کد خبر 1249746
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند برای ایجاد التهاب/ در مقابل اخبار کذب چه کنیم؟

رسانه‌های معاند و ضدانقلاب همواره تلاش کرده اند با دروغ پراکنی و فریب مردم از آب گل آلود ماهی بگیرند و از هر فرصتی هم برای اهداف خودشان استفاده می کنند.

به گزارش مشرق، این روزها صفحات مجازی پر است از اخبار درباره خوزستان، با تصاویر و هشتک‌های مختلف. گاهی یک خبر احساسات‌مان را برآشفته می کند، ناراحت می‌شویم، بدون آنکه بدانیم اصل ماجرا چیست و اینکه خبر صحت دارد یا نه، آن را برای دیگران ارسال می کنیم، پست طی چند ساعت دست به دست می شود و کلی بحث و حرف و....

چند روز بعد متوجه می‌شویم عکس یا خبری که هزاران بار در فضای مجازی دست به دست شده، درست نبوده یا اصلا مربوط به کشور دیگری است و اصلا ربطی به ماجرای خوزستان نداشته! بی تفاوت می گذریم بدون اینکه برایمان مهم باشد این اقدام ما چه نتایجی در پی داشته است...

 متاسفانه این چنین اقدامی گاهی از سوی برخی خواص و سلبریتی ها هم انجام می‌شود، از کسانی که توقع می رود در انتشار پیام ها و بازنشر اخبار حساسیت بیشتری داشته باشند.

* انتشار تصویری قدیمی برای دمیدن در آتش ناآرامی‌ها

در همین مسئله خوزستان دیدیم تصویری از یک پیرزن، در حال نوشیدن آب از یک گودال وسط خیابان، به صورت گسترده منتشر شد، تصویری که دل خیلی ها را به درد آورد، برخی از ما هم ممکن است این تصویر را به اشتراک گذاشته باشیم. بعد از مدتی مشخص شد این تصویر سالها پیش گرفته شده و اصلا ربطی به مسائل امروز خوزستان ندارد و بعد از دستکاری در چنین روزی منتشر شده! دقیقا مشخص نیست این تصویر با چه هدفی گرفته شده و زنی که در عکس می بینیم با چه هدفی چنین اقدامی را انجام می دهد، ولی مطمئنا پیرزن اگر تشنه هم بوده و حتی اگر پول تهیه آب معدنی را نداشته، درِ هر خانه و مغازه ای را می‌ زد می‌توانست به اندازه رفع تشنگی آب تهیه کند، مطمئنا در کم آبی ‌ترین شرایط ممکن هم مردم خونگرم خوزستان کسی را تشنه از در خانه خود را رد نمی کنند.

دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند برای ایجاد التهاب

به هر حال این تصویر با هر هدفی گرفته شده بود، در چنین شرایطی موجب ناراحتی مردم می‌شود و برخی بدون اینکه تحقیق لازم را داشته باشند با هشتک ‌ها و محتواهای مختلف آن را به اشتراک می‌گذارند. حتی می بینیم برخی از اساتید دانشگاه و دانشجویان هم که جزو قشر نخبه جامعه هستند بدون تحقیق تصویر را منتشر می‌کنند و درباره‌اش مطالب و نکات بسیاری می‌نویسند!

* سکوت در مقابل واقعیت

نکته قابل توجه اما زمانی است که واقعیت ماجرا مشخص می شود، اینکه تصویر منتشر شده برای سالها قبل بوده و ربطی به ماجرای امروز ندارد! اینجاست که منتشرکنندگان و کسانی که تصویر را با محتواهای جگرسوز به اشتراک گذاشته اند، سکوت می‌کنند و حتی از مخاطبان خود برای چنین اشتباهی عذرخواهی هم نمی کنند، بدتر اینکه آنقدر که انتشار تصویر پیرزن گستردگی داشته، انشتار اخبار درباره واقعیت موضوع دیده نمی‌شود! چون منتشر کنندگان تصویر تمایلی ندارند که بگویند بازی خورده اند یا درگیر احساسات شده اند.

از این دست موارد بسیار است، مانند فیلمی که منشتر و گفته شد تانک‌ها و خودروهای جنگی برای مقابله با مردم در حال اعزام به خوزستان هستند! و وقتی پیگیر واقعیت می‌شویم می بینیم که فیلم برای مدتها پیش و ارسال این خوردها برای شرکت در یک نمایشگاه بوده است!

یا تصویری که از چند جوان و یا یک دختر بچه منتشر و گفته می‌شود تصاویر مربوط به کشته شدگان ماجرای خوزستان است! بعد از چند روز که حسابی با احساسات مردم بازی می‌شود یک دفعه می بینیم صاحبان تصاویر که متوجه چنین موضوعی شده اند از شهرهای مختلف از خودشان فیلم می گیرند و اعلام می کنند زنده هستند و یا اصلا در خوزستان نبوده اند و... یا اینکه مشخص می‌شود تصویر دختر بچه ای که اعلام شده در درگیری ها کشته شده و دل خیلی‌ها را به درد آورده اصلا مربوط به ایران نیست!

* اهداف رسانه‌های معاند از انتشار اخبار کذب

البته کاملا مشخص است انتشار چنین تصاویری با چه اهدافی صورت می گیرد و پشت این سناریو چه کسانی هستند. آنهایی که دست به چنین اقدامی می زنند حتی می‌دانند این دروغ افشا خواهد شد ولی چون به خوبی متوجه تاثیرات اقدامات شوم خود هستند و می‌دانند دربرگیری خبر دروغ به دلیل انتشار گسترده بیشتر از کشف واقعیت است، به این فریبکاری ادامه می‌دهند.

رسانه های معاند و ضدانقلاب که به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و انقلاب هستند، همواره تلاش کرده اند با دروغ پراکنی و فریب مردم از آب گل آلود ماهی بگیرند و از هر فرصتی هم برای این اهداف شوم خودشان استفاده می کنند.

این افراد و رسانه ها در هر اتفاقی روزانه صدها خبر دروغ منتشر می کنند اما درباره شهادت مامور برقراری نظم و امنیت و گریه های بی امان فرزندش چیزی نمی‌گویند، ولی پشت سر هم با کشته سازی‌های دروغ سعی می کنند مردم را در مقابل نیروهای امنیتی و نظامی قرار دهند، آن هم نیروهای امنیتی و نظامی که برای نجات جان مردم هزاران شهید و مجروح داده اند و همین چندسال پیش به خوبی دیدیم که برای نجات کودکان و مردم خوزستان چگونه از جان خود گذشتند. 

* نادیده گرفتن خدمات رسانی ها و اقدامات برای حل مشکل

کامیون ها پشت سر هم برای مردم خوزستان آب می برند، سپاه؛ ارتش، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و نیروهای جهادی مدتهاست در مناطق مختلف خوزستان در حال فعالیت هستند تا هرچه سریع تر آب به مردم برسد،  نزدیک به هزار گروه جهادی برای کمک به رفع مشکل کم آبی در شهرهای استان خوزستان فعالیت دارند، بسیاری از تشکل های دانشجویی، سازمان های مردم نهاد و خیرین در حال ارسال آب معدنی؛ منبع ذخیره آب و ... به خوزستان هستند و....، اما هیچکدام از این اقدامات در فضای مجازی و در رسانه های معاند دیده نمی شود، چون سودی برای معاندین ندارد.

دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند برای ایجاد التهاب

این رسانه ها نه تنها اقدامات خوب نیروهای انقلابی و مردمی برای حل مشکل یا گفت وگوی صمیمی مامور نیروی انتظامی با مردم معترض و راه اندازی ده ها پویش برای حل مشکل و...  را منعکس نمی کنند، بلکه از کنار مشکلاتی که سیل در آمریکا و مناطق مختلف آمریکا ایجاده کرده، افتضاحی که هوارداران انگلیس در بازی فینال با ایتالیا ایجاد کردند، زیر آوار ماندن صدها نفر در زیر برج فروریخته ۱۲ طبقه در فلوریدا پس از چند هفته و صدها اتفاق دیگر در آمریکا و اروپا که اگر هر کدام در کشور ما رخ می داد، هفته ها مورد بحث این رسانه قرار می گرفت به آرامی می گذرند و یک اتفاق کوچک در ایران را به برجسته و سیاه نمایی می کنند، تا بگویند چنین مشکلاتی فقط در ایران رخ می دهد!

ارتش، سپاه و نیروهای انقلابی مدتهاست در خوزستان در حال خدمت رسانی به مردم بوده و برای حل مشکل در حال تلاش هستند اما این رسانه ها کوچکترین عکس و خبری از این تلاش شبانه روزی منتشر نمی‌کنند چون منافع آنها در دیده نشدن این اقدامات است و به جای آن با تصویر سازی و کنار هم قرار دادن اخبار راست و دروغ نه تنها کمکی به حل مشکل می‌کنند بلکه با تحریک مردم اجازه حل بحران را هم نمی دهند.

* از نفوذ عناصرضدانقلاب در میان مردم تا تیراندازی به سوی معترضین

تصمیمات اشتباه یا کم کاری برخی مسئولان گاهی موجب ایجاد مشکلاتی در کشور شده و بی توجهی دولت نسبت به حل مشکل هم باعث شده تا مردم برای پیگیری مطالبات خود دست به اعتراض بزند، در چنین مواقعی است که رسانه های معاند و ضدانقلاب با برنامه ریزی و با خبرسازی های دروغ تلاش می کنند تا فضا را ملتهب کنند، با ملتهب شدن فضا کار اغتشاش گران و عناصر ضدانقلاب آغاز می شود که در میان مردم معترض نفود می کنند تا اعتراضات مسالمت آمیز را به اغتشاش تبدیل کنند، در این میان هم با تیراندازی به سمت مردم موجب جان باختن معترضان می شوند تا آمار کشته ها را بالا ببرند و نظام را به کشتن مردم محکوم کنند!

دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند برای ایجاد التهاب

متاسفانه اعتراضات مردم خوزستان برای مشکل کم آبی، مانند اعتراضات آبان ۹۸ با ورود و سواستفاده عناصر ضدانقلاب و معاند به انحراف کشیده شد. عناصر آشوبگر با هدف قراردادن مردم باعث جان باختن یک مامور نیروی انتظامی در شادگان و تعدادی از مردم شدند اما رسانه های معاند با دروغ پردازی تلاش کردند این اتفاق را گردن پلیس بیاندازند تا بر آتش ناآرامی ها بدمند.

* وقتی برای بالابردن آمار جان باختگان دست به دامن جنازه های داعشی می شود!

رسانه های معاند برای بالابردن آمار جان باختگان حتی دست به دامان نیروهای به هلاکت رسیده داعشی هم شدند و تصویر یکی از نیروهای داعشی را با عنوان جوان خوزستانی که در حوادث اخیر کشته شده منتشر کردند! البته خیلی طول نکشید که واقعیت برملا شد و مشخص شد تصویری که با عنوان سیدحسن آل نصیر در این رسانه ها منتشر شده مربوط به ابوجهاد از نیروهای داعشی بوده که در سال ۲۰۱۷ در سوریه به هلاکت رسیده است!

* توزیع‌کننده اخبار دروغ رسانه های معاند نباشیم!

این رسانه‌ها حتی کسانی را که در درگیری های خانوادگی جان باخته بودند را به جای کشته شدگان اعتراضات خوزستان جا زدند و از هر فرصتی برای انتشار اخبار کذب و دروغ استفاده کردند و متاسفانه برخی هم بدون اطلاع از اصل ماجرا، دست به بازنشر و انعکاس این اخبار زدند و به گونه ای این رسانه با بازی دادن این افراد و سواستفاده از احساساتشان از آنها به عنوان نیروی رایگان خود برای انتشار اخبار دروغ استفاده کرد. این نکته قابل توجهی است و باید مراقب باشیم تا در دام این رسانه ها گیر نکنیم.

* در چنین مواقعی باید چه کنیم؟

دشمنان از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور و مردم استفاده می‌کنند و مسائلی مانند اعتراضات مردم خوزستان هم از بهترین فرصت‌ها برای بهره برداری معاندین است. در چنین شرایطی اگر واقعا دلسوز حل مشکلات مردم خوزستان یا هر شهر دیگری از کشورمان هستیم، باید ضمن مطالبه درست از مسئولان، از انتشار اخبار کذب و نادرست و اخباری که از صحت آن مطلع نیستیم به شدت خودداری کنیم. نباید ناخواسته شرایطی ایجاد کنیم که به جای حل مشکل، بر بحران افزوده شود.

دروغ‌پراکنی رسانه‌های معاند برای ایجاد التهاب

از نخبگان، اساتید دانشگاه و دانشجویان هم انتظار می رود از اقدامات احساسی دوری کنند و با ارائه راهکار و راه حل برای حل مشکل یاری گر مسئولان باشند. ناگفته نماند که اتحادیه ها و تشکل های دانشجویی انقلابی هموراه در چنین مسائلی با بصیرت و تدبیر عمل کرده اند و با بیان واقعیت ها حل مسایل را از مسئولان مطالبه کرده اند و حتی در خیلی از موارد هم با اقدامات جهادی یاری گر مردم بوده اند، در باره مشکل خوزستان هم اساتید و دانشگاهیان می توانند با بررسی دقیق دلایل ایجاد مشکلات و ارائه راهکارها به مسئولان مربوطه به حل سریع تر مشکل کمک کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کیان GE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    این عکس دستکاری شده و عکس واقعی به این شکل هست که این خانم در حال بوسیدن سنگ مزار اموات خود میباشد.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    ولشون کنید. اینا هر وقت میرن تو آمپاس ، ازهزارتوی چرندیات رد میشن
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    خب درست کار کنید به فکر مردم و کشور باشید تا بهانه دست به قول خودتان دشمن و معاندین ندهید
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      0 0
      مردم هم در عوض جاهل نباشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس