کد خبر 1259150
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کرونا نمایه

ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای پاندمی کرونا با تشکیل کمیته نظارت بر تولید محتواهای مربوط به کرونا بر تولید و انتشار مطالب مستند و واقعی و مقابله با شایعه سازان تاکید داشته است.

به گزارش مشرق، موضوع نظارت بر فضای مجازی در مسائل مختلف جامعه امری لازم و ضروری است.در همه جای دنیا در شرایط بحرانی سخت گیری های بیشتری در حوزه اطلاع رسانی دقیق و صادقانه صورت می گیرد.

در ایران نیز در جلسه هشتم ستاد ملی مقابله با کرونا که در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد دستورالعمل برخورد قانونی با تولیدکنندگان و انتشاردهندگان اخبار جعلی با هدف تشویش اذهان عمومی را تدوین کند. با توجه به شیوع کرونا در جهان و به تبع آن در کشورمان و به منظور مدیریت فضای مجازی در دوران کرونا و نظارت بر انتشار مطالب مختلف سمعی، بصری و نوشتاری در این فضا ستاد ملی مقابله با کرونا که مسؤولیت اصلی مدیرت و قانونگذاری این پاندمی را بر عهده دارد، تصمیماتی اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید:

چرا زالی خودش را تکذیب کرد؟

همچنین مقرر شد برای یکپارچه‌سازی و متمرکز کردن منابع تولید و انتشار اخبار مربوط به کرونا در سطح کشور و فضای بین‌الملل، کارگروه ویژه‌ای با عضویت نمایندگان وزارت بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تشکیل شود. 

در نهایت مصوبه‌ای به شرح زیر به تصویب رسید که کارگروه ویژه فضای مجازی عملکرد اشخاص مختلف اعم از حقوقی، حقیقی، دولتی و غیردولتی را در مورد کرونا مورد نظارت و ارزیابی قرار داده و در صورت تخلف نسبت به برخورد لازم و متناسب از قبیل افزایش هزینه برای عامل تولید و انتشار، تذکر و انفصال موقت از خدمت پلمب و تعطیلی موقت مؤسسه یا محل فعالیت، قطع حمایت‌ها و امتیازات دولتی مانند یارانه، معافیت‌های مالیاتی، ابطال مجوز فعالیت‌های صنفی، ایجاد محدودیت در فعالیت‌های رسانه‌ای متخلف، الزام به انتشار تکذیبیه و اطلاع عموم از تخلف اقدام کند. 

بیشتر بخوانید:

چند پاسخ به سخنان جنجالی «زالی»

در طول مدت زمانی که از شیوع کرونا و مصوبات یاد شده در جهت مقابله با مطالب غیر واقعی در موضوع بیماری کرونا می‌گذرد، فعالیت و جلسات این کمیته ذیل جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و در طول این مدت نیز تعدادی از پزشکان حوزه‌های مختلف پزشکی و برخی فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و مسئولان که در این مسیر حرکت کرده و باعث انتشار مطالب غیر واقعی در این خصوص شده بودند مورد تعقیب قرار گرفته و تذکرات جدی به این افراد داده شده است.

بر این اساس سوال اینست چرا کارگروه ویژه نظارت و ستادکرونا نسبت به سخنان زالی سکوت کرده است و در مقایسه با تخلف پزشکان و فعالان رسانه ای رفتار متناقض داشته است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس