پرتوی از عظمت امام حسین

کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین» اثر آیت‌الله صافی گلپایگانی، یکی از جامع ترین کتاب‌هایی است که درباره شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.

به گزارش مشرق، در میان کتاب‌های عرضه شده در بازار کتاب می‌توان به آثاری برخورد که درباره امام حسین (ع) نوشته شده‌اند.

یکی از این کتاب‌ها «پرتوی از عظمت امام حسین» اثر آیت الله صافی گلپایگانی است.

علامه جعفری این کتاب را محققانه‌ترین و جامع ترین کتابی می‌داند که تا کنون درباره شخصیت امام حسین (ع ) نوشته شده است.

این فیلسوف برجسته مسلمان، در کتاب «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» خود نوشته است: برای مطالعه و بررسی عظمت شخصیت امام حسین(ع) از دیدگاه منابع معتبر اسلامی و تواریخ، مراجعه فرمایید به کتاب «پرتوی از عظمت حسین(ع)- تألیف دانشمند معظم، جناب آقای صافی از صفحه 20 تا صفحه 109»؛ به نظر این جانب، کتاب مذکور، یکی از جامع ترین و محققانه ترین کتاب هایی است که تاکنون در عظمت شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.»

کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین‌ علیه‌السلام»، به قلم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی‌ در 483 صفحه نگاشته شده است.

موضوع کتاب درباره چهره درخشان تاریخ بشریت، حضرت اباعبدالله الحسین‌ علیه‌السلام است که کرامت و عزت انسانی وامدار اوست. این کتاب، متضمن مطالبی از فضایل حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تاریخ اسلام در آن زمان و نیز پاره‌ای از علل و نتایج واقعه کربلاست که به صورت تحقیقی و تحلیلی به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده این کتاب با تکیه بر مستندات تاریخی، تحلیلی رسا و آگاهانه از حادثه عظیم کربلا ارائه داده‌ است و می‌تواند منبع بسیار خوبی برای مطالعه تاریخ و تحلیل واقعه بزرگ عاشورا باشد.

از ویژگی‌های مهم کتاب، قلم ساده آن است که علی‌رغم انتقال مطالب علمی و تحلیلی، مخاطب را از هر طبقه فکری و سطح سواد که برخوردار باشد، با اندک مایه علمی، بهره‌مند می‌سازد.

نکته قابل توجه، استفاده فراوان از منابع عامه و اهل سنت در مستندات است که فهرست منابع اهل سنت با بیش از 70 مورد به همراه نام نویسنده آنها در پایان کتاب درج شده است. پاسخ به برخی از مهم‌ترین شبهات درباره قیام امام حسین (ع) نیز بر غنای کتاب افزوده و سبب آگاهی و معرفت بیشتر خواننده کتاب شده است.

کتاب در چهار بخش سامان یافته است: 1- شخصیت و فضایل حسین‌ (ع)، 2- بنی هاشم و بنی امیه، 3- علل قیام حسین‌ (ع) و 4- نتایج و فواید قیام حضرت ابی عبدالله الحسین (‌ع).

در بخش اول ابتدا سیمای نورانی امام حسین در کتاب خدا ترسیم شده است؛ از قبیل آیه مودت، آیه تطهیر و آیات دیگر که درباره فضیلت پنج تن آل عبا نازل شده است. در ادامه سیمای امام حسین‌ (ع) در احادیث پیامبر مکرم اسلام به تصویر کشیده شده است. فصل اول با بیان مکارم اخلاق سیدالشهدا و ابعاد گوناگون اخلاقی آن حضرت به پایان می‌رسد.

بخش دوم درباره بنی هاشم و بنی امیه است که به تفصیل به اوضاع زندگی و مخصوصاً صفات رذیله معاویه و یزید به طور مستند پرداخته شده است.

در بخش سوم علل قیام سید و سالار شهیدان‌ مورد بررسی قرار گرفته که از این رهگذر حدود 6 علّت اصلی و مهم تشریح شده است. در آخر، به چند شبهه در مورد حادثه عظیم عاشورا پاسخ گفته شده است.

بخش چهارم با عنوان نتایج و فواید قیام حضرت اباعبدالله الحسین (‌ع) به 9 فایده مهم و تأثیرگذار قیام خونین و سراسر حماسه کربلا می‌پردازد و بدین ترتیب کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین‌ علیه‌السلام» با مطالب سودمند خود پایان می‌پذیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس