هواشناسی

سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور خبر داد و نسبت به خودداری از صعود به ارتفاعات توصیه کرد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی موسمی همراه با رشد ابرهای همرفتی آورده است: بارش شدید باران و وقوع رعد و برق همراه با وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و احتمال تگرگ امروز (۲۶ تیرماه) برای استان‌های هرمزگان، کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس و بوشهر و ارتفاعات مازندران، یکشنبه (۲۷ تیرماه) برای استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و دوشنبه (۲۸ تیرماه) برای جنوب کرمان و شمال هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی و تخریب سازه‌های سست و موقت دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطراتِ ناشی از ناپایداری‌های جوی، تقویت سازه‌های موقتی، اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام‌ در مراتع مرتفع و مسیل‌ها توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار  زردرنگ آورده است: ادامه فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب پبش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ امروز (۲۶ تیرماه) در استان‌های سمنان، یزد، نیمه جنوبی و شرق اصفهان، بوشهر، ارتفاعات استان‌های البرز، قزوین، تهران، گلستان، ارتفاعات غرب خراسان رضوی و غرب آذربایجان غربی، فردا (۲۷ تیرماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی اصفهان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب یزد، جنوب شرق خوزستان، ارتفاعات در استان‌های مازندران، سمنان، تهران، البرز و دوشنبه (۲۸ تیرماه) در جنوب سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، ارتفاعات استان‌های مازندران، تهران و جنوب اصفهان دور از انتظار نیست.

از مخاطرات این شرایط جوی می‌توان به احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا اشاره کرد و سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تقویت سازه‌های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت سازه‌های نیمه کاره توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    امروزنه فردانه ! بارها گفتم سیلابهای عظیم ازشمالعربی تاغرب وجنوب غربی ....آقایان آماده بودن برای تخلیه چنداستان ضرری ندارد . ازکجامطمئن هستید سیلابهای عظیم در راه نیست ؟ آیا اروپا توانست ؟ باورکردن بود ؟ سانسور کنی چه میشود؟ بنظر من سیلابهای ایران صدهابرابرویرانگرترهستند . کارشناس نیستم اما دنیادرحال تغییرات آب و هوایی است . وای به حال دیرباوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس