کد خبر 1262475
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
اورژانس نمایه

پیگیری‌ها بیانگر این موضوع است که "انجمن فوریتهای پزشکی ایران" در سال ۱۳۹۳ از وزارت کشور برای مدت یکسال مجوز فعالیت دریافت کرده است و پس از پایان اعتبار مجوز مذکور، تاکنون نسبت به تمدید آن اقدام نشده.

به گزارش مشرق، با باز کردن اینستاگرام و چرخی در فضای مجازی می‌بینیم که بسیاری از افرادی که مدعی پزشکی و طبابت هستند با انتشار ویدئو یا اطلاعاتی درباره بیماری کرونا یا توصیه‌های عجیب و غریب به مردم تلاش می‌کنند تا فالوور بیشتری برای خود جذب کنند به طوری که این روند حالا به رقابتی سنگین بین آنها تبدیل شده است و حتی گاهی ملاحظه می‌کنیم که برخی پزشکان نیز تلاش می‌کنند از قافله عقب نمانند.

با شیوع کرونا شاهد پدیده‌ای به نام «پزشک-سلبریتی» هستیم. این پدیده ‌به گونه‌ای است که تعدادی از پزشکان به دلیل تخصص یا جایگاهشان مورد توجه رسانه ها قرار گرفتند و در حد یک سلبریتی مطرح شدند؛ اما بیشتر آنها نحوه مدیریت این فضا را بلد نبوده و عمدا یا سهوا مسائل تخصصی را در رسانه های جمعی مطرح کردند و بر اضطراب مردم در شرایط فاجعه بار کنونی افزودند.

طی روزهای اخیر نیز فردی که خود را رئیس انجمن فوریت‌های پزشکی می‌داند با انتشار چند کلیپ در فضای مجازی به انتقاد از عملکرد سازمان اورژانس در دوران مبارزه با بیماری کرونا پرداخت و در اظهاراتی مدعی شد که اورژانس تهران توانایی مدیریت بیماران و خدمت رسانی به آنها را نداشته است!

این اظهارات در حالی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که پیگیری‌ها نشان می‌دهد انجمن مذکور بدون داشتن مجوز فعالیت اقدام به فعالیت کرده است و گویی مسوولان این نهاد غیرقانونی نه تنها عزم و اراده‌ای برای خدمت‌رسانی به هموطنان ندارند بلکه با تشویش اذهان عمومی و حضور در فضای مجازی از یک سو به دنبال مطرح کردن خود و از سوی دیگر به دنبال ایجاد اختلال در روند خدمت رسانی نیروهای اورژانس هستند.

پیگیری‌ها بیانگر این موضوع است که "انجمن فوریتهای پزشکی ایران" در سال ۱۳۹۳ از وزارت کشور برای مدت یکسال مجوز فعالیت دریافت کرده است و پس از پایان اعتبار مجوز مذکور، تاکنون نسبت به تمدید آن اقدام نشده است و فعالیت این نهاد تاکنون غیرقانونی و خلاف مقررات جاری کشور است.

با مروری بر آیین نامه تشکیل سازمان‌های مردم نهاد که در سال ۹۵ مصوب شده است، بر اساس تبصره ماده یک این آیین نامه «عدم فعالیت مقامات و مسوولان و کارکنان دولتی و نهادهای حاکمیتی با استفاده از جایگاه حقوقی خود به عنوان موسس یا عضو» ذکر شده است و باید به این پرسش پاسخ داد که این کارمند اورژانس در این جایگاه حقوقی چگونه خود را رئیس این انجمن غیر قانونی معرفی می‌کند؟ از سوی دیگر وی ساعتی پس از اعتصاب کارکنان یکی از پایگاه‌های اورژانس در کلیپی که در فضای مجازی منتشر کرده خبر از اعتصاب کارکنان یکی از پایگاه‌های اورژانس تهران می‌دهد و عنوان می‌کند که کارکنان به خاطر خستگی مفرط اعتصاب کرده‌اند و من از این همکاران به عنوان نماینده صنفی درخواست می‌کنم که برای به خطر نیفتادن جان هموطنان به کار خود ادامه دهند و این موضوع از طریق انجمن صنفی پیگیری خواهد شد! موضوعی که این شائبه را در اذهان ایجاد می‌کند که اعتصاب و اخلال در روند خدمت رسانی کارکنان این مرکز با هماهنگی قبلی وی صورت گرفته است.

مروری بر اظهارات اعضای این انجمن در فضای مجازی نیز نشان می‌دهد که این افراد با اظهاراتی غیرواقعی در شرایط بحرانی کنونی تلاش می‌کنند تا با ایجاد نگرانی و تشویش اذهان کارمندان اورژانس در ارائه خدمات این سازمان اخلال ایجاد کنند به طوری که طی ماه های گذشته نیز این افراد در کانالهای تلگرامی اقداماتی را برای دعوت به اعتصاب انجام داده بودند که با عدم اسقبال کارکنان اورژانس مواجه شد. این اتفاق درحالی توسط این افراد رخ می دهد که خدمات اورژانس بسیاری حیاتی بوده و هر ثانیه اخلال در خدمت رسانی می تواند منجر به جان باختن هر یک از بیماران نیازمند به خدمات اورژانس شود.

فعالیت غیرقانونی انجمنی به نام اورژانسی‌ها!

گفتنی است؛ موضوع نظارت بر فضای مجازی در مسائل مختلف جامعه امری لازم و ضروری است.در همه جای دنیا در شرایط بحرانی سخت گیری های بیشتری در حوزه اطلاع رسانی دقیق و صادقانه صورت می گیرد. در ایران نیز در جلسه هشتم ستاد ملی مقابله با کرونا که در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد دستورالعمل برخورد قانونی با تولیدکنندگان و انتشاردهندگان اخبار جعلی با هدف تشویش اذهان عمومی را تدوین کند.

در طول مدت زمانی که از شیوع کرونا و مصوبات یاد شده در جهت مقابله با مطالب غیر واقعی در موضوع بیماری کرونا می‌گذرد، فعالیت و جلسات این کمیته ذیل جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و در طول این مدت نیز تعدادی از پزشکان حوزه‌های مختلف پزشکی و برخی فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و مسئولان که در این مسیر حرکت کرده و باعث انتشار مطالب غیر واقعی در این خصوص شده بودند مورد تعقیب قرار گرفته و تذکرات جدی به این افراد داده شده است. اما حال سوال اینجاست که چرا از سال گذشته سازمان اورژانس کشور نسبت به فعالیت این افراد در فضای مجازی با هدف تشویش اذهان عمومی اقدام جدی و موثری انجام نداده است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جواد FR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    این اقا یکی از زحمتکشان و کارشناسان خبره سیستم پیش بیمارستانی هست
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 0
      نه خیر ایشون سر کوچهٔ ما سیگار میفروشه، قبول نداری برو متر کن!!!!
    • جواد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 0
      نظر بنده را کامل نشان بده
  • وطن پرست DE ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    جالبه. حالا که بدنه نفوذ از دولت داره خارج می شه شروع کرده به سواستفاده از کرونا در حالیکه قبلا در بدنه دولت بود سکوت تمام و کمال اختیار کرده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس