کد خبر 1260374
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
واکس کرونا نقش حفاظتی خوبی برای مبتلایان به HIV دارد

نتایج یک مطالعه کوچک نشان می دهد واکسیناسیون کووید ۱۹ باعث ایجاد یک واکنش ایمنی قوی در افراد مبتلا به HIV می شود، به این معنی که آنها به احتمال زیاد در برابر کروناویروس محافظت می شوند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، دکتر «جول بلانکسون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، در این باره می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داد که واکنش افراد مبتلا به HIV به واکسن‌های کووید ۱۹ مطلوب است.»

بیشتر بخوانید:

ارتباط میان مرگ ناگهانی قلبی و HIV

وی در ادامه افزود: «ما مشاهده کردیم واکسن‌های کووید ۱۹ باعث ایجاد واکنش‌های ایمنی قوی در افرادی که مبتلا به HIV هستند، می‌شود، مشابه آنچه در افراد سالم مشاهده می‌شود.»

در این مطالعه، نمونه خون جمع آوری شده از هفت زن و پنج مرد مبتلا به HIV و از هفت زن و ۱۰ مرد بدون HIV بین ۷ تا ۱۷ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن کووید ۱۹ مورد آزمایش قرار گرفت.

همه افراد مبتلا به HIV تحت درمان ضدویروسی بودند و تعداد سلول‌های T۴ CD۴+ آنها ۹۱۳ سلول در هر میکرولیتر بود. سطح این سلول‌های ایمنی در یک فرد سالم بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر است، در حالی که در افراد مبتلا به HIV درمان نشده ممکن است تعداد آنها کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر باشد.

به گفته محققان، سلول‌های T+ CD۴ سلول‌های T کمکی نیز نامیده می‌شوند زیرا به نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های B در پاسخ به پروتئین‌های سطحی (آنتی ژن‌ها) روی ویروس‌هایی مانند کروناویروس کمک می‌کنند.

به گفته بلانکسون: «ما دریافتیم که تفاوت قابل توجهی در پاسخ سلول‌های T CD۴+ تولید شده توسط واکسن برای شرکت کنندگان سالم و کسانی که مبتلا به HIV هستند وجود ندارد. این نشان می‌دهد که افراد مبتلا به HIV با واکسیناسیون مناسب می‌توانند به طور کافی در برابر کروناویروس محافظت شوند.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    خوب از قرار دواش پیدا شد بریم ایدز بگیریم بعد بیایم واکسن بزنم در مقابل این بلیه ایمن بشیم.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام من دچار کهیر مزمن بودم و هروز چند تا تلفست ۱۸۰ میخوردم اما یک دوز واکسن برکت را تزربق کردم کهیرام خیلی بهتر شده و حتی فقط هفتهای یک قرص میخورم .انشالله ایران در واکسن اول بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس