کد خبر 1260802
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
عاشورا در کشورهای عربی

مردم آزاده در کشورهای عربی نیز همانند سایر کشورهای جهان با برگزاری مراسم عاشورای حسینی در حال سوگواری برای سید و سرور شهیدان هستند.

به گزارش مشرق، همه آزادگان و مسلمانان و به ویژه شیعیان امروز فرارسیدن عاشورای حسینی را در سراسر جهان با برگزاری تجمعات گسترده و فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در سایه اقدامات پیشگیرانه شدید برای جلوگیری از شروع اپیدمی کرونا گرامی داشته و به سوگواری می‌پردازند.

در همین راستا جمعیت عظیمی از روزهای گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی و بهداشتی وارد کربلای معلا شدند. کشورهای عربی نیز از جمله کشورهایی هستند که مردم آن به مناسبت بزرگداشت مراسم عاشورای حسینی و به یاد شهادت امام حسین علیه السلام در راه دین و آزادگی مراسم سوگواری برگزار می‌کند.

در عراق مردم از داخل و خارج این کشور برای برپایی مراسم سوگواری عاشورای حسینی مقابل حرم امام حسین علیه السلام در کربلا تجمع کرده‌اند. امروز پنجشنبه همزمان با روز عاشورا مقامات عراقی تعطیلی عمومی در این کشور اعلام کرده و زائران از داخل و خارج تحت دستورالعمل‌های امنیتی و بهداشتی دقیق به عزاداری می پردازند.

عاشورا در کشورهای عربی +عکس

در لبنان نیز دهها هزار نفر در ضاحیه جنوبی بیروت در مراکزی که حزب الله مشخص کرده و در حالیکه بنرهای مذهبی نصب کرده و پرچم‌های لبنان و فلسطین و شعارهای مربوط به مراسم عاشورا را در دست دارند برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنند.

علاوه بر برنامه های منظم شبانه و سخنرانی‌های سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، در طول دهه اول محرم، عزاداری روز عاشورا در بیروت از شکوه دیگری برخوردار است.

در لبنان، صبح زود و ساعتی پس از اذان صبح مراسم مقتل خوانی آغاز می شود و پس از آن عزاداران در خیابان ها به عزاداری می پردازند.

امسال نیز برغم مشکلات داخلی و شیوع ویروس کرونا، عزاداری شیعیان لبنان در سراسر این کشور و بویژه در ضاحیه جنوبی بیروت با شکوه برگزار شد.

عاشورا در کشورهای عربی +عکس

در سوریه نیز حرم های حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در دهه اول محرم و سه روز پس از آن میزبان عزاداران حسینی است.

در حرم حضرت زینب(س) هر شب پس از نماز مغرب و عشاء تا پاسی از شب، آیین های مختلف عزاداری برگزار می شود.

در منطقه زینبیه که نام آن به شهرک حضرت زینب تغییر کرده است، آنچه بیش از دیگر مناطق خودنمایی می کند، موکب های ایرانی، عراقی و افغانستانی است که وظیفه خدمت رسانی به زائران و عزادران را در این ایام برعهده دارند.

در حرم حضرت رقیه(س) نیز روزها مراسم عزاداری به زبان عربی و پس ازنماز مغرب و عشاء عزاداری ایرانیان و فارسی زبان های مقیم برگزار می شود که امسال مورد استقبال گسترده سوری ها نیز قرار گرفته است.

مردم یمن نیز همچون دیگر مسلمانان و آزادگان جهان در میادین بزرگ صنعا با حضور گسترده با برگزاری مراسم عاشورای حسینی به سوگواری پرداخته‌اند.

این مراسم شامل فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی متنوع با عنوان «در راه حسین» و با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی و مذهبی در حال برگزاری است. همچنین بعد از ظهر امروز صنعا و شمار دیگری از استان‌های یمن شاهد مراسم بزرگداشت عاشورای حسینی خواهند بود.

عاشورا در کشورهای عربی +عکس

در عربستان سعودی نیز صدها نفر از شیعیان منطقه قطیف و الاحساء در حالی که از سرکوبگری‌های شدید رژیم آل سعود رنج می برند و و تحت فشار هستند در میان تدابیر شدید امنیتی برای سید و سرور شهیدان عزاداری می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    5 0
    از همه قبول باشه و ان شاالله از رهروان‌ واقعی امام حسین باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس