فرانسه

رئیس جمهور فرانسه علی‌رغم خواست بومیان مجمع‌الجزایری در اقیانوس آرام، بابت آزمایشات اتمی کشورش در این منطقه به مدت چند دهه، عذرخواهی نکرد.

به گزارش مشرق،   «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه ضمن اذعان به خسارات ناشی از آزمایشات اتمی کشورش در مجاورت جزایر «پلی‌نزی فرانسه»، از عذرخواهی در این رابطه طفره رفت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ماکرون ضمن سخنرانی در جمع مقامات محلی این منطقه تحت کنترل فرانسته گفت: «ملت [ما] به پلی‌نزی فرانسه بدهکار است. این بدهی بابت آزمایش‌هایی است که به‌ویژه بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۴ انجام شده‌اند».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه مدعی شد که به‌دنبال «حقیقت و شفافیت» درباره این مسئله بحث‌برانگیز است.

او بدون هیچ‌گونه عذرخواهی و با اشاره به اینکه نباید چنین آزمایشاتی انجام می‌شد وعده داد که «متعهد به ایجاد تغییراتی» در زمینه پرداخت غرامت به قربانیان و آسیب‌دیدگان است.

ماکرون در ادامه گفت: «من صدای شما را شنیدم و شنیدم که چه خواسته‌ای از من دارید و پاسخ مرا خواهید دید».

رئیس جمهور فرانسه روز شنبه در سفر به این منطقه با فشار جدی بومیان برای عذرخواهی در قبال آثار مخرب دهه‌ها آزمایشات اتمی در این نواحی مواجه شد.

اخیراً اخیراً یک وب سایت افشاگر فرانسوی با اشاره به اسناد نظامی فرانسه درباره ۱۹۳ مورد آزمایش سلاح اتمی در این منطقه، اعلام کرده اثرات زیان‌بار ناشی از این پرتوها بسیار فراتر از چیزی است که مقامات فرانسوی مدعی شده‌اند.

«آگوسته یوبی کارلسون» مدیر «اتحادیه ۱۹۳» در آستانه سفر ماکرون به پلی‌نزی گفت: «ما از رئیس جمهور انتظار عذرخواهی داریم. از آنجا که او جنایات استعماری فرانسه در الجزایر را به رسمیت شناخته است، ما نیز انتظار داریم این اقدام را به رسمیت شناخته و اعلام کند».

این آزمایشات اتمی از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ ادامه داشته‌اند و تا به امروز فقط ۶۳ نفر بابت آثار مخرب این پرتوها غرامت دریافت کرده اند. این در حالی است که برآورد می‌شود بیش از صد هزار نفر به این تشعشعات آلوده شده و به بیماری‌های گوناگونی از جمله سرطان خون مبتلا شده باشند.

سابقه جنایات استعماری فرانسه و فرار ماکرون از عذرخواهی

یکم بهمن سال گذشته بود که دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای هرگونه عذرخواهی از جنایات این کشور در الجزائر در دوره اشغال را منتفی دانست.

در این بیانیه آمده است که «امانوئل ماکرون» هرگز از اشغال الجزائر یا جنگ خونین هشت ساله که به سلطه فرانسه بر الجزائر پایان داد، عذرخواهی نخواهد کرد و به جای آن در یک مراسم نمادین در راستای آن‌چه «گسترش تفاهم و صلح» بین دو کشور خوانده می‌شود، شرکت خواهد کرد.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود؛ این کشور بارها از پاریس خواهان عذرخواهی نسبت به جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار آن کشور شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد و اگر چه روسای جمهوری پیش از ماکرون هرگز اعتقادی به این مساله نداشتند، اما مواضع رئیس جمهوری کنونی فرانسه که پیشتر هم نسبت به ایجاد نظام شکنجه در دوران استعمار الجزائر اذعان کرده است، شاید تا حدودی متفاوت از پیشینیان خود باشد.

از سوی دیگر، خرداد امسال نیز رئیس‌جمهور فرانسه طی سفر به «کیگالی» پایتخت روندا تصریح کرد که پاریس مسئولیت خود در نسل‌کشی ۲۷ سال پیش در این کشور را می‌پذیرد ولی بدون عذرخواهی رسمی، برای نقش کشورش در این فاجعه انسانی درخواست بخشش کرد.

این اظهارات ماکرون در هنگام سخنرانی رسمی در مراسم یادبود نسل‌کشی کیگالی، محلی که ۲۵۰ هزار قربانی کشتار جمعی در آن جا دفن شده‌اند، مطرح شد.

اندکی پیش از این سفر، گروهی از مورخان فرانسوی در گزارشی رسمی به دفتر ماکرون نوشته بودند، که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال ۱۹۹۴ مشارکت گسترده‌ای در نسل‌کشی اقلیت «توتسی» داشته است. در این کشتار حداقل ۸۰۰ هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه‌روهای قبیله «هوتو» به دست افراطیون قبیله هوتو کشته شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بلال IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 1
    به به، ببه به به، چه دمکراسیی! چه تمدنی! چه آزادیی! غربزدگان به چنین دمکراسی و آزادی و تمدن غرب افتخار میکنن؟!!! عجب پایه های محکمی در تاریخ دارن این مدافعان حقوق بشر
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    0 0
    مطرح کردن این موضوع قدیمی برای اختصاص بخشی از بودجه فرانسه به یک موضوع مرموز است که مکرون موظف به اجرای انست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس