کد خبر 1260053
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
عکس «عاشورا» چگونه ماندگار می‌شود؟

یدالله عبدی که حدود ۳۵ سال است که در زمینه محرم و مفاهیم عاشورا عکاسی می‌کند، این نوع عکاسی را وظیفه خود قلمداد و بیان کرد به شکلی که در قالب عکس بگنجد، این فرهنگ را بیان می‌کنم.

به گزارش مشرق، یدالله عبدی هنرمند عکاس پیشکسوت که عکس‌های ماندگاری در زمینه مذهبی، دینی و عاشورایی ثبت کرده است، درباره عکاسی از عزاداری امام حسین (ع) گفت: از زمانی که تخصص عکاسی را برای خودم به عنوان شغل حرفه‌ای انتخاب کردم، تصمیم گرفتم کارهایم ماندگاری بیشتری داشته باشند و به این موضوع خیلی جدی نگاه کردم که این هنر و صنعتی که هدیه الهی قلمداد می‌شود، می‌توان از آن در راستای اهداف انسانی استفاده کرد. به همین دلیل در کنار عکاسی، دوست داشتم به موضوع عکاسی از محرم و عاشورا بپردازم، چراکه در اغلب موارد این نوع عکاسی تبدیل به کاری سطحی از مراسم و عزاداری‌ها شده است.

عکس «عاشورا» چگونه ماندگار می‌شود؟

وی تصریح کرد: در زمینه عکاسی از محرم و مفهوم عاشورا دوست داشتم کاری ماندگار و متفاوتی خلق کنم که هم تأثیرگذار باشد و هم محتوای خوبی داشته باشد. همچنین دوست داشتم علاقمندی‌ها و خواسته‌های خودم نسبت به فرهنگ ایثارگرانه که امام حسین (ع) برای ما بجا گذاشتند، فعالیت داشته باشم.

عبدی توضیح داد: برای بزرگداشت و اعتلای فرهنگ حسینی که خودم را به شخصه مدیون این حرکت امام حسین می‌دانم و مثل خیلی از عکاس‌هایی که دوست دارند دین‌شان را در این راستا ادا کنند، من هم عکاسی در این زمینه را آغاز و سعی کردم کارم با حساسیت بیشتری انجام دهم.

وی افزود: همچنین سعی کردم به مواردی بپردازم که تا به حال به آنها پرداخته نشده است و همیشه به این فکر کردم چطور می‌توانم برخی از این مسائل را تصویر کنم، چراکه ما در بسیاری از موارد، واقعاً قاصریم که بخواهیم به مسائلی که در کربلا رخ داده است، بپردازیم اما در حد وسعم تلاش کردم به معانی و حقایق پنهانی که در فرهنگ عاشورایی است، بپردازم و به بهترین شکل و در زوایای خوب، با بیان جدیدتر، پیام را به مخاطب برسانم البته نمی‌دانم چقدر در این راستا، موفق بودم.

عکس «عاشورا» چگونه ماندگار می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه چطور مفهوم عاشورا را در عکس‌هایش به نمایش می‌گذارد، گفت: مفهومی که در فرهنگ عاشورا وجود دارد، خیلی عظیم است و دست یک عکاس برای تصویر آن بسیار بسته است و نمی‌تواند وارد این مقوله شود اما من همیشه سعی می‌کنم در حد توانم موضوعاتی را که به شکلی جنبه بصری دارد و می‌توان آنها را در قاب عکس آورد، با کمی مطالعه و تلاش، بتوانم به تصویر بکشم و سعی می‌کنم از موضوعاتی مرتبط با مفهوم عاشورا مثل آزادگی، ایثار، تلاش، مهربانی و دیگر موضوعات انسانی عکاسی کنم و کارهای جدیدتری را ارائه دهم.

عکس «عاشورا» چگونه ماندگار می‌شود؟

این عکاس پیشکسوت بیان کرد: حدود ۳۵ سال است که در زمینه محرم و مفاهیم عاشورا عکاسی می‌کنم و برای خودم این نوع عکاسی را وظیفه می‌دانم و حتماً تا جایی که امکان دارد و در توانم است به شکلی که در قالب عکس بگنجد، این فرهنگ را بیان می‌کنم؛ چراکه امام حسین (ع) برای نجات بشریت و نشان دادن راه حق به مردم، از تمام هستی خودش گذشت.

وی همچنین در مورد ثبت و ماندگار شدن اثر هنری مذهبی و ویژگی‌های یک اثر هنری مذهبی ماندگار توضیح داد: آثار هنری دینی و مرتبط با محرم و عاشورا، آثاری بسیار حساس هستند اما باید ثبت و خلق این آثار همراه با فکر و مطالعه بیشتر باشد تا تبدیل به آثاری ماندگار شوند. برای ماندگاری یک اثر نیز به اعتقاد من، هر چه بتوانیم نسبت به آثار و روایاتی که از آن‌ها فرهنگی به جا مانده است، شناخت داشته باشیم و به آنها مسلط شویم، می‌توانیم بر اساس آن، برای خودمان برنامه‌ای تدوین کنیم تا در راستای انتقال پیام مدنظر، موفق عمل کنیم.

عکس «عاشورا» چگونه ماندگار می‌شود؟

عبدی در پایان گفت: من هر سال سعی می‌کنم از مراسم عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) و یاران‌شان عکاسی کنم. چون دوست دارم آثاری با محتوای معناگرایانه و احساسی ثبت کنم، معمولاً کم عکاسی می‌کنم و ضمن اینکه عکاسی مستند از مراسم تاسوعا و عاشورا را انجام می‌دهم، سعی می‌کنم در حد امکان قابی را خلق کنم یا اثری را بسازم که ادای دین به صاحب این روزها باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس