کد خبر 1263218
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
واردات فایزر از دیگر کشورها مجوز مکتوب رهبری داشت - کراپ‌شده

مجوز ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا که در سایر کشورها تولید شده باشد، توسط رهبر معظم انقلاب دی‌ماه ۹۹ کتبا به مسئولان ذی‌ربط اعلام شده بود.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: واردات واکسن‌های کرونا با برند انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی که در کشور دیگری تولید شده باشد، هیچ‌گاه ممنوع نبوده و این موضوع طی نامه رسمی از سوی رهبری به مسئولان دولت اعلام شده بود.
این منبع آگاه افزود: هرچند مقام‌معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی ۱۹ دی ۱۳۹۹ صراحتا مجوز واردات هرنوع واکسن از کشورهایی غیر از آمریکا، انگلیس و فرانسه را ارائه کردند اما همان زمان این موضوع را به‌صورت مکتوب نیز به دولت اعلام کرده و صراحتا خرید واکسن از کشور ثالث را مجاز اعلام کردند.
این مقام مسئول اعلام کرد: در این‌خصوص هیچ‌گاه اختلاف نظر یا شبهه‌ای در دولت، ستاد ملی کرونا یا سایر نهادهای تصمیم‌گیر وجود نداشته است. به‌عبارتی، منع واردات ربطی به برند واکسن نداشته و صرفا مربوط به کشور تولیدکننده بوده است.

واردات فایزر از دیگر کشورها مجوز مکتوب رهبری داشت

سخنگوی سازمان غذا و دارو: واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از کشور ثالث ممنوع نبوده و نیست

مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی خود در ۱۹ دی ۱۳۹۹ با اشاره به عدم اعتماد به آمریکا، انگلیس و فرانسه دستور داده بودند: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است.» ایشان در همان سخنرانی اعلام کردند که این موضوع به مسئولان هم ابلاغ شده است. اما بخش مهمی از سخنان ایشان که توسط رسانه‌های ضدانقلاب سانسور شد، مربوط به مجوز واردات از سایر کشورها بود. ایشان در همان سخنرانی و بلافاصله پس از اعلام ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس، فرموده بودند: «از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد.»

هرچند رسانه‌های ضدانقلاب سعی کردند با تحریف بیانات رهبری، عدم ورود واکسن به کشور را به دستور ایشان مرتبط کنند اما شواهد از واقعیت‌های دیگری خبر می‌دهد. موارد متعدد واردات واکسن آسترازنکای تولید شده در کشورهای دیگر، به‌وضوح موید آن است که روند واردات این واکسن‌ها هیچ تفاوتی با سایر واکسن‌ها نداشته است. درواقع، مهمترین مانع در واردات این واکسن‌ها تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود که باعث می‌شد کشورها جرات فروش عمده این محصول دارویی استراتژیک به ایران را نداشته باشند.

واردات فایزر از دیگر کشورها مجوز مکتوب رهبری داشت

عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده بود که طبق دستور مقام معظم رهبری، واردات واکسن از کشورهایی غیر از آمریکا، انگلیس و فرانسه مجاز است

البته موضوع اجازه ورود واکسن از کشور ثالث، پیش‌تر هم بارها از زبان مقامات مسئول بیان شده بود. به عنوان مثال، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و  نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای رسما اعلام کرده بود که منع واردات واکسن صرفا مربوط به واردات از مبدا آمریکا و انگلیس و فرانسه است و نه مطلق واکسن خارجی و حتی واکسن غربی.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز این موضوع را صراحتا اعلام کرده بود اما رسانه‌های ضدانقلاب تلاش کردند که این موضوع را به صحبت‌های اخیر رهبری در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ مربوط کنند که فرموده بودند: «واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»

واردات فایزر از دیگر کشورها مجوز مکتوب رهبری داشت

رسانه‌های ضدانقلاب تلاش می‌کنند عدم واردات واکسن را به دستور رهبری منتسب کنند

این در حالی است که مسئولان مربوطه بارها اعلام کرده‌اند که چنین منعی هیچ‌گاه وجود نداشته است. کیانوش جهانپور نیز صراحتا تاکید کرده است که این منع «وجود نداشته و ندارد». او تاکید کرده که واردات برند انگلیسی آسترازنکا تاکنون تحقق یافته و در خصوص سایر واکسن‌ها نیز در صورت امکان تهیه از منابع مورد تایید، واردات انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    24 6
    آقایان شهامت داشته باشید و بگویید اشتباه کردیم. رهبری به صورت مطلق و بدون قید فرمودند ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است. شرکتهای تولید کننده واکسن شخصیت حقوقی و تابعیت مشخص دارند. فی المثل شرکت فایزر در هر صورت امریکایی است ولو انکه شعبه ای در کشور ثالث داشته باشد باز هم آمریکایی محسوب می شود. اصلا بحث مبداء هیچ وقت مطرح نبوده. اگر هم چنین تصوری بوده باید همان موقع تصریح می شد. حالا هم دیر نشده، جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است. شما فایزر و مُدرنا و آسترازنکا و جانسون اند جانسون از هر کشوری دوست دارید بیارین ، به داد مردم برسید. مردم هم سپاسگزار جنابان خواهند بود.
    • GB ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      3 4
      پس چرا آسترازنکا را وارد کردند؟
    • مهدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      1 4
      خدا رو شکر که فایزر و مدرنا وارد نکردند ولی بهتر بود برای غربگراها و مشتاقان واکسن آمریکایی وارد میکردند! و به سایر مردم میگفتند از این نوع واکسنها نزنند!!!
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    8 8
    چه دور اندیشی صحیحی هم بود چون تقریبا تا الان صادرات مهمی از مبدا این دو کشور وجود ندارد
  • با سلام BE ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    6 12
    درود بر امام خامنه ای ، از پادشاه سعودی آدمکش و داعش آدم خور و صهیونیستهای بچه کش و ترامپ قمارباز و ملکه فولاد زره گرفته تا اونیکه از زنش طلاق گرفته و غیره که قابل گفتن نیست ، همه شدن دشمن این آقا ! جل الخالق یوم القیامتی هم هست
  • BE ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 4
    ای آقای زیبا کلام ، ای استاد ناامیدی ، خدا بگم چکارت نکنه
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    ايشان فرموده بودند اگر واكسن آمريكايي كارآمد است چرا تلفات در آمريكا اينقدر بالاست، در شرايطي كه هنوز واكسيناسيون سراسري در آمريكا انجام نشده بود.با اين استدلال امروز كه وضعيت وخيم بيماري در روسيه مشهود است، با وجود واكسيناسيون گسترده با واكسن بدرد نخور اسپوتنيك، چرا ممنوعيت واردات از روسيه مطرح نمي شود؟
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    اولا تمام این هیاهوی واردات واکسن برای پرت کردن حواس مردم از شکست مفتضحانهٔ یانکی‌ها در افغانستان هست، دومأ امر رهبری که کاملأ بجا و منطقی و عاقلانه هست مثل همیشه چون آ دو م عاقل از دشمن خودش واکسن نمیخره که معلوم نیست خدای نکرده جریان خونهای آلودهٔ فرانسوی در مقیاس بسیار بزرگ تر رو برای ما پیش بیاره. من موندم درد این غربگداها چیه؟؟!
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 1
    با یادآوری شکست مفتضحانهٔ یانکی‌ها در افغانستان، خدارو شکر که درایت مقام معظم رهبری ما رو از خیلی از نقشه های شیطانی یانکی‌ها و عواملشون در امان داشت، واقعأ هرکی نبینه کوره!!!
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    3 9
    متاسفانه بعضی از مسئولین ناتوانی یا ندانم کاری خود را با قایم شدن پشت رهبری و خرج کردن از محبوبیت ایشان توجیه میکنند اگر اینها واقعا تا این حد گوش به فرمان رهبری بودند اینهمه دستورات خیرخواهانه رهبری رو زمین نمی ماند.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    8 9
    معلوم نیست این وسط کی مقصره اما ای کاش سیاست را از پزشکی کنار می گذاشتیم و از اول سراغ واکسنهای mrna می رفتیم که دانشمندان آگاه و مستقل می گفتن اثرگذارتر هست.شاید به خاطر نفوذ چین و روسیه واکسنهایی ازشون خریدیم که فناوری قدیمی دارند و عملا دیگه در برابر ویروس جهش یافته کم اثر هستند. علاوه بر فوت هزاران نفر میلیونها دلار هم تلف شد.
    • GB ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      4 9
      . اسراییل سه دوز اکسن کرونا را با پوشش صد درصد زد اما حالا شبکه 7 تلویزیون اسراییل می گوید بیمارستان ها دیگر جای برای پذیری کرونایی جدید ندارند.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      3 0
      واکسن مرگ رو کم میکنه ابتلا را هم کاهش میده.اسرائیل فوتی بسیار کمی بعد از واکسن داشته
    • BE ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 3
      اسراییلیها باید واکسن ضد وحشت بزنن حالشون خوب بشه
  • عرفان IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    10 13
    خود انگلیسها وامریکایها هم که واکسن زدن دhرن ممیرن که......
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    9 10
    چه فرقی میکند از کدام کشور باشد، اگر تر کیب یک واکسن بد است در ان کشور هم بد است.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      2 5
      خیر خیلی هم فرق میکند، چون به اون سه کشور اعتباری نیست که واکسنهای آلوده جهت ترور بیولوژیک مردم ایران برای ما ارسال کنند، ماجرای خونهای آلوده فرانسه و واکسن های آلوده به ایدز برای لیبی رو فراموش کردین یا زدین اون راه ؟؟
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 1
      البته باید دید که پشت پرده کیا هستن بعدش شاید صادراتیها بد باشن البته موافق فایرز و امثالش نیستم کلی گفتم
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    خدایا توبه! باز ما اشتباه فکر کردیم!!!!!!!!!!! چقدر مشرق تو خوبی! باعث شدی ما از گمراهی خارج بشیم!!!!!
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    5 4
    یعنی واقعا اینقدر سخته براتون متوجه بشین که اگر اون شرکت فایزر و مدرنا و جانسون بخوان چیزی وارد واکسن بکنن فرقی نمیکنه تو خود آمریکا اینکار رو بکنن یا یه کشور دیگه؟؟؟!!! مگه نمیگید همه این کشورهایی که با آمریکا همکاری میکنن نوکر آمریکا هستن ؟؟ خب اگر چیزی قاطی میخوان بکنن اونم تو واکسنی که فرمولش رو فقط خودشون میدونن همه جا میتونن بکنن.
    • BE ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 2
      شما هم به عنوان یک انسان عاقل ، وقتی دشمنانی به این بیشرفی و بی اخلاقی مثل آمریکا و انگلیس و سعودی آدمخور و صهیونسیست بچه کش وغیره که قابل گفتن نیست داری ، باید نهایت احتیاط رو بکنی
  • AU ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    نه واقعا چه فرقی میکنه واکسن تو آمریکا باشه یا کانادا یا استرالیا یا کره جنوبی؟ مگه نمیگین همه این کشورا دست آمریکا و انگلیسه؟ حالا کارشون شده کی بود کی بود من نبودم
  • HU ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 4
    آمریکایی ها 42 سال پیش نطفه شما حرومزاده ها را با یک ویروس منعقد کردن خبر ندارید
  • سید محمد IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    4 0
    در جمهوری اسلامی همه با هم برابرند ولی برخی مسیولین برابرترند....
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 0
    خوب فایزر در هر صورت امریکاییه مثل اینکه من برم ترکیه از ترکیه برم آلمان خوب من ایرانیم نه اهل ترکیه کلاه شرعی که میگن اینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس