اما آنچه بعد از گذشت چند ماه از آغاز سال 91 به چشم می آید، آگهی های جسته و گریخته برخی دستگاههای دولتی است که بی توجه به موضوع مهم حمایت از تولید ملی، به خرید و واگذاری محصولات خارجی مشغولند.

جمعیت هلال احمر از جمله این دستگاههاست که طی روزهای اخیر خبر از خرید 125 خودروی تویوتا برای انجام وظایف خود می دهد. این خرید کلان و چند میلیاردی در حالی انجام می شود که خودروهایی با قابلیت های نزدیک به این وسیله مورد نیاز هلال احمر در داخل کشور تولید و عرضه می شود که خرید آن، مبالغ فوق را به حساب تولیدکنندگان داخلی روانه خواهد کرد.
از سوی دیگر طی روزهای اخیر آگهی هایی در مدارس سراسر کشور نصب شده که بر اساس آن، صندوق ذخیره فرهنگیان از تمام اعضای خود خواسته است در صورت تمایل به خرید خودوری چینی "چری"، فرم های مربوطه را پر کرده و از طریق شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان اقدام به خرید این خودروی غیر ایرانی کنند.

کارمزد 15 درصدی تسهیلات اعطایی نیز برای خرید این خودروی چینی در نظر گرفته شده است که در مقایسه با وام هایی که خودروسازان ایرانی از طریق لیزینگ در اختیار متقاضیان قرار می دهند، هیچ مزیت خاصی ندارد. با این تفاسیر عجیب نیست که توليد انواع خودروهاي چيني در ايران در سال گذشته بيش از 162 درصد افزايش يافته است.