مریم سما

درحالی‌که هیمنه ارتش آمریکا فروریخته و آن‌ها در تاریکی شب از افغانستان فرار می‌کنند. بسیاری از شیفتگان اقدام بشردوستانه و قدرت نظامی آمریکا در کوه‌های اطراف کابل به دنبال یک سرپناه برای خود می‌گردند.

سرویس سیاست مشرق- هم‌زمان که مجاهدین طالبان به دروازه‌های کابل نزدیک می‌شدند، اضطراب عجیب‌وغریبی در دل برخی از عوامل وابسته به سفارتخانه‌های غربی در این شهر افتاد؛ آن‌ها گمان می‌کردند که به‌محض تشکیل امارت اسلامی این افراد به جرم خیانت به کشور محاکمه شده و سرنوشت تلخی در انتظارشان است.

از زمان اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها نزدیک به ۲۰ هزار افغانی به‌صورت مستقیم با تروریست‌های سنتکام و نیروهای ناتو همکاری کرده و حالا با فرار آن‌ها از این کشور این افراد در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

آسوشیتدپرس ماه قبل در گزارشی در شرح زندگی این افراد نوشته است: مترجمان و همکاران ارتش آمریکا نگران هستند که با خروج نیروهای خارجی از این کشور آن‌ها یا توسط طالبان محاکمه شوند؛ یا آنکه گرفتار خشم مردم افغانستان شده و جانشان به خطر افتد. یکی از این مترجمان گفته است که مردم به ما می‌گویند برادران ناتنی شما فرار کرده و تنهایتان گذاشته‌اند.

البته سخنگوی طالبان اعلام کرده که مترجمان و نیروهای همکار با متجاوزین از امنیت برخوردار بوده و امان‌نامه خواهند گرفت، اما این دسته افراد به‌خوبی می‌دانند که نفرت عمومی از آن‌ها آن‌چنان شدید است که نمی‌توانند به‌آسانی در میان افغان‌ها تردد کرده یا به زندگی عادی مشغول باشند.

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

اخیراً آنتونی بلینکین وزیر خارجه آمریکا از دولت‌های کویت و ازبکستان خواسته است تا دریکی از پایگاه‌های نظامی برای این افراد و خانواده‌هایشان کمپی را در نظر بگیرند؛ پاسخ این دو کشور به درخواست آمریکایی‌ها منفی بوده است! البته این فقط مترجمان آمریکایی نیستند که به دنبال مکانی برای پناهندگی می‌گردند، درحالی‌که اشرف غنی در مکان نامشخص مخفی‌شده است، همکاران و اعضای دولت او نیز یک‌به‌یک آواره پاکستان؛ تاجیکستان یا یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده‌اند.

روز گذشته مریم سما نماینده سابق شهر کابل در وسلی جرگه (پارلمان) به دبی پناهنده شد. او پس از ورود به امارات اطلاعات ارتش پاکستان (isi) را به همکاری با طالبان در تصرف افغانستان متهم کرد. مریم سما ازجمله فعالان سیاسی افغان تبار است که در طی سال‌های اخیر با مواضع ضد ایرانی توانسته نامش را در میان رسانه‌های داخلی و خارجی در افغانستان مطرح کند. در دو سال گذشته خانم نماینده هر از چند گاهی با چراغ سبز واشنگتن به یک شبکه فارسی‌زبان آمده و با ادبیاتی غیر دیپلماتیک و طلبکارانه سعی می‌کرد بذر کینه میان ایرانیان و مردم افغانستان بکارد.

بیرق‌دار به صحنه می‌آید

«مریم سما» متولد سال ۱۳۷۲ در شهر مشهد است، او در یک خانواده پناه‌جو و پرجمعیت به دنیا آمده و بنا به روایتی تا سال ۱۳۸۲ در ایران زندگی کرده است. سما آن‌چنان نفرتی نسبت به زادگاهش در ایران دارد که در زندگینامه‌اش که برای انتخابات مجلس افغانستان از خود منتشر کرده حاضر به آوردن نام ایران نیست و از کشورمان به‌عنوان «کشور بیگانه» یاد می‌کند. مریم سما در ۱۰ سالگی به افغانستان بازمی‌گردد و به ادعای خودش از ۱۲ سالگی مشغول کار روزنامه‌نگاری شده است. سما در خاطرات خود نوشته است که آرزو داشته بیرق دارد نفرت مردم افغانستان از ایرانی‌ها شود!

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

مریم سما نهایتاً پس از گرفتن لیسانس مدیریت از دانشگاه هرات وارد تلویزیون طلوع می‌شود. تلویزیون طلوع رسانه‌ای خصوصی متعلق به سعد محسنی تاجر افغان تبار متولد بریتانیا و بزرگ‌شده استرالیا است که در محافل افغان به نزدیکی با سفارت آمریکا در کابل شناخته می‌شود.

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

سعد محسنی صاحب امتیاز تلویزیون ضد ایرانی طلوع

از اواخر سال ۲۰۱۷ مریم سما به یک باره از یک روزنامه نگار محلی و ساده به یک سیاست مدار تبدیل شده و نامزد انتخابات پارلمانی در افغانستان می گردد. سما در سال‌های منتهی به ۲۰۱۸ با انتشار توییت‌های به زبان انگلیسی تلاش وافری برای جلب نظر آمریکایی‌ها می‌کند. او حتی خبر کاندیداتوری‌اش برای انتخابات را نیز به انگلیسی اعلام می‌کند. سما در انتخابات سال ۲۰۱۸ ادعا می‌کند دانشجوی لیسانس روابط بین‌الملل در دانشگاهی خصوصی در کابل است (دانشگاهی که هیچ نشان دقیقی از آن داده نمی‌شود) این ماجرا به یک جنجال سیاسی در رسانه‌های افغان تبدیل می‌شود. اما سما با مشاوره آمریکایی‌ها همچنان به انگلیسی توییت کرده؛ درحالی‌که توان یک جمله صحبت به انگلیسی نیز ندارد.

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

در انتخابات پارلمانی افغانستان نام مریم سما در لیست جناح اصلاح‌طلب (غرب‌گرا) منسوب به ارگ ریاست جمهوری و با شعار «به عقب برنمی‌گردیم» نوشته می‌شود. در انتخابات آن سال مریم سما با کمک سفارت آمریکا و بریتانیا تنها ۱۲۵۵ رأی می‌آورد؛ اما به علت عدم استقبال مردم از انتخابات این چهره ضد ایرانی پایش به پارلمان باز می‌شود.

در این انتخابات دولت با دست بردن در آرا و مهندسی آن مضحک‌ترین انتخابات قرن را برگزار می‌کند. لطیف پدرام از رهبران سابق جهادی و رقیب غنی در انتخابات در وصف این تقلب سازمان‌یافته آن را به سیاه‌ترین انتخابات برگزارشده در جهان تشبیه می‌کند. درباز شماری آرا، ۳۰ درصد از مجموع آرا مفقودشده و بسیاری دیگر از آرا جابجا می‌شود. دراین‌ بین آرای مریم سما هم که در ابتدا تنها ۵۵۴ رأی بود ناگهان به ۱۲۵۵ رأی افزایش می‌یابد و بدین ترتیب او به پارلمان راه پیدا می‌کند.

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

یکی از رسانه‌های افغانی بعد از راه‌یابی سما به وسلی جرگه او را به داشتن رابطه نامشروع با سفیر انگلیس در کابل متهم می‌کند!

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

مریم سما در میهمانی سفیر انگلیس

سال ۲۰۱۹ سالی جنجالی برای سما است چراکه یک کانال تلویزیونی فیلم‌های خصوصی او را منتشر می‌کند؛ پس‌ازآن تلاش او برای دیده شدن در مجلس ره به‌جایی نمی‌برد. حتی با درخواستش برای عضویت در کمیسیون پیگیری ۵۴۶ مورد تجاوز جنسی به کودکان در ولایت لوگر نیز مخالفت می‌شود.

سال ۲۰۲۰ درحالی‌که سما در بایکوت رسانه‌ای به سر می‌برد با کمک دولت اشرف غنی دوباره نامش بر سر زبان‌ها افتاد. در آن سال درحالی‌که دیوان بین‌المللی لاهه پرونده جنایت جنگی توسط ارتش آمریکا در افغانستان را بازکرده است، مریم سما با کمک دولت با جعل چند سند و یک فیلم ادعا می‌کنند مرزبانی ایران چند پناه‌جو را در رودخانه مرزی غرق کرده است. این حادثه ساختگی به یک جنگ روانی ضد ایرانی در کابل تبدیل‌شده و سما به‌عنوان بیرق‌دار ماجرا با مصاحبه‌های سریالی با رسانه‌ها بر این شایعه دامن می‌زند. اشرف غنی با هدایت اطلاعاتی سما او را در کارزار تبلیغاتی علیه تهران حمایت و هدایت می‌کند.

مریم سما در سخنرانی‌های خود به‌جای انگشت گذاشتن به روی ۲۰ سال تجاوز آمریکایی‌ها به خاک افغانستان به‌گونه‌ای صحنه‌آرایی می‌کند که گویی مسئول سال‌ها زجر و عقب‌ماندگی آن کشور جمهوری اسلامی ایران است! سما در هماهنگی با نمایندگان نزدیک به دولت در تمام مدتی حضور در پارلمان با نطق‌های ضد ایرانی سعی می‌کند میان دو کشور با رابطه عاطفی و تاریخی شکاف ایجاد کرده و با برگزاری چند تجمع کوچک در برابر سفارت ایران افکار عمومی را علیه تهران بسیج کند. او به‌جای قدردانی از سال‌ها میهمان‌داری جمهوری اسلامی ایران از پناه‌جویان افغانی کشورمان را متهم به نژادپرستی و برده‌داری می‌کند!

سرنوشت عبرت‌انگیز کارگزاران آمریکایی‌ها در افغانستان/ «مریم سما» نماینده ضدایرانی پارلمان افغانستان فرار کرد + عکس و فیلم

سرنوشت شوم یک جنگ‌طلب

مریم سما بخشی از پروژه فرهنگی عادی‌سازی تجاوز دولت‌های غربی به کشورهای درحال‌توسعه است، سرنوشت سما در آینده‌ای نزدیک بی‌شباهت به احمد چلبی؛ همام حمودی، سامرایی و بسیاری از شیفتگان به ارتش آمریکا نیست، احمد چلبی سیاست‌مدار عراقی که به سمپاتی شدید به واشنگتن معروف است در خاطرات خود می‌نویسد: نماینده سیا به ما گفته بود که آمریکا همواره حامی شما خواهد بود، اما بعدها فهمیدم آن‌ها هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی وفا ندارند!

به‌زودی پرونده سما، شاهپور حسن‌زوی، کرام الدین رضازاده و سایر عوامل اقدام علیه مقاومت مردمی منطقه در میان مردم افغانستان بسته می‌شود، درحالی‌که هیمنه ارتش آمریکا فروریخته و آن‌ها در تاریکی شب از افغانستان فرار می‌کنند. بسیاری از شیفتگان اقدام بشردوستانه و قدرت نظامی آمریکا در کوه‌های اطراف کابل به دنبال یک سرپناه برای خود می‌گردند؛ آمریکایی‌ها حتی حاضر نشده‌اند که مزدورانشان را با خود سوار یک هواپیما کرده و با خود ببرند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 217
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 122
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    مریم سما میشه مصی ذلیلنژاد
    • شاکی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      این شیاطین انسان نما به زودی مزد شون رو میگیرن . لحظه دادن تقاس اعمال شون خیلی دور نیست .
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      90 13
      یک مشت مزدور و سازشکار و کاسه لیس آمریکای وحشی بر ضد انسانیت
    • مظلوم IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      86 15
      این حقیقت تلخی هستش . که آمریکا حتی برای سگ ها دست اموز ولی هار خودش هم گوچکترین ارزش و حمایتی قائل نیست . انشاا.... گه عبرتی باشه برای عاشقان غرب پرست داخلی
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      73 5
      روش سگهای آمریکایی در تاریخ همیشه فرار بوده.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      84 8
      آشغال نمک نشناسن
    • امیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      47 45
      سلام و تشکر بابت مطالب شما لازم به ذکر است که اتهام تن فروشی بدون اینکه اثبات شود عمل غیر اخلاقی و غیر شرعی می باشد چون این اتهام را به تمام مقامات هر کشوری از جمله ایران می توان زد حتی به دروغ ( چون ثابت نشده است) مورد دوم هر انسانی می تواند بنا به دلایلی با حکوت ایران عزیز ما مخالف باشد و این دلیل وابستگی و صد اتهام دیگر نیست مدارک رای که گذاشته بودیید متاسفانه خوانا نبود در ایران عزیز ما بسیاری از نماینده های مجلس زیر 5 درصد ارا انتخاب شده اند مثل کرج و شما در این باره و در ان مقطع زمانی سکوت کرده بودیید در ضمن خبر نگاران طلوع چند بار مورد حمله قرار گرفتند و چند خبرنگار طلوع کشته شدنند که بهتر بود در این مورد هم مطلب می گذاشتید خواهش دارم هرکس مخالف شما فکر کرد او را به همکاری با البانی یا اصلاح طلبان و امریکا و انگلیس متهم نکنید زیرا در زمان حضرت علی بابت اخلاق نیک او می توانستند با او مخالفت بکنند بابت انتشار مطالب این جانب تشکر می کنم
    • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      48 3
      سرنوشت تمام خاینین و خود فروختگان همین است. از مسعود رجوی تا صدام و معمر قذافی و زین العابدین بی علی و حسنی مبارک. و بقیه. تازه این ادم ادمها در منطقه و سیاست وزنه ای بودند و رهبر کشورشان. و امریکا و غرب هیچ حمایتی برای جلوگیری از سقوطشان نکرد. و تجربه تابت کرده است زمانی که تاریخ انقضای دیکتاتور ها تمام شد عین دستمال کثیف امریکا دورشان میریزد دیگر شما تصور کنید برای مریم سما چقدر اهمیت قایلند؟
    • حسین IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      50 13
      لیاقتت زندگی تو همون افغانستان عقب افتاده هست نه ایران
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      27 1
      قجر پرزیدنت فرقه رجوی خبر دروغ غرق شدن چند افغانی در هلیل رود را چنان با اب و تاب محکوم کرد که انگار خود شاهد ماجرا بوده ! چیزهایی هم که این تازه به دوران رسیده زده سیلریده های متظاهر هم شبانه روز بلغور میکنند. یک کارگر افغانی روزی 250 هزار تومان درامد دارد . وقتی پرسیدم با اگر پول ایران در برابر پول افغانی ارزش سابق را ندارد چرا به کشورتان برنمیگردید میگویند چون در افغانستان کار نیست ! بهتر است این خانم با فائزه کمپین دهن دریدگان تاسیس کرده و از حقوق بهائیان و سگبازها و همجنسبازها دفاع کنند ! بیخود نیست که میگویند به مرده رو بدی گند میزند به کفنش.
    • دلخور IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      35 1
      اگر این بی وجدان های بی وطن ذره ای به حرف های خودشون اعتقاد داشتن فرار نمی کردن
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      8 30
      انچه باعث شد که سرنوشت مریم سما نماینده سابق شهر کابل در وسلی جرگه (پارلمان) متولد ایران به یک ضد ایرانی تمام عیار تبدیل شود و تنفر او از ایران سبب شد هیچ‌گاه حاضر نشود محل تولدش را ایران بنویسد و همیشه کشور بیگانه مینوشت، متاسفانه و متاسفانه برخورد نامناسب و بد برخی ایرانیها با مهاجران محترم افعانی هست که هیچ‌گناهی ندارند جز افغان بودن. ایشان برخورد بد مردم با خانواده‌اش را در ان ده سال ساکن ایران بودند را عامل تنفرش از ایران و مردمش می‌داند. لطفا اگر هنری نداریم حداقل با نفرت‌پراکنی‌های کثیف قومی و ملیتی که مردود شیعه است باعث دشمن سازی نشویم و عاقبت افراد را دستخوش تلاطم نکنیم. اگر ما یا برخی از ما خوب برخورد کرده بودند حداقل چنین دشمنان سرسختی را با دست خود ایجاد نمی‌کردیم. یادمان باشد نجات یک انسان نجات یک ملت است و انحراف یک انسان انحراف یک نسل و ملت است و اگر در این انحراف ذره‌ای نقش داشته باشیم در گناه این انحراف تا مادامی که باشد شریکیم. لطفا خود را بدعاقبت نکنیم. کسانیکه باعث نفرت پراکنی شدند و میشوند و مریم ها را بوجود میاوردند بدانند عاقبتی جز دوزخ در انتظارشان نیست حتی اگر واجبات دینشان ترک نشود.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 2
      سفیر روباه پیر مکار ببینید.تف بت انگلیسی اگه جرات داری العان برگرد کابل
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      4 1
      جناب شاکی طالبان عفو عمومی برای این پیاده نظام اعطا کرده.
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      10 0
      دوست محترم شیعه افغان جهت اطلاع جنابعالی باید عرض کنم فارسی ستیزی و ایرانستیزی از همان ابتدای جدایی و تجزیه این بخش از ایران که امروز افغانستان نام دارد آغاز شد ، بنای ایرانستیزی و فارسی ستیزی را استعمار پیر انگلستان در افغانستان نهاد افغان ها طی این قرن و دهه ها جدایی به این ایرانستیزی و فارسی ستیزی دامن زدند پس سعی نکنید. ایرانیان را متهم و افغانهای هم میهن خود را قربانی و مظلوم معرفی کنید موفق و پایدار باشید دوست محترم افغان ! تاریخ چراغ راه آیندگان است ..
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 2
      اشکال تو این است که هرکه بگوید مهربان باشید با مردم را از ان مردم میدانی و نادانسته قضاوت میکنی درست است که استعمار اختلاف افکنده ولی امثال ما این نقشه استعمار را به پیش میبریم در ضمن من اهل اباده استان فارس و ساکن تبریز هستم افغان نیستم ولی اگر هم بودم به آن افتخار میکردم چون انسانیت را خدا بنا نهاد و پیامبر در ۱۴۰۰ پیش حیوانیت رنگ و نژاد را مردود اعلام کرد
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      1 0
      دوست آباده ای شیراز ساکن تبریز مگه کسی گفت شما هویت و اصالت و ریشه هات رو فراموش کنی ! اتفاقا ما هم همین رو میگیم افغان ها باید به ریشه و هویت و داشته های سرزمین هود افغانستان خشنود باشند و سعی در انکار و فرار از ریشه ها و هویت افغانستانی خود نکنند ! پیام شمابی ارتباط با این پست بود ...!!!
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      2 0
      گفتن اینکه با هم مهربان باشیم با متهم کردن ایرانیان و مظلوم و قربانی نشان دادن هم میهنان افغانستانی شما تفاوت دارد ! ایرانستیزی افغان ها قابل توجیه نیست عزیزم !
    • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      1 2
      اقای امیر مگه ما گفتیم تن فروشی میکنه، وقتی دشمنی میکنن. تو انتظار دوستی از طرف مارو داری
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      0 1
      آقای امیر متاسفانه فیلمهاش هم موجوده
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 1
      معلوم نیست مشهدیها باهاش چه کردن که اینجوری نسبت به زادگاهش کینه داره!
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    95 68
    و حال زبان افغانی را ملی بدانیم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      تا شما پانترکا بسوزین
    • یکاولنگ IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      69 4
      زبان فارسی یک زبان افغان نیست،این زبان ارتباطی است میان اقوام ایرانی.
    • FR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      بهتر از زبان مغولی است
    • آب را گل نکنیم IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      110 2
      با سلام اولا زبان فارسی افغانی نیست دلیل فارسی زبان بودن مردم افغانستان این هست که افغانستان تا زمان محمد شاه قاجار جزو ایران بوده و تا زمان ناصرالدین شاه حداقل هرات را داشتیم اما افغانستان به مکر و خدعه انگلیس و به لطف شاهان قاجار از ایران جدا شد دلیل هم زبانی ما یک عمر یکی بودن است مشرق انتشار لطفاً
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      5 3
      الفبای مغولی - فاشیست بده چ پان تورک چ پان کورد چ پان پارس یا عرب و... ماهم بلدیم فحاشی کنیم. سعی کن آدم باشی و گرنه بد جور ادب میشی
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    92 22
    حالا من که تو خبر قبلی کامنت گذاشتم این زنیکه از طریق تن فروشی رسید به نمایندگی رسیده کامنتها رو انتشار نمی دادین حالا اینجا خودتون به این قضیه اذعان می کنید تازه فقط این زنه نیست بسیاری از فعالان مدنی و حقوق بشری در عراق و افغانستان همین طورن یعنی تن فروشی مقدمه وطن فروشی اونهاست حالا شما باز حذفش کن ولی حقیقت تغییر نمی کنه همیشه یکی از راه های نفوذ غربی ها در کنار فساد سیاسی و اقتصادی از طریق مفاسد جنسی و هرزه های این چنینی است
    • رهام حسامی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      17 40
      توهین نکن .تن فروشی چیه میگی ایشون از ایرانی ها بدش میاد ودر هر جای دنیا مردم از اتباع بیگانه زیاد خوشون نمیاد .ما هم از افغانها بدم میاد .حالا ایشون گول خورده و به خاطر مقام چیزی گفتند .دلیل تهمت نیست .
    • آزادوار IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      47 6
      من از افغانیها بدم نمی آد،همه جا آدم خوب وبد وجود داره.هممون مسلمونیم و نباید اجازه بدیم مزخرفات ایرانستیزانه یا افغانستیزانه بعضی بین ما جدایی بندازه.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      27 5
      دوست افغانی : چرا ناراحت شدی خوب کسی که وطن فروشی کنه تن فروشی که چیزی نیست براش ! مطلب خبری رو مطالعه کن عزیزم گاهی اوقات حقیقت تلخ !!! ولی باید حقیقت رو پذیرفت دوست افغانی
  • حامد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    53 4
    غرب گدایان و دست نشانده های آمریکا تا سر و صدایی بلند شد همه از کشور فرار کردند. کشوری که توسط دست ناشنده مزدور بیگانه اداره شود به همین سادگی هم سقوط می کند.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    61 4
    چه جالب! هم اسم جناحشون با جناحی که تو ایران داریم یکیه هم شعار انتخاباتیشون. احتمالا بشه حدس زد که سرنوشتشون هم یکیه
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    ایرانیا با افغانیا برخورد خوبی ندارن.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      کسی از ایران نامه فدایت شوم برای افغانی‌ها نفرستاده اگه ایران خوب نیست نیایید ایران
    • افغانستان IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      19 35
      خوب ما جنگزده ایم و آواره،شاید فقط تا ایران پول داشته باشیم،حالا چه؟ اینقدر نژادپرستی خوب نیست.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      57 2
      اروپا اونم کل اروپا بااون اقتصاد وشرایطش زیر بار پناهجویان نرفت ایران چند دهه است که بااین شرایط اقتصادی میزبان میلیونها افغان است اونهم کشوری که یزید وار اب رو روی سیستان بسته توجه کنید حق ابه مارو
    • بهاری الاصل IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      44 3
      نمک خوردن نمکدان شکستن...عاقبتشان همین دربه دری میشود
    • ho3ein021 IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      39 3
      چند نفر از افغانی ها مجاز و غ مجاز ایران زندگی میکنند؟؟ چندین سال هست ایران زندگی میکنید؟؟ اگر خوب نبودیم چرا موندین؟؟ ناراحتید برید آمریکا
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      30 1
      اگر افغانی هستی, این روش تشکر نیست چه خوب و چه بد همین هست !!
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      27 1
      بخاطر وضعیت مالی بد مردمه ....نون ندارن بخورن بعد شما توقع داری نون شما را هم بدن....دعا کن ایرانی ها پول دار بشن تا رفتارشون بهتر بشه....
    • علی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      28 1
      اگه ایران خوب نیست برید جای خوب میدونید بعضی افغانها برای امرارمعاش دراروپا به چه کارهایی تن میدن ایران بده که سر یک سفره با هم غذا می خورند
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      33 1
      بله رفتار خوبی ندارن ولی یه بخشی از این قضیه برمیگرده به رفتار برخی از افغان ها ، در ضمن تقریبا همه جای دنیا رفتار مردم با مهاجران خوب نیست
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      18 5
      آیا افغانیها دارن که ما داشته باشیم؟که البته داریم که پررو شدید البته با همتون نیستم
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      8 3
      11:54 تویه کمپ اروپایی بهت خوش بگذره! مسخره گر سخت کیفر میشود.
    • Nasra IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      29 3
      ایران پناه بی پناهان بوده حتی در بدترین شرایط منتهی مثل بخش زیادی از این افراد قدرناشناسی می کنن.هزینه های اقتصادی و اجتماعی ... این افراد بر کشور ما بسیار است به جای تشکر که نباید انتقاد یا اعتراض کرد
    • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      19 2
      اصلا اینطور نیست استثناعات همه‌جا وجود داره، خود من چند دوست افغانستانی خوب دارم
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      30 3
      عزیزم دوست افغانی گرامی شما خوب، شما ماه و ستاره هستید چرا تشریف میارید ایران؟. نزدیک به 13 میلیون افغانی از هم میهنان شما بصورت غیر قانونی در ایران حضور دارند کار و شغل و امکانات کارگر و جوان ایرانی رو اشغال کردند !!! خوب چرا نمی‌روید کشورتون افغانستان؟ آمریکایی ها هم رفتند بروید کشورتون رو آباد و سازندگی کنید تا کی میخواهید سر بار دیگر کشورها باشید ..؟ موفق باشید
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      29 2
      ایرانستیزی و نا سپاسی افغانی ها رو نسبت به ایران و ایرانیان توجیه الکی نکن دوست افغانی !!!
    • علیرضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      25 2
      متاسفانه امثال شما که این همه سال میلیون ها افغانی با آرامش با کار مناسب و زندگی خوب در ایران زندگی می کنند نادیده گرفته و در حالی که ما این همه تو مملکتمون مشکل داریم قضاوت نا عادلانه داری می تونم پیشنهاد بدم که شما و امثال شما افغانی که چنین طرز فکر و نگاه اینچنینی داری می تونی بری همون افغانستان عرضه داری برو وطنتو بساز و با اونائی که سرزمین و ناموستونو اشغال کردن بجنگ یا زندگی
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      15 8
      میدونی علتش چیه ؟ چون دیگه ماها از وجود 13 میلیون سربار که غیرقانونی ریختن اینجا و هر چی شغل ساختمونیه قبضه کردن و جا خوش کردن جون به لب شدیم . میری در نونوایی بربری 100 نفر افغانی تو صف همه هم خونوارهای 15 و 20 نفره زود نون تموم میشه بخودت نمیرسه . عزیز من خیلی ناراحتی برگرد سریع هم برگرد . اینجا ایرانه و فقط و فقط متعلق بما ایرانیهاست و بس . هر کی کشور خودش امکانات خودش . اولویت ما هم خروج سریع اینهمه مهاجر غیرقانونی به زادگاه اصلیشون افغانستانه برای همیشه
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      19 4
      ایران و افغانستان دو کشور برادر و دوست هستند. لطفاً مراقب تفرقه افکنی های دشمنان اسلام از جمله انگلیس خبیث باشید.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      8 0
      افغان ها از ایران خارج شوند. ایران اگر می خواهد به افغان ها کمک کند در درون خاک افغانستان به آن ها کمک کند. خودمان نداریم می ریزند در حلق آن فاحشه ای که با بدن فروشی نماینده شده و فحشی را که باید به آن که در حقش بی انصافی کرده بدهد به ما می دهد.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    54 3
    اینا هم مث اصلاح طلبا فقط دهن گشادی دارن، پای عمل که میرسه، جزء اولین گروه‌هایی ان که فرار می‌کنن
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    47 4
    عاقبت تن فروش وطن فروشی است
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    28 30
    حالا باز برید به این حروم زاده ها پناه بدید
    • بهسود IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      24 15
      ما مردم بهسود و بامیان و غزنی و هزاره و شیعه چه گناهی کردیم که از شما ایرانیان فحش و توهین بخوریم؟ نژادپرستی بد است.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      14 3
      تو مشکل داری ... جای تورو که تنگ نکردن
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      12 2
      همه اینجوری نیستن
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      39 3
      همه که مثل این تن فروش نیستند!در جنگ تحمیلی بیش از ۲۰۰۰ شهید افغانستانی و تعداد زیادی جانباز داریم در جنگ جهانی نکفیری ها در سوریه وعراق لشگر فاطمیون حماسه ها آفریدند و تعداد بسیار شهید و جانبار برای دفاع ار حرم تقدیم کردند کمی انصاف همه رو با یک چوب نرانیم
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      16 16
      متاسفانه همینطوره ! کاسه داغ تر از آش شدیم برای این افغانی های ضد ایرانی و نمک نا شناسو متوقع !!!
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      22 2
      12.17. عزیز چرا به خودت میگیری؟؟؟؟ من خودم تو مشهدم دوستهای خوب افغان هم داشتم از بچه های دکترای گرایش الهیات گرایش قرآن و حدیث . بسیار شریف و بامنطق. آدم همیشه از خائن بدش میاد. این آدم ها چندشن. چه ایرانی باشه چه افغان. این دخترک معلوم نیست برای چی ارث پدرشو از ما میخواد!!!!! بعد حاضره چکمه انگلیسیها رو برق بندازه و بره جشن تولد گداییِ توجه!!
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      18 5
      در فتنه 98 که بخاطر گرون شدن بنزین رقم خورد یک وانت مملو از افغانی دستگیر شدن که چند بانک رو آتیش زده بودن و میخواستن بانک دیگه ای رو هم آتیش بزن که دستگیر شدن و در خبرها همه همه جا درج شد مطلبش . حالا جرایم خشن و جنایات خونینی که رقم میزنن جای خودش . یعنی دستتو تا آرنج عسلی بکن تو حلقومه ناسپاسشون همچین برات گازش میگیرن با نفرت که میخواد کنده شه
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      0 2
      افغانیها قدرنشناس متوقع و بسیار پررو هستن، جز این ازشون ندیدم
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    58 5
    نمک به حرام اگه ایران نبود که تو به سن جوانی شاید نمیرسیدی و قبل از به دنیا اومدنت مرده بودی
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      18 2
      پیروی از شیطان اخرش همین میشه! اونا خدا رو ول کردن رفته،دیگه باقی کی هستن! .. مگه منافقین خلق! رذل بی همه چیز! یا مسیح علی نژاد و باقی رذل ها وطنی! کشور که هیچ! حداقل حرمت خدایی که این همه اب و غذا و دست و پا گوش و . بهت میداد رو رعایت میکردی! که نکرد. کسی که خدا رو رها کن! سرنوشت دردناکی داره!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    30 3
    ببخشید چرا بجای پرچمدار نوشتین بیرقدار؟! این زنک خودش ننگش میاد با لهجه افغانی حرف بزنه و بجز فتحه آخر افعال کاملا با لهجه ایرانی ضد ایران حرف میزنه، بعد شما از کلمه بیرق که فقط تو اشعار و نثر بکار میره و در زبان محاوره نامأنوس هستش استفاده می‌کنید؟!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 29
    کاش ما کمی به فکر اونا هم وقتی به ما پناه باشیم . حقوق برای کاری که انجام میدهند اول این حق است.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 1
      اصلا معلومه چی نوشتی؟
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 0
      تو اصلا متن رو خوندی؟ همین جوری میای پارازیت ول می‌کنی
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      36 1
      دوست محترم افغانی : حتما" مطلع هستید بیش از چهل سال ما ایرانیان میزبان میلیون ها نفر مهاجر غیرقانونی افغانی از هم میهنان شما بوده و همچنان هم حدود 13 میلیون نفر مهاجر افغانی ساکن ایران هستند و هستید که کار و شغل و درآمد میلیون ها کارگر و جوان ایرانی رو هم اشغال و تصاحب کردید از همه امکانات ایران هم بهره‌مند بودید و هستید از کار و تحصیل تا بهداشت و درمان ایران .... اینم یه نمونه مریم سما نماینده ایرانستیز شما که در ایران متولد شده تحصیل کرده الان شده دشمن ایران و ایرانی !!! خوب ما ایرانیان باید چکار بکنیم شما خشنود و راضی باشید؟ میخواهید ایران رو دو دستی تحویل شما بدهیم ما بریم افغانستان زندگی کنیم؟ یه کم قدرشناسی هم بد نیست ! اثلا" ایرانستیزی بین شما افغانی ها یک امر کاملا" عادی و طبیعی و در افغانستان بصورت یک سنت دیرینه شده !!! مگر طلبکار ما ایرانیان هستید عزیز جان.؟ چرا تشریف نمی‌برید کشور خودتون افغانستان! یا کشورهای اروپایی و آمریکا بروید ... موفق باشید
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 2
    چه خوشکله زنکه کیف خودش کرده پول به جیب زده رفته‌
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      2 0
      چه قیافه مسخره‌ای داره...!!!
    • مبین IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      1 0
      چی این شیطان خوشگل.؟! دلت به چه چیزایی خوش...
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 5
    کار برا زنها راحته ها! از تن فروشی میرسن به نمایندگیه پارلمان و بالاتر
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      11 1
      کسي راه شيطان را انتخاب کند سرانجامش فلاکت وگمراهی است
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    29 1
    سما میدونم این کامنتو میخونی آی که چقدر بابت اظهار نظرت در بی بی سی حرص خوردم و آی که چقدر بابت فرارت خندیدم تو و اربابت اشرف غنی اوقات مفرحی برای ما ساختید بچه جون دمت گرم بساط خنده ما را در این چند روزه فراهم کردی راستی از دبی یا هر دخمه ای که پنهان شدی میتونی درخواست کار بعنوان خبرنگار افتخاری به بی بی سی بدی شاید فرجی شد و بهت پناهندگی بریتانیای کبیر دادن خخخخخخخ
  • کریم IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    10 0
    سلام بر شما این سعد محسنی همون موسس شبکه فارسی وان نیست ؟
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      خودشه
  • mojtaba SE ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    22 3
    جالبه 20 سال آخر تو اشغال مستقیم امریکا هستند؟؟اما صدای دردشون رو به ایران اتلاق میده... چرا اینها نمیفهمند که قبل از شروع جنگ با ما بازنده بی ارزشی بیش نیستند..البته اصلا مهم هم نیست...پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 43
    چرا زبان رسمی ایران افغانیه ؟
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      18 2
      شعر نگو عزیزم !!!
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      18 6
      چون خیلی بهتر از زبان مغولی است
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      9 5
      چرا شما به زبان افغانی تایپ میکنی ؟
    • آدم IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      24 0
      افغانی نیست فارسی خاستگاهش ایران بوده و از زمان های بسیار دور ایرانی ها فارسی یا همان پارسی حرف می زدند یکی از دلایل همزبانی ما و مردم افغانستان یکی بودن دو کشور در سالهای طولانی است به طوریکه افغانستان تا زمان محمد شاه قاجار سومین پادشاه سلسله قاجار جزو ایران بود در دوران محمد شاه انگلستان با خدعه و نیرنگ بخش بزرگی از افغانستان را جدا کرد البته اگر اشتباه نکنم هرات دست ایران باقی ماند و در زمان ناصرالدین شاه به دلیل هم بی کفایتی شاه و هم زرنگ بازی انگلیسی ها هرات هم از ایران جدا شد مشرق منتشر کن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 1
    اگه اینجوری که این بابا توهین به شرافت ملت افغانستانه .....اولین عملیات برون مرزی سازمان اطلاعات امارت اسلامی افغانستان باید زدن این و سفیر آن وقت انگلیس باشه...ایران هم کمکشون کنه....البته از نوع نرمش(مرگ موش تو غذاش)....
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 0
    عجب؟ چقدر جاسوس بد است؟ آنهم در سفارت انگلیس؟ آنهم روابط نامشروع!
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 0
    فقط این تیکه از متن...... در انتخابات پارلمانی افغانستان نام مریم سما در لیست جناح اصلاح‌طلب (غرب‌گرا) منسوب به ارگ ریاست جمهوری و با شعار «به عقب برنمی‌گردیم» نوشته می‌شود
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    275 3
    بی شعوری از خودمون هست که به اینا پناه دادیم . شوهر خواهر من حدود چهل سال در ایران هست و افغانی میباشد. در طول این سالها ما را در کشور خودمان خیلی اذیت کرده و حتی مدارک جعلی دارد و من شکایت هم کردم و بعد از حدود دوسال دوانده شدن یک بازپرس الاغ منع تعقیب صادر کرد. خخخخ
    • علی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      4 0
      به پایان سلام کن
  • mojtaba SE ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    16 0
    تمامی این قوم بی ارزش دغلکار داخلی و خارجی رو بریزید تو کویر لوط و پایان بدید به این مسخره بازی, بی ارزشها تو منطقه ..ما به هیچ وجه قرار دادهای تحمیلی و زوری از زمان فتحعلی شاه تا کنون رو نمیپذیریم و سرزمینهامون رو میخواهیم و پس میگیریم .چون حقمان و سرزمین ماست و قدرتش رو هم داریم..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
    • ایرانی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      4 9
      تو خودت که هیچی نیستی افکارت هم هیچی نیست ابر قدرت شدن ایران ارزوی تمام ایرانی هاست اما در جریان انتقام سخت ابر قدرتی را دیدی باند شو یک لیوان اب خنک بخور ابر قدرت البته فعلا قدرت
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 21
    همه مخالفین شما بدکارند و شما مثل همیشه خوب... شمایی که به اعتراف خود طالبان به همراه روسیه با طالبان مذاکره و چراغ سبز نشون دادین
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      36 3
      فق، شما افغانی ها خوب هستید عزیزم ! ما ایرانیان بد شما خوب !!! قربونت برگرد برو کشورت افغانستان !!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    11 4
    به کسی که نوشته است : (حالا باز برید به این حرامزاده ها پناه بدید) ،لطفا با انصاف باش جمع نبند! افتراه وگناه است نسبت به بقیه افغان‌ها. حالا خود دانی هرچه دل ننگت میخواد بگو وبنویس! .
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 14
    چقدر نازه
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      11 0
      جدا؟ باشه! پس برو خدا روزیت رو با مریم سما با هم حواله کنه.
    • محیا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      2 0
      چه بی سلیقه...
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 0
    باید مواظب خانه هایمان باشیم طلبکار سرزمینمان نشوند ....
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      19 2
      تاریخ رو باید بخوانید بدانید که همین افغان های مهاجم و ایرانستیز اواخر حکومت صفوی ایران رو اشغال و برای ده سال تحت کنترل خود گرفتند و چه بر سر ایران و ایرانیان آوردند !!! که نهایتا" نادرشاه افشار سردار بزرگ ایران زمین به پا خواست و افغان های مهاجم و متجاوز به ایران را از خاک ایران بیرون راند و تا هندوستان تعقیب و دستگیر و مجازاتشان کرد ... ملتی که تاریخ نخواند محکوم به تکرار تاریخ خواهد بود .. در حال حاضر بیش از 13 میلیون نفر افغانی در ایران هستند که زاد و، ولد فراوانی هم دارند ! دور نخواهد بود این قوم تبدیل به بزرگترین مشکل این ملت و این سرزمین شوند .. مشرق جان سپاسگزارم از نشر و روشنگری شما عزیزان
  • مجتبی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    11 2
    راس میگه اگه مسئولین ما یه ذره عرضه داشتن باید یه ساعته افغانستان رو ضمیمه کشور میکردن تا دیگه غلط اضافه نکنن
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 0
    افغانی های غرور و عزیز و برادر و ... جان هر کس که دوست دارید در کشور خود بمانید و ان را اباد کنید تا در اینده نزدیک به ان افتخار کنید. لطفا به ایران هجوم نیاورید. باتشکر
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    17 2
    امثال این فواحش باعث می شوند در برار هر مهاجر افغان جبهه گیری کنیم
  • مسعود IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    8 14
    متاسفانه یه عکس زن و مرد کنار هم کافیه تا به رابطه جنسی متهم بشن این تهمت ها خلاف شرع هست البته حرف هاش در باره ایران نادرسته
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    28 0
    اِ مشهد بوده؟ نمک نشناسِ خائن!!!!!!
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    29 0
    خدا لعنت کنه کسی رو که نون ایران رو بخوره بعد بشه دشمن خون ما.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    16 1
    چطوره مردم افغان نه ماسک میزنند نه مرگ و میر کرونا دارند نه گزارش وجود دارد؟ کرونا بر اینها تاثیر ندارد؟
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      13 2
      تاثیر داره فقط رسانه ای نمیکنن
  • آزادوار IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    17 0
    مریم سما من رو یاد آمنه محمدی من و تو و جمال الدین موسوی بی بی سی انداخت،به ایران پناهنده شده بودن بعد میرن اونور آب شروع به لگدپرانی به ایران میکنن.اون تو کشوری که بیشترین ضربه به اسلام رو زده.عاقبت شما رو هم میبینیم
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      16 0
      متاسفانه کم نیستند افاغنه ایرانستیز ضد ایران و ایرانی .... نمیدونم چرا مسئولین متوجه این خطر نیستند !!!
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    10 0
    طالبان و حکومت فراگیر جدید افغانستان اگر خواهان روابط با ایران هستند باید با آشغال های غربی که خصوصا بین ملت ها و ادیان اختلاف می اندازند برخورد کند شبکه های اختلاف انداز و ضد ایران هم همگی باید از خاک افغانستان برچیده بشن این ها اقدامات عملیست که در افغانستان جدید باید انجام بشه تا پالس های مثبتی به ایران فرستاده شه .
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 0
    اینو رو بیارین ایران محاکمه. حالا که اینطور شد. ما شاکی هستیم. بیرقدار نفرت؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا نونتونو خوردیم؟ آبتونو خوردیم؟؟؟؟؟ ما کشورتونو اشغال کردیم؟؟؟؟؟؟ ما بمب تو سرتون زدیم؟؟؟؟؟ ما دائم حکومتهاتونو عوض کردیم؟؟؟ همش فغان! همش ناله. همش افغان همش شیون. غیرت خودتون کجاااااااااست؟؟؟؟؟؟؟ غربت سخته. فرق نداره! یه ایرانی هم از این استان میره یه استان دیگه احساس غربت داره. چه برسه مال کشور دیگه باشی.
  • مقدس IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    8 2
    ایشان به احتمال قریب به یقین از امشب به بعد ابتداء مفتخر به دربانی ورودی یکی از نایت کلاپ‌های اسرائیلی عربی نائل میگردد .اکر خوب امتحانش را پس بدهد ارتقاء شغلی رفتگری و توالت شوری و همینطور پیشرفت خواهد کرد با این ترکیب و استایلی که دارد حتی به درد تن فروشی هم نمیخورد این بی شرف خائن وطن فروش .
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 2
    همه دردسر ها را قوم پشتو بسر مردم افغان اورده اند .یک دل انها با طالبان است دل دیگرشان با امریکا و دل سومشان با افغانستان . هم حامد کرزای پشتو بود و هم اشرف غنی . و هم خلیل زاد که همه کاره امریکا است . افغانی ها هم رفته بودند عضو پیمان شانگهای که دشمن امریکا شود بشوند . معلوم است انتقال قدرت بوسیله امریکا و پاکستان و قطر انجام شد . طالبان با مذاکره پیروز شدند نه با جنگ .
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      6 0
      بله دقیقا" طی مذاکرات این اتفاقات حاصل شد خوب حالا که افاغنه دارای یک حکومت مذهبی اسلامی دلخواه خود شدن وقت بازگشت افغانی های گرامی به کشورشون رسیده باید بروند افغانستان و دولت ایران باید شرایط بازگشت اجباری این عزیزان به کشورشون را فراهم کند
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 2
    از یه جهت حق داره. در ایران تا پیش از شناخته شدن لشگر فاطمیون،، کلمه افغانی یک فحش تلقی می‌شد و آنرا به یک هموطن ایرانی میگفتی،، به احتمال زیاد دعوا راه می افتاد. عادت داریم اونی که سواریم را به حساب نیاریم.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 2
    دم حاج قاسم گرم، خدا رحمتش کنه. این دید اشتباه ایرانی هارا اصلاح کرد
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 0
    از قدیم گفتند سیاست پدر و مادر ندارد . ایا باورتان می شود طالبان به تنهایی بتوانند با این سرعت یک کشور را بگیرند ؟ امریکا از مدتها پیش دارد امکاناتش در افغانستان را خراب می کند و به افغانیها گفته من شما را به امریکا می برم و به اشرف غنی می گویند استعفا بده و دولت هم به درستی از قدرت ارتش استفاده نکرده . ماجرا چیست ؟؟؟؟ چرا امریکا تصمیم گرفت یک دفعه از افغانستان خارج شود و ایر خروج را تدریجی اعلام نکرد .همه اینها نشان می دهد انتقال قدرت با توافق بوده است.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      2 4
      غیر از این جمله چیز دیگه ای بلد نیستی بگی ؟ هر جا میرسه یک کامنت اینجوری میذاری ، یک کم جمله هاتو ارتقا بده ، سوادت رو هم بالا ببر .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    16 1
    باید در ایران تربیتش می کریدم بچه های مشهد تا زبان در نیارد
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    8 1
    رفت امارات، عجب امارات و عربستان و پاکستان اصلی ترین حامیان طالبان قبل و بعد از اشغال افغانستان در امریکا بودن امثال مریم سما و مصی نژاد عروسک های بیشتر نیستند و البته با تاریخ مصرف بسیار کوتاه و یک بار مصرف
  • یک بنده خدا IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 5
    من نمی دانم چرا همه خدا را در حوادث اخیر طالبان فراموش کرده اند مگر فراموش کرده اید که امریکا و تمام حهان متحد شدند وطالبان را از حکومت ساقط کردند و آن ها برای جلوگیری ازکشته شدن مردم بیگناه از شهر ها خارج شدند.(در جنگ عراق در فیلم های که ما دیدیم در شهرها و بغداد باران اینجوری نمی بارید که گلوله هواپیما های جنگی بر شهرها ریخته می شد) در عکس های طالبان ما فقط ژ س میدیدیم. این خدا است به هرکس که بخواهد حکومت را می دهد .عزت و ذلت در دست خداست.خوبی در دست اوست واو بر هر کاری توانا است .طالبان با قدرت ایمان به خدا و با دستان خالی موفق شدند.
  • محمدایوب IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    11 1
    قابل توجه سلبریتی های درپیتی واصلاح طلبان وطن فروش آمریکایی اگر نبودند مدافعان حرم وسپاه وحاج قاسم الان مثل این نماینده بلبل. فراری ودنبال آغوشی در کشورهای دیگه بودند. ومردانشان را دربازار مال فروشان به جای گوسفند می فروختند.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    12 5
    حرام زاده نمک نشناس و دیگر هیچ
  • تورک IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 8
    درود بر مردم شریف افغانستان.....حال روز امروز افغانستان شبیه 5۰ سال پیش ایران است......سریال کیف انگلیسی شبیه عکس سفیر انگلیس و مریم هست......کشف حجاب رضا خان تاریخ پارسی مدیون گذشتگان افغانستان است.شهر سوخته سیستان نگاه این موضوع است.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      13 0
      درود بر مردم افغان ولی لطفا به کشور خودتون بروید افغانستان به وجود و حضور شما بزرگانی افغانی احتیاج دارد ! بروید افغانستان را آباد و سازندگی ایجاد کنید تا به کی آواره کشورهای دیگر !!!
    • معین IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      3 0
      خوب که چی ؟ خودت داری میگی شهرسوخته سیستان . چه ربطی به افغانستان داره ؟ جز اینکه قسمت اعظم سرزمین افغانستان جزئی از همین سیستان ایران بوده ؟ اگر یه کم دیگه آفتاب تو سرت بخوره احتمالا" رستم و سهراب را هم با عمامه طالبان می بینی !
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 4
    کرم های اسلاحتلب و عمله های غرب خوب نگاه کنید این سرنوشت محتوم شماست
  • ندا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 1
    اوردن طالبان هم نقشه خود امریکایی هاست . همیشه همینه مثل ادامس از همه استفاده میکنه بعد میندازه بیرون ادامسو نگران نباشین همین طالبان یه زمانی گماشته امریکا تو خاورمیانه بودن الان هم هستن با یه نقشه جدید بعدا گندش در میاد عجله نکنین.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 0
    بفرستین بره استان سین کیانگ چین آدم بشه یا بفرستین استان جامو و کشمیر اونجا نظامی ها آدمش می کنند
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    8 0
    ایکاش دیوار و حصار مرزی به شدت محافظت شده ای در مرزهای شرقی با افغانستان ایجاد کنیم واقعا" یک موضوع بسیار مهم برای ایران .. مگر ترکیه اینکارو نکرد ؟ حتما" می‌شود .. هر چند هزینه بر باشد لازم و ضروری است
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 1
    عراق‏ ماجراى زندان «ابوغريب» ... داغ ننگى بر پيشانى امريكاييها شد؛ و اين داغ به اين آسانيها پاك نخواهد شد. صحنه عراق امروز آزمايشگاهى است براى مردم عراق و امت اسلامى. ملتهاى مسلمان امروز شاهد اتفاقات مهمى هستند كه سرنوشت آنها را رقم خواهد زد و نمى‏تواند در مقابل اين حوادث ساكت بنشينند و هيچگونه عكس‏العملى نداشته باشند. اقدام آمريكا در تعيين حاكمى بيگانه بر عراق در واقع بازگشت به همان شيوه‏هاى كهن استعمارگرى، در عصر حاضر است. ورود امريكاييها به عراق غلط بود، ماندنِ‏شان غلط بود، رفتارشان با مردم غلط بود، حاكم امريكايى بر سر مردم گذاشتن غلط بود و آمدنِ‏شان به سمت كربلا و نجف غلط بود. 1-3-7- حقوق بشر امروز دولتهايى ادعاى طرفدارى از حقوق بشر را مى‏كنند كه بزرگترين اهانتها را به بشر كرده‏اند! رژيمهايى داعيه‏ى آزادى بيان و فكر را در دنيا بلند كرده‏اند كه بزرگترين اختناقها و استبدادهاى عالم، از آثار وجود شوم آنهاست! چه‏قدر وقيح است كه امريكا و انگليس و دولتهايى مانند آنها، ادعاى طرفدارى از حقوق بشر و احترام به آزادى انسان را مى‏كنند! حرف و تعارف زياد است، ادعاى حقوق بشر زياد مطرح مى‏شود؛ اما صادقانه و واقعى نيست. كسانى كه دم از طرفدارى از حقوق بشر مى‏زنند و در يك چشم به هم زدن، حقوق ملتى را پامال مى‏كنند. بالاي صفحه 1-4- ايام‏ 1-4-1- بيست‏ونهم بمهن‏ اين بيدارى خيلى ارزش دارد و همين بيدارى بود كه حادثه‏ى 29 بهمن را در سال 1356 به‏وجود آورد. بالاي صفحه 1-4-2- دهه‏ى فجر بيست‏ودوم بهمن تحولى در كل تاريخ بشر و در تاريخ جهان بود. بيست‏ودوم بهمن روز تجديد عهد با اسلام، انقلاب و ادامه راه روشن امام خمينى است. بيست‏ودوم بهمن و دهه فجر براى ما روز بازيابى خاطره انقلاب است. پيروزى انقلاب اسلامى در ايران سرآغاز حاكميت ارزشهاى معنوى بوده است. در دهه‏ى فجر، اسلام تولدى دوباره يافت و اين دهه در تاريخ ايران نقطه‏يى تعيين كننده و بى‏مانند به شمار مى‏رود. در واقع با ورود امام بزرگوار، اين نظام پوسيده‏ى فاسد و اصل نظام پادشاهى ... پوچ و نابود و دود شد و از بين رفت. دهه‏ى انقلاب از رشحات اسلام است. دهه‏ى فجر آن آئينه‏يى است كه خورشيد اسلام در آن درخشيد و به ما منعكس شد. دهه‏ى فجر آن‏چنان بايد برگزار شود كه نمايشگر شكوه و عظمت حقيقى انقلاب باشد. دهه‏ى فجر، دهه‏ى تجدي
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    9 0
    حروم لقمه، حداقل دو روز می جنگیدی بعد فرار می گردی. آخه شیرجه زدن توی امارات، با اون همه عیاش. پادوهای غرب همه شون مثل هم هستند.
  • علی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 1
    این نمک نشناس از ایران خورد و برد حالا نمکدان می شکند البته امثال ایشان به پشیزی نمی ارزند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 1
    حساب امثال این مفسدین رو به پای همه برادران و خواهران افغانی نگذارید........اگر رزمندگان و شهدای فاطمیون نبودند معلوم نبود امروز چه بر سر منطقه و ایران می آمد
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      3 0
      دوست عزیز نایراتیان هشت سال تمام با تمامی کشورهای قدرتمند جهان منجمله شوروی و آمریکا انگلیس آلمان فرانسه و .... جنگیدیم جنگ تحمیلی جنگ ایران و عراق نبود جنگ ایران با تمام جهان بود فقط حزب بعث عراق و صدام این جنگ رو نمایندگی می‌کردند بودجه این جنگ توسط اعراب و شیوخ نفتخور عرب تامین میشد خلاصه اینکه تمام دنیا بسیج شدن دنیا یکطرف ، ایران یکطرف ما تسلیم نشدیم شهرهای ما موشک باران و بمب باران میشد کشته شدیم شهید دادیم ولی از کشورمون دفاع کردیم فرار نکردیم بریم کشورهای همسایه دنبال راحتی و عافیت طلبی خودمون ... اگر افاغنه واقعا" مرد جنگ بودند تو کشور خودشون چرا نمیجنگند ؟ ما ایرانیان برای دفاع از خودمون به کسی احتیاج نداریم اگر کسی بخاطر اعتقاداتش در سوریه جنگ کرده اجرش با خدا و اهل بیت ولی منت سر ما ایرانیان نیست ! ما چهل سال داریم بار افاغنه رو به دوش میکشیم نگاه به فضای مجازی افغانی ها بیاندازید تلویزیون های افغانستان و ... تماشا کنید با افاغنه صحبت کنید ببینید چه تنفر و ایران ستیزی در این قوم خواهید دید گویا طلبکار هستند از ما ایرانیان .. لطفا احساسی رفتار و سخن نگوییم میهمان عزیز ولی میهنان اید برود ... افغانستان آزاد شد باید این عزیزان به کشورشون ارسال و اخراج شوند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ، یا علی ..
  • فاطمه علوی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 7
    در ایران رفتار ما مردم ایران با افغانها بد نیست. ما نسبت به اونها حس برتر بینی نداریم و تحقیرشون نمیکنیم ولی پاسگاهها خیلی وحشیانه باهاشون برخورد میکنن مدام مثل جنایتکارها دستگیرشون میکنن و آزارشون میدن . من به افغانیها حق میدم از مسوولین ایران دل خوشی نداشته باشن و خب این حس رو به کل ایران تسری میدن
  • احمد IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 2
    تاریخ تکرار می شود اکثر جنبش ها و به ظاهر انقلاب ها و یا تغییر قدرت ها در خاور میانه به کمک نیروهای غربی صورت می گیرد چطور ممکن است با کوچکترین در گیری دولتی فرو ریزدو تروریستی با مصالحه قبلی و قرار ومدار دوباره بقدرت بر گردد..دموکرات ها از این کارها زیاد کرده اند.و فردی را به ملتی قالب کرده اند .
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 9
    ایران حامی طالبان است
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      8 6
      خوب میکنیم ... به تو چه ارتباطی دارد ؟
    • امير IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      4 2
      تا چشمت دربياد نه ميخواستى كمك اشرف غنى كنيم دم طالبان گرم
  • ناشناس US ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 1
    ننگ و نفرین بر تو بایدن کفتار رذل جو بایدن تو در خون مردم خاورمیانه غرق خواهی شد ننگ بر تو که این بلا رو سر این مردم نگون بخت بی پناه آوردی ننگ بر تو و کشور کثیفت و تمام مزدورها و مهره های جنگ طلبت در خاورمیانه در آینده تاوان سختی خواهید داد دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    9 0
    خوش ترکیب نکبت چی بود که ضد ایرانی هم باشه... این نکبت ها همون برن نوکری آمریکا رو بکنن لیاقتی بیش از این ندارند
  • سیامک DE ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 9
    این کامنت های زشت و توهین آمیز به افغانها نشان میدهد که متاسفانه خود ایرانی ها نیز خیلی راحت وارد بازی کثیف و تفرقه آمیز این خانم بیمار روانی و خبیث و غرب زده شدند.مردم ایران نبایستی تحت تاثیر این مزخرافات چنین پارازیت هایی قرار بگیرند.افغانستان و ایران یک فامیل و خانواده هستند رنج مردم افغانستان برای ایران نیز درد آور است.از هم وطننان ایرانی خواهش می کنم که آنان نیز رفتاری تنفر آمیز همچون افرادی به مانند این خانم تفرقه انداز(مریم سما) نداشته باشند .این چنین افراد بیماری به مانند این خانم برای هر دو ملت ایران و افغانستان سم هستند.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      10 0
      بازی نیست. ایشون جدا گفتن. دوستان هم جدا فحشش دادن. این به اون در. هر کی خوب باشه مخلصش هستیم. گروهی که مورد خطابن گروه ناسپاسان هستند!!!!!!!! من تا سه روز بابت شاعر مرحوم سرور رجائی عزیز به شدت ناراحت بودم. چه انسان شریفی بودن. انسان وقتی انسانیت و تعالی فرد رو میبینه یادش میره طرف کجاییست. فقط کرنش و احترامه که نسبت به او داره. اما تمام دوستان خطابشون به پرروها هست تو خود ایرانم کسانیکه زیاد آمریکا آمریکا میکنن،مردم بهشون میگن برو خونه اربابتون یا کدخدا.
    • DE ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      6 0
      جناب سیامک میلیونها بار, هزاربار بدتر و شدیدتر و عمیق تر از این الفاظ را ما درمورد اراذل و اوباش و سیاسیون وطنفروش ایرانی زدیم حالا شما فکر میکنید ما ایرانی ها ضد ایرانی هستیم؟؟ مردم نجیب افغانستان یا آن افغانستانی هاییکه در ایران مانند انسان و آقا زندگی میکنند اصلا خود را غریبه احساس نمیکنند . روی سخن با اراذل و اوباش و جنایتکارانی استکه در ایران نام افغانی را خراب و به آبروی هموطنان افغانی خود لطمه وارد میکنند کم نیستند فراریهایی که چه افغانستان باشند چه ایران فقط دنبال شر و خرابکاری هستند.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    15 0
    والله بخدا حکایت همان ضرب المثل قدیمی ایرانی است که می‌گوید : مار در آستین خود پرورش دادیم ! و ، متاسفانه این داستان غم انگیز همچنان هم ادامه دارد ...
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 3
    مفت خورهای گشنه گدا ما که دعوت نامه براتون نفرستادیم ناراحت هستید بفرمایید برید افغانستان.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    8 1
    مریم سما در لیست جناح اصلاح‌طلب (غرب‌گرا) منسوب به ارگ ریاست جمهوری و با شعار «به عقب برنمی‌گردیم» نوشته می‌شود چه شعار آشنایی !!!!!!!!!! خط یک عده از همین شعار مشخصه
  • منصور US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    7 1
    در قران كريم ميفرمايد. آن اکرمکم عندالله اتقیکم. بهترين شما نزد خدا ند با تقواترين شماست. پس این همه دعوا بین دوستان افغانی و ایرانی و عرب زبان بخاطر چیست. ملاک بهترین شما از دید قرآن افغانی بودن و یا ایرانی بودن ویا عرب بودن نیست. بلکه ملاک تقوای شماست.
  • علی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    10 1
    ایران وطن دوم برادران و خواهران افغانستانی عزیز هست سعی می کنیم میزبان خوبی برایشون باشیم اتحاد دو شکور گسستنی نیست همه ما ایرانیان دوستدار عزیزانمان در افغانستان هستیم
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 2
    نباید اتهام روابط نامشروع رو می اوردید خدا لعنت کنه دشمن اسلام و جمهوری اسلامی رو اما طبق فرمایش قران این اتهام و اشاعه اون به این روش حرام محضه لطفا حدود الهی رو رعایت کنید حضرت امام و شهید بهشتی اجازه نمیدادن حتی به شاه پلید ایران تهمت حرامزاده زده بشه. ما همونی که میبینیم رو نقل میکنیم و اون اینکه این خانوم با خوش خدمتی به امریکا، به کشورش خیانت کرد
  • AU ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    10 1
    ایشان را به ایران استرداد کنیم. به حاکمان دبی فشار بیاوریم.
  • محمد محسن IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 0
    سعد محسنی مالک شبکه طلوع نیوز قبلاً مالک شبکه فارسی ۱ بود و این دو شبکه یک مالک دارند
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    9 2
    چه کینه و عقده ایی از حرفهای این دختر فوران میکنه! مقصر ایران است که سالها سرپناه مردم ستم دیده افغان است.
  • مهران IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    13 12
    با سلام خداییش بعضی از حرفهایی که می زنه درسته. مثلا افغانستانیها تا آنجا که من می دانم حق باز کردن حساب بانکی ندارند. آنهایی که در ایران بدنیا میاند، حق گرفتن شناسنامه ایرانی ندارند. بسیاری از مردم با توهین و اهانت با آنها رفتار می کنند . من خود شاهد بوده ام که بسیاری آنها را تحقیر می کنند.بسیاری در مکانهای نامناسب اسکان دارند. اگر یک افغانستانی بعلت بیماری و یا آسیب دیدگی نتواند در ایران کار کند، او محکوم به مرگ است و خانواده او محکوم به دربدری.آیا تا بحال شنیده اید که یک افغانستانی بیمه عمر داشته باشد و یا بیمه سلامتی و یا تامین اجتماعی داشته باشد؟ افغانستانیها مردمی ستم دیده ، آواره و بی پناهند. بسیاری از افغانستانیها در طول جنگ ما با صدام در کنار ما آمدند و جانفشانی کردند. آنها در جنگ حرم نیز به کمک سردار ما سردار سلیمانی آمدند و در کنار دیگر نیروهای همراه با ایران با داعش جنگ کردند. در پایان اینکه این خانم هر چه که هست و هر چه گفته، نماینده اندکی از مردم افغانستان است و نمی توان حرفهای او را بپای تمام افغانستانیها نوشت. امیدوارم که هم وطنان ما با این مردم سخت کوش و میهمان همانند یک برادر زندگی کنند و شرایط زندگی را بر آنها بیش از آنچه که هست سخت نکنند. درود بر فاطمینون
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      0 2
      اونم باز جانم بی همتی خودتونه. یه نمونه. غربگداییش رو میگم ولی جالبه طرف ایرانیه پاشده رفته آمریکا تهران جلس درست کرده. همشون هم نماینده و رابط قوی دارن. تو خود دم و دستگاه اونا وارد میشن. یا چینیها که برای کارگری حتی رفتن آمریکا china town زدن. نماینده دارن کمکهای درون گروهی بسیار بالا. کلا قبول کنین مردم افغان بی همتند. اگر اینجا سیتی زن نمیدن. ولی خیلی کارها رو میتونین تسهیل کنین. مشکل اینه همتون پراکنده این. خیلییی هم پراکنده هستین. با ارتباط رابط قوی، پیگیری مستمر کارها درست میشه. یه نفر پیدا بشه تحصیلات داشته باشه و بلکه بیاد کاری برای هم گروهیای شما کنه. تحصیلات، توانایی رایزنی خیلی مهمه. بعدشم خودمون هم کلی تحریم هستیم کارها به کندی پیش میره چه برسه به این امور که خودش داستان مفصلید! اخرین نکته :عزیز قبول کنین خیلی متفرق هستین. همش نباید بیان دنبال شما کار ذو براتون درست کنن، باید رابطهای قوی کاربلد داشته باشین پیگیر باشن.
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      1 0
      تربیت اسلامی، حمیت، اخلاق و اخلاص گروه فاطمیون رو مجزا کرده. یه همچین چیزی اگه تو مردم افغان بوجود بیاد، صدتا آمریکا هم حریفش نمیشن. مشکل اینه مردم افغان همت بلند ندارند!!!! اینهم یه مسئله کاملا تربیتی هست. الان غربگراهای ایران همین تربیت ناصحیح رو میخوان رواج بدن که مااااا نمی توانیم ما خاک تو سریم، ما باید برامون بیارن ما باید برامون بیازن. انشالله مشکلاتی که گفتین با قانون های جدید حل بشه
    • معین IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      2 0
      بیخودی دروغ بهم نباف . افغانستانی ها الان هم حساب بانکی دارن هم کارت خودپرداز . در ضمن اکثرشون دارای گواهینامه رانندگی ایرانی هستن و سند و پلاک خودرو هم بنامشون میشه . تعداد زیادی از تاجران پسته و زعفران ایران افغانی هستن . اول برو تحقیق کن بعد نظر بده .
  • اصغرزمانی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام اگرچه امریکایی ها ظاهرا فرار کرده اند ولی این تغییر روش استعمار از تصرف به فاز کارگماری مهره ها و قرار داد های بخش خصوصی بدون ایجاد حساسیت خواهد بود شرکت های بهره بردار از معادن با حمایت فضای مجازی خواهند امد
  • US ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    مردم کشورت رو وعده میدادی تا آخرین قطره خون با طالبان میجنگی کجا فرار کردی ؟ازهمه زودتر فرار کردی.
  • عاشورا IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    الان ماه محرمه ..ما هم همه داریم برای آقا اباعبدالله عزاداری می کنیم ..آیا امام حسین (ع) راضی هستند که بدون جهت و بدون مدرک به یک زن تهمت فحشا زده بشه ..لحظه ای تامل و تفکر بعد از روی خشم حرف زدن و تهمت زدن .بعدشم همه افغانها مثل هم نیستند .همینطور که همه ما ایرانیها مثل هم نیستیم .
  • اف پی بی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 1
    افغانی و ایرانی یکی هستند و افغانستان پاره تن ایران بزرگ است ومیتواند با پیوستن به ایران در تشکیل امپراتوری معظم پارس مشارکت نماید
  • CA ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    دقیقا واسه کی عبرت انگیزه واسه ما یا شماها،
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    عاقبت اعتماد به آمریکای جهانخوار . به قول مرحوم اقبال لاهوری مومن خود کافر افرنگ شو . طالب ها هم باید مواظب باشند در دام فریب آمریکا و انگلیس نیفتند.
  • امیرو IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 0
    سما هم رفت به زباله دانی! البته علامت تعجب نداره
  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام خیلی جالبه امریکا برای سگاش هواپیما فرستاد و اونا رو با خودش برد ولی برای مزدوراش جا نداشت واقعا چرا ؟
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    اول اینکه .همه دشمنان جمهوری اسلامی و ضد انقلاب شیطان صفت هستند دوم اینکه همه کسانی که به طرفداری از جمهوری اسلامی حرف می زنند مومن و متدین نیستند . سوم اینکه جمهوری اسلامی متکی بر تشیع است و تشیع مذهب عدالتجو و حق است . چهارم اینکه این حرفهایی که اینجا زده می شود مربوط به گوینده حرف است لطفا به پای دین یا دینداران نگذارید .
  • مهدی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    اعتماد و دلبستن به آمریکایی ها عین حماقت است
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    ایرانی ها و افغان ها از یک نژاد هستند. نفرت نژادی اغلب از غرب و مخصوصا در امریکا رایج است که سعید پوستان نسبت ب سیاه پوست ها و یا سرخ پوست ها و یا با نژاد اسیایی دارند. تعصب فرهنگی بین اقوام و غیره وجود دارد ولی ب هیچ وجه نمیتوان گفت نژاد پرستی هست. ممکن است با زبان های مختلف صحبت کنند، کمی رنگ پوستشان فرق کند و رسوم متفاوتی داشته باشند ولی از یک نژاد باشند.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 0
      اولا نژاد پرستی صحیح نیست. اما از نظر علمی خیر. تنها یک نژاد اشتراکات بسیار زیادی دارن با ایرانیها اونهم فارس های کابل و دیگر نواحی افغانستان. هزاره ها و تاجیکها هم نژادن پشتونها و با گروهی از پاکستانیها خلاصه منطقه تو خاورمیانه ملت ما آجیل مخلوطن!
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    کسانی که از تاریخ عبرت نگیرند مجبور به تجربه خواهند شد تا عبرت دیگران شوند. در پیام ها دیدم که گفته شده ایرانی ها نسبت به مردم پناهجو افغان رفتار خوبی ندارندف اول که افراد خوب و بد در همه کشورها وجود دارند اما در کل مردم ایران بسیار مهربان با مردم افغان برخورد کرده در روستایی که من زندگی میکنم در همین یک ماه پیش یک خانواده افغان که پناهده شده بودند و بچه 5 سالشون نیاز به درمان داشت برای درمانش 120 میلیون جمع کردند و در شیراز مورد مدوا قرار گرفت در صورتی که فقط دو ماه بود به جنوب فارس اومده بودند. در ضمن تقریبا بین 3 تا 4 میلیون پناهجو در ایران زندگی میکنند حالا شما هزینه هایی که دولت باید براشون پرداخت کنه حساب کنید. و بسیاری از فرصت های شغلی که میتواند حتی شغل های نیمه وقتی که میشد برای مردم ایران باشد. یک مورد دیگه که مطرح هست ترس مردم هست تجربه شخصیم رو بهتون میگ در زمان حمله آمریکا به افغانستان اولین خانواده افغان در حسینه روستا ما ساکن شدند و همسایه خانه ما، پدر و مادر وسیله های اولیه زندگی رو براشون تامین کردند اما ما بچه ها اجازه ارتباط با بچه هاشون نداشتیم چون پدر و مادرم ترس داشتند که نکنه از افراد طالبان باشند. در کل امیدوارم برای ایران و افغانستان و تمامی مناطق ایران فرهنگی روزگار خوش پیش رو باشد.
    • آزادوار IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      1 0
      به۲۱:۳۰،کاملا با شما موافقم وبه چنین هموطنانی که دست مسلمان رو میگیرند افتخار میکنم،یک خانواده ایرانی بودن که مستاجر افعانیشون حمام نداشتن،افعانیها رو دعوتشون میکردن که بیان از حمام اونها استفاده کنن.
  • FR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    متاسفانه مزدورانشان با یکی دو هواپیما نمی توانند فرار کنند بیست هزار مزدور علنی مواجب بگیر حداقل
  • علی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    چه لزومی داره این زنیکه شیطان را با اون شکل وشمایل شیطانی از صبح توتیتر اول میخ کردید.؟! ببرید این شیطان رجیم رو....
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    اینکه ایشان محل تولد خود را کشور بیگانه بیان کرده عجیب نیست. در اغلب مدارک رسمی اداری و اقامتی افغانستانیها در ایران کلمه اتباع بیگانه استفاده میشود و هینطور اغلب رسانه های ایرانی و مسولین محترم از لفظ اتباع بیگانه استفاده می کند. دوستان بهتر است واقعیت را بپذیریم.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 0
      خوب دوست گرامی افغان مگر اتباع شما افغانستانی اتباع بیگانه نیستید ؟ اتباع کشور افغانستان هستید مگر غیر از این هم هست ؟
  • ببب IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    افغانستان یکی از ایالات ایران زمین است توهین نکنید انها هم ایرانیند
  • ... IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    خاله خانم وقتشه شوهر کنی اینقدر اخبار خاله زنکی پخش می کنی
    • مبین IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 1
      چه کسی حاضر میشه شوهر این شیطان بشه.؟!
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 0
    قوم هزاره و تاجیک افغانستان عزیز ملت ایران هستند . لطفا به حرف چند نفر ادم بی سرو پا که بدون فکر حرف می زنند توجه نکنید اینها به ما هم می گویند غرب گدا . افساد طلب . و هر چه شایسته خودشان است به ما نسبت می دهند اینها اوباش هستند . یک پیر مرد افغان تمام خونه من را ساخت .من از قوم هزاره خیلی محبت دیدم و قوم تاجیک هم خیلی مهربان و با شعور هستند . و اینها اصل ایرانی هستند و عاشق ایران و مفاخر ان هستند . هزاره ها در دفاع از ایران خیلی شهید دادند .
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 1
    افغانی ها آمدند ایران و آمار جرم و جنایت را بالا بردند تریاک وارد کردند و چندین سال هم در ایران ماندند و هنوز هم هستند اگر ایران جای بدی بود پس چرا پناهندگان افغانی هنوز هم در ایران مانده اند؟!! تا پایشان به اروپا برسد مردم ایران میشوند نژاد پرست!
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 0
    خراسان بزرگ استانی از ایران بوده از زمانی که انگلیس از ما جدایش کرد روز خوش ندید. پلره تن ایران است همچون آران باید به ایران برشان گردانیم. البته با درایت. اقتصاد قوی و قدرت نظامی حداکثری هسته ای
  • جاویدایران NL ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    6 0
    الان کجایی نمک خورده و نمکدان شکسته؟؟ از کشورت فرارکردی؟؟ زبانت خیلی دراز بود چی شد؟؟ طالبان باید درخواست استرداد این زنیکه رو‌از امارات به جرم خیانت به افغانستان داشته باشه. مریم سما امیدوارم کامنت من رو حتماً ببینی، خیلی خوشحالم که تورو دروضعیت کنونی عاجز و ناتوان و‌شکست خورده و‌سربه زیر میبینم، دارم لذت میبرم و تو مجبوری از حرص بمیری، با سفیر انگلیس نشست و برخاست داشتی؟؟ آویزون غربی ها علیه ایران بودی؟؟ دیدی چطور امریکایی ها در فرودگاه کابل به نوکران سابق خودشون لگد زدن تا از هواپیما بیفتن؟؟ خجالت نکشیدی با دیدن اون صحنه ها؟ تو‌میگفتی افغانها در ایران کشته میشن توهین میشن؟؟ توهین بی سابقه و شدید امریکایی ها به شما رو دیروز در فرودگاه کابل ندیدی؟؟ از این توهین شدیدتر در کل تاریخ کره زمین سراغ داری؟؟!! ندیدی چطور عین خیالشونم نبود یه عده از شماها آویزون هواپیمابودن؟ دیدی با اینکه میدونستن مردم زیر هواپیما دارن له میشن اما عین خیال امریکایی ها نبود و هواپیما داشت راه خودش رو میرفت؟؟ دیدی شلیک کردن به روی شما در فرودگاه کابل؟؟ این توهین های یک بیگانه اون هم در خاک کشور خودت رو چطور میبینی؟؟ چراصدات درنمیاد؟؟ چرا اعتراض نکردی؟ چرا همش میگفتی ایران داره فلان کار رو میکنه و فلان کار رو نمیکنه؟؟ توهین از کار دیروزی امریکایی ها در فرودگاه کابل شدیدتر؟؟ این برخورد دیروز رو حتی با حیوان هم نمیکنن اما امریکایی های ارباب شما با شما این رفتار توهین آمیز رو کردن، ایران میکشه یا امریکا؟ ایران توهین میکنه یا امریکا؟؟ خجالت نمیکشی تو؟؟ حیا نداری؟؟ متوجه هستی چی گفتم؟؟؟؟ یادت باشه با ایران دشمنی نکنی چون بدجور خدای ایران دمار از روزگار دشمنانش درمیاره، ایران نگهدارنده اهورایی داره، واقعاً هرکس به این ایران بد کرد سرنوشت بدی داشت، راهت رو اصلاح کن درس بگیر از گذشته خودت. درباره اتفاقات فرودگاه کابل طبق همون توضیحاتی که دیروز نوشتم یه کلیپ بسازید هر نیم ساعت یا یک ساعت از شبکه خبر و روزی چندین بار ازهمه شبکه های مجازی و حتی از همه شبکه های ملی و استانی کشور پخش بشه، بصورت گسترده این کار باید انجام بشه. به حدی باید این کلیپ گسترده پخش بشه که توجه رسانه های ضدایرانی مثل بی بی سی و ایران اینترنشنال و غیره رو هم جلب کنه و بیان درباره این اقدام هدف دار ایران گزارش پخش کنن و تحلیلش کنن.
  • جاویدایران NL ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 0
    حیف اسم شهر مشهد ما که رفته شده محل تولد این احمق، حییییییییف، واقعاً نفرت انگیزه
  • اکبر IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 3
    از روزیکه شوروی دست نشانده خود را که حدود چهل سال پیش بوسیله یک کودتا در افغانستان به سرانجام رسانید تا به امروز مردم بیچاره افقانستان روز خوش ندیدند این ربطی به آمریکا ندارد هم شما هستید هم ما عاقبت افقانستان را خواهیم دید
  • ظهور نردیک است NL ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    مجریهای شبکه انگلیسی منوتو همه از این قماش نمکنشناس هستن ، ذات بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است
  • CA ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    3 0
    الان داره طعم شیرین خیانت رو میچشه. نوش جان. گوارای وجود.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 0
    چه فایده که حسن این را نفهمید
  • کاظم IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    پاینده است ایران و تمام دشمنان آن در طول تاریخ به خاک ذلت نشسته اند.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    6 0
    هر کسی وابستگی به غرب داشته باشد سرنوشتی بهتر از اشرف غنی و یارانش نخواهد داشت هر کسی در دنیا به کدخدا امید بست آخر کار با ذلت و خواری در بدر شد و با خواری به درک واصل گشت سرنوشت مریم سما هم بهتر از این نمی شود شاید برود سازمان سیا و به کنیزی تمام عیار آنها تن دهد هر آنچه که آنها بخواهند تا بدنش کرم کند و به زباله دانش بیفکنند
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 3
    اینقدربه افغانها در دوران آمریکاییها خوش گذشته موقعی که دارن میرن خودشون رو آویزون کردن به هواپیماتا ازشر همفکرهای شما نجات پیداکنن
  • مجتبی نقی پور مینق NL ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    7 0
    تو غلط کردی در مورد ایران صحبت میکنی الان از ترس طالبان تو کدوم جهنمی در رفتی افغان هایی که در ایران زندگی میکنن بسیار زندگی بهتری دارند تا افغان هایی که در کابل زندگی میکنن باسه ما آدم شده فکر کرده کی هست خودشو جو گرفته داره باسه آمریکا خوش زبونی میکنه ولی تا زمانی که امثال شما غرب زده ها تو افغانستان پست داشته باشین افغانستان همین آش هست و همین کاسه
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 1
    به خاطر سیاست از مردم افغانستان انتقام نگیرید
  • کیا IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    3 3
    عزیزان افغانستانی برادران وخواهران ما هستند و قدم شان روی چشم ماست
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    1 0
    ﭼﺮا اﻓﻐﺎﻧﻲ ﻫﺎ اﻧﻘﺪﺭ اﺯ اﻳﺮاﻥ اﻳﺮاﻧﻲ ﻣﺘﻨﻔﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﺭﻭﻧﺪ اﻧﺠﺎﻱ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩاﺭﻧﺪ ﺑﺮﻭﻳﺪ اﺭﻭﭘﺎ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﻣﻨﺘﻆﺮ ﺷﻤﺎ ﻫﺎﻫﺴﺘﻨﺪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭﻗﺘﻲ اﻳﺮاﻥ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺑﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﺮا ﻣﺎﻧﺪﻩ اﻳﺪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ اﻳﻦ اﺷﺘﺒﺎﻩ ﺭا ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ اﺟﺎﺯﻩ اﻗﺎﻣﺖ ﺭا ﺑﻪ اﻓﻐﺎﻧﻲ ﻫﺎ ﺩاﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺎﻻ ﺑﻌﺪاﺯ ﭼﻨﺪ ﻗﺮﻥ ﻃﻠﺒﻜﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 2
    با سلام و عرض ادب این نتیجه با سواد کردن افغانها هست در ایران دلسوزی برای این قوم معنی ندارد چرا چون تاریخ ثابت کرده اینا خائن هستن مروت برای این قوم معنی ندارد به محض اینکه احساس کردن گلیم خودشون را از آب می کشند نسبت به کشور میزبان خیانت میکنن به خاطر پول و کسب موقعیت پس معنا ندارد که اینهمه از افغانهای بی اصالت پذیرای کنیم .
  • سعید IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    1 0
    کفتار پیر انگلیسی طی سالها یادگرفته که عناصر قشری و سست عنصر بی ارزش را باد کند و از آنها یک مرجع ساختگی بسازد و حرف خود را از دهان آنها بزند.رضا قلدر ،طاهره قرةالعین،علی محمد باب و روشنفکرنماهای بیمایه ازین نوع موجودات دست آموز هستند.
  • ناشناس IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    میگم ک ی عده از اینا مهمان بودن ولی خودشون از صاحب خانه هم صاحب خانه تر میدونستن مریم سما کالان بلبل زبونیش یادش رفته اگ ایران وایرانی بد بود زودتر میرفتی کسی کارت دعوت نداده بود برات ی عده از مردمت داخل ایران کم جرم وجنایت وتجاوز وقتل انجام ندادن واقعا ک خیلی بی چشم ورو بودی عاقبتتت دیدی ک چی شد اگ زنده موندی چن سال بعد دوباره از کشوری ک پناهت داده واز ترس طالبان چپیدی تو سوراخ موش بدی میکنی
  • یوسف اکبری از همدان IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    برخی از هموطنان عزیز آن چیزی که از تاریخ می دانند در حد تاریخ سوم دبیرستان می باشد که ادعا می شود افغانستان در دوره ناصرالدین شاه و معاهده پاریس از ایران جدا شده در صورتی که اگر بصورت ریشه ای تاریخ را مطالعه کنیم حداقل در زمان غزنویان حاکمان تورک بر ایران حکومت می کرده اند و پایتخت آنان شهر غزنه واقع در افغانستان فعلی قرار دارد در زمان تیموریان که باز از تورکان می باشند پایتخت هرات بوده تا اینکه شاه اسماعیل که اتفاقا باز از تورکان می باشد هرات را تصرف و جلالدین بابر حاکم تیموری را شکست می دهد و بابر با تصرف لاهور و سپس دهلی حکومت گورکانیان هند را تاسیس می نماید در طول تاریخ صفویه افغانهای غلجه زایی به تبعیت از دولت صفوی در قندهار حکومت می نمایند تا اینکه محمود پسر میرویس اصفهان را تصرف و تاج پادشاهی صفوی را بر سر می گزارد با قیام نادر شاه افشار که از تورکان تبعیدی به خراسان می باشد مجددا افغانستان تابع دولت افشار شده و نادر در تعقیب آنان وارد دهلی شده و در جنگ کرنان محمد شاه گورکانی را شکست می دهد پس از قتل نادر ابدالی ها مجددا در قندهار به قدرت می رسند و حتی به هند حمله کرده و دهلی را تصرف می نمایند و از آنان تاریخ تا به امروز افعانستان یک کشور جدای از ایران می باشد و تا اینکه آقا محمد شاه قاجار پس از تصرف مشهد و انقراض سلسله افشار بر قسمتی از خراسان از جمله ه ات مسلط می شود ولی همواره بین قاجار و درانی ها بر سر این شهر اختلاف می باشد که در زمان محمد شاه نوه فتحعلی شاه با حمایت انگلیس هرات به تصرف امپراطوری درانی در می آید مجددا در سال ۱۲۷۲ قمری ناصرالدین شاه هرات را محاصره می نماید ولی انگلستان با تصرف بنادر جنوبی ایران ناصرالدین شاه را مجبور به صلح با درانی ها و رها نمودن محاصره هرات و واگزاری آن به افغان ها می نماید البته ناگفته نماند که عباس میرزا ولی عهد قاجار در راه مشهد و برای تصرف هرات عازم خراسان بود که پش از آغاز جنگ در مشهد در گذشت حتی برخی مرگ عباس میرزا را توطعه انگلیس می دانند
    • DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      2 0
      جناب هموطن افغانستانی از همدان چرا تاریخ را از آنجا شروع کردی که به نفعت هست.ایران چند قرن قدمت ندارد بلکه بیش از 7 هزار سال یا بیشتر فقط 2500 سال پیش امپراطوری خودش را اعلام کرد یعنی اینقدر قوی و عظیم بود که خود را شاه شاهان نامید وبا این ادعا همه شاهان آنروز را به مبارزه طلبید وفکر کنم اگر وقت داشتی از تاریخ کلاس دوازدهم دبیرستان هم مینوشتی که کلا حضرت آدم ع هم اول افغانستانی بود بعد کم کم ....بگذریم بیخیال
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    آمريكا با اينهمه ادعاى بشر دوستانه يك هفته هم افغانيها را نكه نداشت ميخواهد تحويل اوكاندا بده
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    3 0
    کسی که به زادگاه خود و کشوری که والدین او را پناه داده، این چنین دشمنی کند در باره اش تنها می شود گفت که شرف سگ بیش از او است. هرکس که نمک خورد و نمک دان نشناخت - در مکتب رندان جهان سگ به از اوست
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 1
    این ها بودجه رسانه هاشون رو از کشورهای اروپایی مثل هلند می گرفتند.
  • BE ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 1
    شاید حالا تو بازار برده فروشها با یک بز زبون بسته ای داد و ستد شده بنده خدا ، خدایا آخر و عاقبت همه ما رو بخیر ختم کن
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    این بنده خدا ایران بوده حتما یکی بد باهاش برخورد کرده عقده ای شده. یه بار من دبی بودم بعد گم شدم رفتم از یکی بپرسم کجا هستم و کجا میخوام برم طرف جواب داد ایرانی هستی گفتم بله ...گفت دنبال من بیا میبرمت بعد گفتم شما کجایی هستید گفت من افغانی هستم و 16 سال اصفهان بودم با یک استادی کچبری کار میکردم و وقتی یاد گرفتم اومدم اینجا و کار میگرم و کار میکنم و وقتی هم کار گرفتم زنگ میزنم به اصفهان و استادم میاد اینجا و با کمک هم کار میکنیم و درامد خوبی هم دارم و خدا را شکر . یکی از یک افغانی با برخورد خوب برای خودش پل میسازه یکی هم مثل این بنده خدا که از ایرانی ها متنفر میشه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    عقاید این خانم شبیه بعضی خودباخته‌های وطنی هست که آمریکا را منشا تمام سعادت ها می پنداشتند. ۲۰ سال اشغال افغانستان زمانی هست که می توان یک کشور را از اول ساخت.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    علت این که این ها به اروپا مهاجرت نمی کنند این هست که برخلاف تبلیغات وسیع اروپا اصلا مهاجرپذیر نیست. تمام جمعیت افغان های اروپا ۲۰۰ هزار نفر هست که نصف جمعیتی هست که از افغانستان فقط در استان کرمان تردد می کنند
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    اگر مهاجران افغان در حضور در ایران بدرفتاری دیدند باید بدانند این به خاطر مهاجر بودنشان نیست. تک تک شهروندان ایران هم در خانواده مدرسه دانشگاه سربازی و محیط کار رفتارهای ناپسند دیدند. ضمن این که من فکر نمی کنم افزایش حقوق شهروندی افغان ها تاثیر چندانی در جلب محبت آن هایی که با ایران دشمنی می کنند داشته باشد. چون در ایران کسانی را داریم که خیلی از این مملکت استفاده کردند و به مقامات بالا رسیدند ولی با این وجود نسبت به کشورشان دشمنی می کنند. علاقه ای که امثال سما به غرب دارند نه به خاطر حقوق شهروندی غرب بلکه گرایش به قدرت برتر هست مانند علاقه ای که بنی اسرائیل به مقدسات فرعونی مانند پرستش گاو داشتند هست.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    دشمنی رسانه های افغان با ایران چند علت دارد. یک علت تنفر از زبان فارسی و مذهب شیعه هست و بعضی ها با نفرت پراکنی از ایران غیر مستقیم سعی در در هم شکستن اقلیت های خود افغانستان را دارند. علت دیگر هم بلوک غرب و نهادهای غربی هستند و سعی می کنند افغانستان را از روابط حسنه با ایران برحذر دارند. آخرین علت بعضی مهاجران هستند
  • حسین پور IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    1 2
    خداکنه طالبان زودتر واکسن عمومی کرونا رو برای مردمش شروع کنه.
    • DE ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 0
      چه خوب شد گفتی حالا که زحمت کشیدی پس حداقل توضیح میدادی واکسن چه هست و به چی میگن واکسن که اشتباهی بجای واکسن جیز به مردم نزنند.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    غرب پرستی بیماری بزرگی است
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    2 0
    راستی اونیکه میگفت آب میخواهید باید نفت بدهید کجاست
  • DE ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 0
    الان یک قوطی کمپوت بیشتر از این مریم سما ارزش داره به شرطیه تاریخ انتقضاء اون قوطی کمپوت مانند تاریخ انقضاء مریم سما تمام نشده باشه والا اون قوطی کمپوت هم, هم ارز و هم ارزش مریم سماست هرودو را باید ریخت در سطل آشغال . در این دو قرن اخیر صدها هزار نفر از این گنده ترهاشون رو ملت ها ریختند در سطل آشغال . الان رضا پالانی و ممرضا پالانی و اون ربع پالانی و او فتخ پالانی ...کجان؟؟ خخخخ تازه میلیونها بار بیشتر از این مریم سما برای امریکا ارزش داشتند
  • علی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    رابطه نامشروع با سفیر انگلیس تمامی قضیه را برایمان روشن کرد.خانم سما یک برده جنسی بیشتر نبود
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    افغونی....کجا فرار کردی...بیا حداقل هموطنات تو کشور خودت رو تنها نگذار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس