دیدار

وزیر دفاع چین در دیدار با همتای روس، بر لزوم همکاری دو کشور در زمینه پاسخ به تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «وِی فنگ» وزیر دفاع چین روز چهارشنبه با «سرگئی شویگو» همتای روس خود در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «شینوآ»، فنگ در این دیدار گفت، در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و تغییرات عمیق در سرتاسر جهان، روابط چین و روسیه ثابت کرده که دارای پایداری قابل توجهی است و به نیروی بسیار مهمی در ایجاد ثبات جهانی تبدیل شده است.

وزیر دفاع چین یادآور شد که ماه گذشته، به همراه شویگو تمدید معاهده دوجانبه حسن همجواری و همکاری‌های دوستانه را اعلام کردند و به جهان نشان دادند که خواست مشترک هردو کشور پیش بردن روح این معاهده و تقویت حسن همجواری، مودت و حمایت قاطع از یکدیگر است.

فنگ افزود، دو کشور باید به تقویت تمام هماهنگی‌های دوجانبه ادامه داده و توسعه روابط را به شکلی پایدار و در سطحی بالا حفظ کنند.

او در ادامه گفت، در پاسخ به تحولات افغانستان و آسیای مرکزی و مبارزه با تروریسم، دو طرف باید مواضع هماهنگی داشته باشند، اجماع حاصل کنند، همکاری‌ها را تقویت کنند، اقدامات خود را تصحیح کنند و از منافع اصلی دو کشور دفاع کنند و برابری و عدالت در عرصه بین‌المللی و ثبات و امنیت منطقه‌ای را مورد محافظت قرار دهند.

شویگو نیز به نوبه خود ضمن تأکید بر اولویت روابط کشورش با چین گفتف در سال‌های اخیر همکاری میان نیروهای نظامی آن‌ها به طور متناوبی گسترش یافته و به سطحی بی‌سابقه‌ و مثال زدنی رسیده است.

وزیر دفاع روسیه تأکید کرد روسیه خواهان تقویت هرچه بیشتر همکاری با چین در زمینه نظامی و فناوری‌های نظامی و حفظ همکاری‌های دوجانبه از طریق رزمایش‌ها و تمرینات مشترک و تبادت اطلاعات بین آکادمی‌های نظامی است.

شویگو افزود، روسیه توجه بالایی به تحولات جدید در افغانستان و آسیای مرکزی دارد و برای جایگاه چین در مسئله افغانستان اهمیت زیادی قائل است.

او در ادامه گفت، مسکو اماده هماهنگی و همکاری با چین و دیگر کشورها در منطقه است تا اقدامات مثبتی در زمینه حراست از صلح و ثبات منطقه انجام شود.

شویگو در این نشست هشدار داد در حالی که آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند، در تلاش است تا در چند کشور آسیای میانه تاسیسات لجستیکی ایجاد تا پایگاه‌های نظامی خود را در آنجا مستقر کند.

 ارتش روسیه نیز امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «جنگجویان داعش» از سوریه، لیبی و دیگر کشورها در حال انتقال به افغانستان هستند.

هشدار ارتش روسیه درباره حضور تروریست‌های داعشی در افغانستان در شرایطی انجام شده که طی هفته‌های اخیر هم‌زمان با تدارک آمریکا برای پایان ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان، درگیری‌ها در این کشور جنگ زده میان نیروهای دولت و طالبان شدت گرفته و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین با اعلام سفر دو روزه هیأتی از گروه طالبان به «تیانجین» گفت انتظار دارد طالبان برای برقراری صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان و کمک به بازسازی این کشور، ایفای نقش کند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین روز چهارشنبه طی دیدار با هیأت اعزامی طالبان توضیح داد: «امیدوارم طالبان، افراط‌گرایان ترکستان شرقی را سرکوب کند زیرا تهدید مستقیمی برای امنیت ملی چین هستند».

این هیأت در حالی به چین سفر کرده است که طالبان حملات‌ خود را بر نقاط مختلف افغانستان از جمله ولایت بدخشان هم مرز با چین افزایش داده‌اند. جنگ‌جویان گروه طالبان در جریان ماه‌های اخیر بیش از ۱۰۰ شهرستان را تصرف کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس