کد خبر 1258965
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
علیرضا زالی نمایه

چند روز قبل بود که صحبت‌های علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران که به گفته خبرنگاران در یک جمع خصوصی مطرح شده است توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شد سخنانی که واکنش‌های زیادی در پی داشت.

به گزارش مشرق، چند روز قبل بود که صحبت‌های علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران که به گفته خبرنگاران در یک جمع خصوصی مطرح شده است توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شدف سخنانی که واکنش‌های زیادی در پی داشت به طوری که برخی مسوولان این سخنان را بی‌انصافی و ایجاد بحران در شرایط وخیم کرونایی عنوان کردند.

بیشتر بخوانید:

تکذیب سخنان زالی توسط سفارت ژاپن

۱- علیرضا زالی؛ رئیس ستاد مدیریت کرونا در تهران در بخشی از سخنان خود گفت: «وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را به راحتی کنترل می‌کنیم». هرچند شیوع بیماری کرونا با رسیدن کیت‌های تشخیصی با شناسایی دو فرد مشکوک از شهر قم آغاز شد اما بعدها مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که ممکن بوده است بیماری کرونا در شهرهای دیگر نیز موجود بوده باشد و به دلیل تعداد محدود کیت‌های تشخیصی امکان تشخیص آن وجود نداشت. همانطور که رحمت‌الله حافظی در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: «این شائبه مطرح شده بود که در بسیاری از استان‌ها بیمارانی را داشتیم که به‌ آنها برچسب آنفولانزای فصلی و یا ذات‌الریه زده‌اند.  در آینده گروه‌های علمی-تخصصی می‌توانند روی آن تحقیقات انجام داده و برای آن مستندسازی کنند».

چند پاسخ به سخنان جنجالی «زالی»

۲- رئیس ستاد مقابله با کرونا در گوشه‌ای دیگر از سخنان خود نیز گفته است «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

آقای زالی در این خصوص نیز باید به این موضوع اشاره داشت که به اذعان همکاران شما در وزارت بهداشت ایران در این دوران شفاف‌ترین نظام ارائه آمار کرونا را داشته است و بر شما نیز پوشیده نیست که بسیاری از کشورهای مدعی شفافیت با گذشت چند ماه از شیوع بیماری آمار ابتلا و مرگ روزانه را اعلام نکردند در صورتی که ایران تا امروز آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام کرده است و با توجه به شیوع همه‌گیری و علائم و عوارض مختلف این بیماری مسوولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که ممکن است آمار تعداد مبتلایان و فوتی‌ها از آمار اعلام شده وزارت بهداشت بیشتر باشد اما وزارت بهداشت همه موارد مشکوک را تا حد توان مورد ابتلا ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید:

واکنش رئیس اداره اخبار مجلس به سخنان جنجالی زالی

آقای زالی که امروز مدعی پنهان‌کاری آمار مبتلایان به کرونا شده است، به این پرسش مهم نیز پاسخ دهید! شما طی یک سال گذشته نیز به صورت روزانه آمار تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان تهران را به رسانه‌ها اعلام کرده‌اید؛ حال این سوال پیش می‌آید که ایا شما هم به آمار اعلامی خودتان اعتماد نداشتید و آمار دروغ در اختیار مردم قرار می‌دادید؟

چند پاسخ به سخنان جنجالی «زالی»

۳-  وی در بخشی از صحبت‌هایش وزارت خارجه را هدف قرار داد و گفت «سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تامین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟»

سخنانی که با واکنش سفارت ژاپن در ایران مواجه شد و در حساب توییتری خود نوشت: نقل قول جناب سفیر" که در این مقاله آمده و مربوط به اهدای واکسن های آسترازنکا ساخت ژاپن از کشور ماست، صحت ندارد. دولت‌های ژاپن و ایران و سفارتخانه‌های هر دو کشور از نزدیک همکاری نمودند تا این اهدای واکسن‌ها محقق گردد. سفارت ژاپن در ادامه این توییت نوشت: ما صمیمانه امیدواریم که این اهدای واکسن‌ها به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران و تقویت روابط بین دو کشور کمک کند.»

این سخنان زالی در حالی مطرح شد که گویا وی از رایزنی‌های ایران و ژاپن برای موضوع واکسن کاملا بی خبر بوده و فراموش کرده است که که چند روز قبل با رایزنی‌های صورت گرفته نخستین محموله از واکسن‌های ساخت ژاپن، شامل «یک میلیون و ۸۷ هزار و ۵۷۰» دُز واکسن وارد کشور شد و از طریق سازمان ملل به وزارت بهداشت ایران تحویل شده است.

چند پاسخ به سخنان جنجالی «زالی»

۴- فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشته است «کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم.»

در پاسخ به این ادعای آقای زالی نیز باید گفت که طی ماه‌های گذشته وزاری بهداشت چندین کشور مختلف برای انتقال تجربیات به کشورمان سفر کرده‌اند، همچنین نمایندگان سازمان بهداشت جهانی بارها از وضعیت مدیریت شیوع کرونا در ایران بازدید و بررسی داشته‌اند که اخبار و مستندات آن موجود است.

همچنین در رابطه با ادعای کمک‌های پزشکان بدون مرز نیز نباید این موضوع را فراموش کرد که در زمانی که نیروهای نظامی ما نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی هزاران تخت خوابی در کشور ایجاد کرده بودند و بسیاری از مردم از این اماکن استقابل نکردند پزشکان بدون مرز در نظر داشتند یک بیمارستان ۴۸ تخت‌خوابی سیار و صحرایی در یکی از مراکز درمانی ما ایجاد کنند! که به گفته مسوولان وزارت بهداشت البته از قبل اطلاعی به وزارت بهداشت ایران نداده بودند و گویا مذاکرات با یک جای دیگر انجام شده بود و وزارت بهداشت در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفت.

در همان روزها نیز جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در جمع رسانه‌های مختلف اعلام کرد،  «چه از همراهی پزشکان بدون مرز فرانسه و چه کمک سازمان‌های دولتی و غیردولتی به مردم را استقبال می‌کنیم و هر کمکی که از سوی آنها به جز آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ارائه شود را مورد استقبال قرار خواهیم داد و از آنها تقدیر می‌شوداما قاعدتا ۴۸ تخت بیمارستانی برای شرایط ما راهگشا نیست.»

چند پاسخ به سخنان جنجالی «زالی»

۵- از سوی دیگر زالی در ادامه سخنانش به موضوع عجیب‌تر دیگری نیز اشاره کرد و در اظهاراتی عجیب مدعی شد «چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟»  پاسخ این پرسش وی نیز بسیار شفاف است به طوری که تاکنون تنها کشوری که در مسیر مبارزه با کرونا و فروش واکسن همکاری خوبی با ایران داشته است کشور چین بوده به طوری که برخلاف سایر کشورهایی که به دلیل اوج‌گیری کرونا فروش واکسن به سایر کشورها از جمله ایران را ممنوع کردند عمده واکسن‌های وارداتی ایران از کشور چین بوده است و این روند نیز ادامه دارد.

۶- وی در بخشی دیگر از سخنان خود نیز گفته است  «ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم. حتی باید دوبرابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟»

شاید بهترین پاسخ به ادعاهای زالی را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه داده باشد، وی در اظهاراتی گفت « آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند؛ بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و... وارد کشور کرده است؟»

همچنین سازمان غذا و دارو از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ معرفی نامه برای شرکت‌های خصوصی واجد شرایط به منظور واردات واکسن کرونا از منابع مختلف صادر کرده است که تنها یک میلیون دز واکسن توسط یک شرکت دارویی وارد شد، که این واکسن‌ها نیز به دلیل نزدیک بودن تاریخ انقضا به سرعت توزیع و تزریق شد؛ لذا هیچ شرکتی نتوانسته است حتی با قیمت‌های بالاتر واکسن کرونا وارد کند.

چند پاسخ به سخنان جنجالی «زالی»

۷- آقای زالی در ادامه صحبت‌هایش نیز گفته است «ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دوبرابر می‌کردیم.» این سخنان آقای رئیس در شرایطی مطرح می‌شود که مردم کشور درگیر یکی از شدیدترین پیک‌های کرونا بوده و همه مسوولان نیز دست به دست هم داده‌اند تا بحران را مدیریت کنند. اما پیگیری‌های فارس از مسوولان سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد جمعیت هدف ما حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و همین حالا حدود ۱۵ روز ذخیره واکسن داریم و روند تأمین واکسن از منابع خارجی و داخلی به صورت مستمر درحال انجام است.

این سخنان زالی در حالی مطرح شد که در بحران کنونی که اغلب دولتمردان در حال تلاش برای مدیریت بیماری کرونا هستند انتظار می‌رود وی نیز با سعه صدر و با تزریق روحیه همدلی تلاش خود را برای بهبود اوضاع به کار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 5
    بسه بابا
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      19 2
      از کرونا خطرناک تر این نوع از مسئولین بی لیاقت و ناکارآمد هستند
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 2
      چشم تو خونتو جوش نیار
    • شاکی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 0
      ملت دلیر و غیرت مند ولی مظلوم مون از چند جبهه مورد حمله و هجمه قرار گرفتن . خطرناک ترین اون همین مسئولین و مدیران نادانی هستند که اب رایگان به اسیاب دشمنان این مردم و کشور سرازیر میکنند . همین اقا مطمئنا چند وقت دیگه صداش در میاد که یا اروپا یا کانادا یا امریکا رفته . از همین الان این جور مدیران رو ممنوع الخروج کنن
  • سوخته IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    20 4
    اف بربنفش و تدبیر خائنانه اش
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    12 4
    آقای زالی میداند چن روز دیگر باید برود به ناکجا و کسی هم تحویلش نمی گیرد. می خواهد مدتی مطرح باشد.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      12 2
      داره دست و پا میزنه شاید اونور آبی‌ها یه....
  • mj IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 5
    خب خداراشکر با این توضیحات همه مشکلات حل شد. ممنون
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 2
    عالی
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    مهم‌تر از حرف‌های ایشان، روحیل دورویی و از پشت خنجر زدن است! همین روحیه‌ها سبب شد دولت قبلی جان مرم را به لب برساند
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    عالی بود
  • محمدایوب IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    مشکل کشور. ما این هست هرکسی هر فکری به ذهن ناقصش می‌رسد دهانش راباز میکند. ودر افشانی میکند. ومرجعی نیست اورابیاورد وبخواهد براساس چه سندی حرف رایگان زده وپاسخگو باشد به طور مثال سلبریتی های بیسواد در هر زمینه ای. اظهار نظر میکنند وتشویش اذهان عمومی میکنند مگر آقای اژه ای نگفت گذشت آن زمان که هرکسی حرفی بزند پاسخگو نباشد پس چی شد
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 0
    خدا رو شکر گاندو بعدی هم پیدا شد
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    اینم از همون بنفشهاست، که داره طبق دستور رئیس سابقش فر...... داره مخصوصا و با نیت خاص به ناحق صحبت میکنه
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      0 0
      بسیار به رو.... نزدیک است این دکتر زالی بطوریکه به فریدون " آقا بزرگ" خطاب می کنند.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 2
    الان نویسنده مقاله چه کاره هست؟ !!!!
  • محمد IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    من ماندم این دست مسءولهای به درد نخور وبی خاصیت توی دولت قبلی چه غلطی می کردن که این آخرا همش پمپاژ ناامیدی می کنن؟ برنامه شون همین بوده؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    ماله
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 1
    بعضی ، وقتی جای خلوت و هم فکر پیدا می کنند،چقدر رنگ عوض می کنند !
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    اینا همش حاشیه سازی واسه دولت جدیده. اگه حرفاش راسته، اولا تا حالا کجا بوده؟ ثانیا خودش و مسئولین دولت قبل بخاطر کم کاری باید محاکمه بشن. اگه هم دروغه که بخاطر نشر اکاذیب باید محاکمه شه. لعنت به دولت بنفش که هشت سال زندگی مردم رو نابود کرد فقط بخاطر سیاسی کاری و گدایی از غرب. اگه باهاشون مماشات بشه هر روز واسه دولت رئیسی یه بامبولی درست میکنن
  • مریم IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    زالی خودش رو، رو کرده ها
  • یه بنده خدا IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    واقعا خنده دار هست مشرق دیروز که نوشته بودی سخنان دکتر زالی رو ضد انقلاب تقطیع کرده
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    واقعاً رییس یک دانشگاه نباید گزینش شود؟ گزینش شخصیتی و ... این دکتر زالی نمایشگاهی از رفتارهای شخصیتی است. چطور می تواند دانشگاه و کرونا را مدیریت کند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس