پشت پرده ناآرامی‎ها در کوبا؛ آمریکا به دنبال چیست؟

کوبا این روزها با ناآرامی‎هایی روبرو است که نقش آمریکا در این موضوع دیده می‌شود.

به گزارش مشرق، پنج سال از مرگ «فیدل کاسترو» می‌گذرد اما مردم کوبا تا زمان حیاتش هر هفته صبح روز یکشنبه در خیابان کنار ساحل که به سفارت آمریکا منتهی می‌شد، با او راهپیمایی می‌کردند.

کاسترو، که در سال ۲۰۱۶ درگذشت، در سال ۱۹۵۹ با همراهی انقلابی‌های دیگری، چون «ارنستو چه گوارا»، «کامیلو» و دیگران، حکومت دست نشانده و آمریکایی «باتیستا» را سرنگون کرد و از آن زمان تاکنون انقلاب کوبا پابرجاست.

بیشتر بخوانید:

کوبا بازم مستعمره آمریکا میشه؟!

فیدل کاسترو و دیگر همراهان او در انقلاب که با حمایت مردم تحت ستم این کشور همراه بود، عزت و استقلال سیاسی را به کشور بازگرداند.

کوبا توانست آمریکا را در مقاطع گوناگون با سیاست‌های خود به چالش بکشاند و از پیاده شدن اهداف آمریکا در منطقه آمریکای لاتین جلوگیری کند.

کوبا کشوری فقیر، کوچک و جزیره‌ای در جنوبی‌ترین نقطه کشور آمریکا و در ۹۰ مایلی ایالت میامی نزدیک است.

اکنون پس از ۵ سال از مرگ فیدل کاسترو، این کشور دچار تحولاتی شده است؛ تحولاتی همجنس تحولات انقلاب‌های مخملین آمریکایی که به کودتا شبیه‌تر است.

بیشتر بخوانید:

خط بطلان هزاران هوادار دولت کوبا بر دسیسه‌های آمریکا

 کوبا از زمان پیروزی انقلاب خود تحت تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکاست.

کوبا کشوری کوچک در قاره آمریکاست، اما مردم بزرگی دارد که توانسته با وجود همه فشارهای اقتصادی، سیاسی و تهدیدات نظامی ایستادگی کند، اما اکنون شرایط تفاوت پیدا کرده است.

اعتراضات در کوبا به خاطر کمبودهایی است که در جامعه وجود داشته و دارد، اما علت اصلی آن تحریکات و دشمنی‌های آمریکاست.

۶۰ سال ماندگاری انقلابی که علیه امپریالیسم آمریکا توانست مقاومت کند، نباید دست از مبارزه بردارد در حالی که افول آمریکا نزدیک است.

در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما»، سفارت آمریکا در «هاوانا» بازگشایی شد و سفر اوباما به هاوانا و دیدار او با «رائول کاسترو»، رئیس جمهور کوبا در رسانه‌های جهان یک اتفاق تاریخی محاسبه شد اما فیدل کاسترو، با اوباما دیدار نکرد و حتی نسبت به سفر او به هاوانا انتقاد تند داشت.

پس از سفر اوباما به کوبا و بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا، قرار بر این شد تا تحریم‌ها علیه کوبا برداشته شود و حتی توافقی نیز در این زمینه میان دو کشور به دست آمد، اما این اتفاق در زمان اوباما نیفتاد و پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، او این توافق را لغو کرد.

اکنون نیز آمریکا با دخالت و تحریک سعی دارد تا مردم کوبا را علیه انقلاب این کشور بشوراند و این روزها برخی اعتراضاتی که در این کشور دیده می‌شود ناشی از سیاست مداخله گرانه آمریکاست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    5 6
    این نتیجه بدیهی کنار گذاشتن سیاستهای کاسترو و سازش با آمریکا است.
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      6 1
      متاسفانه توده ی مردم یا نمیفهمن یا دیر میفهمن. زمانی به خودشون میان که تبدیل شدن به لیبی یا سوریه. اگر یک رهبر مقتدر در راس امور کشورت نباشه باید فاتحه ی همه چی رو به مرور بخونی، تبدیل میشین به مردمی فلک زده که برای قدرت های استکباری اندازه ی نون خشک هم ارزش ندارین. از سرنوشت لیبی و مصر درس بگیرید و مقاومت کنید.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      و نتیجهٔ باز شدن سفارت آمریکا در هاوانا!!!
  • DE ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 2
    حتما رائول فکر کرده آمریکا ادم شده؟ امریکا ادم بشو نیست
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 2
      اگه آدم نبود الان تو تو طویله پهن جمع میکردی نه با اینترنت کامنت بزاری (:
    • ... IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      آمریکا هیچ چیزی جزء قدرتمند تر شدن خودش نمیخواد و کشور های دیگه و حتی مردم کشور خودش براش اهمیت نداره و حاضره هر کاری بکنه. سازش با آمریکا بسود هیچ کشوری نیست چون آمریکا حتی با هم پیمانهای خودش هم خوب رفتار نمیکنه و سعی می‌کنه که اونهارو هم تضعیف کنه
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 0
      در طویله پهن پهن کردن شرف دارد به پهن و فضولات آمریکا تبدیل شدن.
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 1
    قدیم که فرصت داماد شدن بخاطر کمبودها مرتفع شود . میگفتند . بریم سنگی روی بافه بزاریم تا کس دیگه ای او را (دختر) نبرد . یک وقتی فیدل بپشتوانه کرملین و برژنف قدرتی داشت ِ تا شد آنکه شوروی از هم پاشید و کوبا که در زمان کندی شده بود برگ برنده و زمان بسیار حساس و دل تو دل نبود بخاطر استقرار موشک های اتمی شوروی بود . تبدیل شد به کشوری نیازمند و بدون حامی . بالاخره کاسترو و بعد برادرش با سیاست های خودشان موفق شدند تاب بیاورند . حالا اسما چین و روسیه از کوبا حمایت میکنند . عین همان سنگ روی بافه . سوال این هست این کشور چند میلیونی و کوچک که باندازه یک شهر کوچک این کشورها وسعت و جمعیت دارد . چطوره که از جمله چین نمیخواهد کمک شایان که خیلی هم برای چین هزینه ندارد به کوبا بکند و از مشکلات رهائی بخشد و حتما با تاسیس چند کارخانه میتوانند بمرور خرج خود را باز ستانند . اما مثل برخی از دیگر جاها بسیار کند و ایستا عمل میکنند ِ و مثلا آنکشور اسم برده . معطل داماد کی میاد عروس را ببره . خب نمیتونی و بین خود ( قدرت های بزرگ) حساب و کتاب و محدوده تعریف کردید . این چکاری هست . میخواهند واسه خود سیاهی لشکر جور کنند و غیره
  • Amir IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 3
    واقعا خجالت آور بخاطر مخالفت با سیاست های یه کشور بیفتی توی دامن کمونیستها که در همه حال و در همه جا نشون دادن چقدر نامردن،تاکی باید یه ملت بدبختی بکشه مقاومت کنه بعد بفهمه بازیچه روس‌ها وچینی هاست
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 0
      درست مثل اینکه بگوییم عامل همه جنگها مدفعان شهرها هستند و اگر تسلیم شوند مشکلی پیش نمی آیذ. فقط یک فرومایه می تواند به جای آنکه آمریکا را به خاطر خوی جهانخواری محکوم کند کشورهای مظلومی که نخواهد خورده شوند را به جرم ایسنادگی محکوم می کند. لعنت خدا بر شما
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 2
    به امید نابودی دیکتاتور
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 0
      البته دیکتاتور تر از آمریکا در دنیا وجود ندارد. یا برده من بشو یا از گرسنگی بمیر.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    مرگ برضدولایت فقیه،انشاالله منافقین ومزدوران وخائنین داخلی که ایادی استکبار درکشور هستند به زودی محاکمه شوند وایران عزیز ازاین همه فلاکت نجات یابد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس