پیامدهای بن بست سیاسی برای لبنان؛ چرا دولت جدید تشکیل نمی‎شود؟

انصراف سعد حریری از ماموریت تشکیل کابینه در لبنان وضعیت بحرانی این کشور را تشدید کرد.

به گزارش مشرق، «سعد حریری»، پس از اتلاف وقت ۹ ماهه، سرانجام کابینه‌ای را معرفی کرد که از سوی رئیس جمهور لبنان با موافقت روبرو نشد و پس از آن بود که «حریری» از ماموریت تشکیل دولت استعفا کرد.

اقدامی که «حریری» انجام داد، نشان دهنده برنامه ریزی از قبل تعیین شده وی برای تشدید فشار بر لبنان است.

فرانسه طرحی برای خروج لبنان از بحران دولت داده بود تا ۶ میلیارد دلار کمک به این کشور کند، اما در این طرح برنامه‌ای نیز گنجانده شده که در صورت ناتوانی در تشکیل دولت، اروپا چند چهره سیاسی را تحریم می‌کند و کمک ۶ میلیارد دلاری را نیز پرداخت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

انصراف حریری و اجماع سیاسی برای خروج از بن بست سیاسی لبنان

روشن است که اقدام «سعد حریری» با هدف ایجاد ناآرامی در لبنان طراحی شده است.

لبنان و مردم آن با نبود دولت با مشکلات زیادی روبرو هستند و حتی شرایط در این کشور به گونه‌ای پیش می‌رود که با کمبود ارزاق مواجه شده‌اند.

وضعیت شهرهای لبنان از نظر نظافت نیز وخیم است؛ چراکه دولتی سر کار نیست تا امور را رتق و فتق کند.

«سعد حریری» با وجود تعهدی که داده بود، عمل نکرد؛ او در شرایط بحرانی مامور تشکیل دولت لبنان شد تا از تشدید بحران و فروپاشی این کشور و ایجاد هرج و مرج جلوگیری کند اما ۹ ماه تاخیر او و سرانجام این گونه استعفا دادن، عمق کینه «حریری» به لبنان و مردم این کشور را نشان می‌دهد.

از زمان انتصاب «حریری» در جایگاه نخست وزیر برای تشکیل دولت، اوضاع لبنان وخیم‌تر شد تا جایی که مشکلات اقتصادی مردم را آزار داد و باعث بروز کمبودهای زیادی در زمینه کالاهای اساسی در این کشور شد.

مردم اکنون پس از استعفای «حریری» به خیابان‌ها رفته و دست به تظاهرات زدند.

«حریری»، یک مهره است، مهره‌ای چند جانبه، او مهره فرانسه، آمریکا و عربستان است؛ اهداف و برنامه‌های این سه کشور برای لبنان یکی است.

آن‌ها خواهان حذف حزب الله لبنان و تضعیف قدرت آن در این کشور هستند.

حضور نمایندگان حزب الله در پارلمان این کشور و قدرتی که این حزب در لبنان دارد، مانعی بر سر راه دشمنان لبنان است.

عربستان، فرانسه و آمریکا نیز برای آنکه انتقام خود را بگیرند، با ممانعت از تشکیل دولت در این کشور سعی می‌کنند شرایط را بحرانی کنند؛ در حالی که خود مشکل اساسی و اصلی برای لبنان هستند و مداخلات آن‌هاست که باعث شده تا این کشور نتواند دولت تشکیل دهد و به مشکلات رسیدگی کند.

«حریری» برای کشورش، بحران سیاسی ایجاد کرده است؛ او هر گاه برای تشکیل دولت انتخاب می‌شود وضعیت همین است و حتی افراد دیگری که برای تشکیل دولت انتخاب می‌شوند با کارشکنی‌ها و سنگ اندازی‌های او و حزب مرتبط با او روبرو می‌شوند.

در این میان حتی یک نمونه هم نمی‌توان یافت که حزب الله لبنان بر سر راه «حریری» برای تشکیل دولت کارشکنی کرده باشد و هر آنچه که از واکنش‌های حزب الله دیده شده، اقدام برای موفقیت «حریری» برای تشکیل دولت بوده است.

اکنون لبنان در لبه تیغ قرار دارد؛ چاره درد این کشور تشکیل هر چه سریع‌تر دولت است و رئیس جمهور باید فردی مطمئن و دلسوز کشور را برای تشکیل دولت انتخاب کند در غیر این صورت فروپاشی لبنان دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس