کد خبر 1260979
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
سنگ گمرک پیش پای نوسازی کامیون‌های فرسوده/ چرا دولت هزینه واردات کامیون اروپایی را افزایش می‌دهد؟

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران با اشاره به روند کُند نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفت:قیمت کامیون دست‌دوم ۵۰ هزار یورو است، اما دولت عوارض گمرکی یک کامیون نو را دریافت می‌کند.

به گزارش مشرق، احمد کریمی با اشاره روند کُند نوسازی کامیون‌های فرسوده در کشور، اظهار کرد: باید فرآیندهای مربوط به نوسازی ناوگان باری سنگین کشور دارای تعریف درست‌تری بوده و هماهنگی بین مراجع و برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت باید هزینه‌های نوسازی کامیون‌های فرسوده را واقعا کاهش دهد. الان بخشی از هزینه‌ها را خود دولت اضافه می‌کند؛ وقتی بنده کامیونی را در اروپا حدودا ۵۰ هزار یورو خریداری می‌کنم، چرا مالیات این کامیون را بر اساس کامیون صفر کیلومتر اروپایی دریافت می‌کنند؟

وی افزود: دولت می گوید قیمت این کامیون در اروپا ۱۱۰ هزار یورو است و عوارض گمرکی و مالیات این کامیون را بر اساس کامیون نو دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد:‌ این یکی از مسائلی است که باعث کُند شدن روند نوسازی ناوگان باری سنگین در کشور شده است.

به گزارش تسنیم، در زمان حاضر حدود ۲۵۰ هزار ناوگان باری سنگین فرسوده در کشور وجود دارد که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی سال‌های اخیر (در دوره آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و اسلامی وزیر کنونی) تلاش کرده نسبت به نوسازی آنها اقدام کند. در این راستا اسفندماه سال ۹۴ وزیر وقت راه و شهرسازی با وزیر نفت تقاهمنامه نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده را امضا کردند. خروجی این تفاهمنامه نوسازی کمتر از ۵۰۰۰ دستگاه بود.

اوایل خردادماه امسال بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام این‌که در کل کشور ناوگان‌ درون‌شهری و برون‌شهری فرسوده حدود ۲۵۰ هزار دستگاه است به تسنیم گفته بود: در حوزه برون‌شهری که زیرمجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است حدود ۱۳۰ هزار دستگاه‌ است که باید نوسازی شود.

 وی افزود: در گروه‌بندی باری حدود ۳۲ درصد ناوگان فرسوده است؛ یعنی ۱۱۴ هزار دستگاه فرسوده است. گروه‌بندی دیگری داریم که وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اشاره کرده است که بر اساس آن ۵۰ هزار کامیون‌ بالای ۴۰ سال و ۷۷ هزار دستگاه کامیون با سن بالای ۳۵ سال در کشور تردد دارند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته پیش‌بینی شده است در صورت اجرای قراردادها و واردات تا دو سال آینده ۴۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شود.

بمانا با اشاره به امضای قرارداد با برخی تولیدکنندگان داخلی برای تأمین کامیون، یادآور شد:‌ متأسفانه تولید داخل کامیون به‌دلیل تحریم‌ها خیلی فعال نیست. علی‌رغم داشتن ۶ هزار دستگاه کامیون دارای قرارداد با تولیدکنندگان، هنوز هیچ کامیونی تحویل نشده است.

وی با بیان این‌که "سازمان راهداری آمادگی دارد با هر کارخانه‌ای که وارد واردات شود قرارداد امضا کنیم"، اضافه کرد:‌ حدود ۲۰۰۰ دستگاه تاکنون وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه کامیون وارد کشور شود تا بتوانیم کمبودهای این بخش‌ها را جبران کنیم.

وی با ابراز این‌که "خرداد ماه سال گذشته پروسه ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد"، گفت:‌ این در حالی بود که آبان‌ماه سال گذشته متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الآن حدود ۲۰۰۰ (۱۸۵۰) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون‌ها وارد گمرکات کشور شده‌ و هفته گذشته ۱۵۰ دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌اند.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ افزود: هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد، تاکنون هم یک کامیون شماره‌گذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی و رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.

بمانا در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیون‌های وارداتی دست‌دوم طولانی است، گفت: یکی این‌که این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود ۶ تا ۷ ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آذربایجانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    8 1
    ما مردم متوجه شدیم کسی در ایران جلودار خودروسازان و گمرک نیست پس با این حساب بزار تو جاده ها خاور و بنز 1921 و ولوو سوسماری و وولوو ان 10 و.... تو سربالاییها ترافیک شدید ایجاد کنند و موجب سبقتهای غیر مجاز و تصادفات گسترده بشوند و یا موجب کندی حمل و نقل
  • وحید IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    7 1
    حالا متوجه شدیم که مشکل ما تحریمها نبوده
    • محسن IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      ایران مافیا خودرو نمیزارن که ایرانی ماشین خوب سوار شه هیچ قانونی جلو دارشون نی مسئولین خودشون دستشون تو کاره بخور بخوره خون مردمو کردن تو شیشه تحریم بهونشونه الان ۳۰۰۰هزار کامیون و۵۰۰۰سواری تو گمرکات کشور هسته به خاطر تحریم اینا رو خواباندن نه داداش به خاطر منفعت خودشونه
  • وحید IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    5 1
    حالا متوجه شدیم که مشکل ما تحریمها نبوده
  • کارشناس گمرک IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    تعرفه رو صنعت ومعدن ،تعیین می کنه گمرک فقط وصول می کنه، بی سواد،!!وزارت صمت بگه تعرفه صفر،گمرک هم هیچی نمی گیره،گمرک سازمان اجرایی هست نه سیاست گذار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس