DF-41

در ادامه توسعه توان موشکی کشور چین، ارتش این کشور دست به توسعه قابل توجه سیلوهای موشکی برای پرتاب موشک‌های قاره پیما زده و حداقل ۲۳۰ سیلوی جدید را برای موشک‌های قاره‌پیمای DF-۴۱ توسعه داده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رفتن به زیر زمین یکی از تاکتیکهای بسیار قدیمی اما متداول در تاریخ هماوردهای نظامی به حساب می آید و از آن سده ها قبل، زمانی که یک نیروی نظامی می خواست از چشم دشمن خود پنهان مانده یا از آتش حملات او در امان باشد، داشتن تونل ها و سنگرهای زیر زمینی را انتخاب می کرد که همچنان برای ایجاد یک سد دفاعی پیشنهاد می شود. در حال حاضر چندین کشور قدرتمند جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران جزو استفاده کنندگان از این روش با فناوری ها و تاکتیک های جدید هستند. از زمان رونمایی شهرها و سیلوهای موشکی توسط سپاه و ارتش، این سوال مطرح بود که چنین تاکتیکی تا چه حد می تواند مثمر ثمر باشد تا اینکه اخیرا تصاویر جدید ماهواره ای نشان داد که این روش نه تنها قدیمی نشده بلکه همچنان نیز یک گزینه پر طرفدار در میان برخی از بزرگترین قدرتهای موشکی جهان به حساب می آید.

بیشتر بخوانید:

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ رونمایی از «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن+عکس

از سیلو تا شهر؛ سپاه چهارمین قدرت موشکهای زیرزمینی جهان شد +عکس

اولین کارها در حوزه سنگرها و تاسیسات دفاعی زیر زمینی در تاریخ معاصر کشور ما، در دوره جنگ تحمیلی شکل گرفت. از بحث نیاز به پناهگاه ها در شهرهای مختلف برای مقابله با حملات هوایی و موشکی تا بیمارستان های صحرایی زیر زمینی در نزدیکی خطوط مقدم و حتی در چندین مورد مسیرهای زیر زمینی که زیر پای نیروهای عراقی کشیده و باعث غافلگیری آنها شد. با وارد شدن موشک و توان بالستیک و کروز به سازمان رزم نیروهای مسلح کشور ، بحث احداث مکان هایی برای توسعه، نگهداری و آماده سازی این سامانه ها نیز مطرح شد. یک نکته مهم در داشتن یک توان موشکی مناسب، بحث ایجاد توان پنهانکاری و غافلگیری در زمینه محل نگهداری و پرتاب این موشک ها است. بر اساس همین استراتژی و نیازمندی، به روایتی از همان سالهای پایانی جنگ توسعه سنگرها و تونل های زیر زمینی در نقاط مختلف کشور برای قوای موشکی آغاز شد.

در سال ۱۳۹۰ و همزمان با اجرای رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) ۶ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که برای اولین بار، از سیلوهای پرتاب موشک ایرانی رونمایی شد. این مسئله که در زمان خود بازتاب های بسیار گسترده ای در سطح جهان داشت نشان داد که در سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی، سپاه به دنبال توسعه تاسیسات زیر زمینی خود بوده اما نکته جالب در خصوص این مسئله این بود که در همان زمان برخی منابع اعلام کردند که ایران از حدود ۱۵ سال قبل از آن یعنی حدود سال ۱۳۷۵ شمسی به این توانایی دست پیدا کرده است.

ارتش چین هم سراغ تاکتیک هوافضای سپاه برای توسعه «سیلوهای موشکی» رفت/ قدرت‌نمایی اژدهای زرد با رونمایی از ۲۳۰ سکوی پرتاب زیرزمینی +عکس ماهواره‌ای

نمایی از سیلوی پرتاب موشک سپاه مربوط به رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۶

اما مشخصا در تمام این سالها، نیروی هوافضای سپاه صرفا به دنبال توسعه سیلوهای موشکی نبود. در مهر ماه سال ۱۳۹۴ مفهوم جدیدی در ادبیات نظامی ایران به عنوان شهرهای موشکی وارد شد. شهرهای موشکی شامل تاسیسات کامل نگهداری ، تعمیر ، اسمبل و آماده سازی موشک های بالستیک نیروهای هوافضای سپاه هستند که در برخی از موارد در عمق ۵۰۰ متری زیر زمین احداث شده اند. برخی از این شهرهای موشکی دارای سیلوهای پرتاب و برخی نیز مجهز به سیستم های حامل متحرک موشکی هستند که عملیات آماده سازی موشک در آنها انجام شده و موشک برای پرتاب از آنها خارج می شود.

ارتش چین هم سراغ تاکتیک هوافضای سپاه برای توسعه «سیلوهای موشکی» رفت/ قدرت‌نمایی اژدهای زرد با رونمایی از ۲۳۰ سکوی پرتاب زیرزمینی +عکس ماهواره‌ای

نمایی مربوط به یکی از شهرهای موشکی سپاه - پرتاب گرهای متحرک در یک طرف و موشک های انبار شده در طرف دیگر

گستره وسیع سرزمین ایران و سالها تلاش و سازندگی در این بخش باعث شده تا بسیاری از کارشناسان خارجی نیز به این مسئله اعتراف کنند که اصولا یکی از مشکلات بزرگ در وضعیت هر گونه رویارویی نظامی با ایران بحث همین سیلوها ، شهرها و پرتابگرهای متحرک موشکی است که در هر نقطه ای از ایران ممکن است ساخته شده و ناگهان چندین موشک از آن شلیک شود. در عین حال در سالهای اخیر نمونه های این شهرهای موشکی برای واحد نیروی دریایی سپاه نیز در سواحل جنوبی کشور توسعه پیدا کرده و انواع شناورها و یگان های موشکی در این پناهگاه های مستحکم زیر زمینی حضور دارند.

البته این مسئله و توانایی های کشور در حوزه ساخت پناهگاه های زیر زمینی در بخش های دیگر مثل برنامه صلح آمیز اتمی نیز به کمک آمده است. بعد از تهدیدات فراوان دشمنانی همانند رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا برای حمله به برنامه کاملا شفاف و نظارت شده کشور ما، بخشی از تاسیسات حساس به زیر زمین منتقل شدند و تا حد زیاد از گزند حملات موشکی و هوایی دور ماندند.

چین ؛ همه چیز به زیر زمین می رود

اما همانطور که اشاره شد، در کنار جمهوری اسلامی، قدرت های دیگر موشکی نیز وارد توسعه سیلوها و شهرهای موشکی شده اند که روسیه، از قدیمی ترین آنهاست. اما اکنون مشخص شده که در کشور چین که در آنجا نیز تونل سازی و ساخت حتی شهرهای بزرگ در زیر زمین سابقه ای تاریخی دارد، اقدامات و برنامه های مهمی در حال اجراست. بعد از وقوع انقلاب کمونیستی و تشکیل جمهوری خلق چین، این کشور دارای مشکلات گسترده با آمریکا بود و یکی از گزینه های چین برای دفاع از تاسیسات حیاتی خود، توسعه حجم قابل توجهی از تاسیسات و تجهیزات زیر زمینی بوده است. از شهر زیر زمینی پکن تا تاسیسات انرژی، انبارهای کالاهای استراتژیک تا سیستم های کنترل راکتورهای هسته ای و دیگر نیروگاه ها تا پایگاه های هوایی و البته واحدهای موشکی این کشور در زیر زمینی صاحب جا و مکانی شدند.

واحدهای موشکی ارتش چین در چند دهه اخیر و در راستای برنامه بزرگ مدرن سازی ارتش این کشور به سمت توسعه توان موشکی خود رفتند که یکی از ارکان این برنامه توسعه، ساخت حجم زیادی از تونل ها و سیلوهای پرتاب موشک بوده است. در این تونل های بزرگ و طولانی که در سرتاسر سرزمین چین توسعه پیدا کرده اند چینی ها بحث نگهداری و آماده سازی موشک های خود را انجام می دهند.

تا همین چند ماه اخیر تصور بسیاری از کارشناسان بر این بود که چین بر اساس اعلام سیاست همیشگی خود در حوزه سلاح های هسته ای، دارای یک زرادخانه تقریبا کوچک هسته ای بوده و هیچ گاه نیز آغاز کننده استفاده از این تسلیحات نخواهد بود. اما از اوایل تیر ماه سال جاری بود که منتشر شدن تصاویر ماهواره ای روایتی بسیار متفاوت را از توان موشکی چین به نمایش گذاشت و تصویر ماهواره ای نشان دهنده چیزی در حدود ۱۱۹  یا ۱۲۰ سیلوی پرتاب موشک در منطقه یومن در استان گانسو در شمال کشور چین است. این منطقه بیابانی در نزدیکی سایت قدیمی آزمایش تسلیحات هسته ای چین بوده و کارشناسان اعتقاد دارند که این سیلوها برای نگهداری و پرتاب موشک های سری دی اف ۴۱ توسعه پیدا کرده اند.

ارتش چین هم سراغ تاکتیک هوافضای سپاه برای توسعه «سیلوهای موشکی» رفت/ قدرت‌نمایی اژدهای زرد با رونمایی از ۲۳۰ سکوی پرتاب زیرزمینی +عکس ماهواره‌ای

پوشش مخصوص بر روی دهانه سیلوی موشک در منطقه منطقه یومن در استان گانسو چین

ارتش چین هم سراغ تاکتیک هوافضای سپاه برای توسعه «سیلوهای موشکی» رفت/ قدرت‌نمایی اژدهای زرد با رونمایی از ۲۳۰ سکوی پرتاب زیرزمینی +عکس ماهواره‌ای

نمای مشخص از یک سیلوی در حال ساخت موشکی در منطقه منطقه یومن در استان گانسو چین

قبل از این که به این موشک بپردازیم باید گفت که این مسئله انتهای شگفتی ها در خصوص موشک های چینی نبود. در حدود هفته پیش نیز یک مجموعه جدید از سیلوهای جدید موشکی این بار در منطقه هامی در استان سین کیانگ چین رصد شده که شامل ۱۱۰ سیلوی جدید است و برآوردها نشان می دهد بخش قابل توجهی از آنها نیز برای جای دادن موشک های بالستیک قاره پیمای سری دی اف ۴۱ است که با این حساب چیزی در حدود ۲۳۰ سیلوی جدید موشکی در چین در مراحل مختلف ساخت و آماده سازی است. پیش از این بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که کشور چین چیزی کمتر از ۵۰ سیلوی زیرزمینی پرتاب موشک در اختیار دارد که از آنها برای شلیک موشک های سوخت مایع سری DF-۵ استفاده می کند.

ارتش چین هم سراغ تاکتیک هوافضای سپاه برای توسعه «سیلوهای موشکی» رفت/ قدرت‌نمایی اژدهای زرد با رونمایی از ۲۳۰ سکوی پرتاب زیرزمینی +عکس ماهواره‌ای

سیلوها با پوشش مخصوص و تاسیسات مربوط به ساخت آنها در منطقه هامی در استان سین کیانگ

موشک های سری DF-۴۱ از سوخت جامد بهره برده و علاوه بر سیلوهای زیرزمینی می توانند از روی پرتابگرهای متحرک نیز شلیک شوند. این موشک ها بردی در حدود ۱۴ هزار کیلومتر داشته و بسته به نوع ماموریت می توانند تا ۱۲ سر جنگی هسته ای را با خود حمل کنند. این موشک ها در ابتدا به صورت متحرک و نصب شده بر روی حامل های متحرک دیده شده بودند و حالا به نظر می رسد که مدل سیلو پرتاب آنها نیز آماده شده است.

ارتش چین هم سراغ تاکتیک هوافضای سپاه برای توسعه «سیلوهای موشکی» رفت/ قدرت‌نمایی اژدهای زرد با رونمایی از ۲۳۰ سکوی پرتاب زیرزمینی +عکس ماهواره‌ای

موشک بالستیک DF-۴۱ بر روی پرتابگر متحرک در رژه ارتش چین

دو برداشت از این حرکت چین وجود دارد یکی بر این اساس است که چین به دنبال تغییر سیاست های کلی خود در حوزه نظامی است و به دلیل رویکردهای نامناسب آمریکا، به سمت یک نوع برخورد تهاجمی تر سوق پیدا خواهد کرد و برداشت دیگر اینکه مقامات چینی احساس کرده اند به زودی ناچار خواهد شد در مذاکرات محدودیت و کاهش تسلیحاتی بین قدرت های بزرگ وارد شود و از همین الان به دنبال برگ های برنده بیشتری برای این مذاکرات هستند. در هر صورت، هر آنچه که هدف چینی ها از این اقدام جدید و توسعه شهرها و سیلوهای زیرزمینی باشد، باید گفت که ساخت و سازهای جدید نشان می دهد که استراتژی نیروهای مسلح کشورمان بویژه نیروی هوافضای سپاه در حرکت به سمت تاسیسات زیر زمینی و سیلوهای موشکی، نه تنها یک ابتکار قدیمی نبوده بلکه یک مسئله و تاکتیک همچنان راهبردی و مهم به حساب می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    منطق خیالپردازان ماله کش: موشک های ما که 2 هزار کیلومتر برد دارد و از هر 10 تا 5 تایش خطا می رود خطرناک است اما کروز ها و بالستیک ها دقیق دشمن که به کلاهک هسته ای هم مجهز است هیچ خطری ندارد!! هیچ خطری!! کلاهک های هسته و موشک های قاره پیمای صهیونیست ها هیچ خطری ندارد!!
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      72 20
      باشه ، حرف تو کاملا صحیحه !!!؛ فقط یه چیز دیگه هم صحیحه ، و آن اینکه نیروهای نظامی اربابت به خودشون پوشک میبندند بعد ... ، اما از این ور بچه ها شناسنامشون رو دست کاری میکردن که برن جبهه ، راستی یه چیز دیگه هم صحیحه و آن اینکه یه دونه قایق موتوری سپاه ، نیروهای انگلیسی رو کت بسته میاره تحویل میده . و دها نمونه دیگر تووی تمام این نمونه ها دشمن کلاهک هسته ای داشته ... راستی به اربابات یه چیز دیگر رو بگو و آن اینکه صحبتهای رهبر انقلاب رو که نزدیک به ده سال پیش گفتن ، مرور کنن و آن اینکه : با هر چیزی بزنید متناظر با آن جواب میدیم
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      25 7
      فقط چندتا شن طبس انقلاب امام برا اول و آخر بمب و موشک اربابت کافیه تا برسه به بسیجی‌های جان برکف
    • ... IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      21 9
      اولا اگر بقیه کشورها توی تحریم هایی قرار داشتن که ما داشتیم الان محو شده بودن. دوما پس چرا تو قضیه عین الاسد که اربابت آمریکا در آماده باش کامل هم بود نتونست جلوی موشک های ایران و بگیره؟!!؟؟. سوما مگه ما نبودیم که بهترین پهپاد جهان و که متعلق به آمریکا بود مورد هدف قرار بدیم؟!!!!. چهارما مگه ما نبودیم که نفتکش انگلیسی و گرفتیم پس چرا اون موقع موشک هاشون نیومد؟؟!!!. پنجما مگه فرمانده آمریکایی نبود که گفت ایران قدرت برتر هوایی منطقه هست. کماندو هاشونم که دیدیم چطور گریه میکردن.حداقل قدرت اسرایی و به رخ ما نکش که جزء کودک کشی چیزی بلد نیست و جلوی غزه کم آورد و تو جنگ ۳۳ روزه هم که رسماً داشت نابود میشد. ما همون هایی هستیم که هشت سال با دست های خالی جلوی جهان ایستادیم و حتی یک وجب هم از خاکمون رو به هیچ کشوری ندادیم. مطمئنن باش اگر اربابت قدرت جمله داشت یک لحظه هم درنگ نمی‌کرد.
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      26 7
      منطق وطن‌فروشان بی‌غیرت: ما فقط میتونیم آبگوشت بزباش درست کنیم
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      20 3
      تووامثال توخیال پردازین که عشق به آمریکا دیونتون کرده بخاطر همین نه چیزی میبینید نه میشنوید حتی دلتون نمیخاد پیشرفت کشورتون رو بپذریددرود برنیروهای مسلح بویژه سپاه عزیزمون،،وخداجاهلان راازخواب غفلت بیدارکنه
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      8 8
      بعضي ها متوجه نشدند كه شما چه گفتيد و منفي زدند!!!جالبه چه خواننده هاي بي دقتي!!!!!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      10 3
      آدمهایی مثل جنابعالی ازایام قدیم هم بوده اند دل دوستان و خودی‌ها را خالی می کنند ودشمن را خیلی گنده تر از آن چیزی که هست معرفی می کنند این نکته راهم اضافه کن که این سامانه ها ی آمریکایی وغربی با آن زرق و برق چطور در سوریه ویمن وعراق مثل خر در باتلاق گیر کردند ودرمقابل روس‌ها ایرانی‌ها دماراز روزگار آمریکایی‌ها وغربی ها و متحدانش در آوردند و برنامه های خطرناک آمریکا و اسراییل و اروپاومتحدین عرب را برای سرنگونی اسد با آن مخارج باور نکردنی ۳۰تریلیون دلاری آنها را بر هم زدند واین عقده ای کشنده برای آمریکا و اروپا ومرتجعین عرب شده که نمی توانند این شکست فضاحت بار را تحمل کنندودران سوی دیگر تمام موشکهای پیشرفته هواپیماهای اسراییلی را سوریها درهوا به وسیله سامانه های هوایی روس منهدم می کنند آمریکا که هیچ ،بابای آمریکا هم از ایران هراس دارند .اینها ازهیچ جنایتی فروگذار نیستند مگر اینکه نتوانند .دیگر جبر تاریخ وسرنوشت به دست اسلام مقاوم و پیشرفته دارد رقم می خورد واین تفاله های وارفته آمریکایی وسرمایه داری غرب درحال اضمحلال. ونابودی هستند.اینها خودشان با دست خودشان دارند طناب دار را به گردن خودشان می اندازند.منطق و حقیقت همیشه پیروز است هر چندطرفدار آن بسیار کم باشدوسفسطه گروجاهل بی قانون ومنطق اگر چه پیروز ظاهر هم شود همیشه سرشکسته وشکست خورده است.
    • ایران عزیزم IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      13 4
      ای ترسو بزدل ماامریکا راهم باموشک زدیم پهپادزدیم نیروهاشواسیرکردی هیچ غلطی نکردمن بادزدهای کشورم مخالفم اما اما دست سربازان دلاورکشورم میبوسم
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      5 5
      حرف شما کاملا صحیح و منطقی هست حرفای این کامنت گذار به شما هم علمی و واقعی نیست همین افراد بودند که در طول تاریخ با بی خردی کشور رو درگیر قدرت های بزرگ می‌کردند و جز خرابی و ویرانی چیزی نصیب ما نمیشد .. اینا فکر میکنن جنگ فقط دو روز هست که چند تا موشک بزنیم و اونا هم بترسن و ترک جنگ کنن .. من به تولیدات نظامی کشورم افتخار میکنم و وطنمو دوست دارم اما جنگ کردن اقتصاد و لجستیک و پشتیبانی می‌خواهد درگیر شدن با آمریکا یعنی شما با ناتو جنگ خواهید کرد آیا واقعا قدرتی در جهان هست که بتواند در برابر ۳۰ کشور عضو ناتو مقابله کند ؟ چرا کشور مظلوم مارو که هزار تا مشکل داره الکی بسمت جنگ میبرن ... آمریکا کشور منفوری هست و منم متنفرم از این کشور ..اما دست‌کم گرفتن دشمن خطایی مهلک هست .. واقعیت رو باید قبول کرد هر چند تلخ ...
    • شاکی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 1
      دقیقا مشخصه که فقط دنبال گرفتن ویزایی . با این حد از ارق ملی و وطن پرستی . اونجا هم که بری یا ظرفشویی یا گارسن بار .
    • FR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 0
      این اعداد و ارقام رو از کجا در آوردی که حالا داری به بقیه میگی ماله کش؟؟ خوبه ماهم بهت بگیم آلبانی نشین؟؟ این اعداد و ارقام رو از کجا گیر آوردی؟؟ در مورد کارایی موشک های کروز ایرانی برو از اربابان سعودی خودت بپرس دوسال پیش همین کروز های ایرانی چه بلایی سر تاسیسات آرامکو آوردند. عربستان که تا قبل از اون ماجرا برای ایران عربده می کشید چجوری بعد از اون ماجرا رفتارش با ایران شبیه یه پیشی ملوس شد.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      چی میگی برا خودت چی خواست جنگ بره الکی جو میدی اه دو دوره با همین مسخره بازیا رای کسب کردزد
    • رحمت عیدی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      3 0
      پادوی رسانه ای پنجاه دلاری بیچاره ایا کسی گفت که موشکهای بالستیک و کروز آمریکا و اسقاطیل خطرناک نیست؟! فازت چیه ساقیت کیه؟ حرف اینه که اربابان آمریکایی اسقاطیلی تو فرصت نمیکنن از موشکهای خطرناکشون استفاده کنن تازه فرصت کنن جرات نمیکنن یه چیزی مثل عین الاسد و تاجی که همه دیدند، حالا اگه میخای پنجاه دلار رو حلال کنی با حاشیه و چرت و پرت اون یه داستان دیگست اما بدون چیزایی که نجس اند هیچ رقمه حلال نمیشن مثل همون پنجاه دلار اُجرت وطن فروشی حتی اگه خودتو جِر بدی لااقل دوتا کلمه منطقی بگو
    • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      3 0
      آقای بیسواد از چیزی که سوادشان نداری صحبت نکن ما الان موشکهای سرامیکی تولید می کنیم که تالان اصلا ازآنها استفاده نکردیم سرعتشان بالای ۳۲ماه است هروقت فهمیدی ماه چه هست ویا موشک سرامیکی چیست آن موقع نظر بده
    • افشین IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 0
      بابا چرا دقت نمی کنید.مگه علامت تعجب رو نمی بینید.بی خوديذبه این بابا حمله میکنید.داره طعنه میزنه.دقیقا منظورش برعکس هست.
    • ناشناس IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      3 0
      آمریکا هیچ شانسی در جنگ زمینی ندارد، هر جا که جنگ زمینی داشته با خواری وخفت فرار کرده، نمونش تحقیر گریختن از مقابل طالبان و رها کردن مزدورانش مثل اشرف غنی است.
    • abas IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      4 1
      سلام آلبانیایی...کجات سوخته خدایی
    • ail IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      خوبه کاسه لیسی اربابت را بکن شاید با وطن فروشی و کوچیک جلوه دادن قدرت نظامی سر زمینت دل اربابانت شاد بشه و یه چیزی بندازن تو کاست . چقدر آدم باید بی شرافت باشه که دشمنا بزرگ جلوه بده و وطن شا خوار و ذلیل کنه. شما دیگه چی هستید.
    • سروش IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      دیر اومدی زود میخوای بری! اولا غلط کردی اطلاعات غلط می دی ، ثانیا سرعت رشد تکنولوژی ما اونقدر زیاد هست که اربابان آمریکایی و اسراییلی ات رو آورده پای میز مذاکره، ثالثا این ادبیات رو قبلا ظریف بکار برده که اونها با یک بمب می تونن تمام امکانات دفاعی ما رو از کار بیاندازند بعدا فرمودند اشتباه کردم، پس لطفا شمام خفه شو.
  • مهدی IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    23 7
    هرجا که حرف از اقتدار و نقاط قوت ایران هست مربوط به خودکفاییش هرجا که نقطه ضعفش حرف از وابستگی و مذاکره هست
  • ی IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    18 4
    سیلوی موشک طرح آلمان نازی بوده ، تمام کشور های اتمی هم این سیلوها رو قبل از انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران در اوج جنگ سرد داشتند
    • حسین IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      6 4
      درسته داش ولی الان فرانسه نداره آلمان نیاز به بازسازی داره سیلو هاش الان ایران جزو ۱۰ کشور دارندس ایان افتخار نیست؟؟
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      6 6
      تو از اون آدمایی هستی که الان فکر میکنی خودت هم برای دستشویی رفتن به مامانت نیاز داری! اگر عقل داری، قرار نیست که هرچی تو تاریخ علم اتفاق افتاده ربطش بدی به اونور دیوار برلین، اینورش هم آدمایی به دارازای تاریخ زندگی میکنن و همه علوم اونطرف دیوار سرقت از اینطرف دیوار بوده. شیرفهم شد؟
  • افشین IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    12 11
    خدا کنه هر،زمان که رهبری صلاح بدونن ما هم موشک قاره پیما بسازیم در حد و توان رسیدن به خاک آمریکا.با کلاهک سنگین.اینجوری از شر این شیطان خبیث کاملا در امان خواهیم بود.
    • داچی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      3 4
      قاره پیما هم ساختیم هسته ای هم داریم درگوشی گفتم به کسی نگو.
    • Mohamad IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 3
      همین الان هم در حال ارتقا برد موشک هست شما شک نکن قرار نیست به همین دوهزار کیلومتر اکتفا بشه شک نکن دارن ارتقا میدن
    • افشین IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      خدا کنه.اینکه توانش هست شکی نیست.ولی اینکه مجوزی براش صادر بشه مهمه..البته هر چی رهبری صلاح بدونن باید همون بشه ولی این جزو خواسته من هست.نباید خاک دشمن از دسترس خارج باشه.
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    11 17
    سپاه جلوتر اززمانه اینو همه دنیا میفهمن و بروی خود نمیارن درود بر نیروهای عزیزمسلح ایران و سپاه اسلام
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    9 8
    چینی ها چون در حالت خطر چنگ نظامی نیستندو نیاز به اعلام پیشرفت برای بازدارندگی نیستند بسیاری از پیشرفت های نظامی خود را اعلام نمیکنند ولی ما نیازداشتیم به دشمن بفهمانیم لقمه اسانی نیستیم و از گلو و حنجره تا قلبت را میشکافیم. پس فکر حمله نظامی را از سر خارج کن. و نتیجه اش هم همین است انها با جنگ فرهنگی و اقتصادی و عملیات روانی به جنگ امدند و متاسفانه در ان جبهه ها مشکل داریم
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 2
      آفرین،چه خوب گفتی واقعا ما تو جبهه فرهنگی مشکل داریم، در واقع کفار و غرب به ما نمیتونن آسیب بزنن ولی منافقان داخلی چرا، اللهم عجل لولیک الفرج
    • رضا IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 2
      کاملا درسته اما برای رسیدگی به این مهم نباید از ابزارهای خرافه فکنانه و تندروی و افراطگرایانه استفاده کنیم .. آداب و فرهنگ و ریشه های تمدن یک ایرانی نه غربی و نه شرقی و نه عربی ست ... تمدنی بیش از 2500سال ... کشوری که خودباید مهد فرهنگ باشد و الگویی برای جهانیان در حال الگو برداری غرب و شرق و عرب هستند... جمهوری مردمی و اسلامی ایرانی ... نه جمهوری احزاب حکومت اسلامی ایران ... ووووو قدرت و ثروت و فرهنگ و اصالت و تمدن باید در دست ملت ایران باشند و مسئولین و حاکمان بر مردم تکیه بزنند و از حمایت مردم اینچنین برخوردار باشند ... هرچند خود دانید . ایران رومیشه ظرف چهارسال متحول کرد اما نمیخواند .
  • کیوان IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 3
    احسنت
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 2
    برای فلج کردن تمام موشکها ورادارهای رژیم صهیونیستی یک راه وجود دارد که هم دربعددفاعی هم تهاجمی مثلاً به غزه آنها بنحوسحرآمیزی در آسمان خود منفجر میشوند برای رسیدن به این قدرت کافی است کسی بپرسدچرا ایران اینقدرمطمئن خواهد بود !؟
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 2
    اینکه موشکهای جمهوی اسلامی خطا داره بردی ندارن درست ولی اینکه خود نظام تونسته همینا را بسازه اونم بالستیک جای تعجب و تشویق داره تعصب بذارید کنار ‌ایران رو بچسب.منم از ...خوشم نمیاد.
    • افشین IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 1
      معلومه که سواد و اطلاعات نظامی نداری و کلا سرت تو ماهواره هست.برعکس موشکهای ایران بالاترین سطح دقت و قدرت تخریب رو دارن.اینو حتی میتونی از اوناییکه در عین الجسد بودن بپرسی. از نظر برد هم کشوری که. ماهواره بر ميسازه مشکل ب،د نداره .اینکه تا حالا نساختن دلایل سیاسی داره نه نظامی.اما اینکه شما از چی خوشت بیاد یا نیاد خیلی مهم نیست.یک قطره هستی در دریا.
  • مهران IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 3
    درود بر شما من نظر شخصی خودم را میگم ان شاء الله قدرت نظامی ما ، قدرت باز دارنده باشه ، نه قدرت مخرب و نابود کننده حتی در رژیم صهیونیستی هم کودکان بی گناهی هستند که با این سلاحها ممکنه نابود شوند امیدوارم آنقدر قدرت داشته باشیم که هیچ اجنبی جرأت حمله به ایران را نداشته باشد که ما بخواهیم از تسلیحات نظامی خودمون استفاده کنیم ان شاء الله
  • Ismail IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    توسعه سیلو های زیر زمینی برای موشکی خیلی مهم و حیاتی است که با توسعه این کاربرد و توسعه همزمان با توسعه موشکهای متنوع در برد های بالا تر برای بازدارندگی تاثیر بسزایی دارد
  • سرباز IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    مشکل ما مشکل نفوذ و سربازان قسم خورده آنها چه در مناصب دولتی و چه بعضی از سلبریتی های خودفروخته و بعضی روشنفکران کور فهم غرب گرای غرب زده هستند که هنوز جوان‌های خود را قبول ندارند و یا منافع خود را در همکاری با دشمن میدانند و در تضعیف قدرت‌هایی که داریم از هیچ امری کوتاهی نمی‌کنند ان شاءالله با ریشه کن شدن آنها دشمنان دون مایه داخلی هم امپراطوری ایران را خواهند دید
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 5
    حدود 70 سال قبل سیلوی موشکی زیرزمینی ساخته شده. شوروی سابق تمام موشک های اتمی خود را در تونل های زیرزمینی به عمق 300 متر ذخیره می کرد. تمام کشورهای دارای بمب اتمی دیگر مانند امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، اسرائیل، هند، پاکستان، کره شمالی هم اینگونه موشک های اتمی خود را نگه داری می کنند چون اگردر سطح زمین باشد با یک حمله حتی حمله تروریستی و انفجار اتمی خود کشور دارنده نابود می شود. این تکنولوژی ها و تکنولوژی موشکی ما حداقل جند دهه با کشورهای قدرتمند فاصله دارد. در سال 57 که خدمت سربازی بودیم درس موشکی می دادند برد موشک های امریکا و شوروی را 12000 کیلومتر با خطای 500 متر اشاره می کردند. یا برای نمونه در سال 1957 شوروی اولین موشک را به مدار 940 کیلومتری زمین در جایی که هوا و اصطکاک وجود ندارد و امکان قرار دادن ماهواره برای چرخش بدور زمبن وجود دارد را فرستاد. 2 سال بعد امریکا موشک به همین مدار با ماهواره Lansat فرستاد که تصوریر برداری از زمین را برای اولین بار انجام می داد. ما هنوز بعد از حدود 70 سال فقط تا مدار 300 کیلومتر رفتیم.
    • افشین IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      3 0
      سال ۵۷ سرباز بودی و آموزش موشکی بهت میدادن اونم تو ارتشی که یک موشک هم نداشت؟؟ الان دارن از موشک رزمی حرف میزنن نه ماهواره بر.ماهواره هم البته در مدار نزدیک به پانصد کیلومتری تزریق کردن و اگه نبود این دولت الان چند برآب، این پیشرفت داشتیم.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    ما ایرانی ها چرا به ترقه بازی و آتش بازی علاقه دارند
  • مهدی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    ما می توانیم باید مردم بیشتر اهل مطالعه باشند تا بیشتر با پیشرفت های کشور آشنا بشن و کمتر فریب شایعات فضای مجازی رو بخورند
  • مهدی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 2
    اصلاحات ، خاک تو سر بی غیرتت کنن اولا کل اعراب جمع بشن نمیتونن ۲۴ساعت جلو ایران ایستادگی کنن ، دوما ما دل خوشی از وضعیت کنونی مملکتمون نداریم چون واقعا داریم زجر میکشیم ولی در کل میگم اعراب با این همه هارت و پورتشون چپ و راست دارن زیر پا له میشن و ایران جمع و جورشون میکنه و نون میندازه جلوشون ، چطوری میخوان سربسر ایران بزارن ؟
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 1
    هزارمترهم که زیرزمین ببرند کافیه دم درب ورودی این شهرهای موشکی چندتا بمب شیمیایی وميکروبي بیندازند دیگه مثل لانه مورچه همه خفه میشوند دیگه نمیتوانند داخل برن يابيرون بيايند
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      2 0
      بخدا من بیکارم ۱۵ ساله بیکارم اما هیچ وقت گلگی نکردم بمیرم یک گرم خاک ایران رو به اجنبی نمیدم شما خیلی وطن فروشی اون کسی این سیلو هاروساخته فکر همه جاشو کرده شما اگه یه روز پول نداشته باشی خواهر و مادرتو می فروشی شرمت باد منافق درود بر تمامی نیروهای مسلح و امنیتی کشورم ایران
    • افشین IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      یعنی به اندازه تو عقلش.ن نميرسه؟؟ تانک و نفربر فیلتر داره و سامانه دفع حملات ش م ر و آنوقت اینا ندارن؟؟ بعدشم فکر کن برسم به اینجا.همینجوری بدون پدافند نیستند این مراکز. کسیکه شیمیایی بزنه باید انتظار خوردنش رو هم داشته باشه.الان دیگه دهه شصت نیست که صدام بزنه و بره
  • محسن IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 1
    باسلام خدمت دوستان اولا وقتی ایران توانایی ساخت موشک به فضا رو داره وبا موفقیت در فضا قرار میده واز تمام رسانه های دنیا پخش میشه جدا از اقتدارش یعنی اینکه ایران توانسته به فناوری ساخت موتور های قاره پیما دست پیدا کنه پس نیازی نیست تولید انبوه کنه چون دشمنان ایران در اطراف این کشور هستند نه اون سر دنیا در ضمن سخن شهید تهرانی مقدم که پس از پانزده سال از رسانه های ایران پخش شد ودر یوتوب هم موجود است اعلام کرده که ایران توانسته تمام موشک های لازم از جمله قاره پیما رو بسازه تاکید میکنم فیلم برای ۱۵سال پیشه واین تکنولوژی الان فراتر از این حرف هاست جدیدا هم که کره شمالی اعلام کرده که هروقت ایران نیاز به موشک هسته ای داشته باشه در اختیارش میذاره جدا ازون که خود ایران فناوریش رو از خود کره شمالی گرفته واکنون ایران به دنبال تکمیل دم نهنگ در جنوب کشور به گفته ی تمام کارشناسان بین المللی است که جدیدا هم ناوه های جنگی پس از صد سال توانستند به اقیانوس ها راه پیدا کنن
  • کارشناس IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    بزودی واقعه وحشتناکی چین را نابود خواهد کرد
    • ساعد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      چه واقعه ای ؟ توضیح میدادی
    • مجتبی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 0
      سلام و عرض ادب ما اگر حرفی می‌زنیم از رو تعصب نیست ولی دوستان عزیزی که سنگ دشمنان رو به سینه میزنند این رو بدونن که دشمن اگر ایران قدرت لازم برا مقابله باهاشون رو نداشت تا الان ایرانم یک کشوری بود مثل فلسطین و بقیه کشورهایی که اجنبیا دارن داخلشون جولان میدن درسته تو شرایط خیلی خیلی سختی به سر می‌بریم ولی خدا روشکر که کشورمان به جایی رسیده که گردش جلو هیچکس خم نمیشه ..ممنون از تمام کسایی که ایران رو به این جایگاه رسوندن .ممنون از رهبر انقلاب و ممنون از سپاه پاسداران
  • nabhan12 IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 2
    دمت گرم بقران هیچکس حریف سپاه نمیشه من نه بسیجی هستم نه نظامی یک فرد عادی کارگر هستم ولی خیلی که کسی ازنظر اقتصاد دست پاش ببندن بعد بیا ناوشکن بسازه بیاد پهباد بسازه بیاد شهر موشکی بسازه نگاه کن توکه قدرت ایران مسخره میکنه به همون خدای که همه عالم میپرستن اگرازایران نمیترسیدن خیلی وقته مثل عراق افغانستان بقیه کشورها میامدن همه قتل عام میکردن فقط حیف دریک چیز متاسفانه موفق نبودن فقط این ملت ایران ازاین وضع نجات ندادن باعث شدمخالف زیاد بشه اون هم بعضی ازمسعولین بی لیاقت که فقط بفکرپر کردن جیب خودشون هست دارن کشور به باد میدن اگرمن میتونستم کاری انجام بدم اولین کارم کل کشور میدادم دست سپاه تا مدیریت کنه هرمسعولی که اشتباهی کنه یا پول ملت ازدست بده میگذاشتم هرروز تویکی ازشهرهای ایران کارگری کارمیکرد خیابونها جارو میکرد تا درس عبرتی بشه برای بقیه که اگر بلد نباشه نیاد مسعولیت بگیره کافیه به مردم برسن چون هیچ ملتی با ایران نمیتونه درگیر بشه فقط ترسم ازاین هست که منافقین دست بکار بشن بین ملت بیان مردوم بریزن توخیابون انشالاه که اینجوری نشه با اندن دولت جدید انشالاه همه چیز درست بشه
    • افشین IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      دمت گرم.وقتی،هموطناني با غیرت مثل شما میبینم لذت میبرم.ما همه در مشکل اقتصادی هستیم و مقصر اصلی خودمون هستیم چ.ن زود سرم.ن کلاه می ره و بد انتخاب میکنیم.اما با دولت انقلابی مردم در دل من شخصا نور امیدی روشن شده تا روزی بالاخره ملت عزیزم رو در رفاه ببینم.اما این روزهای بد دولت اصلاحاتچيهاي غارتگر رو فراموش نکنید.از دولت منتخب هم تقاضا دارم اول به حساب بانکها و مخصوصا بانکهای خصوصی رسیدگی کنند.این یک حق حاکمیتی هست.غلط میکنند خلق پول میکنند و به هر کی دوست دارن میدن و نمیتونن پس بگیرن.
  • پرویز جهاندار لاشگی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    4 2
    دورود بر سپاه پاسداران واقعا دست مریزاد خودم جانباز ۶۰ درصد جنگ تحمیلی هستم فقط اینو متونم بگم ک اگر سپاه نباشد ایران هم وجود ندارد دمتان گرم سپاهیان عزیز
  • امیر شجاعی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 1
    دوردبرروان باک شهیدانمان سپاس ازشماسرداران بی سنکرباجنین ابتکارهای عالی . سرفراز باشید
  • سامان صدری IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 1
    قضیه ساختن و توسعه سلاحهای نظامی بازدارنده در مقابل دشمنان جلادمسلک ما بسیار واجب و ارزنده است، اما دولتها در کشورمان، سستی و رخوت خود در اداره اقتصاد کشور را به پای هزینه بالا برای ساخت سلاح های مذکور می گذارند و ملت را بر علیه این امر الهی تحریک می کنند تا ضعف مدیریتی خود را بپوشانند، لذا بودجه نظامی را از سایر ردیف های بودجه ای کشور باید جدا نمود تا این حربه از دست دولت های ضعیف!! خارج گردد،
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 0
    سیلوی گندم بهتره. با محتویاتش نان می پزند. اتفاقا شکل موشک هم هست.
  • اکبر IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 1
    بفرموده شهید حاج قاسم سلیمانی خدا بیاموز میگه ما ملت شهادتیم . وقتی دید این باشه که ستت تمام دنیا هم بیاد با ما پیروزیم .
  • مهدی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام عزیزان دست و پنجه همه کسانی که برای وطن اسلامی و خدمت به مردم کار و تلاش می کند درد نکند و دعای خیر بدرقه راهشان باد و خداوند فکری سالم و بدنی قوی بدهد به انان . اما خدا هدایت کند کسانی که دل به دشمن دین و بشریت (آمریکاو اسرائیل و....بسته اند و اگه قابل هدایت نیستن نابود بشوند عده ای منافق هم هستند که کارشان تفرقه و یاس است برای دل سردی مردم از نظام . عده ای هم که کار بلد نیستن چون هم علم و تجربه و هم وطن پرستی و تعهد می خواهد در پایان انشاالله به امید خدا و توکل بر او و مردان راستین در ارتش و سپاه و همه ارکان کشور دولت و مجلس درست می شود خدا رحمت کند شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی و خدا حفظ کند فرزندش سورنا ستاری و شهید تهرانی مقدم و شهید حاج قاسم و کلیه شهدا راه اسلام که جان شیرین را فدا ی دین وکشور کردن خواهش می کنم دست مفسدان و منافقان را از این کشور قطع کنید
  • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 1
    بچه جان الان حداقل بالای ۱۶ ساله ما به موشکهای سرامیکی مجهز شدیم موشکهای که درد مای ۲۵۰۰درجه حرارت مقاومت و چون موشک هنگام خروج ازجو با ۸۰۰درجه دما مواجه می شود ما الان بالای ده ها هزا رموشک تولید می کنیم والان موشکهایی تولید می کنیم که بالا ی ۳۲ماخ سرعت دارد
  • غلامرضا رحیمی US ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 0
    پس چرا با این همه قدرت. حقوق یک کارگر و کارمند ۱۵۰ دلاره. وحقوق اونا ۴۰۰۰ هزار دلار. نکنه برامون تو اون سیلو ها ذخیره میکنین.
  • جواد IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    اصلاً مدیریت چین را هم باس بدن دست ماها که اینقدر خلاقانه و با تدبیر مدیریت می‌کنیم که دنیا دست از کار کشیده فقط هنرنمایی‌های ما را تماشا میکنه
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    دروود بر تمام دلاورمردان سپاه وارتش ماجانمان رو برا خاک ایران عزیز میدهیم
  • رهام حسامی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    اون چیزی که میگی جدید نیست اقا ی محترم کلا بحث چیز دیگه هست چه ربطی داره به هم منافق میگین اخه تو میدونی اونم ایرانی هست خوب گفته خطا رفته اه خطای موشکی پدیده ای هست در همه جا اتفاق میافته هیچ سامانه ای 100 در100 بدون خطا نیست که در هر حالتی که احتمال خراب شدن یا خطا رفتن باشد بی‌شک روزی این اتفاق می‌افتد. «اگر راه‌های متفاوتی برای انجام کاری باشد که یکی از آنها به خرابی یا فاجعه بینجامد، حتماً یک نفر کار را به همان صورت انجام خواهد داد.» که معمولاً به این صورت بیان می‌شود: خطای احتمالی رخ خواهد داد.اینم از من نیست مهندس مورفی پروژه واگن موشکی (rocket sled)حالا تاسیسات پرتاب موشک ، همچنین به عنوان سیلوی موشکی زیرزمینی ، تاسیسات پرتاب (LF) یا سیلوی هسته ای شناخته می شود ، یک ساختار استوانه ای عمودی است که در زیر زمین برای ذخیره و پرتاب موشک های قاره پیما (ICBM) ساخته شده است چین ساخت 120 سیلو موشکی در نزدیکی یومن داره احداث میکنه سوله موشک یک ساختار عظیم با قطر داخلی 52 اینچ و عمق تقریبی 180 اینچ است مهندسان سپاه دایره ای را تا ارتفاع 34 فوت حفاری کردند. هنگامی که آستر سیلو تراز شد ، سپس بتن را در اطراف آن پمپ می کردند تا دیوار سیلوی موشک خارجی را تشکیل دهند در ضمن تاریحچه اون 1944 توسط المان نازی جهت موشک وی 2 بود شما فقط مطالعه کنید راحت متوجه میشید موشکها از مجاورت مجاورت استفاده می کنند تا در نزدیکی هدف خود منفجر شوند یک موشک GOT می تواند یک هدف متحرک یا ثابت را هدف قرار دهد ، در حالی که یک سلاح GOLIS محدود به یک هدف ثابت یا نزدیک به ایستگاه است.دوست گرامی از 11 موشکی که به پایگاه هوایی اسد اصابت کرد ، 6 موشک مستقیم به ساختمان ها اصابت کرد این نشان دهنده دقت حدود 10 متر است هومینگ فعال از یک سیستم راداری روی موشک برای ارائه سیگنال هدایت استفاده می کند. به طور معمول ، وسایل الکترونیکی موجود در موشک رادار را مستقیماً به سمت هدف نگه می دارد و موشک سپس به این زاویه خط مرکزی خود نگاه می کند تا خود را هدایت کند امیدوارم کمکی کرده باشم رهام حسامی ترم چهارم هوافضا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس