کد خبر 1250560
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
روحانی

اکنون روحانی به جای اعتراف به ضعف‌ها و عذرخواهی از پیشگاه ملت بابت قصورها، مصوبه مجلس - که هنوز ۶ ماه از زمان اجرای آن نگذشته- را عامل ناکامی‌های ۸ ساله خود معرفی می‌کند؛ نمونه بارز فرار به جلو.

به گزارش مشرق، سارا هوشمندی طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: حسن روحانی برای ناکامی های خود یک بهانه جدید پیدا کرده است؛ مصوبه مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها.

طی ۱۰ روز اخیر، روحانی ۳ بار این موضوع را به میان کشیده و مدعی شده اگر قانونی که مجلس در این زمینه به تصویب رساند، نمی‌بود الان توافق انجام شده بود و تحریم‌ها نیز لغو شده بود!

یک/ باید گفت اگر مصوبه مجلس وجود نداشت مذاکرات وین به همینجا هم نمی‌رسید و شاید اصلا مذاکره‌ای شکل نمی‌گرفت. در واقع پیش از تصویب این قانون دست مذاکره کنندگان ایرانی خالیِ خالی بود و چیزی برای مذاکره وجود نداشت. آمریکا از برجام خارج شده بود، کشورهای اروپایی هیچ کدام از تعهدات خود را اجرا نمی‌کردند، همه تحریمها به قوت سرجای خود باقی بود و رژیم بازرسیهای آژانس کما فی السابق ادامه داشت؛ جو بایدن هم صریحا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان یک No محکم در پاسخ به خبرنگار که سوال کرد: به مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران برمی‌گردید، گفته بود.

دو/ طرفهای غربی به چیز دیگری نیاز نداشتند که برای مذاکره خود را به آب و آتش بزنند. الزام مجلس به غنی سازی ۲۰ درصد، محدود کردن دسترسی بازرسان و تهدید به عدم اجرای پروتکل الحاقی بود که دست دولت را پُر کرد و باعث شد دولت بایدن از بیم اقدامات بیشتر ایران در توسعه فعالیتهای هسته‌ای خود، پای میز مذاکره برگردد.

سه/ به نظر می‌رسد تناقضات روحانی پایانی ندارد و تا دقایق آخر دولت دوازدهم باید همچنان منتظر این دروغها باشیم. درست مثل مصوبه مجلس، روحانی طی سالهای گذشته بارها مدعی شده عدم تصویب لوایح "اف ای تی اف" باعث مشکلات زیاد در روابط تجاری ایران با دنیای خارج شده است. این ادعا هم همین هفته پیش در آخرین گزارش وزارت خارجه دولت روحانی به مجلس درباره برجام رد شد.

چهار/ اگر ضعف در مدیریت، رویکردها و سیاستهای دولت را هم کنار بگذاریم، عامل اصلی بدبختی برجام تعجیل روحانی برای امضای توافق، ضعف تیم مذاکره کننده در ارتباط با مفاد توافق، توهم و خوشبینی دولت به غربیها و بدعهدی‌های آمریکا بود که عمده مشکلات امروز را رقم زده است؛ اگر مفاد برجام مستحکم و دارای ضمانت اجرایی کافی بود دولت واشنگتن به راحتی نمی‌توانست از آن خارج شود و هیچ تاوانی نیز برای آن نپردازد!

پنج/ اکنون روحانی به جای اعتراف به این ضعف‌ها و عذرخواهی از پیشگاه ملت بابت این قصور، مصوبه مجلس - که هنوز ۶ ماه از زمان اجرای آن نگذشته است - را عامل ناکامیهای ۸ ساله خود معرفی می‌کند؛ نمونه بارز فرار به جلو.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 0
    بس که اسم این ...رو شنیدیم و هر روز هم با پوست و استخوان داریم تاوان حماقت های خودش و تیمش رو می‌دیم حالمون بهم میخوره ان شاالله بره که خانواده های زیادی رو نیست و نابود کرده
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    5 0
    ضمن تشکر از مجلس محترم به خاطر مقاومت در برابر امضای توافق ننگین دیگری به نام احیای برجام؛ به نظر می رسد لازم است طرح های تکمیلی در امتداد «قانون راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران»؛ برای بستر سازی ادامه ی کار دولت سیزدهم با هماهنگی مجلس و دولت منتخب تهیه و تصویب گردد. در این راستا کمپین هایی در فارس من با عناوین: «لزوم تصویب قانون راهبردی برای بی اثر سازی تحریم ها»، «مجلس تعلیق مذاکرات احیای برجام را تصویب کند»، «تقاضای تصویب مقابله به مثل با غرب در برجام» و «تقاضای تصویب طرح سه فوریتی تحریم دلار آمریکا» در خبرگزاری فارس ایجاد شده است. حمایت از این کمپین ها می تواند نقطه ی شروعی برای هدف فوق باشد.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    کلا ناکامی های رو.... سه دلیل داره : ۱- دولت احمدی نژاد ۲- دولت ترامپ ۳- مجلس یازدهم
  • DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    اکنون روحانی به جای اعتراف به ضعف‌ها و عذرخواهی از پیشگاه ملت بابت قصورها، مصوبه مجلس - که هنوز ۶ ماه از زمان اجرای آن نگذشته- را عامل ناکامی‌های ۸ ساله خود معرفی می‌کند؛ نمونه بارز فرار به جلو.//حق باروحانیست . اون 8 سال پیش میدونست که شما 6 ماه مونده به آخر دولتش قطعنامه تصویب میکنید!!! لذا نه امریکا تحریمها را برداشت نه روحانی تونست کار کنه خخخ والا .من هم بودم اگه میدونستم شما آخر 8 سال نمیگذارید کار کنم خب از اول 8 سال کار نمیکردم. اشکال اساسی در ایران اینست که متاسفانه افراد ... با گفتار درمانی و شیادی و گنده گویی و خالی بندی میان بالا همه جا هم میان بالا.امید مردم بعد از خدا به حضرت آقا و دولت انقلابی جناب رییسی است
  • حمید کلباسی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    مرگ و ننگ و نفرت بر آنهایی که ایران را ویران و سرنوشت یک ملت را به بازی گرفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس