صفر تا صد داستان تامین واکسن کرونای خارجی و تولید داخل؛ از بدعهدی کوواکس تا قرارادها و تلاش‌های نافرجام + اسناد

برخی وعده‌هایی که مقامات بهداشتی کشور درباره واکسن کرونا داده‌اند، محقق نشده است؛ برخی علت عدم تحقق را روند بروکراسی حاکم بر صدور مجوز می‌دانند.

به گزارش مشرق، هنوز موج چهارم بیماری کرونا با ویروس انگلیسی تمام نشده بود که سر و کله ویروس جهش‌یافته‌ای از مبدأ هندوستان پیدا شد! ویروس دلتا که سرایت‌پذیری بسیار بالاتری دارد و حتی در کشورهایی با پوشش واکسیناسیون بالا نیز باعث افزایش موارد ابتلا شده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۱۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۹۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۲۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۲۶ دوز رسیده است.

بنابر این آمار، نزدیک به چهار درصد افراد جامعه کاملاً واکسینه شده‌اند و قریب به ۱۷ درصد افراد نیز حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

آمار واکسن‌های کرونای وارد شده به کشور از بهمن ماه سال ۹۹ تاکنون در جدول زیر آمده است:

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

ایران چند مسیر را برای تأمین واکسن طی کرد؟

قرار بود سه مسیر در زمینه تأمین واکسن کرونا دنبال شود؛ مسیر اول، تولید داخلی واکسن بود؛ در حال حاضر واکسن ایرانی در حال تولید یا انجام مطالعه بالینی هستند؛ واکسن‌های رازی، نورا، فخرا، پاستوکووک و اسپایکوژن در حال طی کردن مراحل بالینی هستند و واکسن برکت به تولید انبوه رسیده و به سبد واکسیناسیون عمومی اضافه شده است.

مسیر دیگری که طی می‌شد، تولید مشترک واکسن با کشورهای دیگر بود که بر این اساس دانش فنی واکسن سوبرانا از کشور کوبا به ایران منتقل شد و واکسن اسپوتنیک‌وی نیز توسط بخش خصوصی تولید خواهد شد. مجوز مصرف اورژانسی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا (واکسن پاستور) صادر شده و تولید انبوه آن نیز از مهرماه آغاز خواهد شد.

مسیر سوم، واردات واکسن بود؛ گرچه مقامات بهداشتی کشور وعده و وعیدهای بسیاری برای واکسیناسیون کرونا داده بودند اما بسیاری از این وعده‌ها محقق نشد.

چرا وعده واکسیناسیون کرونا محقق نشد؟

وزیر بهداشت پیش از این علت عدم تحقق وعده‌ها را این گونه اعلام کرده بود: "ما ۳۲۱۳ صفحه مکاتبه برای واکسن کرونا داریم، از اردیبهشت سال گذشته من با وزیر بهداشت روسیه مکاتبه کردم و با چین و کوبا مذاکره کردیم. من میدانستم که با توجه به ظرفیت تولید واکسن کرونا در دنیا و اینکه سرمایه‌داران و استعمارگران اصلی در این جریان نقش دارند، نمی‌گذارند واکسن کرونا راحت به دست بقیه برسد؛ الان ۸۵ درصد واکسن‌های جهان را هفت کشور مصرف می‌کنند. دو راه بیشتر نداشتیم؛ یکی این‌که این راه را برویم و برای واردات واکسن التماس کنیم و دیگر اینکه به تولید داخل توجه کنیم که ما به تولید داخل توجه جدی داشتیم. قبل عید قرار بود ۴.۵ میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کنیم که ۲ میلیون آن از روسیه بود. روس‌ها به‌جای دو میلیون گفتند، یک‌میلیون واکسن کرونا می‌دهیم و بعد این یک میلیون را تبدیل به ۴۰۰ هزار دوز واکسن کردند؛ برای واردات واکسن کرونا از روسیه خیلی تلاش کردیم؛ هندی‌ها قرار بود دو میلیون دوز واکسن کرونا به ما بدهند که بعدها گفتند ۵۰۰ هزار دوز به شما می‌دهیم که ما هزینه این ۵۰۰ هزار دوز را به هند پرداختیم اما ۱۲۵ هزار دوز از هند وارد شد و ۳۷۵ هزار واکسن در فرودگاه به دستور دادستانی هند بلوکه شد و گفتند از هند یک عدد واکسن نیز نباید به جاهای دیگر دنیا برود."

بدعهدی سازوکار کوواکس پاشنه آشیل واردات واکسن کرونا

بدعهدی سازوکار کوواکس در تأمین واکسن کرونا نیز پاشنه آشیل دیگری برای واردات واکسن کرونا بود.

پیش از این قرار بود بیش از ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق این سازوکار بین کشورهای عضو توزیع شود اما علیرغم پرداخت پول از سوی ایران، این صندوق نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

بروس آیلوارد مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت درباره عدم تحویل واکسن‌ها از سوی کوواکس به کشورهای کم درآمدتر، با اشاره به شیوع واریانت دلتا در هند، می‌گوید: عدم تحویل به موقع واکسن از سوی هند، کووکس را به دردسر جدی انداخته است.

در فروردین ماه سال جاری، بالاخره سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به مشارکت ایران در کوواکس برای تأمین ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق این سازوکار اذعان کرد: "می‌دانستیم که کوواکس سازوکار مناسبی است اما قدرت اجرایی این مجموعه را با توجه به محدودیت تولید واکسن، در حدی نمی‌دانستیم که بتواند نیاز ما را تأمین کند."

وزارت بهداشت، هزینه‌ای که برای تامین این میزان از واکسن، تنها از طریق کوواکس انجام شده را حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است!

قرارداد واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن از روسیه به کجا رسید؟

فروردین ماه سال جاری بود که سفیر ایران در مسکو از انعقاد قراردادی با صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برای واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌ وی از خرداد ماه تا پایان پاییز خبر داد؛ اما طبق آمار گمرک، مجموع واکسن‌های اسپوتنیک واردشده به ایران از روسیه، تنها کمی بیش از یک میلیون دوز است.

کاظم جلالی درباره چالش‌های تأمین واکسن اسپوتنیک از روسیه به تسنیم می‌گوید: "متاسفانه در داخل کشور، قبل از خرید این واکسن، واکنش‌های بدی وجود داشت و شاهد این بودیم که برخی افراد مصاحبه می‌کردند که ما اسپوتنیک نمی‌خواهیم و بد است و طرف‌های روسی هم می‌گفتند که مگر ما به شما واکسن تعارف می‌کنیم که این‌گونه موضع‌گیری می‌شود؟ باید از خرداد ماه تا دی ماه ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک تحویل ایران شود. من با آقای دیمیتریف در صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم صحبت کردم و قرار شد مقادیر و تاریخ‌های جدید را برای ارسال این واکسن‌ها به ما اعلام کنند."

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره علت عدم تحقق وعده‌ها برای واردات واکسن روسی بیان کرد: "کشور روسیه به شدت درگیر موج دلتا است و میزان واکسیناسیون روسیه نسبت به سایر کشورهای واکسن ساز و تولیدکننده واکسن بالا نیست، درحال حاضر اسپوتنیک ماهانه ۵ میلیون دز واکسن تولید می‌کند که این میزان نیز در کشور روسیه مصرف می‌شود، همچنین خط تولید واکسن روسی در کشورهای دیگر نیز تکمیل نشده است و روسیه توانایی این را ندارد که بتواند تا شهریور یا مهر قرارداد خود را نهایی کند."

چرا ناگهان واردات واکسن به ایران تسهیل شد؟

سخنگوی ستاد کرونا، روایت تحریم‌ها را این گونه بیان می‌کرد: "کشوری که به ما واکسن می‌دهد (چین)، می‌گوید اسم ما را نیاورید؛ می‌گویند اگر آمریکا بفهمد به شما واکسن دادیم، برخی مواد تولید واکسن را به ما نمی‌دهد."

اواخر خرداد ماه سال جاری بود که وزیر بهداشت در یک کنفرانس خبری، از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کرونا خبر داد. در آن روز سعید نمکی با اشاره به صدور مجوز اورژانسی مصرف واکسن برکت، مژده اضافه شدن این واکسن به سبد واکسیناسیون عمومی را داد.

با صدور این مجوز و اضافه شدن واکسن‌های تولیدی به سبد واکسیناسیون کشوری، میزان پوشش واکسیناسیون در ایران افزایش یافت اما نکته جالب اینجا بود که تنها چند روز پس از صدور مجوز مصرف واکسن‌های ایرانی، وزارت دارایی آمریکا با صدور دستورالعملی تازه، راه را برای معاملات و تبادلات مالی مربوط به همه گیری کرونا با ایران، باز کرد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از این پس، نقل و انتقالات مالی با کشور ایران و دو کشور دیگر به منظور تامین اقلامی چون ماسک، ونتیلاتور و واکسن کرونا آزاد است!

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

تلاش بخش خصوصی برای واردات واکسن به کجا رسید؟

البته تلاش برای واردات واکسن کرونا توسط ایران، تنها به همین موارد ختم نشد؛ شرکت‌های بخش خصوصی نیز تلاش خود را به کار گرفتند تا واکسن کرونا وارد کشور شود.

سازمان غذا و دارو این سند را به عنوان معرفی‌نامه یک شرکت برای واردات واکسن اسپوتنیک‌وی در اختیار تسنیم گذاشته و اعلام کرده است که متأسفانه این شرکت موفق به واردات واکسن اسپوتنیک با ارز نیمایی نشده است.

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

کیانوش جهانپور می‌گوید: این سند تنها نمونه‌ای از عدم موفقیت شرکت‌های مختلف بخش خصوصی برای واردات واکسن کروناست. خروجی صدور ۳۸ مجوز برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی، ۳۱۴ هزار دوز واکسن آسترازنکا از روسیه آن هم توسط یک شرکت دارویی با سابقه بوده است.

سازمان غذا و دارو اسناد مربوط به صدور مجوز واردات و معرفی نامه برای یکی از شرکت‌های بخش خصوصی را در اختیار تسنیم گذاشته است.

سیر اخذ مجوز یکی از شرکت‌های بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا در تصویر زیر آمده است.

در این نامه که به کمپانی سینوفارم در چین نوشته شده است؛ مجوز واردات این واکسن برای یک شرکت خصوصی؛ به تاریخ ۲۹/ ۵/ ۲۰۲۱ (مصادف با خردادماه ۱۴۰۰) صادر شده است.

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

این سازمان همچنین طی نامه‌ای به انستیتو سرم هند، این شرکت را به عنوان واردکننده واکسن "آسترازنکا" معرفی کرده است.

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

بیست و هفتم اردیبهشت ماه، سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، طی نامه‌ای به این شرکت نوشته است:

"بازگشت به اعلام آن شرکت در خصوص امکان تأمین واکسن کرونا و درخواست صدور معرفی نامه به شرکت واکسن ساز و متعاقب آن، صدور معرفی نامه مذکور توسط این سازمان، مقتضی است ظرف مدت دو روز کاری، آخرین اقدامات صورت گرفته جهت تأمین واکسن کرونا را اعلام نمایید."

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

در دهم خرداد ماه سال جاری، سازمان غذا و دارو با صدور مجوز واردات واکسن برای یکی از شرکت‌های بخش خصوصی، با وارد کردن ۳ میلیون دوز واکسن‌ آسترازنکا و ۵۰۰ هزار دوز سینوفارم با ارز نیمایی موافقت کرده است.

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

کرونا , واکسن کرونا , واکسن ایرانی کرونا , وزارت بهداشت , سازمان غذا و دارو ,

با این وجود شرکت مذکور به هر دلیل موفق به واردات واکسن کرونا آن هم با ارز نیمایی نشده است.  

البته برخی نسبت به پیچیده بودن روند صدور مجوز واردات، انتقاداتی را وارد می‌دانند و به نظر می‌رسد نیاز باشد سازمان غذا و دارو در صورت امکان این روند را تسهیل کند؛ در حال حاضر با تسهیل واردات واکسن و وارد شدن توان داخلی در تولید واکسن کرونای ایرانی، روزهای بهتری در تامین و واکسیناسیون عمومی در انتظار مردم کشورمان است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 1
    باشه قبول تحریم کردند ندادند ولی پیگیری کنید چرا واکسن داخلی کند هست قرار بود در شهریور 20 میلیون دز تولید شده باشد
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 0
      بله باشه قبول، اما چرا اشاره نکردید که تولید اسپوتنیک روسی در ایران، مشروط به توزیع و فروش توسط خود روسها بود، اما منافع تبلیغاتی شما مانع از عنوان کردن این موضوع بود، بنظر قبل از قرنطینه عمومی در سطح کشور، سازمان غذا و دارو در یک قرنطینه خود ساخته و چه بسا اجباری به سر می برد، تا از انتشار ویروس، ببخشید انتشار آمار و اطلاعات اتاق فکر؟ جلوگیری شود، یحتمل در آینده نزدیک به تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو نیاز شود/
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    14 4
    ممنوعيت واردات واكسن آمريكايي و انگليسي هم كه كار اجانب و مزدوران خودفروخته اونها بود؟!!!!!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 10
      واکسن آمریکایی و انگلیسی بیارن توش ویروس بدتر باشه مردم بگیرن شما جوابگویی؟. بعدشم تو گزارش گفته کشور دیگه هم که به ما واکسن میده اگه میفهمیدن تحریم میکردن بعد آمریکا به ما واکسن میده؟. اونا(آمریکایی‌ها) اول آمار خودشون رو درست کنند فروش واکسن پیشکش.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 6
      آره صد میلیون دز واکسن کرونا بار کشتی کرده بودن وقتی ممنوع شد آمریکا گفت نمیاریم!!! آمریکا چین رو برای فروختن سینوفارم به ما تهدید به تحریم کرده اونوقت با پنج لایه تحریم سنا و کنگره و دولت آمریکا خودش به ما واکسن بده؟؟؟؟ ا
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 0
      آمریکا اصلا صادرات واکسن انجام نمیده! شرکت فایزر بیونتک یک شرکت چند ملیتی و گلوباله که در نقاط مختلف اروپا خط تولید زده و اروپا رو تامین میکنه. تولیدات اروپا و آمریکا تا حدود زیادی تا الان صرف واکسیناسیون خودشون شده
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 5
      اولا از لحاظ استراتژیک احتمال خرابکاری بیولوژیکی در واکسن های از مبدا کشورهای دشمن وجود داشت و مسبوق به سابقه بود. در ثانی امریکا واکسنی به ما نمیداد اصلا با وجود تحریم ها و این ممنوعیت از جانب رهبر انقلاب فشارهای سیاسی رو از کادر وزارت بهداشت و درمان و ستاد کرونا برداشت تا از مجاری دیگری برای تهییه واکسن اقدام کنن.
    • NL ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 2
      آخه از یک مملکت سیاست زده یا اوردوز سیاسی زده انتظار چه دارید همه این سیاست زدگی برای اینکه همه چی تحت کنترلشان باشد و بگویند فقط ما باید حکمران تان باشیم این نخورید اون بخورید این آمریکایی اون مهیونیستی ما در قرآن جمهوری اسلامی سوره مرگ بر آمریکا داریم بله کشور اوردوز سیاست زدگی اینقدر که شنیع و شنیع و شنیع سیاست زده در دنیا وجود نداره یه واکسن که جان هزاران نفر که زیر خاک رفتند نجات میداد با سیاست زدگی ممنوع کردند فکر میکنند خدا آمریکا انگلیس اسرائیل دوست نداره خدا فقط خدای مسئولان جمهوری اسلامی که همیشه باید با غربی ها عناد دشمنی داشته باشند دوست داره اگر خدا اسرائیلی ها را دوست نداشت که این همه پیامبر برای هدایتشان نمیفرستاد حضرت عیسی را برای هدایت غربی ها نمیفرستاد
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    9 1
    این داستانها برای مردم واکسن نمیشه
  • دريانورد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 1
    من به عنوان يك كاپيتان كشتي اقيانوس پيما الان حدود دو هفته است به هر كجا مراجعه ميكنم با صفي دو كيلومتري با آدمهاي بسيار عصبي مواجه ميشم و براي ادامه خدمت بر روي ناوگان ملي فقط واكسن آسترازنكا قابل پذيرش است الان درمانده و مستاصل به جاي خدمت روي كشتي خونه نشين شدم تا بلكه يه واكسني پيدا بشه ما همون گروهي هستيم كه بعد از ارسال بنزين به ونزويلا با تهديدهاي ناوهاي آمريكايي و انگليسي حضرت آقا فرمودن به همه شما عزيزان خدا قوت ميگويم كار بزرگي كرديد حركت شما حركتي جهادي بود كشور را سرافراز كرديد خانه نشيني امثال من يعني اشتغال هندي ها روي ناوگان ملي اي كاش ميتونستم از نزديك حاج آقا رييسي رو ببينم
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 0
      منم بارها در مشرق نوشتم کشتی ها و بنادر و اسکله ها و گمرک و آتش نشانان مهمتر از معلمین و خبرنگاران بی ادبن
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 0
    مواد اولیه واکسن کرونا را وارد میکنید برای کدام آقازاده ی حرام زاده هست که اینجوری بخاطر سرمایه اش به مرگ مردم راضی هستن
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 2
    اولا آمریکا به ایران واکسن نمیداد و اجازه هم نمیداد کشورهای غربی به ما بدن این وسط ما فقط شانس داشتیم از روسیه و چین وارد کنیم که روسیه هم زیر ساخت های تولید صنعتی واکسن رو نداره و تعداد دوز صنعتیش پایینه با وجود اینکه فناوری تولید واکسن رو داره پس میمونه چین و هند و ......که اونم آمریکا اجازه نمیداد تا اینکه واکسن برکت وارد مدار شد و دیگه تحریم ها خنثی شد و آمریکایی ها دیگه تحریمشون ی اثر شد.در مورد واکسن برکت هم باید بدونید واکسن برکت کاملا داخلی و قدرتمنده ولی ما هم مثل روس ها فعلا توان تولید صنعتی و در دوز های بالا رو نداریم علی رغم اینکه تکنولوژی ساخت واکسن رو داریم.تعداد تولید دوز واکسن در کشور ما کمه و این به دلیل زیرساخت های صنعتی هستش البته این مشکل رو روسیه هم داره و کشورهای دیگه ای هم هستن که دارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس