الجزایر: ۵.۶ میلیون نفر در استعمار فرانسه کشته شده‌اند

در ادامه اختلافات دیپلماتیک با پاریس، الجزایر روز دوشنبه اعلام کرد میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور در دوره استعمار فرانسه کشته شده‌اند.

به گزارش مشرق از "نیو عرب" دفتر ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای گفت: در طول اشغال الجزایر توسط فرانسه بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ بیش از ۵.۶  میلیون نفر کشته شده‌اند.  

این درحالی است که امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه ادعا کرده بود که "تاریخچه رسمی" الجزایر " بر اساس اظهارات نفرت انگیز علیه مردم فرانسه بنا شده است نه بر پایه حقیقت. "

در ادامه بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزیره آمده است: بیانیه ماکرون یک توهین غیر قابل قبول علیه ۵ میلیون ۶۳۰ هزار شهید در الجزایر است و ما کاملا دخالت غیر قابل قبول در امور داخلی خود را رد می‌کنیم.  

رقم اعلام شده شامل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کشته در طول مبارزه الجزایر برای کسب استقلال بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ و همچنین قربانیان آزمایش‌های اتمی فرانسه در الجزایر و قربانیان میدان‌های مین این کشور است.  

مورخان فرانسوی ادعا کرده‌اند که در طول جنگ استقلال الجزایر حدود ۴۰۰ هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند اما دانشمندان الجزایری معتقدند حدود ۱.۵ میلیون نفر کشته شده‌اند.  

این اختلاف درحالی اتفاق می‌افتد که پاریس هفته گذشته در تصمیمی جنجالی اعلام کرد صدور رواد برای شهروندا الجزایر، مراکش و تونس را کاهش می‌دهد. هر سه این کشور تحت استعمار فرانسه بوده‌اند.

هفته گذشته وزارت خارجه الجزایر سفیر فرانسه در این کشور را در اعتراض به مساله روادید، به این وزارتخانه فرا خواند.  

همچنین رو یکشنبه منابع آگاه اعلام کردند که عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر تصمیم گرفته حریم هوایی الجزایر را بر روی تمام هواپیماهای نظامی فرانسوی که به عنوان بخشی از عملیات بارخان به منطقه ساحل عزیمت می‌کنند، ببندد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 0
    به شهادت رساندن پنج میلیون و ششصد هزار نفر انسان الجزایری نسل کشی نیست و هولوکاست ادعایی یک نسل کشی تمام عیار و بهانه ای برای تشکیل دولت صهیونیست است. چه عجیب!
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 0
    لعنت بر فرانسه که از انگل لیس خون آشام تر و سنگدل تر است.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      2 0
      انگلیس پدر همه فتنه های دنیاست. حتی استارت بلعیده شدن سرزمین فلسطین توسط وحوش صهیونیست هم توسط انگلیسی های نجس زده شد
  • ابن الأهواز IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    از قدیم بهشون میگفتن غرب وحشی، چه انتظاری ازشون دارید جز وحشی گری، لعنت بر اجداد خونخوار و کثیفشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس