ملکه الیزابت

مشکلات سیستم پیشران ناوشکن‌های تایپ ۴۵ و شیوع کرونا در بین دهها نفر از خدمه ناوهواپیمابر الیزابت، از جمله حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن اولین حضور عملیاتی ناو گروه جدید نیروی دریایی انگلیس به شمار میرود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی انگلستان در سال‌های اخیر با چالش ها و مشکلات کوچک و بزرگی رو به رو بوده تا نشان دهد دیگر از آن قدرت گذشته، شبحی بیشتر نمانده است و از مشکلات مربوط به کاهش ناوگان و بودجه تا مسائل فنی و تاخیرهای مربوط به آماده سازی و تعمیر و نگهداری شناورها، جزو بحث های پر چالش در نیروی دریایی انگلیس بوده که در سالهای اخیر و خصوصا با تکمیل ساخت دو فروند ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت، تلاش شده که تا بخشی از قدرت سابق خود در زمینه دریایی را احیاء کند. به همین منظور در اولین ماموریت رسمی ناو ملکه الیزابت و در اقدامی تبلیغاتی و پر سر و صدا، یک تیم تهاجمی به همراه این ناو و ترکیبی از جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی و انگلیسی، سفر خود را از آب های این کشور به سمت دریای مدیترانه و سپس آب های منطقه غرب آسیا آغاز کرد.

این ناو گروه انگلیسی برای تکرار خاطرات گذشته، شامل ناو هواپیمابر الیزابت، دو ناوشکن تایپ ۴۵، دو ناو محافظ تایپ ۲۳، دو شناور پشتیبانی و تدارکاتی و یک فروند زیردریایی تهاجمی اتمی از کلاس آستیوت است.

بیشتر بخوانید:

جزییات جدید از کلاهبرداری آمریکا بابت فروش اف-۳۵ به انگلیس/ «ملکه الیزابت»؛ اولین ناوهواپیمابر جهان که هواپیمای عملیاتی ندارد! +عکس

ارتش انگلیس هم متوجه بدعهدی آمریکا شد اما برخی در داخل هنوز امیدوارند/ جزییات تحول بزرگ در سیاست‌های نظامی متحد مشهور ایالات متحده +عکس

آمارهایی تکان‌دهنده از آمادگی نظامی «تروئیکای اروپایی» / زمینگیری ۹۵ درصد ناوگان دریایی انگلیس، خانه‌نشینی زیردریایی‌های آلمان و فلج شدن نیروی هوایی فرانسه +عکس

این ناوگان که هم اکنون در محدوده آب های شمال اقیانوس هند قرار دارد قرار است در نهایت به سمت منطقه شرق آسیا برود. در منطقه غرب آسیا، ناو الیزابت چندین پرواز عملیاتی را به وسیله جنگنده های اف ۳۵ بر علیه آنچه که اهداف گروه تروریستی داعش اعلام کردند، انجام داده و کمپین تبلیغاتی فراوانی برای چند روز در خصوص این حملات مطرح شد اما در همین مدت، داستان های دیگری نیز برای این ناو گروه رخ داده که رسانه های غربی بخصوص انگلیسی تلاش کرده اند روی آن سرپوش بگذارند.

زخم قدیمی تایپ ۴۵ دوباره سر باز کرد

ناوشکن های تایپ ۴۵ نیروی دریایی انگلیس، بر اساس طرحی به منظور توسعه یک شناور تخصصی در جهت دفاع هوایی توسعه پیدا کرده اند که ۶ فروند از ناوهای این کلاس ساخته و بهایی نزدیک به ۱ میلیارد پوند برای هر ناوشکن پرداخته شده است. این شناور در حوزه تخصصی خود یعنی مسئله ایجاد یک چتر دفاع هوایی در اطراف شناورهای همراه یا تاسیسات ساحلی سیستمی توانا به حساب می آید، ولی کمبود قدرت عملیات در دیگر حوزه های رزم دریایی مثل عملیات ضد سطحی و زیر سطحی در کنار مشکلات در بخش سیستم پیشران، سوالات زیادی را در خصوص ارزش این ناوشکن ها مطرح کرده است.

دو توربین گازی مدل WR-۲۱ ساخت شرکت رولز رویس انگلستان به همراه دو ژنراتور دیزل مجموع سامانه پیشران این ناوشکن را فراهم می کنند که انرژی تولید شده نهایی توسط آنها در حدود ۴۵ هزار کیلو وات است. سرعت نهایی این شناور ۵۶ کیلومتر بر ساعت بوده و با حرکت در سرعت ۳۳ کیلومتر بر ساعت، برد آن ۱۳ هزار کیلومتر است.

ناوشکن‌های یک میلیارد پوندی انگلیس هنوز گرفتار سیستم پیشران معیوب/ کشف دهها مبتلا به ویروس کرونا در بین خدمه واکسن‌زده ناو هواپیمابر ملکه +عکس

ناوشکن HMS Diamond

مسئله اینجاست که این پیشرانه به آب گرم حساس بوده و بارها در زمان حضور عملیاتی در مناطق مختلف جهان از کار افتاده است. موضوع از کار افتادن سیستم پیشران باعث از دست رفتن نه فقط توان حرکت بلکه باعث از دست رفتن کلیه سامانه های موجود در این کشتی به دلیل نبود الکتریسیته می شود. مشکل اخیر نیز مشخصا در آب های گرم مدیترانه و در فصل تابستان رخ داده است. البته طرف انگلیسی ادعا کرده بود که بعد از چندین مرحله ارتقاء توانسته چالش های مربوط به بخش پیشران در این ناوشکن را مرتفع سازی کند. راه حل مورد نظر انجام یک ارتقاء با کمک شرکت آمریکایی جنرال الکتریک است. اما حالا نیز ناوشکن HMS Diamond از ناوشکن های تایپ ۴۵ که یکی از دو ناوشکن محافظ ناو گروه بوده در نهایت با مشکل در بخش پیشران در بندری متعلق به پیمان ناتو در ایتالیا زمین گیر شده تا بحث بازبینی و تعمیرات آن انجام شود.

به نظر می رسد ارتقاء موسوم به Power Improvement Package که قرار است توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک روی سیستم پیشرانه ناوشکن های تایپ ۴۵ انجام شود هنوز انجام نشده است. این ناوشکن ها البته در سالهای اخیر با رعایت برخی از محدودیت ها در حال انجام ماموریت بودند که به نظر می رسد دوباره مشکل قدیمی گریبان این ناوگان را گرفته است. اما نکته جالب تر این که بعد از غیر عملیاتی شدن ناوشکن HMS Diamond، گزارشی در رسانه های اروپایی منتشر شد که بر اساس از آن از مجموع 6 فروندی ناوشکن های تایپ 45 نیروی دریایی انگلیس، تنها یک فروند از آنها در وضعیت عملیاتی بوده و باقی ناوها یا در حال طی کردن مراحل بازبینی و یا تعمیر هستند و یک ناوشکن باقی مانده یعنی HMS Defender در حال حاضر در کنار ناوگروه مورد نظر در مسیر شرق آسیا به سر می برد.

از مرگ مشکوک یک ملوان تا شیوع کرونا

در ادامه حواشی اعزام این ناو گروه به منطقه غرب و شرق آسیا، بحث جان باختن یک ملوان انگلیسی در ناو محافظ HMS Kent است. وزارت دفاع انگلیس مرگ یک ملوان را در این کشتی تایید ولی اعلام کرده که در حال حاضر علت جان باختن وی تحت بررسی بوده و اطلاعات بیشتری در خصوص این حادثه منتشر نکرده است. برخی منابع به صورت غیر رسمی به این مسئله اشاره دارند که احتمالا ملوان مورد نظر خودکشی کرده باشد.

ناوشکن‌های یک میلیارد پوندی انگلیس هنوز گرفتار سیستم پیشران معیوب/ کشف دهها مبتلا به ویروس کرونا در بین خدمه واکسن‌زده ناو هواپیمابر ملکه +عکس

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت در حال عبور از کانال سوئز

اما مسئله بعدی شیوع بیماری کرونا در چند کشتی انگلیسی حاضر در ناوگروه مورد نظر از جمله ناو الیزابت است. از قرار معلوم پرسنل ناوها با وجود این که در برابر کرونا واکسینه شده بودند زمانی که در قبرس از شناور به خشکی رفتند، به بیماری مبتلا شده اند. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که آزمایش بیش از ۱۰۰ نفر از ۱۷۰۰ نفر خدمه شناور برای بیماری کرونا مثبت اعلام شده است.

شاهزاده ولز هم به کرونا دچار شد

دومین ناو هواپیمابر از کلاس الیزابت یعنی پرنس ولز در حال حاضر مراحل آخر آزمایش های قبل از پذیرش در خدمت خود را طی می کند. این ناو در حال حاضر در نزدیک منطقه جبل طارق حضور دارد و در زمانی که در این نقطه استراتژیک در ورودی دریای مدیترانه حضور داشت، تعدادی از پرسنل به ساحل رفته و در آنجا به کرونا مبتلا شدند. در حال حاضر ۸ نفر از پرسنل این ناو به کرونا مبتلا شده اند.  

ناوشکن‌های یک میلیارد پوندی انگلیس هنوز گرفتار سیستم پیشران معیوب/ کشف دهها مبتلا به ویروس کرونا در بین خدمه واکسن‌زده ناو هواپیمابر ملکه +عکس

ناو هواپیمابر پرنس ولز

این مسئله که چگونه پرسنل واکسینه شده به بیماری مبتلا شده و بدون رعایت دستورالعمل های مراقبتی، از شناور مربوطه خارج شده اند یک بحث جداگانه در خصوص وضعیت و کیفیت دستورالعمل ها و مراقبت های به کار گرفته شده را مطرح می کند اما مشکل اصلی یعنی عدم آمادگی و اطمینان به کیفیت و توان رزمی شناورهای این کشور از جمله ناوشکن های تایپ ۴۵، همچنان تا سالهای سال، نیروی دریایی انگلیس را آزار می دهد و آنها را از میان قدرت های مهم دریایی جهان خارج خواهد ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    12 82
    به همین دلیل قبل از ظهور انگلیس از صحنه گیتی محو خواهد شد!!!!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      7 0
      هر حرفی بدون دلیل نباید زده شود. در حقیقت حرف باید مستدل باشد. مخصوصا حرف های مذهبی که گروهی از چنین حرف های بی اساسی آزرده می شوند و دید شان نسبت به مذهب غلط می شود.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    11 13
    از نظر امریکائی هر عملی برای هر منظور و هدفی باید برای امریکائی سود داشته باشد. در غیر این صورت انجام نمی دهد یا فعل را مختل می کند. مثلا پیشرفت در زاپن و کره جنوبی برای سود های کلان سرمایه گذاران امریکائی است. حتی در خود امریکا 99 درصد مردم نوکران مدیریت صهیونیست ا مریکائی هستند. اشکالات در سیستم دفاعی اروپا هم برای وابسته نگهداشتن اروپا است. واکسن کرونا هم با پول مدیریت امریکا نتایج امیدوار کننده پیدا کرده است. کرونا انتقام طبیعت از افراد پر مصرف و تنبل است. چون افراد سالم بدون علامت کرونا می گیرند و خوب می شوند.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      8 0
      با نظر شما مخالفم که میگی افراد تنبل و پرمصرف میمیرند درحالی که افراد ورزشکار بازیگر و خیلی از افراد سرشناس کرونا گرفتند و فوت شدند کرونا در کمین همه است و باید رعایت اصول بهداشتی رعایت شود
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      5 1
      یعنی علی انصاری آدم تنبل و پرمصرفی بود!!! خیلی تحلیل آبکی نوشتی
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    14 14
    "" گزارشی در رسانه های اروپایی منتشر شد که بر اساس از آن از مجموع 6 فروندی ناوشکن های تایپ 45 نیروی دریایی انگلیس، تنها یک فروند از آنها در وضعیت عملیاتی بوده"" کدوم گزارش؟! حتما شبکه المیادین؟! یا شاید پرس تی وی؟!
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      4 4
      مشرق جان لطفا نظرم رو ثبت کن تا این بی سواد کمی ادب بشه. این لینک فقط یک نمونه است اگر سواد داشته باشی میتونی منابع بیشتری هم پیدا کنی، بی سواد! https://www.forces.net/news/type-45-destroyers-where-are-they-deployed
  • رهام حسامی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    5 0
    ناو هواپیما برپیچیده و عظیم هست .منم دلم میخواد داخلشو ببینم . بتونیم تو کشورم طراحی کنیم و بسازیم . در مورد الودگی به کرونا باید تست میدادند و چرا دولت انگلیس دقت نمیکند .
    • حسن IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      10 0
      منم عاشق تکنولوژیم پسرخیلی طالب دیدن ایناهستم.تورژه روسیه تمام رسانه هاوتلویزیونشون کشتی ماروناوچه ایرانی میگن.بعدرسانه ماناوشکن ناوشکن میکنه دراینکه خودمون ساختیم من افتخارمیکنم.امااینجابرادرمشرق عیب ناوگان ملکه بریتانیاروبررسی میکنه.یه گزارش مفصل ازدوکشتی خودمون بعد این همه دریانوردی بذار.که ماحداقل بفهمیم ناوشکن یاناوچه است
  • RO ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    24 25
    با یکی از اون هواپیماها کل نیروی هوایی ایران خلع سلاح میشه
    • amir IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      14 14
      سوال خیلی ساده . اگه با یکی از اون هواپیما ها کل نیروی هوایی ایران خلع سلاح میشه . پس چرا نمیاد قال قضیه رو بکنه و ایران رو برای همیشه از صفحه روزگار محو کنه ؟ پس چرا اینقدر دنبال مذاکره با ایرانه ؟
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      11 5
      مگه هرکس هرکاری میتونه بکنه باید بکنه؟! آمریکا با زرادخانه اتمیش میتونه کره زمین رو سه بار نابود کنه باید بکنه؟!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      3 10
      پس چی؟ انتظار داری از منابع معتبر برات مدرک بیاریم ای اصلاح طلب بنفش خودفروخته غرب پرست شرق ستیز کدخدا دوست؟!خخخخخ
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      4 7
      امریکا اگه سه بار کره زمینو نابود کنه خودشم نابد میشه ولی ایرانو چرا نمیزنه حرف الکی نزنید
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      6 2
      ۱۲:۴۵ عزیزم تو خواب هستی وفکر کنم حالا حالاها بیدار نشی اصلاح طلب واصولگرا دیگه از نظر مردم خیلی وقته مرده تو هم راحت باش
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      11 2
      چرا باید قال قضیه رو بکنه? وجود یه حکومتی مثل ایران و عربستان تو منطقه برای غرب و شرق از نعمت خدادادی هم بالاتره
  • UA ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    6 9
    سربازای عجوزه پیر بحران پشت بحران کار اینا تمومه هنوز داغن نمی فهمند
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    11 0
    amir جان یه جواب خیلی ساده: چون سود باقی موندن ایران براشون خیلی بیشتره
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      0 7
      اصلا هم اینجوری نیست، آمریکا فعلا شلوار خودشم نمیتونه بکشه بالا!!!!
    • رحمت عیدی IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      1 1
      داش گلم اتفاقا نابودی این حکومت اوج آرزو و منفعت صهیونیسم و مجری اوامرش آمریکاست چون جلوی تمام طرحهای جهانگشایی صهیونیسم رو گرفته ولی اینکه جهود جماعت از هر حالتی چه کنترل شده و طبق برنامه یا خارج از کنترل و خارج از برنامه سعی میکنه بیشترین سود رو ببره دلیل نمیشه فکر کنی بودن این حکومت در ایران بهترین حالتِ سود و منفعته براشون، ضمنا منظور بودن این حکومت بر ایران هست نه خوده ایران چون از اونجایی که خودشون ده ها بار اعتراف کردن که حکومت جمهوری اسلامی هیچ آلترناتیوی (جایگزین) ندارد به محض براندازی حکومت این کشور به هفده هجده قسمت نامساوی و ناموزون تقیسم خواهد شد بوسیله جنگ قومیتها در داخل و انوقت است که خواهی دید دیگر کشوری بنام ایران وجود نخواهد داشت هرچند این آرزو را به گر خواهن برد مثل اسلافشان اما حال که دستشان از این آرزو به دور مانده سعی میکنند از طریق ایران هراسی و شیعه هراسی و ایرانی هراسی بیشترین منفعت را ببرند از هر لحاظ
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    19 8
    کسی که اف ۵ آمریکایی ۶۰ پیش رو رنگ میکنه و به عنوان هواپیمای ایرانی جار میزنه داره در مورد ناوهواپیمابر مخصوصا موتور رولز رویس نظر میده. ببین چقدر توهم وجود داره.
  • محمد IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    12 1
    بله بله واقعا دلم سوخت کشور قرون وسطایی عقب مونده انگلیس نمیتونن مشکل ناوشون درست کنن و معیوب هستن از کرونا نگم که روزی ۱۰ هزار کشته میدن بخاطرش اره دیگه کشور قرون وسطایی هستن البته که تحریمهای نفتی و بانکی مااین بلاهارو سرشون اورده
  • GB ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    12 5
    همینقدر کافی هست نویسنده این متن و دیگر آقایان اطلاع داشته باشند که همین نیروی دریایی از بین رفته و تمام شده بریطانیا فقط و فقط با همین یک فروند زیردریایی در این گروه امکان نابودی کل کشور دوست و برادر چین رو داره ،پس لطفا دست از هذیان گویی دست بردارید ،و تلاش کنیم از ناوچه های پنجاه سال پیش که انگلیس برای ما ساخت اگر کپی می‌کنیم حداقل مثل پیکان که هر روز چراغ و سپر اش رو عوض میکردیم یک چیز های بر روی همین سمند و دنا و جماران را هم اجرا کنیدددددددد
    • شهروند IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      1 11
      تو هشت سال جنگ ایران و عراق ارتش عراق توسط تجهیزاتی که اروپا و امریکا براش ارسال میکرد دوباره خودش رو از نو ساخت ولی تهش چی شد؟! بنظرت دل و جیگر عراقی ها رو این اینگلیسی ها دارن ؟ مگه همه چی به تجهیزاته بعد بنظرت ارتش این اخبار رو نمیبینه سپاه از این چیز ها خبر نداره؟ بنظرت انگلیسی که یه افتاب درست حسابی تو کشورش ندیده تو خلیج فارس میتونه راه بره؟ درسته انقلاب صنعتی اون ها از ما خیلی زود تر شروع شده و همه هم میدونن از ما پیشرفته ترن ولی همچی ناو نیست هنوز هم هستن امثال رستم که برای امثال ضحاک سینه سپر کنن مشکل ما تجهیزات نبوده و نیست مشکل ما ایران پرستی اونم تو شرایط سخت مثل الان باید نمایان شه نه تو خوشی
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      2 10
      به معنای واقعی كلمه زر زدی!
    • FR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      1 2
      ۱۸:۱۳ عزیزم ما دراین جنگ شکست خوردیم قبول قطعنامه ونوشیدن جام زهر این که دیگه همه میدونن البته اگه مشرق نامردی نکنه ونشر بده
    • رحمت عیدی IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 0
      خطاب به اون دوستِ نوشیدن جام زهر:عشقم دو سه تا سوال ازت 1_کشور حمله کننده در جنگ هشت ساله کی بود؟ 2_آیا به اهدافش رسید اهدافی مثل براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران و گرفتن خوزستان؟ 3_ عراقی که کل دنیا همه جوره حمایتش میکردن و تشویقش کردن به جنگ در برابر ایرانِ تحریم با ارتش 50% از هم پاشیده چرا نتونست سه روزه یا سه ماهه به اهدافش برسه و جنگ هشت سال طول کشید؟ ودر نهایت قبول قطعنامه و جام زهر که کار دارو دسته هاشمی و روحانی بود از داخل البته با هماهنگی کامل با خارج یعنی غربیها بود بعد از کلی فشار و دروغ و دونگ جهت اطلاع فیلم سخنرانی هاشمی رفسنجانی موجود است که میگوید جام زهر افتخار منو روحانی بود،خب ازین به بعد که خاستی بگی ایران شکست خورده دفاع مقدس بود کمی به جواب این سوالها و بانیان جام زهر فکر کن بعد حرف بزن، یوخده مطالعه در راستای حقیقت طلبی با چاشنی وطن دوستی و عدم حقارت کارتو را میندازه عجیجم
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 1
    بهتر سرمون تو کار خودمون باشه وفکر مشکل انگلیس نباشیم همین الانش ترکیه ناو 3000 تنی برای کشورای دیگه داره میسازه با امکانات خوب مثل 16 سیلو موشک عمود پرتاب .
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    بعد از جنگ جهانی آمریکا و انگلیس تقسیم وظایف های نوشته و نانوشته داشتن قرار بر این بود که لشگرکشی های نظامی توسط آمریکایی ها انجام شود اینکه انگلیس در حال بازسازی و توسعه نیروی دریایی خود است فقط یک معنی می دهد افول آمریکا و اگر دقت کنید فقط هم بحث انگلیس نیست آمریکایی ها در این سال ها تماما رایزنی کردند تا استرالیا و ژاپن و کره و اروپا و هر جایی که می شود شده باشد یک رزمناو تو ناوگروه هایشان بگذارن این ها نشانه واضح افول آمریکاست آمریکا همین امروز حدودا 330 رزمناو دارد اما کشش خود را از دست داده فعلا در به سرانجام رساندن طرح های فعلیش مانده مرحله بعد کم کم مجبور می شود رزمناوها و بعد ناوهای هواپیمابر خود را یکی یکی مرخص کند چین امروز حدودا 360 رزمناو دارد یعنی 30 رزمناو بیشتر از آمریکایی ها و بزودی به 400 رزمناو خواهند رسید یعنی چین یکی یکی بخش های نظامی آمریکا را پشت سر می گذارد بزودی نیروی هوایی چین هم نیروی هوایی آمریکا را خواهد گرفت بعد انگلیس با 2 ناو هواپیمابر و 10 15 رزمناو و شناو محافظ و 6 7 زیردریایی هسته ایی جلوی چین چه کار می خواهد بکند ؟ این یک نمایش مسخره آنگلوساکسونیه . بقیه کشورهای شریک این ها هم شاید تک و توکی ناوگان فرستاده باشن اما اصلا علاقه ندارند که در ملاحظات منطقه ایی امثال تنگه هرمز و دریای چین ورود کنند چون می دانند چین نهایتا برنده است پلن سوم آمریکایی ها استفاده از خرپولی مرتجعین خنگ عربه امثال امارات که اندازه یک شهرستان هستند اما تند و تند تجهیزات و جنگ افزارهای بین قاره ایی می خرند ! که پولش را این خنگ ها دادن فرمانش دست ژنرال های آمریکاییه این طرح هم تهش آنگلوساکسون ها را به جایی نخواهد رساند چون پشت این جنگ افزارهای خوب باید یک عده مغز بنشینند که موجود نیست یعنی به یک خلبان ایرانی یک جنگنده f14 بدی و جلوش 2 خلبان اماراتی داخل اف 35 بگذارید آن خلبان ایرانی هر دو اف 35 را ساقط خواهد کرد و آمریکا هم می دانند این خرپول ها در نیروی انسانی چقدر ضعیفن می تونم بگم اتحادیه اروپا و انگلیس و آمریکا دارن آخرین دست و پاهاشونو می زنن بزودی ناوگروه ناوگروه چینیه که به سمت سواحل انگلیس و آمریکا می ره .
    • ایران DE ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      کارشناسی کمونیست گدا ها رو ببین ای خدا
  • US ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    بخاطر همینه دگه ما کلاس موج بی مشکل داریم دیگه ، ناواشون همش الکیه یا چیزای دیگشون مثلا بنتلی یه ماشین پر هزیینس در صورتی که پراید ما هم همون کارو میکنه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس