کد خبر 1300023
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
"دروازه جهانی" اروپا در برابر "یک جاده یک کمربند" چین

اتحادیه اروپا قصد دارد طرح زیرساختی خود برای سرمایه گذاری در پروژه‌های ارتباطی در کشورهای در حال توسعه را هفته جاری معرفی کند.

به گزارش مشرق از "اسپوتنیک"، این طرح اتحادیه اروپا که "دروازه جهانی" نام گرفته است با طرح یک جاده یک کمربند چین رقابت خواهد کرد.  

با توجه به پیش نویس این طرح، در منطقه آسیا و اقیانوسیه، اتحادیه اروپا بر گسترش ارتباطات دیجیتالی میان کشورهای منطقه و توسعه قوانین عمومی در ارتباط با هوش مصنوعی متمرکز خواهد شد.  

اتحادیه اروپا همچنین زمینه همکاری ارتباطی با ۱۰ کشور اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه آن) را بررسی خواهد کرد.  

طرح زیرساختی جدید جهانی مطابق با اصول استراتژی هند و اقیانوسیه اتحادیه اروپا (که در آوریل سال جاری معرفی شد) است و خواستار تقویت تعامل با کشورهای همکار در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای افزایش امنیت و رفاه جمعی است.  

این پیش نویس بیان می‌کند که اتصال جهانی باید "در راستای هنجارها، استانداردها و ارزش‌های اروپا باشد".

این پیش‌نویس همچنین می‌گوید اتحادیه اروپا مایل است "وابستگی استراتژیک" سایر کشورها را کاهش دهد.  

در این پیش نویس به تولید کالاهای نیمه رسانا در چین و تایوان اشاره شده که می‌تواند در تولید ابزار نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرد.  

بر اساس گزارش گروه‌های تجاری، ۷۵ درصد از تولید جهانی کالاهای نیمه رسانا در چین و تایوان است.  

اتحادیه اروپا پیش از این، در مورد روش‌های تامین مالی پکن در اعطای وام به کشورهای در حال توسعه تحت ابتکار یک جاده یک کمربند ابراز نگرانی کرده بود.  

به گزارش مشرق، کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز ۲۰۱۳ توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند.  

این کمربند به عنوان شبکه‌ای طراحی شده از جاده‌های فراسرزمینی و خطوط راه آهن، لوله‌های نفت و گاز و دیگر پروژه‌های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می‌نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می‌رسد.  

پکن در سال ۲۰۱۷ متعهد به سرمایه گذاری ۱۲۴ میلیارد دلاری در این طرح شد. شرکت مشاوره‌ای مورگان استانلی پیش بینی کرده است ارزش سرمایه گذاری چین در پروژه‌های طرح یک جاده یک کمربند تا سال ۲۰۲۷ به ۱.۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس