روسیه

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز در واکنش به درخواست کفیل نخست وزیر ارمنستان مبنی بر استقرار نیروهای روسیه در مرز باکو- ایروان اعلام کرد: با دو طرف در تماس هستیم؛ نظر دیگری ندارم.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز پنجشنبه در واکنش به درخواست کفیل نخست وزیر ارمنستان در خصوص استقرار نیروهای کشورش در سراسر مرز ایراوان- باکو اعلام کرد: با ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان درباره اجرای توافقات سه جانبه در تماس هستیم.

سخنگوی کرملین در این باره ادامه داد: نظر دیگری در این باره ندارم. در تلاش هستیم تا اجرای کامل توافقات مذکور در مرز را تضمین کنیم. کرملین در جریان درگیری در مرز آذربایجان- ارمنستان قرار دارد و با طرفین در تماس است.

در پی تشدید تنش ها در مرز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان کفیل نخست وزیر ارمنستان ساعاتی پیش خواستار استقرار نیروهای روسیه در سراسر مرزهای باکو- ایروان شد.

کفیل نخست وزیر ارمنستان امروز پنجشنبه در نشست کابینه دولت این کشور گفت: معتقدم که باتوجه به اوضاع جاری، موضوع استقرار مرزبانان روسی در سراسر مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید بررسی شود تا اقدامات برای علامت گذاری مرزی بدون ریسک برخوردهای نظامی انجام گیرد.

وزارت دفاع ارمنستان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی درگیری‌های آغاز شده از بامداد امروز چهارشنبه در منطقه مرزی شمال شرق، سه نظامی این کشور کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

طبق بیانیه وزارت دفاع ارمنستان؛ در نتیجه بمباران نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان، سه نظامی ارمنستان در محدوه مرزهای ارمنستان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

پیشتر وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در ساعت ۳:۴۰ بامداد دیروز (به وقت محلی)، نظامیان آذربایجانی با نقض آتش بس در منطقه مرزی شمال شرق، دست به حمله زدند.

این در حالی است که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پیشتر از رویکردها و مواضع اخیر همسایه خود، ارمنستان، به شدت انتقاد کرده بود. وی مدعی شده بود که باکو در حال انجام اقدامات لازم برای اطمینان از صلح پایدار در منطقه است و تمام گام‌ها را برای پیمان صلح برداشته است.

روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید. این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ایلار IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    27 38
    روسیه تمام قد پشت ارمنستان هستش باید با مشت اهنین دیگه تا ایروان بره اذربایجان به امیدی پیروزی اذربایجان و شکست دوباره روسیه و ارمنستان
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    33 22
    جمهوری جعلی آذربایجان بزرگترین متحد اسراییل در منطقه و بزرگترین دشمن تمامیت سرزمینی ایران عزیز ما است.
    • پان فارس جعلی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      17 35
      زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود جعلی شما هستید یهودی ها برای شما تاریخ سازی کردن
    • به ۰۰:۰۰ - IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      32 14
      شما ماموران سازمان میت راجع به تاریخ ایران اظهار نظر نکنید چون همه میدانند که آتاتورک یهودی بود و امروز کنترل باکو بطور کامل دست صهیونیست هاست
    • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      27 16
      نامه پادشاهان صفوی و قاجار به ممالک اروپایی و همسایه و عثمانی خود را حاکم ایران می نامیدند
    • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      10 16
      تمام اسناد زمات قاجار و صفویه رو مخفی کردن یه سند رو شد که در ان اسمی از ایران نبود نوشته بود حکومت قاجاریه
    • مینا IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      14 6
      قدیمترین نقشه موجود نام کشور جعلی اذربایجان نوشته شده ولی اشاره ای به ایران نشده ...
    • DE ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 3
      صهیونیست ها به گور باباشون خندیدند برای ایران تاریخ ساختن. یهود یک قوم پراکنده و ریش ریش بودند. بیسواد برو تو موزه های ویکتوریا و موزه لوور حداقل تاریخ هفت هزار ساله ایران رو تماشا کن!
  • US ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    13 24
    پس اذربایجان هم به ترکیه و پاکستان اجازه احداث پایگاه نظامی بده
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 1
    نمی دونم تو مخ این پان طورچ ها چی میگذره ، نامه های رد و بدل شده بین شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم را یک نگاه بندازید شاه اسماعیل ده بار از ایران اسم می‌بره ، دوما ، اگر شما چهار تا پان طورچ خائن دوست دارید به دروغ تاریخ را جعل کنید ما حرفی نداریم که بگید پرشیا ، ضمناً اگر یهودیان برای ما تاریخ جعلی درست کردن پس چرا شماها تو جمهوری جعلی باکو انقدر نوکری اسرائیل را می کنید و پرچم اسرائیل از دستتون نمی افتد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس