نظارت مجلس برای اطمینان از عدم فعالیت‌های مخرب در حوزه رمزارز

می توان با برنامه ریزی مناسب در کشور، سالانه بین یک تا دو میلیارد دلار، از استخراج بیت کوین درآمد زایی کرد.

به گزارش مشرق، بر کسی پوشیده نیست که تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا ایران را در شرایطی قرار داده است که امکان تبادلات مالی را برای اشخاص، نهادها و شرکت های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان سخت و پیچیده کرده است. این تحریم ها توانسته است موتور رشد اقتصادی ایران را کند و ایران را در تامین حقوق و نیازهای اساسی خود نظیر تامین داروهای خاص و کالاهای اساسی دچار مشکل کند. آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته است که محاسبات مقامات جمهوری اسلامی ایران را به سمت توهم بن بست اقتصادی سوق داده و این گونه وانمود کند که ایران در دو راهی عقب ماندگی اقتصادی و تسلیم سیاسی باید یکی را انتخاب کند؛ ولیکن ظرفیت های ژئوپلتیک و ژئو استراتژِیک و سایرپتانسیل های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور، بسیار فراتر از آن است که ایران را به این راحتی در گوشه رینگ قرار دهد.

تجربه رمزارزها در کشورهای دیگر

 ایران همواره در دور زدن تحریم ها، توانایی های منحصر به فردی را از خود نشان داده است و با گذر زمان، این توانایی ها افزایش قابل توجهی داشته است. یکی از روش های نوین دور زدن تحریم ها، استفاده از رمزارزها است که این موضوع مورد توجه کشورهای قدرتمندی چون چین و روسیه قرار گرفته است و سایر کشورهای جنبش عدم تعهد نظیر ونزوئلا و کوبا نیز آن را در همین جهت به کار گرفته اند. چین، با رونمایی از یوآن دیجیتال خود، گام بلندی را در به چالش کشیدن سلطه دلار در مبادلات جهانی برداشته است و روسیه نیز در همین مسیر گام بر می دارد. ونزوئلا، با استفاده از رمز ارز پترو که پشتوانه آن ذخایر نفتی این کشور بود، تنها در یک روز بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار، سرمایه گذاری خارجی جذب کرد. کشورهای السالوادور و پاراگوئه نیز اخیرا اقدام به پذیرش بیت کوین کرده اند و آن را به عنوان ارز ملی خود برگزیده اند. بسیاری از کشورها اقدام به پذیرش بیت کوین و سایر رمز ارزها تحت چارچوب و قوانین خاص کرده اند و به زودی پذیرش جهانی رمزارز ها دور از انتظار نخواهد بود. در چنین موقعیتی، ایران نه تنها از توصیه بسیاری از کارشناسان این حوزه در سالیان قبل برای سرمایه گذاری در این حوزه استقبال نکرده است، بلکه هنوز رمزارزها را به عنوان تهدیدی برای اقتصاد خود می بیند و در هفته های اخیر، بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال را جمع آوری کرده است. این در حالی  است که برای اقتصاد تحت تحریم ایران، رمزارزها می تواند روزنه ای بسیار روشن و قابل اتکا برای انجام تراکنش های مالی بین المللی ایران باشد و دیوار تحریم های مالی را بشکافد. مقاومت ها و مبارزه جویی ها با بحث رمزارز را می توان تنها از جانب جهالت ها و عدم ریسک پذیری مسئولان دانست. مسئولان و مقامات امر، به نظر می رسد به اندازه کافی با فواید رمزارز ها آشنایی ندارند و به همین دلیل است که اجازه ایجاد فرصت تکرار نشدنی کاربرد رمزارزها در سطح ملی را نمی دهند.

ویژگیهای رمزارزها و فواید آن برای اقتصاد ایران

ناشناس ماندن و عدم تمرکز : یکی از ویژگی های بیت کوین، ناشناس ماندن معاملات و عدم نیاز به اسم و آدرس فرد در هنگام معامله است که می تواند بیت کوین را از دید سایرین مخفی نگه دارد و قابلیت کنترل معاملات را از بین می برد. نکته ای که در معاملات با swift وجود دارد و در صورت انتقال هر مقدار کم یا زیاد، این معامله قابلیت ردیابی و کنترل توسط هسته مرکزی سیستم را خواهد داشت. تحریم های مالی ایران نیز، تنها به همین دلیل بسیار موثر است که سیستم متمرکز پیام رسان سوئیفت، تحت سلطه ایالات متحده آمریکا و متحدان آن است. این ویژگی به ایران تحت تحریم کمک می کند که با توجه به حجم بازار ۱.۳۷۳ تریلیون دلاری رمزارزها بتواند به راحتی معاملات خود را از این طریق، بدون دخالت اشخاص ثالث به انجام رساند. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی، رمزارزها را به عنوان جانشین آینده سیستم swift می دانند و به همین دلیل است که مدیران این شرکت بین المللی، به فکر ایجاد رمز ارز خود بر بستر بلاک چین افتاده و در حال تکاپو برای توسعه خود بر روی این بستر هستند.

کاربرد گسترده در جهان: بیت کوین و رمزارزها، امروزه در مهم ترین فروشگاه ها و شرکت های تجاری دنیا پذیرفته شده است. بیت کوین در آمازون، مایکروسافت، مک دونالد، شاپیفای، لیفت و ... پذیرفته شده است. بسیاری از این مکان ها علاوه بر درگاه های پرداخت ارزهای الکترونیکی همچون پی پال و ویزا کارت و مستر کارت، از درگاه پرداخت بیت کوین نیز استفاده می کنند. پذیرفتن بیت کوین به عنوان روش پرداخت توسط برترین شرکت های جهان بدین معناست که تقریبا هر کالایی را می توان با بیت کوین در هر حجمی و از معتبرترین شرکت های جهان، خریداری کرد بدون آن که نیاز باشد شخص ثالثی این معامله را رهگیری و کنترل کند. با توجه به افزایش صرافی ها در سطح جهانی، رمزارز ها نقدشوندگی بسیار بالایی پیدا کرده اند و در هر کشوری به هر مقدار مورد نیاز می توانند به وجه نقد رایج یا ارزهای فیات تبدیل شوند. برای ایران تحت تحریم، این روش می تواند در بسیاری از معاملات نفت و گاز، محصولات پتروشیمی و کالاها و خدمات صادراتی و وارداتی مورد نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. همه شرکت های تجاری به زودی در سرتاسر جهان این روش را به عنوان یکی از روش های رایج مبادلات مالی خواهند پذیرفت.

درآمد حاصل از ماینینگ: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، در حال حاضر حدود ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود. مطالعه موسسه الیپ تیک نشان می‌دهد که استخراج بیت کوین برای ایران فرصتی بوده که بتواند از تأثیر تحریم‌ها بکاهد. این تحقیق همچنین گفته که میزان برق سالانه مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در ایران معادل برقی است که از سوختن ۱۰ میلیون بشکه نفت به دست می‌آید که برابر با ۴ درصد صادرات نفت کشورمان در سال ۲۰۲۰ بوده است. در شرایطی که ایران توانایی صادرات نفت و گاز و انرژی را ندارد، می توان با برنامه ریزی مناسب در کشور، سالانه بین یک تا دو میلیارد دلار، از استخراج بیت کوین درآمد زایی کرد و درآمد ارزی بدست آورد. ۲ میلیارد دلار استخراج رمزارز می تواند در شرایطی که بنا به گفته رئیس بانک مرکزی، کشور تنها با  ۵ میلیارد دلار ذخایر ارزی داداره شده است می تواند در شرایط و اوضاع اقتصادی ایران تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با توجه به مطالب مذکور در این راستا به دولت سیزدهم توصیه می شود که برای رهایی از فشار تحریم ها و مقابله با تحریم های مالی ایران که منجر به افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات آینده نیز خواهد شد، این راهکارها را در پیش داشته باشد:

توسعه رمزارز ملی ایران با توجه به نیازها و چالش ها و موانع تحریمی پیش رو و ایجاد فرصت سرمایه گذاری سرمایه گذاران بین المللی با استفاده از رمزارز ملی در ایران
طراحی سیستم مالی جهت استفاده از رمزارز ها و به خصوص بیت کوین در مبادلات مالی کلان ایران و پذیرش بیت کوین در بانک مرکزی ایران برای مبادلات بین المللی. با این روش می توان، به جای ارزهایی چون یورو و دلار، بیت کوین قبول کرد و صادرکنندگان می توانند بیت کوین را به جای تعهدات ارزی خود وارد کنند و واردکنندگان از  این بیت کوین ها برای سفارش کالاها و خدمات خارجی خود استفاده کنند.  
 ایجاد صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری در رمزارز ها برای پوشش نیازهای اقتصاد ایران به بیت کوین و بهره برداری از سود حاصل از معاملات رمزارز ها که سودآوری این معاملات خود به نوعی صادرات غیر مستقیم نیز محسوب شده و موجب ورود ارز به کشور خواهد شد.

ایران با استفاده از این راهکارها می تواند عقب ماندگی خود را در این زمینه جبران کرده و بخش مهمی از زیان اقتصادی تحریم ها را به راحتی با استفاده از رمزارز ها بپوشاند. این راهکارها کاملا قابلیت عملیاتی دارد و مسئولان امر در صورت نیاز می توانند با مراجعه به پژوهشگران اقتصادی این حوزه، استراتژی ها و برنامه های عملیاتی در این حوزه را دریافت کنند.

* ایمان صمدی نیا/ پژوهشگر اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع)

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 1
    مشکل شرعی نداره یعنی؟؟این درآمد حلاله؟؟
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 0
      بنیان‌گذار دوج کوین: ارزهای دیجیتال توسط «یک کارتل قدرتمند» از افراد ثروتمند کنترل می‌شوند جکسون پالمر، هم‌بنیان‌گذار دوج کوین، در یک رشته توییت طولانی ناامیدی خود نسبت به صنعت ارزهای دیجیتال را ابراز کرده و نوشته است که این فضا به رغم ادعای غیر متمرکز بودن، توسط «یک کارتل قدرتمند» از ثروتمندان کنترل می‌شود. وی همچنین عنوان کرده است: «صنعت ارزهای دیجیتال شبکه‌ای از روابط مرموز تجاری و اینفلوئنسرها و رسانه‌های مزدور را به کار می‌برد تا جو «سریع پولدارشدن» را برای دریافت پول از افراد ساده‌لوح و درمانده ایجاد کند.» پالمر می‌گوید ارز دیجیتال یک فناوری به شدت راست‌گرا و ابر سرمایه‌دارانه است که با عقاید شخصی وی هیچ سنخیتی ندارد. او در ادامه اظهار کرده است که ارزهای دیجیتال تنها برای غنی‌تر کردن ثروتمندان و طبقات بالای جامعه ساخته شده‌اند و بدترین بخش از نظام سرمایه‌داری را نمایندگی می‌کنند. جکسون پالمر همچنین در پایان گفته است که دیگر هرگز در هیچ بحثی در این زمینه مشارکت نخواهد کرد.
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    آمریکا تا دیروز با چاپ دلار بدون پشتوانه تورم داخلی شو صادر میکرد، از فردا م قراره با با ماینینک رمزارز خون اقتصاد دنیا رو بمکه. یعنی ماها توی جهان سوم قراره «خرکاری»های اقتصاد آمریکا رو انجام بدیم، کنترل دستمزد این خرکاری (قیمت رمزارز و ماینینک) هم دست خود آمریکا باشه. جای تعجبه که حزب‌اللهی‌ها هم فریفته ی تبلیغات تکنولوژی شده ن
  • SE ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 2
    بزرگنمایی برای مصرف برق ماینرها با هدف جلوگیری از دور زن تحریمها صورت گرفت. ضمن اینکه اصلا به جای تولید بیت کوین از ماینر ، از صادر کنندگان بخواهیم به جای دلار بیت کوین وارد کنند. به واردکنندگان هم به جای دلار، بیت کوین از بانک مرکزی دریافت کنند.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 0
      بعد که بیت کویین رسید به 5 هزار دلار قیافت دیدنیه
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 1
    مراجع عزیز مخالفند.
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    باسلام برادر گرامی این روش ها یک گذر موقتی است ، باید چاره قطعی اندیشید قبل از اینکه فردا دیرتر شود. اوضاع هر روز سخت تر می شود بخصوص طبعیت هم در این اوضاع کم به بار و سختی مردم اضافه نشده است! باید این استخوان لای زخم را برای همیشه برداشت و گرنه این داستان ادامه دارد. نکته را فراموش نکنید استانه درد مردم هم حدی دارد!!!!
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 1
    اگر با مدیریت انجام بشه رمز ارز ها برای ایران عالی است. این موضوع لیبرال ها رو خیلی عصبانی کرده
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 1
      هی لیبرال لیبرال راه ننداز . مردم با سوختن وسیله های برقیشون تاوانش رو میدن پروفسور . لیبرال کیلویی چنده ؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 0
    اگر رمز ارزها بخواد به قیمت خاموشیهای گسترده و خسارات فراوان مالی و حانی تمام بشه در واقع تکمیل ماموریت تحریمهای ظالمانه است! زهر تحریمها به جان مردم است و حلاوت گشایشها به کام از ما بهتران!
  • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    باسلام خدمت آقا ایمان...طبق این فرمایشات شما که مستدل هم هست ...یعنی تو ایران هرکس بارمزارز میجنکه باهراسم و عنوانی داره به آمریکا خدمت میکنه...درسته؟....یاعلی مدد
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 1
    آخه بی وجدان گناه ما چیه که باید با خاموشی و قطع مکرر برق تاوان استخراج بیت کویین تو رو پس بدیم . 10 میلیون کامپیوترم در اثر خاموشی های مکرر و ناگهانی چند وقت قبل داغون شد . تازه سقوطی برای بیت کویین در راهه که راحت به زیر 5 هزار دلار میرسه . فکر کردی این قمار خانمانسوز آخر عاقبت داره ؟
    • بابک IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      1 1
      مصرف کل مزارع استخراج رمز ارز در ایران ۲۰۰۰ مگاواته که اصن تاثیری در خاموشی برق ها نداره دلیل قطعی برق معاهده پاریس برجام
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 1
    بهترین راه برای فرار از چنگ امریکا است
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 1
    مگر تحریم نعمت نیست چرا میخواهید از نعمات خدا رهایی یابید
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 1
    تحریم نعمت است دروغ بوددددددد
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 1
    تحریمهای امریکا همان جنگ اقتصادی است و فرار از جنگ خیانت است
  • سس IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 0
    به جان خودم اگه به شماست واقعا نظرتون اینه خب حالا که میتونیم بیت کوین استخراج کنیم برجام و بیخیال ینی یه همچین آدمای بی سوادی هستین
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    اگر واقعا نه بانک مرکزی نه دارایی و نه وزارت صنایع مزاحمت ایجاد نکنند فقط شرط بگذارند برق از محل نیروگاههای کوچک خودشان تامین کنند و تعهد ۷۰ درصد فروش ارز ان به خارجی ها را به بانک مرکزی بدهند برای واردات و وزارت نفت هم گاز را به قیمت صادراتی به نیروگاه کوچکشان بدهد در حال حاضر برد دو سر سود برای دولت و سرمایه گذار است البته آینده رمز ارزها مشخص نیست ولی بقدری زود بازده است که ضرری ندارد حداقل در صورت شکست رمز ارزها پول سرمایه گذاری آن در خواهد آمد و اگر هم در کل دنیا جمع شود که فعلا اتفاق نمی افتد نیروگاههای کوچک باقی مانده صدها کاربرد دیگر هم دارند پس فعلا با تحریم ها برای ما خوب است ماینرها بقدری زود از رده خارج میشوند که نگرانی از بابت سرمایه گذاری بلند مدت نیست روز بروز ماینرهای قویتر با مصرف کمتر میاید و سرمایه گذار باید این استهلاک سرمایه را در سود آوری منظور کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس