کد خبر 1257243
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
ناکامی‌های آمریکا و پایان نظم جهانی تک قطبی

همزمان با خاتمه نظم جهانی تک قطبی تحت سلطه آمریکا، گمانه زنی‌ها در مورد چگونگی نظم جهانی بعدی تشدید شده است.

به گزارش مشرق، درگیری‌های میان قدرت‌های بزرگ در حال شکل دادن مجدد به نظم جهانی و البته موقعیت آمریکا در عرصه بین المللی هستند.

بیشتر بخوانید:

پرایس: آمریکا تهدیدات در افغانستان را روزانه ارزیابی می‌کند

به گزارش «نشنال اینترست»، پایان دوران جنگ سرد دو قطبی تحت رقابت‌های آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، سناریویی مبهمی را پیش روی مردم قرار داده بود؛ همچنین توانایی آمریکا برای ایفای نقش قدرت برتر در نظم جهانی تک قطبی با عوامل متعددی به چالش کشیده شد.

عوامل مذکور عبارتند از:

- ناتوانی آمریکا در دستیابی به پیروزی در مداخلات نظامی گسترده و طولانی مدت در افغانستان و عراق

- واکنش ناکارآمد آمریکا به تحولات گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ و اوکراین در سال ۲۰۱۴

- واگذاری قدرت در درگیری‌های مداوم پس از سال ۲۰۱۱ در یمن، سوریه و لیبی به سایر قدرت‌های خارجی

- ناتوانی آمریکا در جلوگیری از ظهور چین به طور فزاینده قدرتمند در دریای چین جنوبی، دریای چین شرقی و افزایش نفوذ پکن در سراسر جهان از طریق ابتکار «یک کمربند و یک جاده»

- تلاش‌های ناموفق واشنگتن برای نزدیک شدن به کشورهای مخالف مانند کره شمالی

- تلاش‌های ناموفق واشنگتن برای بازداشتن متحدان آمریکا از همکاری با دشمنان

تازه‌ترین نشانه‌ها از پایان نظم جهانی تک قطبی تحت سلطه آمریکا، خروج این کشور از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و اعلام خبر پایان حضور رزمی آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ است؛ از سال‎ها، پایان نظم جهانی تک قطبی تحت سلطه آمریکا، پیش بینی شده بود.

برای مقام‌ها و مفسران همپیمان آمریکا و مخالفان این کشور، کاهش قدرت آمریکا به موازات افزایش قدرت دیگر کشورها، امری عادی و مورد توافق است اما اتفاق نظری در مورد نظم جهانی بعدی وجود ندارد؛ هر چند نظرهایی در مورد چگونگی نظم جهانی چند قطبی آتی ابراز شده است.

از دیدگاه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، جهان چند قطبی جایگزین جهان تک قطبی تحت سلطه آمریکا، فقط شامل قدرت‌های بزرگ نمی‌شود و کشورهای دیگر نیز در آن نقش دارند.

برای بسیاری از قدرت‌های نه چندان بزرگ، نظم جهانی چند قطبی برخلاف نظم جهانی تک قطبی فرصت برخورداری آنان از مزایای ایفای نقش را می‌دهد.

باید توجه داشت که سیستم نظم‌های جهانی گذشته اعم از چند قطبی، تک قطبی یا دو قطبی ماهیتا ناپایدار بوده‎اند؛ زیرا همواره بازیگرانی در این نظم‎ها، خواهان تغییرات به نفع خود هستند.

دلیل تغییر نظم جهانی از یک شکل به شکل دیگر عمدتا نتیجه درگیری میان قدرت‌های بزرگ مانند جنگ جهانی اول یا دوم یا فروپاشی داخلی در یک قدرت بزرگ مانند آن چه برای اتحاد جماهیر شوروی رخ در پایان جنگ سرد، بود.

اما تغییر نظم جهانی تک قطبی تحت سلطه آمریکا، نتیجه محاسبات غلط متعدد سیاست این کشور در سال‌های متمادی است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    16 8
    ــ اما از منظر قرآن و اسلام، آمریکا امروزه بیش از هر زمانی دچار تفرعن است! بنی اسرائیل فاسد زمام امور در این کشور را در دست دارند و قارون های متعددی در حکومت شان پیدا شده است! رفتار قوم لوط را با غرور به رخ متدینین می کشند! از ناوهای هواپیمابرشان به مثابه جالوت استفاده می کنند! رسانه های پر زرق و برق شان نیز همچون گوساله سامری مردم نادان در دنیا را می فریبند!! این ها بهترین دلیل برای اضمحلال این نظام ظالم و شیطانی است!
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 1
    ناکامی کی ما
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    امریکا بدلیل تکنولوژی پیشرفته در اختیار، داشتن معتبرین دانشگاههای جهان و مهاجرت تمام نخبه گان عالم از جمله چینی ها و روس و اروپایی ها به این کشور، وجود سیستم دمکراسی پیشرفته و آزادهای مدنی حداقل تا یک قرن دیگر قدرت برتر دنیا خواهد بود. امرور بیشترین اختراعات و جابجایی مرزهای علم در امریکا اتفاق می افتد. تعداد اختراعات این کشور به تنهایی از تمام دنیا بیشتر است. چین هرچقدر از نظر اقتصادی پیشرفت کند سیستم بسته و عدم آزادی در آن کشور باعث می شود تا تمام سرمایه داران و نخبه های این کشور هم در نهایت به امریکا مهاجرت می کنند و سرمایه خود را به امریکا انتقال می دهند. در 5 سال گذشته حجم عظیمی از سرمایه از چین ب امریکا منتقل شده است
  • RO ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 1
    بله امریکای شیطانی رو به زوال است اما ایران اسلامی :)) از هر زمان دیگری قویتر است :)) فقط یک نگاه به وضع و دغدغه مردم این دو کشور نشان میدهد نیازی به گفتن چیزی نیست!!!!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      1 0
      جهان بینی تا نُک بینی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس