انتشار «سخنان حسین‌بن علی(ع) از مدینه تا کربلا» به زبان اسپانیولی

رئیس مؤسسه اندیشه شرق از انتشار ترجمه کتاب «سخنان حسین‌بن علی(ع) از مدینه تا کربلا» نوشته سیدصادق نجمی به زبان اسپانیولی خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت‌الالسلام والمسلمین، محسن ربانی رئیس موسسه اندیشه شرق، در گفت‌وگویی از ترجمه مجموعه کامل سخنان حسین بن علی (علیه السلام) از مدینه تا کربلا به زبان اسپانیایی خبر داد و گفت: این کتاب تاکنون به زبان‌های انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی و روسی هم ترجمه شده است.

وی ادامه داد:‌ عاشورا، بی‌شک از عظیم‌ترین رخدادهایی بود که در تاریخ بشری موجی عظیم پدید آورد و مسلمانان و غیرمسلمانان را با ارزش‌های متعالی و مفهوم حیات هدف‌دار آشنا ساخت و انگیزه‌های مبارزه برای حفظ کرامت انسان و نفی سلطه ستم را در انسان‌ها ایجاد و تقویت کرد. نهضت بزرگ کربلا صفحه تابناکی در تاریخ بشری است که هماره فرا راه رهپویان حقیقت و آزادگی و عدالت است. چگونه باید زوایای گوناگون این قیام را شناخت. بی‌تردید مهم‌ترین راه مطالعه سخنانی است که حسین‌بن علی علیه‌السلام از مدینه تا کربلا ایراد فرموده و در ضمن آنها فلسفه قیام و بسیاری از مسائل دیگر را به روشنی تشریح کرده است.

ربانی تصریح کرد:‌ با مطالعه و تأمل در این سخنان می‌توان وجوه مختلف نهضت حسینی، حوادث و جریان‌ها و نیز چهره‌های حق و باطل را بازشناخت این سخنان حضرت در منابع گوناگون تاریخی پراکنده و مطالعه آنها برای همه میسر نبود تا اینکه نویسنده سخت کوش کتاب حاضر آیت‌الله محمدصادق نجمی همه آن کلمات و سخنان را از منابع دست اول تاریخی در یک جا گرد آورد و گنجینه‌ای از معارف دینی سیاسی و تاریخی را به آسانی در اختیار مخاطب گذاشته است.

وی گفت:‌ جهت هرچه بهترشناساندن نهضت عاشورا وحماسه حسینی، ترجمه این کتاب در دستور کار مؤسسه قرار گرفت و به مدت سه سال کار ترجمه ادامه و پایان یافت. این کار با توجه به ضرورت شناساندن واطلاع رسانی صحیح وبه دور از تحریف امام حسین (ع) شخصیت بزرگ مدافع انسانیت به بیش از ۶۰۰ میلیون اسپانیایی زبان در سراسرجهان، انجام شده است.

رئیس موسسه اندیشه شرق اضافه کرد:‌ همه بشریت امام حسین(ع) را مظهر ایثارو فداکاری می‌دانند، این شخصیت مجاهد، ضد ظلم، فساد، بی‌عدالتی و بی‌دینی را باید به جهانیان شناساند خصوصا منطقه امریکای لاتین که اکثر مردم مخالف آمریکا وضد استبداد و استعمارند.

وی ادامه داد:‌ مرحوم آیت‌ الله محمدصادق نجمی در این کتاب در پی آن بوده است تا همه آنچه اباعبدالله(ع) در مسیر مدینه تا نینوا بر زبان مبارک جاری ساخته‌اند را با شیوه‌ای علمی و دقیق و بر اساس تطبیق نسخه‌های مختلف مستندسازی کند. در این کتاب نگارنده کوشیده متن سخنان امام حسین(ع) را از آغاز حرکت از مدینه تا هنگام شهادت، به ترتیبی که آن حضرت در مناسبت‌های مختلف ایراد کرده، برگرفته از منابع مختلف، ثبت کند.

رئیس مؤسسه اندیشه شرق گفت:‌ علاوه بر متن عربی سخنان امام حسین(ع)، توضیح لغات، ترجمه و شرح متن سخنرانی نیز در کتاب درج شده است. بیان دقیق فرمایشات آن حضرت از مدینه تا کربلا و بررسی برخی از موارد مبهم تاریخی از جمله امتیازات این کتاب است.

وی ادامه داد:‌ این کتاب در ۴ بخش مدینه تا کربلا، مکه تا کربلا، سخنان امام(ع) در کربلا، خطبه حسین‌بن علی(ع) در منا، تدوین شده‌است.  بخش اول، سخن امام به استاندار مدینه، پاسخ امام حسین (ع) به مروان، سخن امام(ع) در کنار قبر رسول‌الله (ص)، پاسخ امام به ام‌سلمه و محمد حنفیه و وصیت امام حسین (ع) را شامل می‌شود.

ربانی گفت:‌ بخش دوم به بررسی این نکته پرداخته است که آیا امام حسین(ع) مجبور به شهادت بود یا آزادانه راه شهادت را برگزید و اینکه شهادت پیش‌بینی شده چه ارزشی دارد؟ دیگر مباحث در این فصل، سخنان امام در منزل‌های گوناگون در طی راه از مدینه تا کربلا است.

وی افزود: بخش سوم کتاب به بیان سخنان امام(ع) در کربلا اختصاص داده شده است، گفتار امام در عصر عاشورا، شب عاشورا، شعر امام(ع) و وصیت آن حضرت به خواهران و همسرانش در شب عاشورا، رؤیای امام (ع) در شب عاشورا، اولین و دومین سخرانی امام (ع) در روز عاشورا جزو سرفصل‌های این بخش است.

بخش چهارم کتاب بنا به گفته ربانی به بررسی خطبه حسین‌بن علی(ع) در منا می‌پردازد که در ابتدا، مؤلف نگاه اجمالی به محتوا و چگونگی نقل این خطبه شریف در منابع حدیثی را بررسی کرده است و هم‌چنین انگیزه امام(ع) از ایراد این خطبه و هم‌چنین نکات مربوطه در متن خطبه را بیان کرده که ترجمه بخش چهارم به حول و قوه الهی در کتابی جداگانه انجام خواهد گرفت.

وی در پایان گفت:‌ از منابع استناد شده در تألیف این اثر می‌توان به کتاب‌های شرح نهج‌البلاغه، نورالثقلین، تهذیب‌التهذیب، مناقب، سفینه‌البحار، مقتل و وسائل‌ الشیعه نام برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس