانبه به یکدیگر ارسال کرده بودند.

بدون تردید تحقق مصالحه میان قطر و کشورهای عربی تحریم‌کننده از جمله امارات، نقش مهمی در کاهش سطح تنش‌ها میان آنکارا و ابوظبی داشته است در همین راستا، وزرای خارجه ترکیه و امارات چند ماه پیش تماس تلفنی کوتاهی با یکدیگر داشتند. پس از آن «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که پیام‌های مثبتی از امارات دریافت کرده و امیدوار است که این پیام‌ها، نتایج ملموس و علنی در پی داشته باشد. واقعیت این است که ترکیه در طول سال‌های گذشته، به دلیل مواضع امارات در قبال تحولات مصر، قطر و لیبی، روابط خود با ابوظبی را قطع کرده بود.

بنابراین، یکی از عواملی که موجب شده است تا امروز مقامات ترکیه‌ای در روابط خود با اماراتی‌ها تجدیدنظر کنند، فروکش کردن بحران‌ها در مصر، قطر و لیبی است. بدون تردید مصالحه میان قطر و کشورهای چهارگانه تحریم کننده (عربستان، امارات، بحرین و مصر) نقش مهم و بسزایی در کاهش سطح تنش‌ها میان ترکیه و امارات داشته است.

روابط دولت ترکیه با کشورها عربی؛ از تنش‌زایی تا تنش‌زدایی

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که دولت آنکارا از رهگذر بهبود روابط خود با امارات، اهداف اقتصادی را نیز دنبال می‌کند. سخنان چندی پیش رئیس جمهور ترکیه در این زمینه، خود به تنهایی گواه بر این مدعا است. در همین ارتباط، «رجب طیب اردوغان» تصریح کرد: «امارات به زودی سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در ترکیه انجام خواهد داد. همه بررسی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در ترکیه انجام شده است».

سفر قریب الوقوع وزیر خارجه مصر به آنکارا نشان می‌دهد که دو طرف پس از سال‌ها قصد دارند روابط و مناسبات دوجانبه را از سر گیرند در همین حال، چند روز پیش نیز وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حمدی لوزا» معاون وزیر خارجه این کشور طی روزهای ۷ و ۸ سپتامبر (۱۶ و ۱۷ شهریور) به آنکارا سفر می‌کند. هدف از این سفر برگزاری دومین دور گفتگوهای میان مصر و ترکیه عنوان شده است. انتظار می‌رود دو طرف به بررسی روابط دوجانبه و پرونده‌های منطقه‌ای بپردازند.

این درحالی است که از زمان برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب مردم مصر از قدرت توسط ارتش این کشور، دولت ترکیه ضمن محکوم کردن اقدام ارتش، دولت جدید قاهره به ریاست «عبدالفتاح السیسی» را دولتِ کودتاچیان توصیف کرد. روابط میان قاهره و آنکارا از سال ۲۰۱۳ تاکنون با تنش‌های فراوانی همراه بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که سفر قریب الوقوع مقام ارشد مصری به آنکارا صفحه جدیدی از روابط دوجانبه میان آنکارا و قاهره را خواهد گشود.

افزون بر آنچه که گفته شد، ترکیه قصد دارد روابط خود با عربستان سعودی را نیز بهبود بخشد. پس از قتل «جمال خاشقجی» نویسنده و روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر «استانبول»، رئیس جمهور ترکیه به صورت تلویحی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را عامل این جنایت معرفی کرد. از همان زمان، روابط و مناسبات میان آنکارا و ریاض رو به سردی و تنش گرایید.

روابط دولت ترکیه با کشورها عربی؛ از تنش‌زایی تا تنش‌زدایی

در حال حاضر، نشانه‌های بهبود تدریجی روابط میان ترکیه و عربستان سعودی نیز آشکار شده است. در همین ارتباط، چندی پیش اعلام شد که سفیر ترکیه در عربستان با شماری از مقامات ارشد وزارت خارجه این کشور دیدار کرده است. این خبر نشان داد که ترکیه همزمان با تلاش‌ها برای بهبود روابطش با مصر و امارات، ازسرگیری روابط با عربستان را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

ترکیه درحال حاضر به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه و تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای در برابر آمریکا و اروپا است آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که ترکیه به دنبال افزایش نفوذ خود در میان کشورهای عربی است تا بدین ترتیب، عرصه را به طور کامل برای جولان ایالات متحده آمریکا در منطقه، به واشنگتن واگذار نکرده باشد. ترکیه به خوبی دریافته است که آمریکایی‌ها روابط و مناسبات خود با کشورهای عربی را روز به روز تقویت می‌کنند؛ از همین روی، با تغییر در سیاست‌ها و استراتژی‌های خود نمی‌خواهد عرصه را به رقبای بین‌المللی‌اش واگذار نماید.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، مقامات دولت ترکیه از طریق تغییر سیاست‌های خود در قبال کشورهای عربی و حرکت از تنش زایی به سمت تنش زدایی، به دنبال تحقق اهداف اقتصادی نیز هستند. در همین حال، مقامات دولت آنکارا به دلیل اختلافاتی که با آمریکا و کشورهای غربی دارند، تلاش می‌کنند ائتلاف جدیدی را با مشارکت کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی، امارات و مصر، تشکیل دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 2
    انشاء الله مسئولين ايران هم به فكر تنش زدايي باشن عربها هر چي باشن مسلمان هستند
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 1
    یک سیاستمدار هیچ وقت کینه به دل نمی گیرد، لجاجت نمی کند، انعطاف پذیر و در عین حال مقتدر است. کاش ما هم یاد می گرفتیم فقط دنبال دشمن نباشیم. دوستی ها و دشمنی ها لحظه ای هستند. این را کاش سیاست مداران کشور ما هم می دانستند.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 0
    سوای پذیرفتن حکومت السیسی در مصر که حتی سخنرانی های ترکیه بیشتر در موضع ضعف قراردادن دولت السیسی بود و قرار نبود تا ابد این وضعیت ادامه پیدا کنه چون منافع ملی ترکیه در دریای مدیترانه رابط با مصر رو ایجاب میکنه بقیه موارد رو به این کشورها تحمیل کرد حرفشو. تو قطر و لیبی و سوریه و عراق و سومالی و یمن مجبور شدن ترکیه رو قبول کنن. اخوان المسلمین هم هیچ امتیازی نداده. گفتم فقط گسترش روابط با مشر به سطح بالاتر از مقامات امنیتی و اقتصادی تنها امتیاز میتونه حساب بشه اونم دو طرفه هست. چون مصر هم اخوان المسلمین رو میخواد که نتونست بگیره. حالا چه جوری مشرق نتیجه گرفته ترکیه عقب نشینی کرده فقط باید در کینه شدید نسبت به ترکها سراغ گرفت. حتی در مقابل دشمن دیگرشون یعنی عربستان و امارات هم از ترکیه بدشون میاد. این دیگه نژادپرستی نیست مرض هست.
  • قادر IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    14 3
    شاید اگر چند صباحی ترکیه به پیشرفت خود ادامه دهد خیلی ها از شدت بیماری تورم ستیزی دق مرگ بشن
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      2 4
      چی میگی ؟ تورم ستیزی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه مَنَه؟
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 1
    چه عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! تو این صفحه استدلالهای خوبی میبینم عوض حرفهای سطحی غربگدا غربگرا (به جز خودم خخخخخخخ)
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      8 0
      چاخان نگید همه چیتون وابسته به غربه امریکا تحریم کرده رفتین کما این وضع مملکته ماست پراید 10 تومن شده 160 تومن عوام فریبی تا کی
  • ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    5 0
    امید است دولت آقای رئیسی با الگو برداری از ترکیه اقدام به تنش زائی نماید ترکیه کاری کرده است 1- نفوذ منطقه ائی از ایران بیشتر است 2- نیروهای دست نشانده زیادی در منطقه دارد 3- کشورش در حال توسعه است 4- با دنیا خوب است و ازظرفیت جهانی استفاده می کنید 5- در دنیا کسی را دشمن مطلق ویا دوست مطلق نمی شناسد بنابراین بهتر است ما هم بدین طریق عمل کنیم
    • سی AT ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 3
      اردوغان وضویی که برای نماز در مسجد حلب گرفته بود رو هنوز نگه داشته؟ با توجه به اینکه کل مرزهای جنوبی ش جنگ و ناامنی ه چند سال دیگه می تونه مرزهاش رو به ثبات 10 سال قبل (اون موقع که اسد ، برادر اسد بود) برسونه؟
  • DK ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    3 1
    اگر عربها و ترکیه و ایران مشکلات بینشان که در اصل چیزی هم نیست حل کنند آمریکا و دیگران هیچ کارس هستند، اردوقان به دنبال رفع سؤ تفهمات هست،
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 5
    خودشان بخوبی میدانند که بد و بستانها تاکتیکی و احتمالا به امر و یا ضرورت هست . یعنی بقولی سایه یکدیگر را با تیر میزنند . انتظار دوام نمیرود .
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 0
      خوشگلم سیاست یعنی همین . کسی عاشق و معشوق هم نیست کسی هم دشمن ذاتی نیست . همه چیز در سیاست سیاله و حرکتها تاکتیکی و قابل تغییره
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    3 1
    لا اله الا الله محمد رسول الله زنده باد سلطان رجب اردوغان
  • ایرانی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 3
    باسلام و عرض ادب عزیزان من یک ترک ایرانی هستم که برای کشور و فرهنگ ملتم خیلی ارزش قائل هستم وقتی از ملت حرف می زنم منظور ملتی هست که در جغرافیایی به نام ایران با نژاد ترک و فار س و غیره زندگی می کنند وقتی این نوشته ها را می خوانم خیلی متاسف می شوم که ما ایرانی ها از هر نژاد و زبانی به جایی رسیده ایم که در مقابل آفرینش خدا قرار گرفته ایم و برای معبود خود خرده می گیریم که چرا همه را به یک زبان نیافرید ه ای و ترک ها و عرب ها و دیگران را با شدید ترین توهین ها مورد خطاب قرار می دهیم و فرهنگ خود را زیر سوال می بریم و برای اینکه برای خود دشمن تراشی کنیم هر تحلیل خود خواسته ای را می نویسیم و سر دشمنی با ترک ها و اعراب را در هر نوشته ای باز می کنیم و منطق را نمی بینیم به خدا صرف انرژی آن هم در این حد توان ایرانی ها را برای فکر کردن درست درمورد دیگران گرفته است و نفرت را در درون ما رشد داده است حتی کار به جایی رسیده که برای رسیدن به هدف خود قاتلان مسلمانان و شیعیان را هم تطهیر می کنیم این چه رفتاری هست که ما ایرانی ها انجام می دهیم از فرهنگ ورزین تمام ایرانی ها چه فارس و چه ترک و غیره به دور است بیاید برای پیشرفت تمام کشور های مسلمان و غلبه آنها بر دشمنان دین و اسلام دعا کنیم و با همدیگر همکاری کنیم ترکیه ایران عربستان آذربایجان و پاکستان و افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان برادران ما هستند مقابله با زبان و فرهنگ ترکی در ایران دسیسه غرب برای تجزیه این کشور است این کشور مدافعان غیرتمندی چون ترک ها را در سال های دور و در جنگ تحمیلی به خود دیده است و تنها راه تحکیم وحدت اسلامی و برادری اجرای اصول مترقی قانون اساسی و تدریس زبان 40 میلیون ترک ایرانی الاصل در مدارس در کنار زبان فاخر فارسی می باشد که در تکامل زبان فارسی زبان ترکی نقش ارزنده ای داشته است عزیزان پاشیدن تخم نفاق و تفرقه کار غرب است که برای به زانو درآوردن این کشور از آن استفاده می کند و دو ستون قدرتمند این کشور یعنی فارس و ترک را در مقابل هم قرار می دهد نباشد روزی که این خواسته دشمن محقق شود که البته با هوشیاری نخبگان ترک و فارس انشاء الله این چنین نخواهد شد امیدوارم این نوشته توانسته باشد پرده ای از هزاران پرده ای را که دشمنا ن ملت ما برای این کشور کشیده اند و دسیسه ها چنیده اند راکنار بزند و بعضی ها را آگاه سازد.
    • سی AT ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 4
      به نظرتون اکثر کسانی که در فضای مجازی حرفهای نژاد پرستانه و تجزیه طلبانه می زنند (در سراسر دنیا) در چه رنج سنی هستند ؟ به نظر من هنوز به سن قانونی برای خارج شدن از تکفل والدین نرسیدن اونهایی که رسیدن حداکثر 25 ساله هستند ؛ درمورد کشورهای همسایه ما مشکلی باهاشون نداریم اونها هستند که دائما علیه ایران توطئه می کنن مثلا عربستان سعودی زمان مصدق چه کار کرد؟ وهابی ها و اخوان المسلمین درمورد شیعیان چه فتوی صادر می کنن؟ ایران در 8 سال جنگ از چند کشور اسیر گرفت؟
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    6 4
    یاشاسین تورک یاشاسین تورک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس