کد خبر 1258091
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر

وزیر خارجه قطر، طرف‌های شرکت‌کننده در نشست صلح افغانستان در دوحه را به اتخاذ گام‌های بیشتر برای اعتمادسازی و دستیابی به راهکار سیاسی در این کشور فراخواند.

به گزارش مشرق، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در واکنش به تحولات جاری در افغانستان و نگرانی‌های جاری در خصوص تصرف ۱۴ ولایت این کشور از سوی طالبان، طی پستی در توئیتر، خواستار حضور همه طرف‌ها در نشست دوحه برای برداشتن گامهای بیشتر برای اعتمادسازی شد.

بیشتر بخوانید:

افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک طالبان با کشورهای منطقه در دوحه

وی نوشت: «ما از نتایج مثبت نشست بین‌المللی دوحه در خصوص روند صلح در افغانستان استقبال می‌کنیم. همه‌ طرف‌های شرکت‌کننده [در این نشست] را به اتخاذ گام‌های بیشتر به منظور اعتمادسازی و افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و آتش‌بس فراگیر [در افغانستان] در اسرع وقت، فرا می‌خوانیم».

از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۰، مذاکرات تاریخی صلح میان دولت افغانستان و طالبان، با میاجیگری قطر و حمایت ایالات متحده برای پایان دادن به ۴۲ سال درگیری مسلحانه آغاز شد.

در همین راستا نشست ۳ روزه صلح در افغانستان،  سه شنبه پیش در شهر دوحه آغاز شد و دیروز به پایان رسید. در این نشست، «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که در نشست تروئیکای توسعه‌یافته(آمریکا، روسیه و چین +پاکستان)، طرح دولت افغانستان برای بیرون رفت از بحران کنونی را به قطر سپرده‌ شد.

توئیت وزیر خارجه قطر در خصوص نشست صلح افغانستان

به اعلام وزارت خارجه قطر، شرکت‌کنندگان در این نشست بین‌المللی بر ضرورت تسریع روند صلح و توقف فوری خشونت‌ها توافق کردند. محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پیش از این به بی‌بی‌سی گفته بود که در نشست دوحه صرفا نظرات کشورهای شرکت کننده در خصوص وضعیت افغانستان شنیده می‌شود و قرار نیست که تصمیمی در این خصوص اتخاذ شود.

عبدالله، در این نشست که با حضور نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد تصریح کرد که  وضعیت در افغانستان جدی و بحرانی است و تهدیدهای بالقوه‌ سلامت این کشور را تهدید می‌کنند. هدف کشورهای بزرگ و مردم افغانستان این است تا افغانستان آزاد، متحد،‌ مستقل و عاری از تروریسم باشد و دولت افغانستان و کشورهای همکار؛ همه بر این اصول توافق دارند.

وی گفت که در ماه‌های گذشته طالبان از خود در بحث‌های صلح جدیتی نشان نداده‌اند و بر این اساس او شاهد پیشرفتی در مذاکرات صلح نیست و به گفته‌ او از این معلوم می‌شود که طالبان به راه حل سیاسی باور ندارند و آن‌ها روابط خود را بر خلاف تعهدات خویش با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده حفظ کردند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    شما و طالبان وغنی همه با هم دروغ میگن، عبالله کجاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس