کد خبر 1250941
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

یکی از خطراتی که همیشه در کمین افراد است، آتش سوزی می باشد. آتش سوزی در بیشتر موارد بسیار مخرب است و دودی که از آن به وجود می آید می تواند به شدت سمی و خطر آفرین باشد. اگر افراد بتوانند با تجهیزات اعلام حریق آتش سوزی را به سرعت تشخیص دهند و آن را کنترل کنند، می توان جان بسیاری از افراد را نجات داد.

با این تجهیزات در برابر آتش در امانی

سیستم‌های اعلام حریق به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتوان به وسیله‌ی آن افرادی که در محیط خطرناک و آتش سوزی هستند را آگاه کرد. این سیستم می تواند جان بسیاری از افراد را نجات بدهد. به همین سبب باید به تجهیزات اعلام حریق اهمیت فراوانی داد.

با این تجهیزات در برابر آتش در امانی

انواع سیستم‌های اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق را می توان به طور کلی به دو دسته‌ی دستی و اتوماتیک تقسیم بندی کرد.

سیستم دستی

در سیستم دستی که بیشتر در گذشته از آن استفاده می شد، در زمان خطر افراد باید دکمه‌های سیستم را فشار می دادند تا وسایل هشدار دهنده مانند آژیر اعلام خطر می کردند. با این روش اگر فردی در ساختمان و محیط مورد نظر وجود نداشته باشد، سیستم اعلام حریق فعال نمیشود و ساختمان دچار خسارت زیاد می شود.

سیستم اتوماتیک

سیستم‌های اتوماتیک که بعد از سیستم‌های دستی به وجود آمدند، دارای ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی هستند. البته سیستم‌های اتوماتیک نیز خود به دو دسته‌ی اتوماتیک معمولی و آدرس پذیر تقسیم بندی می شوند.

سیستم اتوماتیک معمولی

 در این سیستم‌ها از زون‌های متفاوتی استفاده می شود. این زون‌ها در قسمت‌های مختلفی از محیط و ساختمان تعبیه می شوند. در کنار این زون‌ها از شستی و دتکتور نیز استفاده می شود تا در زمان خطر سیستم اعلام حریق به راحتی فعال شود. زمانی که آتش سوزی در ساختمان به وجود می آید، سیستم به صدا در می آید و اعلام خطر می کند.

سیستم اتوماتیک آدرس پذیر

یکی از بروزترین تجهیزات اعلام حریق، سیستم آدرس پذیر می باشد. در این سیستم آدرس و کد سیستم اعلام حریق در سامانه مرکزی ثبت می شود تا در زمان اعلام خطر، آتش نشانی به راحتی و در کمترین زمان به آدرس آتش سوزی برود.

معرفی تجهیزات اعلام حریق و کاربرد آن ها

درهر سیستم اعلام حریق، از اجزا و تجهیزات مختلفی استفاده می شود که هر کدام وظیفه‌ی خاصی را دنبال می کنند. این تجهیزات در زمان خطر شروع به فعالیت می کنند و اطرافیان را از بروز آتش سوزی آگاه می کنند. از مهم‌ترین این اجزا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آژیر اعلام حریق

یکی از تجهیزات اعلام حریق، آژیر و زنگ می باشد. این تجهیزات به وسایل هشدار دهنده معروف می باشند زیرا در زمان خطر با ایجاد صوت، به اطرافیان هشدار می‌دهند و آن ها را از بروز خطر آگاه می کنند.

 میزان صدا و فرکانس این وسایل هشدار دهنده و آژیرها قابل تنظیم هستند و افراد می توانند با توجه به محیط، میزان و نوع صدا را تنظیم کنند. برخی از این تجهیزات اعلام حریق و وسایل هشدار دهنده، سمعی هستند که این نمونه برای محیط‌هایی که افراد ناشنوا وجود دارند بسیار کاربردی است.

با این تجهیزات در برابر آتش در امانی

پنل اعلام حریق

پنل اعلام حریق و دستگاه کنترل مرکزی از مهم ترین قسمت‌های هر سیستم اعلام حریقی می باشند. زیرا تمام ورودی‌ها،  پردازش‌ها و خروجی‌ها، در این پنل و تابلو انجام می شود. بر روی این پنل چراغ‌های سبزی  وجود دارند که نشان دهنده‌ی سلامت تمام تجهیزات اعلام حریق می باشد. اگر نقص و مشکلی در تجهیزات اعلام حریق وجود داشته باشد، چراغ سبز نیست و می توان از وجود نقص آگاه شد.

در برخی از این پنل‌ها و دستگاه‌های مرکزی، برنامه ریزی به گونه‌ای انجام شده است که با فعال شدن سیستم آژیر اعلام حریق، به صورت خودکار با نزدیک ترین آتش نشانی تماس گرفته می شود و آن‌ها را از بروز خطر آگاه می کنند.

دتکتور اعلام حریق

یکی از مهم‌ترین تجهیزات اعلام حریق، دتکتورها هستند که در هسته‌ی هر اعلام حریقی وجود دارند. این دتکتورها خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

دتکتور حرارتی

 این نوع از دتکتور به دما حساسیت زیادی دارد و زمانی که دما بیش از میزان تعیین شده بالا رود، آژیر آن به صدا در می آید و اعلام خطر می کند. در این دتکتورها آلیاژی وجود دارد که به دما و حرارت بسیار حساس است.از این نوع از دتکتور در محیط‌هایی استفاده می شود که دمای نسبتا ثابتی دارند.

دتکتور گاز

 یکی از انواع تجهیزات اعلام حریق، دتکتور گاز می باشد. این دتکتور به نشت گاز حساسیت دارد و در صورت احساس بروز خطر، سیستم اعلام حریق را به صدا در می آورد. اگر در محیط مورد نظر، میزان مونوکسید کربن بیش از حد شود، دتکتور اعلام خطر می کند.

دتکتور دود

یکی دیگر از تجهیزات اعلام حریق، دتکتور دود می باشد. این دتکتور به دود و ذرات ریز آن حساسیت دارد و در صورتی که احساس کند میزان ذرات دود زیاد شده اند، اعلام خطر می کند و سیستم اعلام حریق را فعال می کند.

دتکتور ترکیبی

 دتکتور ترکیبی از بهترین انواع دتکتور می‌باشد که می تواند به صورت همزمان تمام خطرات را تشخیص دهد و در کوتاه ترین زمان اعلام خطر کند. این مورد از تجهیزات اعلام حریق روی تمام موارد مانند  گاز، حرارت، دود و ... حساس است و در زمان خطر، سیستم اعلام حریق را فعال می کند.

شستی اعلام حریق

یکی از تجهیزات اعلام حریق، شستی اعلام حریق نام دارد که افراد می توانند با شکستن تلق‌ها در زمان خطر، شستی‌ها را فشار دهند تا در کوتاه ترین زمان، تجهیزات اعلام حریق و سیستم آن شروع به فعالیت کنند. این شستی‌ها بیشتر در پله ها و یا قسمت‌های خروجی از محیط قرار دارند.

 این شستی‌ها با رنگ بسیار خاص و متفاوت تعبیه می شوند تا افراد بتوانند به راحتی آن‌ها را مشاهده کنند. مکان قرارگیری آن‌ها نیز در فاصله‌ی یک متر و 25 سانتی متر از سطح زمین می باشد تا دسترسی به آن راحت باشد.

هر کدام از این تجهیزات اعلام حریق برای سیستم اعلام حریق بسیار ضروری هستند و برای جلوگیری از خطرات باید تمام آن‌ها را در محیط‌های مورد نظر به کار برد. فروشگاه‌های زیادی در زمینه‌ی این تجهیزات مشغول به کار هستند. یکی از معتبرترین و سابقه دار ترین این فروشگاه‌ها، فروشگاه آتش ندا واقع در لاله زار تهران می باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت این فروشگاه، از تمامی محصولات دیدن فرمایید و برای استعلام و خرید محصولات با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس