کابینه پیشنهادی سیزدهم و جو مثبت بهارستان

صلاحیت وزرای کابینه سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی در حالی فردا در مجلس بررسی خواهد شد که براساس مجموع اظهارات نمایندگان، دیدگاه مثبت و قابل قبولی درباره برنامه‌های وزرای پیشنهادی بر جو بهارستان حاکم است

به گزارش مشرق، اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی آیت الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری ۲۰ مردادماه به مجلس اعلام شد و با توجه به پایان ساعات کاری نمایندگان، اعلام وصول رسمی آن از سوی «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس، روز شنبه ۲۳ مرداد در جلسه علنی بهارستان صورت گرفت. پس از این و بر اساس قانون، وزرای پیشنهادی با حضور در کمیسیون های مختلف، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مجلس دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و اولویت های خود در اداره وزارتخانه را به اطلاع و استماع نمایندگان مجلس رساندند. این برنامه فشرده پس از نزدیک به ۳۰۰ نشست کمیسیون‌ها با حضور وزاری پیشنهادی، روز سه شنبه به پایان رسید و جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهوری از فردا- شنبه- با بررسی صلاحیت «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره وی، آغاز می‌شود.

این جلسات براساس اعلام هیات رییسه جلسات بررسی صلاحیت به صورت دو شیفت برگزار خواهد شد و این جلسات بدون نطق میان دستور تا روز سه شنبه ادامه می یابد. پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، رای گیری کلی برای وزرای پیشنهادی در جلسه علنی انجام می‌شود که تاکنون تصمیم بر برگزاری این رای گیری به صورت الکترونیکی بوده است. پس از پایان رای گیری نتایج رای نمایندگان مجلس به هریک از وزرای پیشنهادی اعلام خواهد شد.

گرچه پیش بینی آرای نمایندگان با توجه به اهمیت بررسی صلاحیت وزرا، امکان پذیر نیست اما می‌توان بر اساس گفت و گوهای متعدد رسانه‌ها با نمایندگان کمیسیون‌های مختلف از یک سو و همسویی سیاسی و فکری بسیاری از نمایندگان با رییس جمهوری و وزرای پیشنهادی وی، برداشت‌های مثبت و قابل قبول از دیدگاه نمایندگان به کلیت کابینه داشت.

نمره قبولی وزرای جوان پیشنهادی در اظهارات نمایندگان

همزمان با حضور و ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون های مختلف مجلس، نمایندگان عضو ضمن تشریح برخی از محورهای این برنامه ها درباره وزیر پیشنهادی هم ابراز نظر کردند. برآیند این اظهارات را می توان مثبت ارزیابی کرد. بسیاری از نمایندگان برنامه های ارائه شده از سوی گزینه‌های پیشنهادی را منطقی و کارشناسی شده و همسو با دغدغه های نمایندگان و ضرورت های کشور توصیف کردند.

حجت الاسلام «مجید نصیرایی» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس «عزت الله ضرغامی» گزینه پیشنهادی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مدیری تحول‌آفرین دانسته و گفته است: «او برای حمایت از فعالان صنعت گردشگری و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در مقابله با کرونا برنامه دارد.»

«محمد مهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم از انتظار نمایندگان برای تشکیل وزارتخانه فعال و پویای اقتصاد با حضور «احسان خاندوزی» گزینه پیشنهادی این وزارتخانه سخن گفت. «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر اساس اظهارات نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های مختلف، دارای ویژگی‌هایی است که وی را برای احراز پست وزارت گزینه مناسبی ساخته است.

جوان، فعال، خلاق و با برنامه‌ بودن هم از ویژگی هایی است که احمد حسین فلاحی نماینده مجلس؛ «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به سبب دارا بودن آن ها می تواند نظر مثبت مجلس را برای تصدی پست وزارت احراز کند.

«فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم «حسین امیرعبداللهیان» وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه را از چهره‌های خوشنام، فعال و پرانرژی وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی معرفی وتصریح کرده است، امیرعبداللهیان بیشترین رای اعتماد را در سبد آرای خود دارد.

«عبدالجلال ایری» سخنگوی این کمیسیون هم درباره وزیران کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو از رای مثبت قاطعانه سخن گفته و تصریح کرده است: «با توجه به ارزیابی برنامه‌ها و رای نمایندگان وزرای مذکور، مورد تایید کمیسیون عمران قرار گرفتند.

جوان بودن کابینه معرفی شده از سوی رییس جمهوری به نظر می‌رسد از سوی اعضای کمیسیون‌های مجلس به عنوان نقطه قوت هیات دولت پیشنهادی، مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته است. از سوی دیگر به برخی گزینه های معرفی شده به سبب عدم حضور در پست های اجرایی هم انتقاداتی وارد شد که به نظر می رسد با توجه به امکان بهره گیری از تجارب مدیران میانی، نمایندگان درباره وزرایی که سابقه اجرایی چندانی ندارند، تصمیم منصفانه تری بگیرند.

گمانه زنی‌های رسانه ای درباره رای اعتماد به کابینه

نام‌های بسیاری روز سه شنبه هفته بعد از فهرست معرفی شده رییس جمهوری به کابینه، وزیر دولت سیزدهم خواهند بود. این گزاره ای است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر آن توافق و تاکید دارند. این میان اما برخی گمانه زنی‌ها هم درباره احتمال رای نیاوردن برخی از گزینه های پیشنهادی هم حکایت دارد. بر اساس آنچه در اظهارات و گفت و گوهای نمایندگان مجلس درباره وزرای پیشنهادی محسوس است، می‌توان دریافت که گزینه‌ها معرفی شده برای وزارتخانه های سیاسی؛ مانند وزارت کشور، امورخارجه، اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیشترین اقبال را در بین نمایندگان مجلس دارا هستند. وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گردشگری و صنایع دستی هم در اظهارات نمایندگان توانسته اند طی روزهای گذشته در کمیسیون ها، نظر مثبت نمایندگان را به دست آوردند. وزاری اقتصادی دولت هم با توجه به برنامه‌هایی که در کمیسیون های مختلف ارائه دادند از سوی نمایندگان مورد تایید قرار گرفتند.

شناخت از حوزه وزارتخانه و ضرورت های آن و نیز تعامل با مجلس برای همکاری های تاثیرگذار از مهمترین انتظارات نمایندگان از وزرای پیشنهادی بود که در کنار آن می‌توان به دغدغه هایی چون اعتقاد به تلاش جهادی و شتاب در مسیر بهبود شرایط کشور از سوی اعضای قوه مقننه اشاره کرد. دیدگاه مثبت نمایندگان به کلیت کابینه از فردا و با بررسی صلاحیت آنها ملموس تر خواهد بود و این میان دولت امیدوار است، کابینه بی توجه به برخی سهم خواهی های سیاسی و کارشکنی ها از مجلس رای اعتماد بگیرد.

رییس جمهوری مردان دولت خود را بر پایه یک تفکر مشخص و با توجه به شرایط کنونی کشور برگزیده و به مجلس معرفی کرده است؛ بر همین اساس موضوع اخذ رای اعتماد تمامی اعضا به عنوان مهره‌های مشخص شطرنج برنامه‌های دولت سیزدهم؛ اهمیت ویژه دارد. تاکید بر اهمیت رای آوردن کل لیست کابینه از آن روست که چنین رایی برای حفظ انسجام تیمی دولت و برهم نخوردن پیوستگی کاری میان اعضای پیشنهادی در مقطع کنونی ضروری به نظر می‌رسد.

شتاب برای حل مشکلات کشور

تعدد چالش های اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی در کشور، تشکیل کابینه و آغاز به کار وزرای همسو با رییس جمهوری را از اصلی ترین اولویت ها قرار داده است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در مراسم روز تنفیذ آیت الله رییسی تاکید کردند؛ تشکیل کابینه باید با سرعت انجام شود تا با آغاز به کار وزارتخانه ها انسجام به تصمیمات بازگشته و دولت با تمام توان در مسیر برنامه ها و وعده های خود گام بردارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    چیزی که برای ما عحیب هست اینه که چرا رأی گیری برای رأی اعتماد به وزراء تو همون روزیکه مخالفان و موافقان وزیران پیشنهادی نطق میکنند و ی رئیس جمهور هم از وزرای خود دفاع میکند ، انجام نمیشه !؟ / یعنی مثلا فردا چند تا وزیر رو صلاحیتشون رو تو صحن بررسی میکنند و مخالفان و موافقان هم در رد یا تأیید اون وزراء سخنرانی میکنند و ی رئیسی هم از اونها دفاع میکنند اما رأی گیری کلی رو میگذارند برای روز اخر !؟ / بعد هم میگن نمایندگان تو سالن های مجلس لابی نخواهند کرد/ ، خوب وقتی رأی گیری در مورد همه وزراء پیشنهادی رو موکول به روز سه شنبه میکنید خوب تو این ۴ روز اگه تو صحن و سالن هم لابی خدای نکرده صورت نگیره تلفنی و غیرت تلفنی اگه بخواد لابی صورت بگیره خارج از مجلس صورت میگیره / ۴ روز هم وقت هست ماشاء الله / چیزیکه قبلا دیده بودیم این بود که مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی صحبت میکردند بعد ی رییس جمهور از اون وزیر دفاع میکرد بعد بلافاصله رأگیری برای رأی اعتماد به اون وزیر انجام میشد / حالا چی شده که همه رأی اعتماد ها رو میخوان موکول به روز سه شنبه کنند !؟ الله اعلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس