مجلس نمایه

نمایندگان مجلس بر هماهنگی کابینه اقتصادی دولت تاکید دارند و آن را لازمه ی اتخاذ تصمیمات برمبنای سیاست های مبتنی بر اقتصاد می دانند.

سرویس سیاست مشرق -  میراث سومدیریت های دولت روحانی، نارضایتی مردم از وضع اقتصادی کشور است و حرف امروز مردم گرانی، تورم، بیکاری، افزایش سرسام‌آور مسکن واجاره بهاست. باید اذعان داشت که رفتار دولت یازدهم و دوازدهم به گونه ای بوده که صرفا مردم را با وعده های توخالی ناامید کرده و درعمل هم دردی از دردهای اقتصادی مردم دوا نکرده است.
 حالا با این شرایط، باور و اعتماد مردم نیاز به ریکاوری دارد و یقینا یکی از مهمترین کارهای آقای رییس جمهور در همین ابتدای کار برای برقراری ثبات در وضعیت اقتصادی کشور و جلب اعتماد مردم می تواند انتخاب وزرای کارآمد و تیم اقتصادی متبحر باشد.

به گزارش مشرق، به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت به گونه ای چیده شده که در صورت اعتماد مجلس بتوانند تمرکز اصلی و اولویت شان را بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مهار نقدینگی، حمایت از اشتغال و تولید انبوه مسکن بگذارند. به هرحال شرایط اقتصادی کشور ویژه، حساس و بغرنج است و هرگونه تصمیم اقتصادی اشتباه می‌تواند شرایط فاجعه آوری به بار آورد. از این رو اهمیت سکانداران و تصمیمات وزاتخانه های اقتصادی  و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در این برهه کاملا مشهود است.

ضمن اینکه تصمیمات درست و هماهنگ در شرایط بحرانی می تواند به ثبات اوضاع اقتصادی کشور کمک کند البته این موضوع مشروط به آن است که تصمیم گیران در سطح دانشی متناسب و هماهنگ عمل کنند. یک تیم اقتصادی مطلوب و کارآمد قادر به انجام پیگیری و حل مسائل کشور است و هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت کار، وزارت صمت و دیگر وزارتخانه های اقتصادی کشور که از اصلی‌ترین اعضای تیم اقتصادی هر دولت  محسوب می شوند ضروری است.

برای آنکه یک تیم اقتصادی قادر به تهیه و اجرای یک برنامه اقتصادی باشد باید این وزارتخانه ها به صورت هماهنگ باهم عمل کنند و زیر یک نهاد واحد به هماهنگی برسند.

اما نمایندگان نیز به هماهنگی کابینه اقتصادی دولت تاکید دارند و آن را لازمه ی اتخاذ تصمیمات برمبنای سیاست های مبتنی بر اقتصاد می دانند.


تاکید رییس فراکسیون ولایی بر انسجام تیم اقتصادی دولت

تاکید مجلس بر حفظ یکپارچگی کابینه رئیسیباقری بنابی عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مشرق بر لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت رییسی تاکید کرد و گفت:ضربه ای که آقای روحانی دید بخاطر تیم نامنسجم اقتصادی بود.   این تیم نامتناسب ضربات سنگینی به کشور زد. واقعیت آن است وزارت اقتصاد و وزارت خانه های مرتبط با این حوزه، سازمان مدیریت و بانک مرکزی هماهنگ نبودند و این باعث شد که آفت های زیادی گریبان گیر دولت درسیاست های کلی و حتی برخی برنامه ها شود. لذا ضروری است که آقای رییسی نگاه جدی نسبت به هماهنگی تیم اقتصاد داشته باشند. ما نمایندگان نیز در جلسات با وزرای پیشنهادی بر لزوم هماهنگی میان وزرای اقتصادی تاکید کردیم تا بلایی که سر دولت روحانی آمده گریبانگیر دولت نشود.
 

نگاه مثبت سخنگوی کمیسیون فرهنگی به تیم اقتصادی کابینه

اما مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نه تنها برضرورت یک تیم اقتصادی مطلوب و کارآمد که قادر به انجام پیگیری و حل مسائل کشور باشد تاکید کرد بلکه از اعتماد خود به تیم اقتصادی کابینه برای ایجاد ثبات در وضعیت کشور سخن گفت.

تاکید مجلس بر حفظ یکپارچگی کابینه رئیسینصیرایی در گفت و گو با مشرق تاکید کرد: «نوع نگاه، افکار و اندیشه های آقایان خاندوزی، فاطمی امین، عبدالملکی و دیگر مجموعه هایی که مرتبط با بخش اقتصادی هستند هماهنگ و مرتبط با علم اقتصاد است. این اندیشه و نگاه در معاون اول و سوابق وزرای پیشنهادی دیده می شود.»

 وی ادامه داد: «نسبت به کابینه آقای رییسی باتوجه به شناخت حداقلی که کسب کردیم احساس می شود که همه وزرای اقتصادی مبانی مشترک دارند و درعین حال اعتقاد به یک تحول و رویکرد مبنایی نسبت به مسئله اقتصاد در میان این وزرای پیشنهادی دیده می شود.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد:
  «من بسیار خوش بین هستم که این افراد با همکاری یکدیگر بتوانند خیلی خوب مسائل حوزه اقتصاد را بالانس کنند تا ما به یک ثبات اقتصادی در کشور در وهله ی اول برسیم و در عین حال بتوانیم بحث رشد و پیشرفت را در این حوزه داشته باشیم و انشالله با این تیم کارآمد دغدغه های مردم و سرمایه گذاران را به حداقل برسانیم.»

نصیرایی گفت:  «تیم اقتصادی در هر دولتی باید قادر به تهیه و اجرای یک برنامه اقتصادی منسجم باشد و لازمه این عمل آن است که تیم اقتصادی به صورت هماهنگ با هم عمل کنند».

این‌نماینده تاکید کرد:  «به نگاه من انسجام میان تیم اقتصادی کابینه وجود دارد  و اقای رییسی به این موضوع توجه جدی داشتند.»

وی درپایان گفت: «به نظرم دوستان و همکاران دیگر نیز این رویکرد را قبول و نسبت به این موضوع اجماع وجود دارد.»

باید اذعان داشت که یکی از عوامل اصلی موفقیت دولت در آینده نزدیک می تواند حضور پررنگ تیم اقتصادی هماهنگ و یکدست باشد ظاهرا دولت جدید طبق برنامه ای بخش‌های مختلف تصمیم‌گیر از جمله وزیراقتصاد، معاون اقتصاد، رییس بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار را کنار هم چیده تا با سیاست مشخص و رویکرد خاص هماهنگی جدی حول محور علم اقتصاد و حکمرانی صحیح اقتصادی شکل بگیرد و مهمتر از همه از وخامت اوضاع اقتصادی کشور کاسته شود. لذا به نظر می رسد لازم است که نمایندگان به تیم اقتصادی دولت بصورت هماهنگ اعتماد کنند تا  وزرای کارآمد و مطلوبی سکاندار وزارتخانه های اقتصادی کشور شوند و با قدرت کارشان را شروع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 4
    آقای نصیرایی خوشبینی شما دردی را دوا نمی کند انشاالله بعدا مشخص خواهد شد.راستی از طرح صیانت چه خبر؟
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      4 0
      02:17 منم موافقم، دیگه امیدی نیست، فقط باید بریم پای آمریکایی ها و صهیونیست‌ها رو ببوسیم و هرچی گفتن بگیم چشم، همهٔ فیلترها رو هم برداریم از فضای مجازی، سفارت آمریکا و اسرائیل در تهران هم سریع باز بشه تا شاید دلشون سوخت یه لقمه نونی چیزی انداختن جلومون، چطوره؟؟!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 0
      اولا اصلش ان شا الله است و دوما بدبینی شما هم وضع را بدتر میکند پس همان خوشبینی بهتر است و اینکه ان شا الله وضعمان بهتر خواهد شد
  • جبارسینک IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    ناامیدی از شیطان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس