کد خبر 1259432
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
تجمع معترضان لبنانی مقابل منزل نخست‌وزیر مکلف / میقاتی:تشکیل دولت نزدیک است

نخست‌وزیر مکلف لبنان ابراز امیدواری کرد که پرونده تشکیل دولت هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

به گزارش مشرق به نقل از وبسایت النشره، «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که به خواست خداوند تشکیل دولت نزدیک است و من شخصا نمی‌توانم این روند را بیشتر از این طولانی کنم و در همکاری با «میشل عون» رئیس جمهوری کشور امیدوارم که همه چیز خوب پیش برود. اگر من نتوانم تشکیل دولت دهم شخص دیگری آن را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

میقاتی پیش نویس تشکیل کابینه را تقدیم «عون» کرد

نجیب میقاتی افزود، هرچند چیزی در قانون اساسی مبنی بر اینکه دوره مشخصی برای تشکیل دولت تعیین کرده باشد وجود ندارد اما باید بدانیم که وضعیت کشور استثنایی بوده و من نمی‌توانم وقت را تلف کنم. من تلاش می‌کنم تا آنجا که ممکن است رضایت طرف‌های مربوطه را جلب کنم.

وی تصریح کرد که دیدار بعدی من با رئیس جمهور دوشنبه خواهد بود و در حالت عادی این یک نشست برای ادامه رایزنی‌هاست، اما درباره برخی نکات مهم نیاز به توضیح داریم و امیدواریم که طی روزهای آینده همه چیز روشن شود. نیروهای سیاسی اصلی کشور در همکاری با یکدیگر هستند.

نخست وزیر مکلف لبنان افزود، البته جلب رضایت همه غیر ممکن است و من برای داشتن وجدانی راحت می‌خواهم دولتی را تشکیل دهم که دوره زمانی تا برگزاری انتخابات پارلمانی را پوشش دهد و در واقع دولتی وجود داشته باشد که بتوان درباره این مسائل با آن گفتگو کرد.

وی در رابطه با نحوه توزیع پست‌های وزارتی اظهار داشت، تا جایی که ممکن است تلاش می‌کند وزارتخانه‌ها در اختیار افراد مناسب و شایسته قرار بگیرد و اگر این افراد دارای ویژگی‌های مورد نظر باشند آنها را معرفی می‌کنیم و درباره انتخاب آنها بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. اما اگر فردی صلاحیت تصدی پست وزارتی را نداشته باشد طبیعتا انتخاب نمی‌شود.

میقاتی درباره حادثه انفجار تانکر سوخت در منطقه «عکار» واقع در شمال لبنان گفت، ما صبح یکشنبه با یک فاجعه بزرگ از خواب بیدار شدیم و بیمارستان‌ها هر روز با یک اتفاق تازه شوکه می‌شوند. مردم باید بیدار شوند. دیگر منفعت طلبی و جاه‌طلبی کافیست، کشور باید نجات پیدا کند و چنین اتفاقاتی نباید در لبنان رخ بدهد.

وی تاکید کرد که مسئولیت این اتفاقات بر عهده مردم نیست؛ بلکه بر عهده دولت است اما دولت عملاً و از نظر منطقی به مدت یک سال است که از نقش خود استعفا داده و همه تلاش من این است که بگوییم باید همه امور به چارچوب دولت برگردد و کشور را در این خلاء رها نکنیم. بنابراین وظیفه ما این است که این خلاء را پر کرده و از به خطر انداختن لبنان جلوگیری کنیم.

نخست‌وزیر مکلف لبنان درباره تجمع معترضان در مقابل منزل او و حمله به ساختمانش اظهار داشت که ساعت ۵:۱۵ دقیقه بعد از ظهر یکی از نگهبانان‌های ساختمان به من گفت که تحرکاتی در میدان شهدا در حال انجام است و برخی در حال حرکت به سمت ساختمان ما هستند. اما من گفتم که اگر کسی شعاری داد یا حرفی زد هرگز به او تعرض نکنید؛ چراکه من از زمان اعتراضات ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ گفتم باید به حرف مردم گوش بدهیم و در کنار آنها باشیم.

وی در ادامه سوال کرد که آیا شکستن شیشه‌های منزل من به مردم آرامش روانی می‌دهد و احساس می‌کنند که انتقام گرفتند؟ از چه کسی؟ من در انفجار بندر بیروت در ۴ آگوست مقصر نبودم و هیچ مسئولیتی در این جا ندارم. این پیامی است که نمی‌دانم چه کسی آن را ارسال کرده تا مردم مقابل خانه من جمع شوند. من دوست دارم که صدای مردم را بشنوم اما همه چیز باید به شکل مسالمت آمیز باشد؛ چراکه امنیت کشور مهم تر از هر چیزی است.

وی در پایان تاکید کرد که اگر امروز من از تشکیل دولت استعفا دهم این راه حل برای بحران کشور می‌شود؟ من برای نجات کشور به سمت تشکیل دولت می‌روم و از این کار راضی هستم اما مردم باید در کنار من باشند. اگر مردم حمایت کنند تشکیل دولت کار غیر ممکنی نیست؛ اما من به تنهایی عصای جادویی ندارم و اگر مردم در کنار من باشند نمی توانم کاری انجام دهم.

عصر روز گذشته منابع رسانه‌ای از بروز درگیری میان نیروهای پلیس لبنان و معترضان در برابر منزل «نجیب میقاتی»، خبر دادند.

معترضان نمای بیرونی منزل میقاتی در بیروت را تخریب کرده و بر روی دیوارهای آن نوشتند: «نمایندگان عکار آن را آتش زدند.»

منابع خبری صبح یکشنبه از انفجار یک تانکر سوخت در شهر «التلیل» در منطقه «عکار» واقع در شمال لبنان خبر دادند که این حادثه ۲۲ کشته و ۷۹ تن زخمی داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس