کد خبر 1253394
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
تمام مرز های ایران و افغانستان فعال هستند

سخنگوی گمرک گفت: در خصوص تجارت ایران و افغانستان به دلیل اینکه خود محموله، تجار و کامیون های باربری هر سه افغان هستند، خود تجار تصمیم میگیرند که از مرز عبور کنند یا خیر.

به گزارش مشرق، سید روح الله لطیفی، در خصوص شرایط مرزهای ایران و افغانستان گفت: پس از تحولات افغانستان، یک یا دو روز برخی از مرزهای سه گانه ما با این کشور به دلیل نزدیکی درگیری‌ها تا بازگشت آرامش، مسدود شد. اما به دلیل اینکه این درگیری‌ها درداخل خاک افغانستان و خارج از قلمروی سرزمینی ما بود، طبق کنوانسیون‌ها و قوانین بین المللی، سازمان‌ها و ادارات ایرانی مستقر در مرز به فعالیت خود ادامه دادند و در این مدت مرزهای ایران و افغانستان باز بود.

بیشتر بخوانید:

اعزام ۸۰۰ نیروی دیگر روسی برای رزمایش مشترک در مرز افغانستان

وی افزود: در خصوص تجارت ایران و افغانستان به دلیل اینکه خود محموله، تجار و کامیون‌های حمل بار هر سه افغان هستند، خود تجار تصمیم می‌گیرند که از مرز عبور کنند یا خیر. بنابراین این امر به اراده تجار افغان بر می‌گردد و ما اگر اسناد کالاها کامل باشد به آن‌ها اجازه عبور از مرزهای خود را خواهیم داد.

وی ادامه داد: در همین زمان مبادلات در برخی از مرزها نه تنها نزولی نبود بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. برای نمونه ما در مرز ماهیرود در خراسان جنوبی افزایش تجارت چشم گیری را شاهد بودیم. بخشی از این افزایش تجارت به دلیل برخورد طرف مقابل و بخشی از آن به کم بودن درگیری‌ها در آن منطقه بر می‌گردد. نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر ۴۸ درصد کل تجارت دو کشور از طریق این مرز صورت می‌گیرد که در گذشته این عدد حدود ۳۰ درصد بوده است.

لطیفی افزود: اما شرایط در مرز دوغارون در خراسان رضوی متفاوت رقم خورد و به دلیل نگرانی تجار از درگیری‌های هرات، میزان تجارت در روزهای اخیر حدود ۵۰ درصد کاهش یافت. اما با این وجود در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون ورودی و خروجی را از همین مرز به صورت روزانه شاهد هستیم.

لطیفی با اشاره به مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها مرزی که دولت مرکزی افغانستان در آن مستقر است گفت: در این مرز هم به دلیل درگیری‌های مناطق اطراف نیمروز، شاهد کاهش حجم تجارت بوده ایم.

سخنگوی گمرک افزود: با وجود اینکه بازارچه‌های مرزی ما با افغانستان در گمشاد در مدت زیادی تعطیل یا نیمه تعطیل بود اما اکنون در حال فعالیت بوده و روزانه حدود ۵۰ دستگاه کامیون صادرات از این منطقه در حال انجام است.

لطیفی ضمن اشاره به میزان تجارت ۴ ماهه با افغانستان گفت: در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰، یک میلیون و۸۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار به افغانستان صادر شد که با وجود تحولات داخلی در این کشور، افغانستان همچنان پنجمین مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بعد از چین، عراق، امارات و ترکیه است که در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل با وجود کاهش ۱۵ درصدی در وزن شاهد افزایش دو درصدی ارزش صادراتی به این کشور بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس