کد خبر 1253856
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
تورم نمایه

یک اقتصاددان درباره افزایش حقوق‌های اخیر گفت: این شیوه افزایش حقوق، خودش در طبل تورم می‌کوبد و تورم شش ماه آینده بسیار بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

به گزارش مشرق، دولت دوازدهم در اخرین روزهای کاری خود دست به اقدامات هزینه زایی زده است که می تواند کسری بودجه دولت را به شدت افزایش دهد. در صورتی که این اقدامات متوقف نشود، کشور در 6 ماه دوم سال با تورم بسیار بالایی مواجه خواهد شد. جوشقانی، کارشناس مسائل اقتصاد ایران در همین زمینه معتقد است: بودجه سال ۱۴۰۰ که توسط دولت به مجلس آورده شد و سپس در مجلس بسته شد، خودش کسری بودجه بسیار بالایی داشت. با این وجود دولت که این افزایش حقوق ها را در ماه های گذشته انجام داده است، متاسفانه این کسری بودجه خیلی بزرگتر هم شده است.

در ادامه گفت و گو با حسین جوشقانی اقتصاددان و استاد دانشگاه خاتم را می خوانید:

 در ماه های اخیر، برنامه های فراوانی در راستای افزایش حقوق و مزایای گروه های مختلف کارکنان دولت و بازنشستگان با موافقت سازمان برنامه و بودجه اجرایی شده و یا در آستانه اجراست. آیا دولت منابع کافی برای اجرای این موضوع دارد؟ تبعات این اقدام دولت که منجر به تشدید کسری بودجه می شود، چیست (بخصوص از لحاظ تورم)؟

جوشقانی: اولا ما خیلی خوشحال می ‌شویم که حقوق کارمندان، بازنشسته‌ ها و معلمان، اساتید دانشگاه و هیئت علمی افزایش پیدا کند. حالت ایده آل این است که حقوق ‌ها ۵ برابر شود. خود ما هم جزو مردم هستیم و کارمند هستیم. موضوع ناراحت کننده و نگران کننده این است که منابع این افزایش ‌ها حقوق ها مشخص نیست. البته علاوه بر نامشخص بودن منابع این افزایش دستمزدها، باید به کسری بودجه شدید دولت نیز اشاره کرد که در این صورت این کسری بودجه به شدت رشد خواهد داشت.

* افزایش حقوق عده ای خاص مصداق بارز بی عدالتی است

 یکی از نکاتی که باید در مساله افزایش حقوق ها به شدت مشهود است، نوع عملکرد دولت در اجرایی کردن این افزایش حقوق هاست. چرا برخی از گروه ها مورد توجه قرار گرفته و حقوق انها افزایش پیدا می کند؟

جوشقانی: متاسفانه اتفاقی که در این افزایش حقوق ها و همسان سازی ها رخ داده، افراد یا گروه هایی که صدای رساتری دارند و دسترسی بیشتری به مقامات بلندپایه دولتی دارند و یا به عبارتی، به سیاست گذاران نزدیک تر هستند، می توانند در این ماجرا شاهد افزایش حقوق باشند.

به عنوان بخشی از کارکنان دولت و یا بازنشسته‌ها و کسانی که به نحوی با بخش هایی از دولت ارتباط دارند، به واسطه دسترسی و صدای بلندی که دارند، می‌توانند از دولت چیزی دریافت کنند و حقوق‌های خودشان را افزایش دهند. ما حدود ۲۷ میلیون کارمند در کشور داریم.

در حال حاضر 70 هزار نفر اعضای هیئت علمی یا یک سری کارمندان خاص دولت که حدود یک الی دو میلیون نفر هستند، حقوقشان افزایش پیدا کرده است؛ بقیه این ۲۷ میلیون شاغلی که در کشور هستند را نمی توانیم حقوق آنها را افزایش دهیم.

این افراد جزو بخش خصوصی هستند و دسترسی به بودجه عمومی ندارند. این شیوه افزایش حقوق برای عده ای خاص و فقط برای کارمندان دولت، مصداق بارز بی عدالتی است.

 یعنی اگر این افزایش حقوق ها از منابعی به غیر از بودجه عمومی دولت تامین می شد، مشکلی ایجاد نمی کرد؟

جوشقانی: اگر این افرادی که حقوقشان افزایش پیدا کرده است از محل درآمد سازمان های خود آنها بود، ایرادی نداشت. فرض کنید یک شرکت خصوصی به سود دهی برسد و بخواهد حقوق کارمندان خود را افزایش دهد. این مساله اصلا اشکالی ندارد. خوب هم هست. برای کارمندان انگیزه ایجاد می‌کند.

ولی افراد یا گروه هایی که حقوق آنها وابسته به درآمدهای دولت و بودجه عمومی کشور است تا زمانی که درآمد دولت افزایش پیدا نکرده، منطقی نیست که حقوق این افراد و گروه ها نیز افزایش پیدا کند.

* فروش دارایی راه دولت برای جبران هزینه افزایش حقوق ها

دولت دوازدهم می گوید افزایش حقوق هایی که در این مدت اعمال کرده است، مطابق بندهای بودجه سال 1400 است. آیا بودجه امسال با این اعداد و ارقام بسته شده است؟

جوشقانی: بودجه سال ۱۴۰۰ که توسط دولت به مجلس آورده شد و سپس در مجلس بسته شد، خودش کسری بودجه بسیار بالایی داشت. با این وجود دولت که این افزایش حقوق ها را در ماه های گذشته انجام داده است، متاسفانه این کسری بودجه خیلی بزرگتر هم شده است. به عنوان مثال دولت در  بحث همسان سازی مستمری بازنشستگان محترم، می خواست از طریق فروش دارایی های خود، منابع این افزایش حقوق را ایجاد کند. در این زمینه چند مشکل وجود داشت.

اولا، این دارایی ‌ها در کوتاه مدت نقد شونده نبودند.

دوما، اگر هم دولت می توانست آنها را به فروش برساند، برای یک سال می‌توانست از طریق فروش دارایی، منابع مالی این افزایش حقوق را تامین کند.

سال های بعدی را چگونه می تواند این هزینه را جبران کند. با این کاری که دولت در روزهای آخر کاری خود انجام داده است، عملا انتظار خیلی بزرگی در افراد ایجاد می ‌شود، بدون اینکه منابع مالی برای آن در نظر گرفته باشند. این افزایش حقوق ها در نهایت تبدیل به فشاری می ‌شود که بار مالی زیادی بر روی بودجه می‌ آورد و دولت مجبور می‌ شود از بانک مرکزی استقراض کند.

این قرض گرفتن دولت از بانک مرکزی می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. البته این استقراض به هر نحوی باشد سبب ایجاد تورم می شود که این تورم و افزایش قیمت کالاها به ۸۰ میلیون نفر که در کشور زندگی می کنند، صدمه وارد می کند. به عبارت دیگر، برای اینکه جماعتی را که به ما دسترسی بیشتری دارند، خوشحال کنیم  که نهایتا تعداد آنها یک میلیون نفر می شود را خوشحال و راضی کنیم، دست در جیب ۸۰ میلیون نفر کرده ایم. این عین بی عدالتی و بی تدبیری است.

* دولت می خواهد نام نیک از خوب به جای بگذارد

 دولت چرا این افزایش حقوق ها و همسان سازی ها را در روزهای پایانی عمر خود انجام می دهد؟

جوشقانی: چیزی که باز خیلی ما را ناراحت و متاثر می‌کند این است که همه این‌ افزاش حقوق ها و همسان سازی حقوق ها در ماه‌ های پایانی دولت در حال رخ دادن است. دولتی که پرونده فعالیت ‌های انجام داده اش برای مردم مشخص است و نارضایتی که در مردم وجود دارد، را همه ما می ‌بینیم.

این سوال برای همه افراد جامعه و کارشناسان پیش می آید که چطور این همه سال که دولت فرصت داشته، این اقدام را انجام نداده است و هم اکنون که روزهای پایانی دولت است این اتفاقات می ‌افتد؟ این گمانه زنی را تقویت می ‌کند که برای ایجاد مقبولیت برای خودش می‌ خواهد این کار را انجام دهد که نام نیکی از خود در ذهن مردم به جای بگذارد. تا جایی که اطلاعات دارم در همین سه ماه ابتدایی سال، دولت ۵۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی تنخواه گرفته است.

همین الان درآمدهایی که دولت در قانون بودجه ادعا می ‌کرده که خواهد داشت تا بتواند هزینه‌ های همین سه ماه را پرداخت کند، وصول نشده و مجبور شده در این سه ماه ۵۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی تنخواه بگیرد، به این امید که در شهریور یا مهر بتواند بر گرداند.

اولا این امیدها خیلی واهی است و بدتر از آن شهریور قرار است دولت بعدی سر کار بیاید. حتی اگر درآمدهای دولت در آن زمان، وصول شود، باز هم به نظرم دولتی که قرار است بیاید، برای اینکه بتواند کاری انجام دهد باید اختیار بودجه‌ را داشته باشد ولی متاسفانه باید بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را صاف کند. به نظر می رسد دولت و مجلس با هم مسابقه گذاشته اند تا هر چقدر بیشتر دولت آینده را بدهکار کنند.

* افزایش تورم باعث کوچکتر شدن معیشت مردم می شود

 با اجرای این برنامه ها و با توجه به تورم ناشی از تشدید کسری بودجه، نهایتا قدرت خرید گروه های مختلف کارکنان دولت و بازنشستگان کاهش می یابد یا افزایش؟ به عبارت دیگر، به نظر شما این کاری که برای افزایش قدرت خرید می‌کند آیا با افزایش تورم قدرت خرید کمتر نمی‌شود؟

جوشقانی: چند مسئله متفاوت در حال رخ دادن است. یکی بحث تورم است. تورم را همه اقشار جامعه مشاهده می‌کنند و باعث می‌شود دستمزد حقیقی همه افراد شاغل در کشور کاهش پیدا کند. یعنی سبد خریدی که همه می‌توانستند داشته باشند، با وضعیت فعلی تورم الان کوچکتر شده است. این اتفاق برای همه جامعه می‌افتد. دولت اگر کاری می‌خواهد انجام دهد، نباید اجازه دهد، افزایش تورم باعث کوچکتر شدن سبد مصرفی همه مردم شود. اگر می‌توانستیم و بودجه دولت اجازه می داد، خیلی اتفاق خوبی است که حقوق همه را افزایش دهیم.

موضوعی که نگران کننده این مساله است که افزایش قدرت خریدی که دولت در حال اجرای آن است، عملا بخش خاصی از جامعه را متاثر می‌کند و روشی هم که دولت برای اجرای همین کار ناقص در پیش گرفته است، خودش باعث می ‌شود که در آینده قیمت ‌ها افزایش شدیدتری پیدا کند. به عبارت دیگر، این شیوه افزایش حقوق، خودش در طبل تورم می‌کوبد و تورم شش ماه آینده بسیار بیشتر از وضعیت فعلی خواهد بود. این یک حلقه باطلی است که در آن افتاده ایم و خود دولت است که می تواند کشور را از این شرایط خارج کند.

* افزایش حقوق عده ای، باعث اعتراض باقی قشرها می شود

 در این شرایط دولت باید چه اقدامی انجام دهد تا بتواند وضعیت فعلی را مدیریت کند و یا اثرات اقدامات دولت دوازدهم را تا حدودی کاهش دهد؟

جوشقانی: دولت در اولین گام باید با مردم صحبت کند و شرایطی که در آن هستیم را به مردم توضیح دهد. باید بگوید شرایط برای همه جامعه بحرانی است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد می توان امیدوار بود که تا حدودی انتظارات را مدیریت کرده است.

وقتی حقوق یک قشر یا گروه را افزایش می‌دهید، مشخص است بقیه گروه ها هم به ترتیب خواهان افزایش حقوق هستند. وقتی از هیئت علمی شروع می‌کنید و حقوق آنها را با پزشکان محترم همسان می‌کنید، مشخص است که معلمان مدارس هم می‌گویند چطور استاد دانشگاه که شاید خیلی تحصیلاتش از ما بیشتر نباشد در دانشگاهی نشسته و ماهی ۲۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، چرا ما باید حقوقمان ۴ میلیون تومان باشد؟ ما خدمتمان کمتر از آن‌ها نیست.

پس مجبور هستید حقوق آن‌ها را هم افزایش دهید؛ کارمندان دولت می‌گویند چه نشسته اید که معلمان ماهی ۱۵ میلیون تومان می‌گیرند و ما با ارباب رجوع صبح تا شب سر و کله می‌زنیم. چرا ما 3 میلیون تومان حقوق می‌گیریم. حقوق ما را هم افزایش دهید.

به جای اینکه انتظارات را مدیریت کنیم و و با مردم شفاف در مورد حقایق صحبت کنیم، به جای دولت در حال زیاد کردن انتظارات است و انتظارات را تحریک می کند. این موضوع دقیقا کاری است که نباید انجام شود. راهش این است که انتظارات کنترل شود.

* دولت اول منابع درامدی برای خود ایجاد کند بعد به سراغ ایجاد هزینه برود

 دولت آینده در قبال این همه هزینه های که پیش روی خود دارد، باید چه اقداماتی انجام دهد تا با کمترین آسیب به جامعه بتواند این مدل کارهای دولت دوازدهم را جبران کند؟

جوشقانی: دولت آینده هم که قرار است بیاید، اولا باید همین مساله انتظارات را مدیریت کند. بگوید خیلی علاقه دارم به کارمندان خودم حقوق بیشتری بدهم ولی به اندازه درآمدم باید اینکار را انجام دهم. اولا کارمندانی که کار مفید انجام نمی‌دهند را کم کند. وقتی دولت حجیم با تعداد کارمند بالا و هیئت علمی زیاد دارید، نمی‌توانید حقوقشان را به طور شایسته پرداخت کنید.

یعنی باید سایز دولت را کوچک کند. دوما دولت درآمدهای خود را زیاد کنید. مگر دولت نباید مالیات ستانی کند؟ باید هم مدیران دولتی و اساتید دانشگاه و کارمندان دولت حقوق خوب بگیرند. ولی به شرطی که از جامعه مالیات بگیرد.

وقتی دولت می‌گوید می‌خواهم مالیات بگیرم مردم هم می‌گویند اگر می‌خواهید مالیات بگیرید در ازای مالیات خدمات بدهید. آن وقت دولت پاسخگو می‌شود در مقابل مالیاتی که از مردم می‌گیرد. پس دولت باید به سمت مالیات ستانی برود و ظرفیت مالیات ستانی را بالا ببرد. ما الان فرار مالیاتی‌های زیادی داریم و قشر زیادی مالیات نمی‌دهند و باید یک اصلاح جدی در نظام مالیاتی خود انجام دهیم. این اصلاح باید در زمانی انجام شود که دولت در حال تغییر رویه در پرداخت یارانه‌هایی است که به کل جامعه پرداخت می کند. بسیاری از این یارانه ها که دولت در حال پرداخت آن است، هیچ لزومی ندارد. قبض برق یکی از بازیکنان سابق فوتبال که منتشر شد و خیلی در جامعه سر و صدا کرد، نمونه ای از همین یارانه ای است که بی دلیل پرداخت می کنیم.

برای یک فرد که قبض یک ماهش چهار میلیون تومان است، دولت ۱۰ میلیون تومان نیز یارانه پرداخت می‌کند. به جای اینکه دولت این هزینه‌های اشتباه و ناعادلانه را انجام دهد، باید این مبالغ را از افراد متمول بگیرد و با درامدی که کسب می‌کند حقوق کارمندان و حقوق اساتید دانشگاه و سایر اقشار را اضافه کند. پس دولت باید اول درآمد خود را افزایش دهد و بعد هزینه ایجاد کند. دولت اول هزینه ایجاد می‌کند و درآمدی هم برای آن ایجاد نمی‌کند. دقیقا این نقطه آغاز مشکلات دولت است.

* 60 درصد مستمری بگیران در سه دهک بالای درامدی جامعه هستند

بهترین راهکار برای افزایش خرید قدرت مردم از جمله گروه های مختلف کارکنان دولت و بازنشستگان چیست؟ افزایش حقوق یا کنترل تورم؟

جوشقانی: حقوق چیزی نیست که دولت بتواند آن را تعیین کند. حقوق یعنی مقداری که یک فرد تولید انجام می‌دهد. در بخش خصوصی یک نفر، یک فروشنده، کارمند، استاد دانشگاه و... یک ارزش افزوده ای ایجاد می‌کنند و بابت آن حقوق دریافت می کنند. حقوق هر فرد تابعی از ارزش افزوده ای است که آن فرد ایجاد می‌کند و دولت هیچ نقشی نمی‌تواند در تعیین حقوق داشته باشد.

دولت می‌تواند دستور بدهد، ولی این دستور خیلی کار نمی‌کند. کاری که دولت ابزار انجام آن را دارد و می‌تواند آن را کنترل کند، تورم است. قطعا باید به سمت کنترل و مهار تورم برود. این مساله را باید مستقل از اینکه چه اتفاقی برای حقوق و قدرت خرید مردم رخ می‌دهد، دولت حل کند. تمام توجهش را دولت باید روی کنترل تورم بگذارد. در صورتی که تورم کنترل و مهار شود، آنگاه بحث دستمزد و حقوق خودش درست می‌شود. نباید نگران آن باشیم. ممکن است در زمانی که دولت در حال انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور برای کنترل تورم است، بخش کوچکی از جامعه و حتی بخش بزرگی از جامعه در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار بگیرند

 در این شرایط دولت باید این بخش آسیب پذیر را شناسایی کند و فقط به همان افرادی که در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته اند کمک کند و آنها را دریابد. هم به آنها بیمه درمانی بدهد و هم بیمه بیکاری و هم یارانه نقدی.

یعنی به صورت همه جانبه دولت از آن‌ها حمایت کند. یعنی دولت باید از کسانی که در این شرایط ممکن است دچار مشکلات شوند، حمایت گسترده انجام دهد. الان نگاه کنید آیا همه اعضای هیئت علمی دانشگاه وضع اقتصادی شان خراب است که دولت به آن‌ها کمک می کند یا همه بازنشسته ‌های ما افراد نیازمند هستند؟

داده‌هایی که در پایگاه رفاه ایرانیان وزارت رفاه منتشر شده، نشان می دهد حدود ۶۰ درصد مستمری بگیران صندوق‌های کشوری در سه دهک بالای درامدی هستند هستند. یعنی ۷۰ درصد جامعه از این‌ افراد دریافتی کمتری دارد. ما حقوق این‌ها را زیاد کرده ایم و یک سری مستمری بگیران و بازنشسته‌های ما هستند که شرایط اقتصادی ضعیفی دارند. این دو را با هم یکی کرده ایم. بحث‌های حمایتی از اقشار ضعیف را با بحث‌های درآمدی و حقوقی یکی کرده ایم. در بحث حقوق باید هرکسی به اندازه استحقاقش حقوق بگیرد. هرکسی یک استحقاقی دارد. این استحقاق نیز بر اساس ارزش افزوده ای که تولید می‌کند یا زمانی که کار کرده و متناسب با آن مقداری که کار کرده و الان بازنشسته شده خواهد بود. آن طرف بحث‌های حمایتی است که ممکن است یک سری اقشاری در شرایط سخت اقتصادی قرار بگیرند. همان‌ها را شناسایی کنیم و به همان‌ها به اندازه ای که لازم است و در شان یک شهروند جمهوری اسلامی ایران است کمک کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    14 6
    پس کارمند بدبخت چی کار کند ؟ لطفا پول کارمند را به طلا و سکه بدهید تا تورم کمتر شود . اینکه آسانتر است .
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      3 2
      اینها اط شکم سیری یه چیز میگن. خدماتی ها و تعمیراتی ها درصد از قیمت محصول میگیرند، فقط کارمندان بیچاره شدند.
    • پیرمرد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      4 4
      اگه راست میگن به دلار بدن .به یورو.به دینار اصلا به افغانی یا لیر‌.اینا بهانه است که حق مردم و ندن تا جیب غارتگران پرتر بشه.تو کویت 9میلیون یارانه به قشر ضعیف دادن باعث تورم نشد.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      بحث اینه از پول بیت المال ۸۰ میلیون فقط دارن میدن به سه چهار میلیون ... پس چرا از پول نفت به من حقوق اداره کاری نمیدن؟
  • شریفی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    14 16
    شما چه استاد دانشگاه و کارشناسی هستی که بدون اطلاع از وضع موجود دریافتی باز نشستگان وبا نظر صرفا سیاسی اعلام نظر می کنید اصلا شما از دریافتی کارمندان و بازنشستگان خبر دارید ؟ فکر می کنید این قشر مبلغ دریافتی حقوقش مثل شخص جنابعالی بالاست؟ واقعا‌متاسفم با وجود اساتیدی مثل شما
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      20 8
      استاد حقوقش بین 5 الی 14 بسته به پست اجراییست (معاون و رئیس) نه بیشتر. اساتید عمدتا در خط فقرن. این بابا که شکمش سیره از منابع متفاوت میخوره. اساتید رو هم بدبخت کردن اینا.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    14 9
    یک زمانی یک بازاری سی روز ماه در مغازه از صبح تا شب کار میکرد و متناسب با زحمتش پول خوبی در می اورد اما الان یک بازاری یا کار ازاد نمیتونه شکم زن و بچه اش سیر کنه الان همه دوست دارندکارمند دولت باشند کمترین کار را بکنند بیشترین بهره رو از بیت المال ببرن.ملت هزینه رفاه برخی از کارکنان دولت رو با فقیرتر شدن میپردازند
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      4 0
      البته بدون تخصص
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      4 1
      جمع کن این چرت و پرتا رو، ده میلیون هم شد حقوق؟ یه جوری نوشتی انگار کارمند 200 میلیون حقوق ماهیانه میگیره
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      5 1
      عوضش کارمندا تنها قشرین مالیات میدن نه مثل بازاری ها که هم مالیات نمیدن و هم هرچی میشه کلی میکشن رو اجناس
  • ایرانی فهیم IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    12 2
    قربونت ، خداروشکر علت رو فهمیدی !!!!!!! بقیه اقتصاد اوکیه دیگه ؟!!!!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    15 4
    خخخخ...نابغه می خوای حقوق ها رو نصف کن تا شاید تورم نصف بشه...
  • ناصر IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    15 3
    حقوقها را افزایش ندهید ولی بجای آن قیمت مرغ وگوشت و برنج و بقیه اجناس را به قیمت سال ۹۹ بکنید دلار هم به زیر ۱۰۰۰۰ تومان برسانید کسی طالب افزایش نیست وقتی همه چیز بی صدا گران می شود شوینده ۴۵۰۰۰ تومان سال ۹۸ اکنون۱۱۰۰۰۰ تومان است لاستیک خودرو دوبرابر شده
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    15 3
    حقوق تامین اجتمایی زیاد نیس فقط لشگری وکشوری زیاده کارگر و تامیین اجتماعی حقوق شون کمه دربه درن
  • بابک IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    12 3
    من کارشناس اقتصادی نیستم ولی اینو خوب می دونم حقوق های امثال شما پنج برابر یه کارمند معمولیه و بالطبع شماها باعث تورم شدین ثانیا اگر دولت از منابع و عایدی عروش نفت و ...ماهیانه کمک غیر نقدی رایگان به کارمندان و بازنشستگان بدهد در کاهش تورم میتونه تاثیر بگذارد
  • محمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 3
    آقای اقتصادندان،حقوق چنددرصداضافه شدوآنهم یکباردرسال؟قیمت مایحتاج عمومی چنددفعه وچنددرصددرمجموع اضافه شده درسال؟این روزها نه نه قمرهم باآماروارقام ومستدل حرف میزندجای بسی تاسف است البته بدیهی است درصحنه ای که شماهااقتصاددانش باشیدوضعیت اقتصادی بهترازاین نمی شه،مثل شاگردتنبل های کلاس همیشه تنبلی راگردن این وآن نیندازید.۲۸
  • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 4
    چاپ اسکناس بدون پشتوانه باعث تورمه نه افزایش حقوق، این افزایشی که دولت بحقوق پرسنل خود اضافه می‌کند چیزی جز کاهش قدرت خرید این درماندگان نیست، بدلیل اینکه اگر این افزایش صورت نمی‌گرفت و نرخها نیز افزایش پیدا نمی‌کردند، حقوق بگیران توانمندی بیشتری برای خرید داشتند تا بعد از افزایش و توأمان بالا رفتن نرخها.
  • افشار IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    10 4
    آقای رئیسی رسما اعلام کردند حقوق ها باید متناسب با تورم افزایش یابد، با فقیر کردن جامعه موضوع تورم حل نمی شود. دلار ۲۷ هزار تومانی تورم ایجاد کرده نه چندر غاز افزایش حقوق کارمندان.
  • معلم ناامید IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 5
    حقوق اساتید دانشگاه و وزرا و وکلا و روئسا و...زیاد بشه تورم نداره فقط حقوق کارگر و معلم و بازنشست زیاد بشه تورم داره؟؟!!!
  • بازنشسته IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 4
    حرف مفت نزن......
  • علی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    8 3
    چه اقتصادنی هستی تو حتی حقوق ها بادرصد تورم بالا نرفت حتی میزانش گمتر بودحالا جرا اجناس اینقدر گرانشد
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 3
    آقای اقتصاددان ، صندوق های بازنشستگی پولی را که از افراد در طول خدمتشان کسر شده و به حساب این صندووق ها به اضافه تعهد دولت دراین زمینه واریز شده است را باز می گردانند، حقوق یعنی چه؟! .بازنشستگان سرمایه گذاری کرده اند و اینک حقشان را می خواهند. این که حاکمیت (دولت، مجلس و...) این پول ذخیره شده را در جاهای دیگر هزینه کرده یا به تعهداتشان عمل نکرده اند ، حاکمیت و صندوق ها باید پاسخگو باشند نه بازنشستگان. از اول انقلاب تاکنون تحت عنوان افزایش حقوق باز نشستگان ، مجلس مصوباتی داشته که غیر قانونی بوده است و دخالت در اختیارات هیات امنای صندوق بازنشستگان کرده است و هر ساله افزایشی کم تر از تورم برای آنان درنظر گرفته است تا جایی که امروز دیگر توان بازنشستگان ناتوان شده و کف گیرشان به ته دیگ خورده است و موجی درحال برپاشدن است که از خیزش از موسسات اعتباری سخت تر خواهد بود. لطفا افاضه فضل نفرمایید و موضوع با بازی تورم دوگانه افزایش حقوق یک قشر دربرابر اقشار نسازید، ما تنها حقشان را می خواهند.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 3
    سطح قیمت ها در جامعه بالا رفته است فقط حقوق کارمندان افزایش نداشته است و حقوق اعضای هیئت علمی و قضات افزایش چندین برابری داشته الان بایستی حقوق کارمندان متناسب با تورم افزایش داشته بتشو
  • کورش IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 3
    سلام شما اقتصاد خوانده هستی نه اقتصاد دان وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشن و نتونن خرید کنن فروشنده نمیتونه بفروشه تولید کننده هم نمیتونه تولید کنه اقتصاد هم نابود میشه
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    7 4
    این اقتصاد دانان می خواهند القاء کنند این هنر روحانی بود که می توانست نگذارد شما حقوق بگیران گدائی کنید آقای رئیسی را می خواهند فریب بدهند تا در تله اینها بیفتند و سرمایه اجتماعی بزرگ نظام یعنی خادمین (کارکنان و کارگران)را به نظام بد بین کنند. و بحران آفرینی کنند. آاقای اقتصادچی برو این دام برمرغ دگر نه که عنقا را بلند است آشیانه
  • . IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 3
    لابدشکمش ازمال حرام پره ک میگه افزایش خقوق تورم میاره.
  • حسن عبداللهی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 7
    حالا که قراره حقوق بازنشسته ها مثلا درست بشه ،هر کی به نظر خودش اظهارات کارشناسی میکنه.وچوب لای چرخ میذاره.ولی کسی با دزدها و عوضیها کاری نداره یا حقوق هیئت علمیها کسی کاری نداره.خدا به را راست هدایتتون بکنه.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 1
    و افزایش فقر باعث فساد عظمی و جنایتهای بسیار بالا می شود. بدبختا،این سطح حقوق داره با کف خاک برابری میکنه.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 0
    دوست محترم یک مشت بازنشسته فقیرودرمانده بافرزندان بزرگ روی سفره آن هاوحقوق بگیرکه درشرایط پیری وبیماری بسرمیبرندعامل تورم نیستند. عامل تورم ۲۵۰ هزار ابرمیلیاردر فقط درتهران بقیه نقاط کشوربماند. این هاعامل تورم وبدبختی ونکبت کشور هستند. نه یک مشت بازنشسته حقوق بگیر. خواهشا دیدتان رانسبت به مسائل کشور قوی تروکلان ترکنید!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    9 0
    خجالت نکشید بی حیاها! قیمت مواد غذایی، پوشاک، لوازم رو هشتصد برابر کنید. یه چندرغاز گدایی هم پرت کنید جلوی همه بلکه شاید چند روز گذران کنند. اینطور ورم مالی از جیب آقازاده ها سر درمیاره تا جیب عامه ملت.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 1
    کارمندی که با نصف سنوات فرد در حال بازنشستگی حقوق میگرفت پس ااز بازنشستگی فرد در حال بازنشستگی، حقوق همان کارمند به دو برابر حقوق بازنشسته فوق رسید آیا همسان سازی باعث تورم شد یا بی عدالتی های گذشته تورم ایجاد کرد.
  • احمد IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 1
    ازوقتی این اقتصاد نادانها نظریه صدمن بک غاز می دهند این اقتصاد درست نمی شود علت هم بررسی شود اقتصاد را روی کاغذ خوانده اندابن همه افسار گسیختگی گرانی نتیجه مشاوره کردن ونظریه پردازین این افراد است اینها مریضند ومی خواهند باعث نارضایتی قشر عظیمی از جامعه می شود زمانی که 15 میلیون خط فقر لست وهر روزگرانی بیشتر میشود این حرفها خجالت اور است .تورم .در دلار طلا .مسکن .دلالی ودزدی .و.....ایجاد می شود انشالله با امدن اقای رییسی ریشه این موارد خشکیده می شود واقتصاد به ریل انقلاب بر می گردد.ونظریه پردازانی مثل شما فقط با کارتئوری در دانشگاه مشاور بنگا ههای اقتصادی از درامد کلان برخوردار شوی واین دولت نیاز به نظرات شما ندارد وضع موجود حاصل نتیجه امثال شما می باشد فقط دولت به رهنمود های رهبری گوش کند وبا تولید .و....هم رونق ایجاد می شود وهم تورم کاهش می یابپ
  • هامون IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 1
    ما معلمان هنرستان رازی اردبیل دیوار به دیوار اموزشکده رازی اردبیل هستیم . دو نفر با سابقه و مدرک یکسان یکی اینور دیگری انور تفاوت حقوقی دو برابر دارند. این تعبیض نیست.
  • علی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 0
    خب حقوق نمایندگان مجلس وویژه خواران ونجومی بگیران وبعضی اراد خاص بی خاصیت!!!!!! راکم کنید. چه بسیار مفتخورهایی که حقوق های نجومی می گیرند وفایده ای هم برای کشور ندارند. اللهم عجل لولیک الفرج
  • نادر IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 1
    من اقتصاد دان به اون معنی که شما میگید نیستم ولی سالهاست که در محافل و مجالس مختلف راجع به کم کردن حقوق اضافه بگیران بجای افزایش حقوق بقیه بحث میکنم ما نباید برعکس عمل کنیم برای کنترل تورم باید حقوق ها کاهش یابد و اصلا بجز همسان سازی افزایشی نداشته باشیم.
  • سوسان IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 4
    4 میلیون کارمند بی کار برای غارت بیت المال مسابقه گذاشتند بانکهای دولتی خزانه خانوادگی کارمندان است و ارز 4500 رانت همیشگی برای ویژه خواران شده است پالایشگاهها و شرکت نفت میراث هفت نسل وکلا و ویزران است تورم مال گدا گشنه هاست
  • FR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    10 1
    چرا کارگر و بنایی که حقوق خودشان را بیش از ۵۰۰ هزار تومان در روز کرده اند تورم زا نیست حقوق کارمند مخصوصا معلم که یک میلیون بی ارزش در ماه افزایش پیدا می کند تورم زاست خجالت بکشید از این همه ناعدالتی . حرف ما با شما کنار پل صراط
  • رقیه IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 2
    چرا کسی بفکر کارگران کشور نیست!؟ زنده ماندن هرکشوری، وابسته به وجود کارگرانش میباشد، این کارگران هستند که جور یک ملت را میکشند، اگه این کارگران نباشند ان پزشک و یا استاد دانشگاه چه غلطی میتونند بکنند؟ آقای رییسی رییس جمهورمحترم: خواهشا به داد کارگران ایران برسید، الان درایران اسلامی کارگران کمترین حقوق و مزایا رو میگیرند، دولت بیشرف روحانی تا تونسته حقوق معلمان و کارمندان رو شدیدا افزایش داده و تقریبا همه معلمان و کارمندان دولت ماهانه حداقل حقوق دریافتی اشان با مزایا بیش از ۹میلیون تومانه؛ درحالیکه کارگران دربهترین حالت ماهانه ۴/۵میلیون تومن دریافتی دارند. آقای رییس جمهور رییسی گرامی: کارگران ایران چرا نبایستی از بودجه دولت منتفع گردند؛ مگرکارگران، شهروندان ایران بحساب نمیآن؟ چرا بایستی معلمان و کارمتدان از بودجه بیت المال برایشان حقوقشان پرداخت گردد ولی کارگران ریالی از بودجه بیت المال حقوق نگیرند و به آنان کمک نگردد. این یک تبعیض شدید و آشکار بین کارگران و معلمان و کارمتدان هستش.امیدواریم دردولت جدید شما، این تبعیض از بین برود و سرلوحه کارتان سیره نبوی(ص) قرار گیرد.
  • نیما US ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 3
    حقوق اساتید وزارت علوم بعد از همسان سازی به زور به ۱۳ میلیون میرسه که هنوز خیلی دانشگاهها پرداخت نکردن و همسان سازی افرایش حقوق نبود بلکه رفع تبعیض بود. از خدا بترسید اگر راست می گویید کارانه ی چند صد میلیونی اساتید علوم پزشکی و حقوق های شرکت نفت رو نقد کنید نهدحقوق ۱۳ میلیونی هیات علمی جوانی که تازه ۳۳ سالگی استخدام شده و نخبه ی کشور هست
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    درسته حق با شما حقوق همه را پایین و در یک سطح قرار بدید حتی روحانیون و نجومی بگیرها
  • علـی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 0
    آقا این یک واقیت هست! کاری به بقیه ندارم خودمو مثال میزنم که دریافتیم نسبت به سال قبل دوبرابر شد ولی با وجود شرایط مشابه سال قبل خودم از بابت اقساط و ...، این دوبرابر شدن هیچ تاثیری برام نداشت و با همون کسری مواجه بوده و هستم! از لس قیمت‌ها بی رویه افزایش یافت!!!!
  • حسین IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 1
    چه اساتیدی.... عجب اقتصاد دانی....، حقوق ثابت کارمند، معلم، بازنشسته دلیل اصلی تورم ماست ؟ مشرق جان هر سخن جایی و .......
  • نقی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 1
    وقتی امام خمینی گفت اقتصاد علم خر است، ناراحت می شدید، عزیزم این مقاله خودش یک نمونه از نتایج کار عالم اقتصاد است که کشف کرده با فقیر نگهداشتن طبقه پایین دست جامعه، نرخ تورم کشور درست خواهد شد! ؟ واقعا متاسفم.
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    بهترین کار به نسبت درصد کسری بودجه از حقوق کسانی که حداقل بگیر نیستند و حقوقهای نجومی دارند کم کنید و قرار نیست کارگر و کشاورز و کارگران ساختمانی که تولید کننده و ثروت آفرینان واقعی کشور هستند با تورم تاوان بدهند و تزریق پول و محرکهای اقتصادی هم فقط و فقط به زیر ساختهای کشور مثل ساخت آب شیرین کن ساخت نیروگاه برق ،نوسازی تاکسی و کامیون‌های فرسوده ،ساخت مسکن برای زوج‌های جوان ،اختصاص پیدا کنه .هم صنایع کوچک بدنبال خودش میکشه و هم اشتغالزایی افزایش میده و هم با تکمیل زیر ساختها هزینه ها ی مردم کاهش و اثر ضد تورمی داره
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 2
    واقعا درست گفتی ولی این مفت خورهایی که حقوقشون اضافه شده به شدت مقاومت میکنن وبعید می دونم رئیسی جلوشون مقاومت بکنه یعنی برای دلخوشی یه عده کارمند مفت خور بی عرضه دولتی کشور رو به فنا می دن الان حقوقها شون از سطح اکثر جامعه بالاتره خوشن چند وقت دیگه که تورم چند برابر شد همین جماعت مفت خور مدعی میشن چرا این کار رو کردید
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      خودتو خلاص کن از کینه. تو به کی داره میگی مفت خور؟؟؟؟؟ ؟ به افرادی که با بدبختی گذران می کنند؟ چون کارمندند؟؟؟ بد میبینی ها تو زندگیت!!!!!!! مواظب حرفات باش که آه اینهمه مردم پشت سرت قرار نگیره.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    اگر از همین امروز تا هشت سال آینده قیمت ها ثابت بمانند و حقوق ها پلکانی افزایش بیابند تازه شرایط معیشتی مردم میشود مانند هشت سال قبل.(کارشناس مردمی)
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    جناب اقتصاددان نادان اگر افزایش قیمت ها رو تو این سه سال با افزایش حقوق ها مقایسه کنی می بینی که حقوق نهایتا 2 برابر شده ولی متوسط قیمت ها تا 4 برابر افزایش داشته پس عقل نداشته خودت رو به کار بنداز و به دنبال دلیل دیگه ای برای تورم به جز افزایش حقوق ها باش جناب اقتصاد ندان
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    کشورهای دیگر حقوق بیکاریشان ده برابر حقوق کارمندان ماست خجالت بکشید حقوق را به دلار بدهید بگذارید ثابت باشد و هیچ افزایشی نداشته باشید
  • karim IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 0
    جناب جوشقانی، شما که تز افزایش تورم با افزایش حقوق بازنشستگان را میدهید چرا در مورد حقوقهای نجومی سازمانهای خاص و مدیران خاصتر و گران کردن اجناس توسط دولت سکوت کردید. چرا در خصوص بی مدیریتی، اصراف کاری و هزینه های سر و سام آور سازمانهایی مثل مجلس و نهاد ریاست جمهوری و دفاتر وزارتخانه های حرفی نمیزنید. چرا در خصوص هزینه های بی حساب شرکتهای دولتی که هیچ کنترل و نظارتی بر آنها نیست افاضاتی نمی فرمایید و ده ها موضوع دیگر که اگر دقیق بررسی و محاسبه گردند سر به فلک می کشند، فقط چشمت حقوق ناچیز زیر خط فقر بازنشستگان را دیده واقعا برای شماها باید تأسف خورد
  • فاطمه IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    حالا سنار حقوق ها رو اضافه کردین تمام بد بختی ها از این شده دزدی اختلاس عدم مدیریت وووووو باعث تورم نیست
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    اول تورم را با کنترل و کاهش قیمت ها پایین بیاورید بعد افزایش حقوق ها رو هم کم کنید همین الان من بازنشسته دیگه به خرید نان و ماست هم نمی‌رسم
  • US ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    پاداش ۵۰۰ میلیون تومانی مدیران بانک‌ها افزایش تورم نداره؟
  • عباس IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    باسلام حقوق رادرتمام دستگاهها ونهادها ی حقوق بگیر از بودجه کشور هماهنگ نمایید .وگرنه افزایش حقوق بخصوص حقوق بگیران بالا ازجمله کسانیکه درقانون خدمات کشوری مستثنی هستند باعث تورم میشود مگر زندگی آنها بابقیسه تفاوت دارد وافزایش همان استثنائات باعث تورم شده ومیشود
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    تا بحال فكر مي كردم دولت نمي فهمند اما الان فهميدم نصف ملت نفهم ترند چرا هيچكس نميفهمه هر چه حقوق بيشتر بشه بيشتر ضرر خواهيد كرد افزايش حقوق يعني تورم چاپ پول اضافي بيكاري اختلاس انحصار و در نهايت بقاي حكومت بيفكر و فقر ملت بدبخت بهتره بجاي افزايش حقوق براي ارزاني اعتراض كنيد .
  • BS IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    پول چاپ کردن و بنگاه داری کردن بانک ها تورم زا نیست،رسید به کارگر و کارمند بدبخت میشه تورم زا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس