محمدحسین ملائک

دولت در حالی لایحه بودجه را با محاسبه کاملا خیالی مذاکره و توافق با بایدن بسته که نشریات حامی دولت هم اذعان می‌کنند بایدن حتی در صورت مذاکره نمی‌تواند تحریم‌ها را بردارد و به سرعت به برجام برگردد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه آرمان از قول محمدحسین ملائک سفیر اسبق در سوئیس نوشت: بایدن نمی‌تواند یک‌شبه به برجام بازگردد. نزدیک به دو سال و نیم تحریم‌های پی‌درپی علیه ایران وضع شده است و همگی اینها نمی‌تواند در مدت دو هفته ای که بایدن روی کار می‌آید تا ضرب‌الاجل مجلس برداشته شود. این تحریم‌ها در سطوح مختلف است. بایدن قطعا در دو ماه ابتدایی نمی‌تواند به برجام بازگردد اما طبق مصوبه مجلس فقط او دو هفته وقت دارد. به دنبال خروج ایران از پروتکل الحاقی، قطعا اروپا طرف آمریکا را خواهد گرفت و قطعا ایران به مشکل خواهد خورد.

این دیپلمات سابق گفت: بایدن با خلوص نیت و در بهترین حالت ممکن شاید بتواند پس از سه ماه از استقرار دولتش به برجام بازگردد. دولت بایدن اگر هیچ مانعی بر سر راهش نباشد حداقل به سه ماه وقت نیاز دارد در صورتی که بایدن با موانع داخلی و منطقه‌ای بسیار زیادی روبه‌رو است و قطعا در مسیر او کارشکنی صورت خواهد گرفت. لابی‌های داخلی آمریکا، کنگره و سنا نیز در این رابطه به بایدن نظر خواهند داد و مسیر پرپیچ‌وخمی در مقابل او است.

ماجرا البته فراتر از اظهارات این دیپلمات سابق است. یکی از ایرادات بزرگ برجام این بود که به تصویب کنگره آمریکا نرسید و اوباما هر سه ماه یک بار باید تأییدیه کنگره برای ادامه تعلیق برخی تحریم‌ها را می‌گرفت. در ادامه مسیر نیز دولت اوباما و کنگره (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) به شکل پیاپی و برخلاف تعهد برجامی، اقدام به افزایش چند لایه تحریم‌ها در قالب ایسا، سیسادا، تحریم ویزا، کاتسا و مصادره اموال ایران کردند. در واقع روزی که اوباما با ایران برای برجام مذاکره می‌کرد، اغلب این تحریم‌ها وجود نداشت اما از صدقه سر برجام و نوع نگاه دولت روحانی به آن، تحریم‌های چندبرابری تبدیل به قوانین مصوب و رویه‌های اجرای جاافتاده در آمریکا شد. با این وصف، حتی اگر بایدن اراده لغو واقعی (نه نمایشی) تحریم‌های نفتی و مالی و بانکی را هم داشت نمی‌توانست تا چند سال دیگر هم این خواسته را عملی کند، چه رسد به این که او به تحریم‌های افزایش یافته در دوره اوباما و ترامپ به مثابه یک فرصت برای فشار آوردن و امتیاز گرفتن نگاه می‌کند.

با این اوصاف جای تعجب است دولت آقای روحانی که ۲ سال زمان صرف کرد تا به توافق نیم‌بند برجام دست یافت، چگونه با خود حساب کرده که با فرض (محال) اخذ مجوز مذاکره دوباره می‌تواند ظرف دو ماه، تحریم‌هایی را که نتوانسته در طول ۷ سال بردارد، لغو کند و فروش نفت را دوبرابر (۲/۳ میلیون بشکه) کند؟ البته اگر دولت اراده مقاومت جدی را داشته باشد و به اقدام متقابل و بازدارنده اهتمام کند و از آمریکا قطع امید نماید، قطعا می‌شود فروش نفت بیشتری داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نجفی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    8 3
    آقایان توهم زده اند ، بایدن حتی اگر به برجام برگردد تا سال ۲۰۲۳ این اتفاق نخواهد افتاد (تا سال پایانی دوره ۴ ساله ) متاسفانه آقای بایدن تیم قوی و لابی گری دارد که نیامده چینی ها و روس ها برای دلبری از بایدن به ایران نارو زدند ، در دوره بایدن ایران از هر زمان دیگری تنهاتر خواهد شد .
  • totonchyan IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 0
    میگن دروغگو کم حافظه میشه درسته اگر یادتان باشد این حضرات دلیل عدم رفع تحریم ها را درزمانی که ایران به تعهدات خودش عمل کرده بود ولی طرف مقابل خلف وعده کرده بود زمان بر بودن پروسه رفع تحریمها اعلام کرده و می گفتند که باید صبر کنید تا پروسه زمانی رفع نحریم ها طی شود حالا چطور شده که می گویند بایدن ظرف 2 ماه می تواند تحریم ها را بردارد مثل چی دروغ می گویند مگر اینکه باز بخواهند وعده رفع تحریم ها را روی کاغذ بجای رفع تحریمها در عمل جا بزنند اما زهی خیال باطل
  • حسن IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 0
    ۲ماه زیاده اگه ولش کنی یه کلید بزرگتر از قبلی میاره، ومیگه .. من مامور مخصوص حاکم بزرگ میتیکومانم احترام بگذارید و تحریمهارو پنج دقیقه ای بردارید.. اونا هم میگن چشم درکل فقط داره با این حرفاش به شعور ملت توهین میکنه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 0
    این مجلس اجازه برگشت تحریم ها را نخواهد داد
  • کمیل IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 1
    خوبه خودت فهمیدی این قدر خودتو بخواب زدی که تحریم ها چند برابر شده پس ظرف دو ماه کار خودتو شروع کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس