نگاه عمق علامه جعفری به عاشورا در «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت»

کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» اثری ماندگار از علامه محمدتقی جعفری است.

به گزارش مشرق، کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» به قلم علامه محمد تقی جعفری، درباره حوادث کربلا و شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.

به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران واقعه عاشورا، این کتاب را می‌توان در ردیف بهترین کتبی به شمار آورد که درباره حادثه کربلا و شخصیت امام حسین (ع) منتشر شده است.

کالبدشکافی تاریخ نگاری امام حسین و تمرکز در سیر انسانی حرکت عظیم اباعبدالله از نگاه جامعه شناسی، تکلیف گرایی، حقوق بشر، زیبایی شناسی، تعهدگرایی و ... گفتمان‌های جدیدی را سبب شده که به قلم استاد جعفری آغاز و پس از رحلت او، در ادامه با تدوین سخنرانی‌های ایشان (کتاب دوم) تکمیل شده است.

به نظر می‏ رسد، تعداد کتبی که تنها شیعیان درباره واقعه عظیم کربلا و شخصیت‏ های حاضر در آن نوشته‏ اند، بیش از همه کتبی باشد که درباره هر یک از حوادث دیگر نوشته شده است. با اینکه هر سال بر شمار این قبیل آثار افزوده می‏ شود، اما متأسفانه اغلب آثار مکتوب عاشورایی فاقد ژرف نگری‏ های لازم برای درک ابعاد انسانی عمیق این واقعه بزرگ هستند.

اما کتاب «امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» ماحصل تعهدی والاست؛ با این تفاوت که نویسنده آن، فیلسوف و از توانایی‏ های کافی برای تعمق در لایه‏ های زیرین واقعه عاشورا برخوردار بود. برای او، حادثه کربلا با تمام عظمت و دردناکی‏ اش، تنها وجه پیدای قضیه بود که از وجه عظیم و ناپیدای خود خبر می‏ داد.

چنین مقدر شد که علامه جعفری به آسمان بپیوندد و این کتاب نیز مثل برخی آثار ارزشمند ناتمامش، ناتمام بماند. با درگذشت این دیده ‏بان جان عظیم انسانی، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، برای تکمیل کتاب حاضر، مجموعه سخنرانی‌های آن عزیز از دست رفته را که در دهه‏‌های محرم و با موضوع قیام خونین نینوا، در سال‏ های متوالی ایراد شده بود، استخراج و پیاده کرد و با صرف مدتی طولانی، تدوین و تنظیم آن انجام گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 0
    خدا رحمتش شان کناد
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 0
    این کتاب رو دارم، فوق العاده ست. بخونینش..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس