کد خبر 1251225
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۱
هوای پاک به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند

آلودگی هوا باعث بریده بریده نفس کشیدن و خس خس سینه می شود. هوای آلوده به قلب فشار آورده و ریه ها را ملتهب می کند.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که کیفیت هوا با خطر زوال فکری و زوال عقل مرتبط است و هوای بد و آلوده حتی ممکن است باعث ایجاد پروتئین‌های سمی مغز شود که از علائم بارز بیماری آلزایمر است.

بیشتر بخوانید:

کاهش احتمال زوال عقل در زنان با هورمون درمانی

«کلر سکستون»، مدیر برنامه‌های علمی انجمن آلزایمر آمریکا، در این باره می‌گوید: «این یافته بسیار هیجان انگیز است، زیرا نشان می‌دهد بهبود سطح کیفیت هوا می‌تواند در سطح مرگ و میر، سایر زمینه‌های بهداشتی و همچنین احتمال خطر زوال عقل نقش داشته باشد.»

محققان دریافتند که کاهش آلودگی ذرات ریز و دود در طی یک دهه گذشته با کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل در زنان مرتبط بوده است.

در این مطالعه داده‌های بیش از ۲۲۰۰ زن بین ۷۴ تا ۹۲ سال بدون زوال عقل که در یک مطالعه طولانی مدت در مورد سلامت مغز ثبت نام کرده بودند، بررسی شد. محققان با افزایش سن مهارت‌های فکری، استدلال و حافظه آنها را ردیابی کردند و نتایج را با کیفیت هوا در جوامع مختلف آنها مقایسه کردند.

محققان نتیجه گرفتند که خطر ابتلاء به زوال عقل در زنان به ازای هر ۱۰ درصد بهبود کیفیت هوا در محله‌های آنها تا ۲۶ درصد کاهش می‌یابد.

به نظر می‌رسد که هوای پاک‌تر، کاهش کلی عملکرد شناختی و حافظه را کُند می‌کند، و همانند زنان یک تا دو سال جوان‌تر است.

محققان دریافتند افرادی که بیشتر در معرض آلودگی ذرات و دود قرار دارند، دارای سطح بالاتری از بتا آمیلوئید، پروتئین چسبنده‌ای که می‌تواند در مغز جمع شود، هستند. پلاک‌های آمیلوئید یکی از ویژگی‌های بارز بیماری آلزایمر است.

آلودگی هوا همچنین ممکن است با ایجاد التهاب در بدن و آسیب رساندن به سلامت قلب و ریه خطر زوال عقل را افزایش دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    بستگی داره الزایمرش چه نوع الزایمری باشه اگه الزایمر مصلحتی دولت ی روحانی باشه با هوای پاک هم خوب نمیشه و نشده ؛)) / خوب برخی از اعضای سابق و حال دولت ویلاهاشون رو کجا ساختند!؟ تو بهترین نقاط اب و هوایی اما الزایمر مصلحتی شون خوب که نشده بدتر هم شده ؛)) / نه حرفهاشون و نه وعده هاشون و .. هیچکدوم رو یادشون نمیاد در واقع بنفعشون نیست که یادشون بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس