زیردریایی

در حال حاضر نیروی دریایی آلمان فاقد هر گونه زیردریایی عملیاتی است، نیروی دریایی انگلیس فقط ۱ شناور رزمی فعال در ناوگان خود دارد و نیمی از هواپیماهای ارتش فرانسه توان عملیاتی ندارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، موجی از کاهش قابل توجه بودجه های دفاعی در اروپای غربی آغاز شد و دولت های اروپایی که دیگر تهدید خاص نظامی را در برابر خود مشاهده نمی کردند، در دوره ای به سمت کاهش بودجه دفاعی و کوچک سازی نیروهای مسلح خود رفتند. بعد از گذشت نزدیک به ۳ دهه از آن دوران و بر اساس آنچه تهدیدات جدید همچون روسیه خوانده می شد، کشورهای بخش غربی قاره سبز دوباره به فکر افتادند و به دنبال افزایش قابل توجه بودجه و توان رزمی خود رفته اند.

اما بی برنامگی و ذوق ناگهانی از این کاش بودجه نظامی که برخی مسئولان سیاسی سابق و فعلی  ایران نیز به آن معتقدند، در سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای این کشورها ایجاد کرده که به این سرعت قابل ترمیم نیست و به علت سلطه رسانه ای این کشورها، چنین رخدادهایی با پوشش گسترده خبری و بازتاب فراوان در افکار عمومی همراه نمی شود. در عین حال، فشارهای ترامپ رییس جمهور آمریکا به اعضای ناتو برای افزایش سهم آنها از هزینه های دفاعی این ییمان نظامی نیز در وضعیت کنونی تاثیر گذار بوده تا در نهایت، برخی از این کشورها در حوزه های مهم نظامی، تبدیل به شیرهای بی یال و دوم و اشکمی شوند که اطلاع از آن، تهدیدهای هر از چند گاه آنها علیه ایران یا برخی دیگر از کشورهای مستقل را بهتر از قبل تفسیر خواهد کرد که بر این اساس، نگاهی به وضعیت برخی از این کشورها خواهیم داشت.

انگلیس؛ از سلطنت هفت دریا تا مشکلات دفاع از آب های سرزمینی

روزی روزگاری نه چندان دور، در هر آبراه و گذرگاه مهم دریایی در جهان، اثری از نیروی دریایی سلطنتی انگلیس دیده می شد. شناورهای قدرتمند و عمدتا بسیار بزرگی که سالها ضامن تامین منافع استعماری انگلیس در هر گوشه از جهان بودند و تقریبا هیچ قدرتی را یارای برابری و مقابله با آنها در دریا نبود.

بعد از جنگ دوم جهانی، انگلیسی ها به حقیقت دریافتند که دیگر در سطح یک ابرقدرت واقعی جایگاه خاصی در صحنه جهانی ندارند و بایستی در قالب پیمان ناتو و در سایه آمریکا به نقش آفرینی مشغول باشند. بعد از پایان جنگ سرد نیز روند کوچک سازی ارتش انگلیس و خصوصا نیروی دریایی این کشور شدت بیشتری پیدا کرد و امروز به جایی رسیده که تقریبا صدای همه کارشناسان و بخشی از مسئولین انگلیسی را نیز درآورده است.

ناوشکن های تایپ ۴۵ نیروی دریایی انگلیس

در همین هفته اخیر خبر رسیده که کل ناوگان ناوشکن های تایپ ۴۵ انگلیسی به دلایل مختلف از جمله بروز مشکلات فنی و رسیدن به زمان تعمیراتی، در بنادر این کشور پهلو گرفتند و از ۱۳ فروند ناو محافظ تایپ ۲۳ نیز ۱۲ فروند به دلایل مختلف در بندرگاه حضور دارند. این مجموع کامل دارایی رزمی نیروی دریایی انگلیس در بخش شناورهای رزمی سطحی بود.

این موضوع بدین معناست که هم اکنون نیروی دریایی پر ادعای انگلیس، فقط ۱ شناور رزمی فعال در کل ناوگان خود دارد. کارشناسان انگلیسی عمده دلیل این مشکلات را کاهش شدید بودجه در ارتش می دانند چراکه نیروهای مسلح انگلستان در این سالها کوچک و کوچک تر شده و به جایی رسیده است که برای مثال در ۲۰۱۴ تعداد آرایشگرها در انگلستان از اعضای ارتش این کشور بیشتر بوده است. بر اساس گزارشی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده ۱۸۵ هزار نفر در انگلستان در شغل آرایشگری به کار مشغول بوده و این در حالی است که کل پرسنل ارتش انگلستان در همین زمان در حدود ۱۵۹ هزار نفر است.

آلمان؛ همچنان گرفتار کاهش بودجه بعد از جنگ سرد

آلمان غربی تا قبل از پایان جنگ سرد یکی از قوترین اقتصادهای جهان را داشته و از طرف دیگر توان رزمی مناسبی را در اختیار داشت. با فروپاشی دیوار برلین، اتحاد دو آلمان و از بین رفتن خطر اتحاد شوروی آلمان، این کشور نیز به سرعت در مسیر کاهش توان رزمی و بودجه های دفاعی گام برداشت و بعد از آغاز درگیری های شدید در منطقه شرق اوکراین، آلمان ها کم کم روند مسلح سازی مجدد و افزایش بودجه دفاعی را از سر گرفتند اما این تازه آغاز مشکلات بود.

حدود یک ماه پیش، خبری نیروی دریایی آلمان را شوکه کرد. کل ناوگان ۶ فروندی زیردریایی های تایپ ۲۱۲ آلمانی به دلایل تعمیراتی یا بروز حادثه از از دسترس خارج شده اند و در حال حاضر نیروی دریایی این کشور فاقد هر گونه زیردریایی عملیاتی است.

زیردریایی تایپ ۲۱۲ ارتش آلمان

زیردریایی های سری تایپ ۲۱۲ از جمله پیشرفته ترین شناورهای زیرسطحی با پیشران دیزل الکترونیک در جهان محسوب می شوند اما نیازمند سطح بالایی از کارهای تعمیراتی و همچنین بودجه های سنگینی برای عملیاتی نگاه داشتند نیز هستند. کاهش بودجه نیروی دریایی آلمان در سالهای اخیر و بروز حادثه برای یکی از زیردریایی ها و همچنین برخی مشکلات فنی برای دیگر اعضای ناوگان زیرسطحی آلمان که عمدتا ناشی از کاهش بودجه و بروز برخی مشکلات در شرکت های شناور سازی آلمان است، در مجموع این ناوگان بسیار مهم را به طور صددرصد غیر عملیاتی کرده است.

در بخش زرهی هم وضعیت آلمان ها چندان جالب نیست. در این بخش از مجموع تانک های لئوپارد ۲ ارتش آلمان که حدود ۲۴۴ دستگاه بوده تنها ۹۵ دستگاه از آنها عملیاتی هستند. این مسئله هم از جمله مشکلاتی است که در سالهای اخیر به دلیل کاهش بودجه گریبان ارتش این کشور را گرفته است.

فرانسه؛ از کناره گیری اعتراضی ژنرال تا ناوگان زمینگیر هواپیماها

فرانسوی ها هم سال پر ماجرایی از نظر بحث مسائل دفاعی داشتند. در تابستان سال ۲۰۱۷ رییس ستاد مشترک ارتش فرانسه بر سر کاهش بودجه دفاعی این کشور با مکرون وارد بحث و جدل شده و در اعتراض به این کاهش بودجه از سمت خود استعفاء داد. این کاهش بودجه در نیروهای مسلح و چندین بخش دیگر باعث کاهش محبوبیت رییس جمهور جوان فرانسه شده و کار را به جایی رساند که مکرون مجبور شد در بحث مربوط به بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی، افزایش هزینه های نیروهای مسلح را در دستور کار قرار دهد.

جنگنده رافال فرانسوی در حال تعمیر

از طرف دیگر بر اساس اخبار رسیده، نیروی هوایی فرانسه نیز از این کاهش بودجه ها، آسیب جدی دیده و در حدود نیمی از هواپیماهای این نیرو توان عملیاتی ندارند. اکثر بالگردها و هواپیماهای رزمی و ترابری این کشور در درصد های مختلف آمادگی قرار دارد که وضعیت این ناوگان برای پرنده های مستقر در فرانسه به هیچ عنوان شرایط جالبی نیست و در مواردی به تنها ۲۲ درصد آمادگی برای کل ناوگان رسیده است.

این آمارها به خوبی نشان می دهد قدرتمندترین نیروهای مسلح کشورهای غربی در چنان وضعیت وخیمی به سر می برند که نه تنها امکان فنی و عملیاتی انجام هیچگونه نبرد نظامی یا کمک به نیروهای مسلح کشورهای دیگری چون آمریکا را ندارند، بلکه اساسا امکان فنی و مالی پشتیبانی لجستیکی هیچ عملیات مهم نظامی نه تنها علیه ایران بلکه حتی علیه کشورهای کوچکتری چون سوریه را نیز نداشته و نخواهند داشت و ادامه لفاظی ها و تهدیدات زبانی نیز تنها برای خالی نبودن عرصه از عملیات روانی این کشورهاست.

در عین حال، تصور برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مبنی بر اینکه با ایجاد پایگاه نظامی یا خریدهای گسترده تسلیحات، می توانند چنین کشورهایی را در زمان ایجاد هرگونه تنش یا بحران، در کنار خود داشته باشند نیز کاملا عبث و فاقد پشتوانه واقعی خواهد بود و نمی توان به نیروی دریایی پر سر  و صدای انگلیسی یا نیروی هوایی فرانسه در سالهای آینده نیز چشم امید داشت و آنچه باقی می ماند، حسن همجواری و رعایت منافع مشترک است که فعلا برخی کشورهای منطقه، علاقه ای به رعایت آن ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • نابغه علم فیزیک IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    96 59
    در عوض ما زیردریایی فاتح داریم که اماده فتح دریاهاست!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      26 9
      فاتح هم خوبه اما کافی نیست عزیزم
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      28 5
      باید موشک کرار را تکرار کنید
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      17 75
      زیردیایی دیگر از از ادوات نظامی خارج شد ه و در جهان جنبه تزیینی دارند الان فقط موشک و سلاحهای لیزری مهم است
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      71 10
      زیر دریایی از رده خارج شده؟؟؟؟؟؟ اینم جوک سال بودها. اینقد ک کشور در حال حاضر به زیرذریایی نیاز داره به جنگنده نیاز نداره. امیدوارم زیردریایی فاتح رونمایی و تولید انبوه بشه و بعد سریعا زیردریایی بعثت رو شروع کنن که قابلیت شلیک موشک بالستیمکک رو داشته باشه.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      51 5
      خود مشرق هفته پیش داشت برا زیردریایی کیلو روسیه بازاریابی میکرد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    اقا دشمن دست کم نگیر.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      19 30
      خداروشکر پس الان اگر انقدر ضعیف شدن زودتر حمله کنیم کارشون تموم بشه چون بهترین دفاع حمله است
  • CA ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    چرا باید پول خرج کنند؟ وقتی هیچ تهدید نظامی ندارند چرا باید الکی پول خرج بکنند؟ به جایش دارند میلیارد میلیارد اسلحه به عربستان و امارات و هند و... صادر می کنند.
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      66 11
      باید توانایی دفاعی را تقویت کرد تا از خودمان در برابر این ادم خورهای کودک کش دفاع کنیم.
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      40 4
      الکی ؟؟؟ روسیه بخواد بهشون حمله بکنه میشن مثل زمان آلمان نازی که فرانسه رو 48 ساعته تسخیر کرد
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      27 15
      دمشون گرم البته ما همیشه آمادگی داریم
  • مغزمتفکرجعلی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    39 47
    عوضش آواکساشون سر حالن ومیتونن ب کمک اون هوا دریا خشکی رو رصد کنن.ایا ایمان نمیاورید
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    فقط ایران خوبه. ماشالله نیرو هوایی ما 100% عملیاتی هست. فقط 100 تا هواپیمای خیالی نسل دوازدهم قاهر 71700 تو آشیانه هست الان آماده شخم زدن آمریکا و کل ناتو با هم.
    • US ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      49 15
      خخخخخ.ولی به نظرم ایران داره یه کارایی میکنه.امیدوارم اون موتور توربو فنی که قول دادند دوساله بسازند ساخته بشه.الان تقریبا 1.5 سال از اون زمان که موتور اوج رونمایی شد گذشته فکر کنم بنابراین زمان کمی مونده تا به قولشون عمل کنند.ببینیم ساخته شده یا نه.بزرگترین مشکل ما فکر میکنم یکی همین موتور بود و یکی هم رادار هواپایه.درسته تو ساخت رادار بین 5-6 کشور مطرح دنیا هستیم اما ساخت رادار هواپایه مشکلات خاص خودشو داره.باید زمان بگذره ببینیم چه کردند.
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    50 9
    مطمئن باش برای زمان جنگ برنامه دارن وسریع حجم عظیم مالی بخاطر اقتصاد قوی که دارن سرازیر می کنن در بخش دفاعی از لحاظ زیر ساخت هم بدلیل قوی بودن می تونن در کیفیت و کمیت سریع خودشون رو ارتقا بدن
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    27 12
    آلمان عجب کشوریه که هنوز باید برای صنایع دفاعیش اجازه بگیره. اگه آماده نباشه با یه جنگ کل صنعتش میره تو هوا...
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      20 8
      نیروی نظامی کشورهای اروپابی در ناتو متمرکز شده
  • محمود IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    45 61
    اشتباه نکن آمریکا به تنهایی میتونه از تمام کشورها محافظت کنه حتی دربرابر فضایی ها
    • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      46 10
      براي اينكه از توخم بيرون بيايي ,كمتر فيلمهاي هاليوودي ببين !!
  • AU ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    70 18
    صادر کننده زیر دریاییهای مدرن هسته ای به اسرائیل مگه آلمان نیست؟ جدای از جایگاه آمریکا قویترن صادر کننده سلاح از اروپا به عربستان کیست؟ مگه انگلیس نیست؟ جدای از جایگاه آمریکا قویترین صادر کننده جنگنده از اروپا به عربستان کیست؟ مگه فرانسه نیست؟ جدای از جایگاه آمریکا قویترین صادر کننده جنگنده و کشتی جنگی از اروپا به مصر کیست؟ مگه فرانسه نیست؟
  • محمد IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    78 22
    المانیکه ۶ تا ۶ تا زیردریایی میفروشه براش ساختن زیردریایی کاری نداره و در صورت نیاز و حتی شروع جنگ هم توانایی تولید سریع تجهیزات رو داره کل اروپا..
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      30 8
      عزیزم زیر دریایی مهم نیست این وسایل باید با نیروی آماده همراه باشه نیرو هم یکی دو روزه درست نمیشه تجهیزات عربستان را نگاه کن
  • ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    24 6
    آمریکاهمزمان نمیتواند دردونقطه ازجهان باریسک جنگ باشد . بیخودنیست ترامپ به عربستان گفت مابجای شمانمیجنگیم ..
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      10 30
      زیردیایی دیگر از از ادوات نظامی خارج شد ه و در جهان جنبه تزیینی دارند الان فقط موشک و سلاحهای لیزری مهم است
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    10 5
    المان جدایه از زمینگیری زیردریاییها نیروی رزمی هم ندارن به گفته خودشون اگر بودجه تامین بشه نهایتا تا ۲۰۱۸ بتونن ۳ فروند زیردریایی را بازگردانند و اگر هم تا ۲۰۲۰ بتوانند هر ۶ زیردریایی را عملیاتی کنند ولی تنها برای ۳ زیردریایی خدمه دارند و در ویگر کشورهای غربی همین وضع هست مثلا ترامپ دستور بازگشته ۱۰۰۰ خلبانه بازنشسته را بعلت نبوده خلبان و زمان و هزینه بر بودنه اموزشه خلبانان جدید را داده است و مشکل دیگر کشورهای اروپایی گران بودنه تسلیحاته انهاست که بعلت غرور و تکبر هزینه چند برابری متحمل میشوند در صورتیکه در همان بخشها ارزانترش موجود هست و یک دلیل هم سیاستی بود که بعد از جنگ سرد اکثره کشورها مخصوصا جهان سومیها با کم کردنه بودجه دفاعی دولتها پول اضافه را خرجه توسعه نکردند بلکه شروع به دزدی و خوردنه بودجه کردن و کار به جایی رسید که در کشورهای ضعیفتر چند نفر با کلاش یه کشور را فتح میکردن و در امریکا هم بودجه های نجومی توسط چند شرکت به تاراج رفتن و هر قیمتی که دوست داشتن میدادن نمونش همین اف ۳۵ که با تهدید ترامپ هر فروند چندین میلیون ارزانتر شد در صورتیکه تا قبل از ان این اضافه را میخوردن و تازه این یک محصول هست کشتیهایی که لاکهید مارتین ساخته با قیمت چند میلیارد دلاری و چند برابری نسبت به قیمته واقعی از نظر تسلیحات از قایق ماهیگیری بی خطرتر هستند و لاکهید برای هر فروند چند میلیارد دیگر میگیرد تا مسلحشان کند.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      9 18
      زیردیایی دیگر از از ادوات نظامی خارج شد ه و در جهان جنبه تزیینی دارند الان فقط موشک و سلاحهای لیزری مهم است
  • پویا IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    32 15
    هر چند مقامات نظامی و سیاسی کشورمان بصورت دقیق حرفی از میزان قدرت نظامی ما نمیزنند ولی همین سکوت نشانه قدرت ماست ، و دشمن جرات کوچکترین تعرضی را به خاک و وطن ما را ندارند. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند اگر خواهان صلح هستی همواره برای نبرد آماده باش ...
    • مرتضی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      18 3
      آفرین
    • پویا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      4 3
      مشرق داشتیم ؟
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    57 22
    توهمات مشرقیون
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    26 16
    خون مظلومان عالم از چنگال اين شيك پوشان جنايتكار آمریکایی ميچكد.
  • مهدی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    14 11
    این حرف ها برای اینکه ماها بودجه نظامی خودمان را کم کنیم و تهدیدی نیست مگر کشورهای اروپایی را نمی بینید همه دوروغ محض است این همه هواپیما به کشورهای دنیا می فروشند مگر ساخت کجا هستند طوری انگلیس و آلمان فرانسه را مظلوم و ضعیف نشان می دهند مثل این است ما ها اطلاعاتی از تسلیحات نظامی آنها خبر نداریم و آخرش این که می خواهند ما را اغفال کنند.
  • آوا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    26 12
    مشرق جان یک کمی تحقیق می کردی در مورد آلمان متوجه میشدی که این کشور چند سالیه به علت نداشتن تهدید جدی نظامی مدام داره بودجه دفاعی شو کم میکنه اگرچه زیردریایی هاش از دور فعلا خارجن اما ناوشکن های کلاس زاکسن و اف 125 بی نظیری داره که درحال ساخت و عملیاتی شدن هستند. در ضمن کل اروپا تحت حمایت چتر ناتو هست و نیروهای ناتو حسابشون از اینایی که شما نام بردی جداس. برای همین خیلی هاشون دلیلی نمی بینن هم تو ناتو هزینه کنن هم در ارتش داخلی شون
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      10 5
      سلام ، یک مقدار بیشتر جستجو کنید ، با تشکر
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    10 16
    کاهش بودجه و عدم توجه به نیروهای مسلح با این تهدیدات گسترده بر علیه کشورمان بزرگترین خیانت به مردم است.
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    5 15
    شهید احمد کاظمی: «ما امروز دریایی از تجربه هستیم. یه لحظه به خودتون اینو نگید که آمریکا میاد بمب می‌زنه، آمریکا غلط کرد... آمریکایی‌ها بالندگی‌شون به این تجهیزاتشونه. این تجهیزات تا یک وقتی می تواند به جلو برود، در مقابل اراده آدم‌هایی که برای خدا کار می‌کنند این شکست می‌خوره. شک نکنید، در تاریخ بوده این. او یه حساب مادی است، ولی ما به جای دیگه‌ای وصلیم.» دو کس، احمد کاظمی را شناختند: قاسم سلیمانی و کوه سنجق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس