بلینکن

وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص نقش مثبت چین در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در افغانستان ابراز امیدواری کرد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت، چین می‌تواند نقش سازنده‌ای در افغانستان ایفا کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، بلینکن گفت، اگر حضور چین در مناسبات افغانستان به «حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها کمک کند، می‌تواند «امر مثبتی» باشد.

وزیر امور خارجه چین با اشاره به گفت‌وگوهای چین و نمایندگان طالبان گفت، «هیچ کس» نمی‌خواهد شاهد تصرف کامل افغانستان توسط این گروه و بازسازی حکومت آن‌ها در این کشور باشد.

بلینکن از طالبان درخواست کرد «به شکل مسالمت‌آمیز» به میز مذاکره بازگردد تا به حدود بیست سال درگیری در افغانستان که با حمله آمریکا به این کشور آغاز شد، پایان دهد.

وزارت امور خارجه چین اخیرا تأکید کرده که سیاست «عدم مداخله» در امور داخلی افغانستان را دنبال می‌کند و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، «شکست» سیاست خارجی واشنگتن در این کشور را آشکار کرد.

دولت پکن دیروز (چهارشنبه) میزبان هیأتی ۹ نفره از گروه طالبان به رهبری «ملا برادر» معاون سیاسی این گروه بود تا درخصوص فرایند صلح افغانستان مذاکره‌کنند.

وزارت خارجه چین درباره سفر دو روزه این هیأت به «تیانجین» گفت انتظار دارد طالبان برای برقراری صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان و کمک به بازسازی این کشور، ایفای نقش کند.

«محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، گفته است که این هیئت، دیدارهای جداگانه‌ای با وانگ‌ یی، وزیر خارجه، معاون و نماینده‌ ویژه‌ی وزارت خارجه‌ چین در امور افغانستان داشته و درباره‌ مسایل اقتصادی، سیاسی و امنیتی بحث کرده است.

به گفته سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان این گروه به چین اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز طی دیدار با هیأت اعزامی طالبان توضیح داد: «امیدوارم طالبان، افراط‌گرایان ترکستان شرقی را سرکوب کند زیرا تهدید مستقیمی برای امنیت ملی چین هستند».

این هیأت در حالی به چین سفر کرده است که طالبان حملات‌ خود را بر نقاط مختلف افغانستان از جمله ولایت بدخشان هم مرز با چین افزایش داده‌اند. جنگ‌جویان گروه طالبان در جریان ماه‌های اخیر بیش از ۱۰۰ شهرستان را تصرف کرده‌اند.

علاوه بر این، «ژائو لیجان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در توئیتی اعلام کرد: هر دو کشور تصمیم گرفته اند برای آغاز واقعی مذاکرات داخل افغانستان تلاش کنند تا به طور جدی مانع تبدیل شدن دوباره افغانستان به کانون اقدامات تروریستی شوند.

همچنین روز چهارشنبه وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که بر اساس اطلاع دولت چین، هدف از این دعوت، ابراز نگرانی چین مبنی بر وضعیت امنیتی افغانستان، حضور اعضای خارجی در کنار طالبان و حمایت دولت چین از گفت‌وگوهای صلح و توافق سیاسی است.

وزارت خارجه افغانستان افزوده که مقام‌های ارشد دولت چین، در دیدار با هیئت طالبان، نگرانی خود را مبنی بر حملات اخیر طالبان که سبب کشتار مردم و آواره شدن ده‌ها هزار نفر شده، بیان کرده و از این گروه خواسته‌اند تا به راه حل سیاسی تن داده و روابط خود را با تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قطع کند.

در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که با توجه به تهدیدات مشترک امنیتی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی، دولت افغانستان انتظار دارد تا دولت چین، در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای و اعمال فشارهای بین‌المللی بر طالبان برای قطع خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، تأمین صلح و پایان حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان، نقش ایفا کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    2 0
    تو برو باغچه خودتو بیل بزن به سیاست کشورهای دیگه کاری نداشته باش یانکی !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس