کد خبر 1262708
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
زیاد النخاله

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در اعتراض به بازداشت ده‌ها شخصیت دینی، علمی و سیاسی توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان، این اقدام را ضد ملت و آرمان فلسطین دانست.

به گزارش مشرق، «زیاد النَخّاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از تشکیلات خودگردان به ریاست «محمود عباس» خواست بازداشتی‌های دیروز را سریعاً آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری «الاقصی» فلسطین، زیاد نخاله امروز دوشنبه در واکنش به بازداشت تنی چند از فعالان سیاسی و مذهبی در شهر رام الله توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان طی بیانیه‌ای گفت: «هر روز که از بازداشت "شیخ خصر عدنان" و برادران هم‌فکر او [در زندان] می‌گذرد به از هم گسیختگی و از بین رفتن اتحاد مردم فلسطین کمک می‌کند.»

وی گفت که حمله فیزیکی به شخصیت‌های ملی مانند «شیخ ماهر الأخرص» از سوی نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان «پیام دشمنی واضح علیه مردم و نیروهای مقاومت فلسطین» است.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد: «تشکیلات خودگردان باید دست از این اقداماتش برداشته و در رابطه با حساب‌های خود بازنگری کند و بداند که کسی که اشغالگران را درهم کوبیده، هیچ قدرتی یارای مقابله با او را نخواهد داشت و نمی‌تواند بر اراده او ضربه بزند.»

ماجرای بازداشتی‌های اخیر

دیروز یکشنبه نیروهای امنیتی «شیخ خضر عدنان»، از رهبران جنبش جهاد اسلامی در رام الله را به همراه شماری از فعالان سیاسی و منتقدان تشکیلات خودگردان بازداشت کرد که موجی از اعتراض‌ها علیه این اقدام بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فلسطین راه انداخت.

هنوز پس لرزه‌ها و تبعات سیاسی ترور «نزار بنات»، فعال فلسطینی و منتقد سیاست‌های تشکیلات خود گردان برای این تشکیلات ادامه داد. نزارت به عنوان یک چهره ملی فلسطینی حدود دو ماه پیش توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان بازداشت می‌شود و به طرز نامعلومی می‌میرد. گفته‌ می شود او زیر شکنجه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی محمود عباس کشته شده است.

دیروز برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی با حضور در برابر دادگام رام الله قصد داشتند در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قتل نزار بنات و عدم محاکمه قاتلان او تحصن کنند که از سوی نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان بازداشت شدند. شیخ عدنان جزو افرادی بود که قصد داشت در این تحصن شرکت کند که میانه راه قبل از رسیدن به محل موعد بازداشت می‌شود.

اسیر آزاده معروف در بین بازداشتی‌ها

یکی دیگر از شخصیت‌های معروفی که دیروز بازدشت شده، «ماهر الأخرس»، زندانی آزادشده است که طی یک مقاومت مثال زدنی رژیم صهیونیستی را چند ماه پیش مجبور کرد، او را آزاد کند.

اخرس امروز دوشنبه در گفت‌وگویی که با خبرگزاری صفا فلسطین داشت، گفته که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به او اتهام «جاسوسی» زده و تهدیدش کرده‌اند که او را نیز همانند نزار بنات خواهند کشت. نیروهای محمود عباس شنبه این هفته از ترس گسترش اعتراضات علیه تشکیلات خودگردان اخرس را در میدان «المنارة» رام الله بازداشت کردند.

این اسیر آزاده فلسطینی از بازداشت شخصیت‌های ملی، آکادمی و علمی توسط تشکیلات خودگردان خبر داد و گفت که بازداشت این افراد که خواهان اجرای عدالت هستند، نشان می‌دهد که این تشکیلات نمی‌خواهد روش خود را اصلاح کند.

اخرس در این باره گفت: «ما صدای خود را بالا بردیم تا عدالت در قضیه خون نزار بنات اجرا و قاتلان قصاص شوند و تحقیقات جدی و مستقلی انجام شود. چیزی بیشتر از این نخواستیم، ولی آن‌ها با ما همانند دشمن رفتار می‌کنند و نمی‌خواهند راه و روش خود را عوض کنند که هیچ، بلکه می‌خواهد به کسی که خواهان این کار است، اهانت کنند.»

منابع فلسطینی مانند مؤسسه «مهجة القدس» نیز نوشتند که شیخ خضر عدنان حاضر به حضور در دادگاه رام الله نشده و از امضای اینکه او بازداشی سیاسی است امتناع کرده است. به گفته این منابع، شیخ عدنان خود را «ربوده شده» می‌داند نه بازداشت شده سیاسی.

منابع فلسطینی می‌گویند بازداشت این شخصیت مذهبی ۴۸ ساعت دیگر توسط دادستانی رام الله تمدید شده و او در اعتراض به بازداشت خود، از همان لحظات اولیه دست به اعتصاب غذا زده است.

از زمان ترور نزار بنات و به تبع آن افزایش اعتراضات مدنی و سیاسی به تشکیلات خودگردان، گزارش‌های منتشر شده از سوی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت این تشکیلات، شخص محمود عباس و جنبش فتح که رهبری آن در دست عباس است، در بین افکار عمومی فلسطین کاهش یافته و این مسئله می‌تواند در آینده مشکلات امنیتی برای اشغالگران ایجاد کند.

وخامت حال ۹ اسیر فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی

از زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز خبر می‌رسد وضعیت برخی از اسرای در بند این رژیم وخیم است. «باشگاه اسیر فلسطین» امروز دوشنبه اعلام کرد که حال ۹ اسیر فلسطینی که از هفته‌ها پیش در زندان‌های رژیم صیونیستی دست به اعتصاب غذا زدند، رو به وخامت نهاده است.

این مرکز حقوقی فلسطینی تاکید کرد که ۳ نفر از این اسرا «سالم زیدات»، «مجاهد حامد» و» کاید الفسفوس» بیش از ۴۰ روز است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند و حال آن‌ها وخیم‌تر از بقیه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس