کد خبر 1259878
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
ماکرون نمایه مکرون نمایه

رئیس‌جمهور فرانسه خواستار تدوین طرحی از سوی اروپا برای مقابله با مهاجرت شهروندان از افغانستان شد.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه تصریح کرد برلین و پاریس به دنبال تدوین طرحی اروپایی برای مقابله با مهاجرت از افغانستان خواهند بود.

به نوشته پایگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو، امانوئل ماکرون گفت: «ما باید هجوم غیرعادی مهاجران را پیش‌بینی کرده و از خودمان در برابر آن محافظت کنیم. اروپا به تنهایی نمی‌تواند پیامدهای وضعیت فعلی را به دوش بکشد.»

بیشتر بخوانید:

در افغانستان چه می‌گذرد؟

ماکرون گفت طرح آتی کشورهای اروپایی بر «مقابله با هجوم غیرعادی [مهاجران]، هماهنگ‌سازی ملاک‌های محافظتی و همکاری با کشورهای ترانزیتی و میزبان [برای مهاجران-] نظیر پاکستان، ترکیه یا ایران» تمرکز خواهد داشت. رئیس‌جمهور فرانسه گفت به همراه آلمان و سایر کشورهای اروپایی به دنبال تدوین این طرح خواهد بود.

ساعاتی قبل‌تر از این خبر رسانه‌ها گزارش داده بودند ماکرون با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس گفت‌وگو کرده است.

پولیتیکو نوشته کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا کنون درباره تمایل قاره سبز برای کمک به مهاجران افغانستانی پیام‌های متناقضی صادر کرده است.

بیشتر بخوانید:

۶.۵ میلیون افغان در ۷۰ کشور مهاجر هستند

رئیس‌جمهور فرانسه از سازمان ملل متحد خواست به «بحران افغانستان» رسیدگی کند. او گفت «ابتکارهای مشترک» طی ساعات آینده، تدوین خواهند شد.

ماکرون مدعی شد که هدف فرانسه از ورود به افغانستان در سال ۲۰۰۱، «مبارزه با تروریسم» بوده و پاریس از آن زمان به بعد به تدریج مشارکت نظامی‌اش را کم کرده است.

او گفت: «مداخله‌های نظامی ما قصد گرفتن جای حاکمیت مردم را ندارند و هدف مداخله‌های نظامی ما تحمیل دموکراسی از بیرون نیست، بلکه مقصود ما دفاع از ثبات بین‌المللی و امنیت خودمان است.» 

ساعاتی قبل‌تر   «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از تصمیم خود برای پایان دادن به مأموریت نظامی کشورش در افغانستان دفاع کرد اما گفت مأموریت واشنگتن هیچ‌گاه «ملت‌سازی» در افغانستان یا «ایجاد یک دموکراسی یکپارچه و تمرکزیافته» نبوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «می‌خواهم به همه یادآوری کنم چطور به اینجا رسیدیم و منافع آمریکا در افغانستان چیست. ما تقریباً ۲۰ سال پیش به افغانستان رفتیم، با اهدافی مشخص که عبارت بود از دستگیر کردن آنهایی که ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ما حمله کردند و حصول اطمینان از اینکه القاعده نمی‌تواند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به ما استفاده کند.»

او اضافه کرد: «ما این کار را انجام دادیم. ما القاعده در افغانستان را به شدت تضعیف کردیم. هیچ‌گاه از تلاش برای یافتن اسامه بن‌لادن دست نکشیدیم و او را پیدا کردیم. این اتفاق یک دهه پیش رخ داد.»

جو بایدن در ادامه تصریح کرد: «مأموریت ما در افغانستان هیچ‌گاه قرار نبود ملت‌سازی باشد. مأموریت ما هیچ‌گاه قرار نبود ایجاد یک دموکراسی تمرکزیافته و یکپارچه باشد.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس