هشدار دولت چین به شهروندان خود درمورد استفاده از رمزارزها

یک مقام مسئول در نظام بانکی از ورود بانک مرکزی به طراحی رمز ارز داخلی و طراحی آئین نامه های آن خبر داد.

به گزارش مشرق، اسماعیل لله گانی صبح امروز در همایش بانکداری اسلامی در خصوص نگاه بانک مرکزی به رمز ارزها گفت: بانک‌های مرکزی در دنیا به این سمت رفته اند که به رمز ارزها توجه کنند. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز به مسئله رمز ارزها توجه کرده و ۸۰ بانک مرکزی دنیا نسبت به صدور رمز ارز با پشتیبانی بانک مرکزی اقدام کردند.

لله‌گانی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز باید رمز ارز اختصاصی منتشر کند، تصریح کرد: رمز ارزهاهای بانک مرکزی معادل دیجیتال برای پول رسمی هر کشور است که باید شرایطی همچون پذیرش جهانی را دارا باشند و از سوی بانک‌های مرکزی منتشر شده باشند.

بیشتر بخوانید:

بازار رمز ارزها تهدیدی برای بورس؟

مدیر عامل بانک وابسته به وزارت رفاه تأکید کرد: رمزارزهای اختصاصی هر بانک مرکزی یا CBDC در دو نوع عمده فروشی و خرده فروشی از سوی بانک‌های مرکزی منتشر می‌شود که در کشورهای پیشرفته به دلیل امکان عرضه نوع عمده فروشی آن در شبکه‌های بین المللی بیشتر به سمت استفاده از این مدل حرکت شده است.

وی با بیان اینکه CBDC ها به صورت آفلاین قابل استفاده هستند، گفت: برخلاف رمزارزها CBDC ها مانند سکه و اسکناس رایج هر کشور دارای رقم رسمی هستند و از اعتبار و پشتوانه بانک مرکزی برخوردارند. بانک‌های مرکزی CBDC ها را یا مستقیماً منتشر کرده و در اختیار مشتری می‌گذارند که در این صورت نقش بانک‌ها کمرنگ می‌شود و یا اینکه بانک مرکزی صرفاً صادر کننده است و نهادهای مالی به عنوان واسطه CBDC ها را عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

استخراج رمز ارزها و ادامه خاموشی‌ها

لله گانی از دیگر مزایای انتشار رمزارزهای ملی را کاستن از هزینه چاپ پول و کاهش ریسک تبادلات الکترونیکی بخش خصوصی دانست و افزود: CBDC ها تهدیدهایی هم دارند که شامل احتمال نبود امنیت در شبکه، سختی در جلب اعتماد مردم، احتمال سوءاستفاده و پول شویی با رمزارز و کمرنگ شدن نقش بانک‌ها می‌شود.

مدیر عامل این بانک نیمه دولتی تصریح کرد: در رابطه با حفظ ارزش پول ملی CBDC ها می‌توانند مؤثر باشند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم به این رمزارزها توجه کرده و در حال ورود به بازار رمز ارز هستند و اگر بانک مرکزی وارد عمل نشود، ممکن است حفظ ارزش پول ملی ضربه ببیند.

وی با تأکید بر اینکه CBDC ها در بستر بلاکچین عرضه می‌شوند، خاطرنشان کرد: امکان استفاده همزمان از CBDC به عنوان پول رایج ملی صادره از بانک مرکزی و رمزارزهای رایج در دنیا وجود دارد اما بانک مرکزی می‌تواند با CBDC در مدیریت نقدینگی به صورت فعال وارد شود.

لله گانی افزود: در مقابله با رمزارزها که هر روز در حال گسترش هستند و ایراداتی دارند، باید فعالانه‌تر عمل کرد. البته در سطح کشور برای ماینینگ رمز ارزها مجوزهایی صادر شده ولی برای نقل و انتقالات آن و نقد کردن رمز ارزها دستورالعملی نداریم.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم ریال را در قالب رمز ارز منتشر کنیم و در قراردادهای دوجانبه با کشورهای همسایه از این ابزار استفاده کنیم؛ CBDC ها نیازی به سوئیفت ندارند و حتی به بلاکچین جهانی نیز نیاز نیست. بانک مرکزی ایران در حال راه اندازی CBDC است و از آنجایی که بلاکچین یک بستر و شبکه جهانی است، که مانند سوئیفت و مخابرات می‌توان از آن استفاده کرد، می‌توانیم به سمت استفاده از CBDC ها در بستر بلاکچین داخلی حرکت کنیم. این بستر مختص کشور ماست و در حوزه قراردادهای بین المللی می‌توانیم از ظرفیت بلاکچین داخلی استفاده کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 2
    کار اشتباهی. مثل دلار ملی می مونه. شما اینترنت رو ملی کنید نه رمز ارز رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس