به گزارش مشرق، کانال تلگرامی یک حرف از هزاران به نقل از رایان هاس عضو ارشد سیاست خارجی، بخش آسیای مرکز مطالعات سیاست شرق و جان ال تورنتون مرکز چین نوشت:

در روزهای اخیر، بسیاری از تحلیلگران برای ارائه پیش بینی در مورد تأثیر خروج آمریکا از افغانستان بر وضعیت منطقه ای و جهانی و چین پیش قدم شده اند. برخی استدلال می کنند که خروج نیروهای آمریکایی برای تمرکز بر چین و هند و اقیانوس آرام خواهد بود. برای برخی دیگر این خروج خلاء را برای بهره برداری چین ایجاد می کند و برخی دیگر معتقدند تایوان اکنون آسیب پذیرتر است زیرا پکن میزان عزم آمریکا را در نظر گرفته و آن را فاقد اعتبار دانسته است.

اگرچه نمی توان به طور قطعی دانست که رهبران چین چگونه تحولات افغانستان را ارزیابی می کنند ، اما می توان چند نتیجه اولیه گرفت.

مشاهدات زیر بر اساس بیش از یک دهه بحث و گفتگو با مقامات و کارشناسان چینی و بر روی چنین سوالاتی است.

آیا چین فرصتی برای بهره برداری در افغانستان پس از خروج آمریکا می بیند؟

اکثر همتایان چینی که می شناسم از هرگونه خوش بینی در مورد ظرفیت آنها برای تغییر افغانستان تهی نیست. آنها هیچ جاه طلبی ای برای اداره افغانستان یا تبدیل افغانستان به یک مدل از حکومتداری خود ندارند. پکن تنها بر منافع خود در افغانستان تسلط دارد، که عمدتا ناشی از نگرانی های امنیتی است. رهبران چین نگران گسترش بی ثباتی از افغانستان به مناطق مجاور از جمله سرایت به چین هستند. آنها همچنین نگران الهام بخشی هستند که نظامی گری اسلامی می تواند به دیگران الگوی مشابه ارائه دهد.

اگرچه رهبران چینی مشتاق تصرف افغانستان توسط طالبان نیستند، اما اجازه نخواهند داد که اصل؛ مانع عمل گرایی شود ، همانطور که وانگ یی وزیر خارجه چین میزبانی ملا عبدالغنی برادر رهبر طالبان در تیانجین و سه هفته پیش ان را نشان داد. پکن طالبان را به رسمیت می شناسد و به دنبال راه هایی برای تشویق طالبان به توجه به نگرانی های امنیتی چین است. پکن از طالبان می خواهد که پناهگاه امن جنگجویان اویغور و دیگر گروه هایی را که می توانند آسیای مرکزی را بی ثبات کنند یا به منافع چین در منطقه یا در داخل کشور آسیب برسانند بکنار بگذارد.

با گذشت زمان ، چین از فرصت هایی برای بهره مندی از ذخایر معدنی غنی افغانستان و ادغام افغانستان در ابتکار کمربند ابریشم جدید  و جاده استقبال می کند ، اما احتمالاً از تجربه آمریکا آموخته است که حتی انتظارات متوسط   در افغانستان نیز باید تعدیل شود.  پکن عدم توسعه در سرمایه گذاری در معدن مس عینک را می داند و   تمایل خود را با  صبوری در  بازگشت سرمایه دنبال می کند .

 پکن به احتمال زیاد زمان لازم را خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که الزامات امنیتی دفاعی آن برآورده شده است قبل از اینکه منافع مثبت خود را در افغانستان پیش ببرد.

واکنش چین به خروج آمریکا چگونه است؟

اصلی ترین وسیله ای که چین از طریق آن می تواند از خروج آمریکا سود ببرد ، ممکن است تلاش های آن برای پیشبرد روایتی از زوال آمریکا باشد  . مقامات تبلیغاتی چینی به احتمال زیاد به دنبال سوء استفاده از تصاویر غم انگیز کنار گذاشتن شرکای افغان توسط آمریکا به عنوان نقاط اثبات عدم اعتماد و بی کفایتی آمریکا هستند. این تلاشها به احتمال زیاد به دنبال جذب دو مخاطب است:

مخاطب داخلی و بین المللی (غیرآمریکایی).

برای مخاطبان داخلی ، پیام پکن این خواهد بود که ایالات متحده یک مکان عبادت نیست. بر خلاف واشنگتن ، پکن در جنگ های داخلی سایر کشورها دخالت نمی کند ، خون نمی ریزد و آشفتگی ها را دنبال نمی کند .

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 0
    چین بالاخره راهی برای سود بردن از هر موقعیتی پیدا خواهد کرد
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    1 0
    به این میگن جنگ لیتیوم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    2 0
    معادن گاز- مس- لیتیوم- زغال سنگ واز همه مهمتر افغانستان طلا دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس