کد خبر 1251664
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
کنترل قندخون در پیشگیری از آلزایمر موثر است

مدیریت خوب سطح گلوکز خون یکی از هفت تغییر در سبک زندگی است که مردم می توانند برای حفاظت از سلامت قلب و مغز انجام دهند.

به گزارش مشرق، به نقل از مدیسن نت، دلایل زیادی برای پیشگیری از ابتلاء به دیابت یا کنترل آن در صورت ابتلاء به آن وجود دارد، زیرا دیابت با خطرات بیشتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و قطع پا همراه است.

اما دلیل دیگری هم برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری وجود دارد چراکه عامل خطر عمده برای زوال عقل است.

در حالی که محققان هنوز در حال بررسی این هستند که چه عواملی باعث افزایش خطر می‌شود اما این را می‌دانند که با افزایش- و پایین آمدن- سطح قند خون بدن مرتبط است.

«ریچل ویتمر»، رئیس بخش اپیدمیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «چه دیابت نوع ۱ یا نوع۲ باشد، کنترل قند خون برای حفظ سلامت مغز بسیار مهم است. این انگیزه دیگری برای داشتن کنترل خوب است.»

بیشتر تحقیقات در مورد رابطه دیابت و زوال عقل شامل دیابت نوع ۲ است که مطالعات نشان می‌دهد تقریباً خطر زوال عقل را دو برابر می‌کند و ممکن است باعث ابتلاء به آن چند سال زودتر شود. برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، پیشرفت‌های درمانی منجر به افزایش طول عمر شده است.

محققان پی بردند افراد مسن مبتلا به دیابت نوع ۱ که فقط برای یک افزایش قند خون در بیمارستان بستری شده بودند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل بودند و کسانی که به دلیل بالا و پایین شدن قندخون در بیمارستان بستری شدند شش برابر بیشتر احتمال دارد که بعداً دچار زوال عقل شوند.

به گفته محققان، گلوکز برای مغز بسیار مهم است. اگرچه فقط ۲٪ از وزن بدن را تشکیل می‌دهد، اما مغز از ۲۰٪ -۳۰٪ از گلوکز در گردش خون استفاده می‌کند.

تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است مقدار زیاد گلوکز باعث تولید سریع بتا آمیلوئید، پروتئین‌هایی که با هم تجمع یافته و پلاک‌های آمیلوئید را در مغز تشکیل می‌دهند، شود. بتا آمیلوئید در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس