کد خبر 1250763
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۹
هورمون درمانی احتمال زوال عقل را در زنان کاهش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنان تحت هورمون درمانی به خاطر یائسگی ۵۸٪ با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های تخریب عصبی مواجه هستند.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی تودی، به گفته محققان این یافته‌ها می‌توانند راهی برای درمان‌های جدید برای چنین بیماری‌هایی را نشان دهند.

«روبرتا دیاز برینتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آریزونا، در این باره می‌گوید: «این مطالعه از آن جهت مهم است که فواید بالقوه این روش‌های درمانی هورمونی را بعنوان راهکار پیشگیرانه برای بهبود سلامت مغز، به جای درمان بیماری تأیید می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

مصرف زیاد قهوه حجم مغز را کاهش می‌دهد

این مطالعه شامل حدود ۴۰۰ هزار زن یائسه ۴۵ سال به بالا بود. این زنان از لحاظ سلامت نورولوژیکی حدود ۵ سال تحت نظر بودند.

این مطالعه نشان داد زنانی که قبلاً به مدت شش سال یا بیشتر تحت هورمون درمانی یائسگی قرار گرفته بودند، ۷۹٪ کمتر در معرض آلزایمر و ۷۷٪ کمتر در معرض خطر ابتلاء به هرگونه بیماری تخریب عصبی در طول مدت پیگیری بودند.

به گفته محققان، کاهش این خطر براساس نوع و شیوه هورمون درمانی و مدت زمان استفاده متفاوت است.

به گفته برینتون، «استفاده از استروئیدهای طبیعی استرادیول یا پروژسترون با کاهش خطر بیشتری نسبت به استفاده از هورمون‌های مصنوعی همراه است.»

محققان مشاهده کردند ریسک کلی عمدتاً در بیماران ۶۵ سال به بالا کاهش می‌یابد.

محققان همچنین دریافتند که هورمون درمانی بیش از یک سال در مقایسه با درمانی که کمتر از یک سال به طول انجامیده باشد، محافظت بیشتری در برابر آلزایمر، بیماری پارکینسون و زوال عقل ایجاد می‌کند.

به گفته محققان، نکته اصلی این است که هورمون درمانی یک روش درمانی نیست، بلکه عملکرد مغز و کل این سیستم را حفظ می‌کند و منجر به پیشگیری می‌شود و با حفظ سلامت مغز از بیماری جلوگیری می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس